Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1608302_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. marts 2016
Politikontoret
Pernille Østergaard
2016-0030-4191
1878422
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 284 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. februar 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 284: MFU spm. om, hvor mange uheld med personskade eller dræbte de sidste 2 år, hvor politiet har udført en række fartkontroller, til justitsministeren
1608302_0002.png
Spørgsmål nr. 284 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvor
mange uheld med personskade eller dræbte, har der væ-
ret på E 20 de sidste 2 år på det sted, hvor politiet ifølge TV2
Nyhederne den 12. februar 2016 har udført en række fartkon-
troller med fotovogn?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Fyns Politi, der har oplyst, at et datatræk i Vejdirektoratets
færdselsuheldsdatabase med søgning på E20
Fynske Motor-
vej
i perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. december
2015 giver følgende resultater:
Årstal
Antal registrerede
personskadeuheld:
I uheldene er der
registreret følgen-
de antal tilskade-
komne og dræbte:
12 tilskadekomne
1 trafikdræbt
21 tilskadekomne
1 trafikdræbt
13
2014
14
2015
Fyns Politi har endvidere oplyst, at politikredsen på E20
Fynske Motorvej
udelukkende har foretaget hastighedskon-
trol med ATK på strækninger, hvor der har været vejarbejde.
Fyns Politi har endelig oplyst, at hastighedsmålingerne med
ATK er foretaget i henhold til den nationale strategi for politi-
ets færdselsindsats 2014-2015, hvor målsætningen er, at hasti-
ghedskontrol sker på strækninger, hvor den færdselssikker-
hedsmæssige, tryghedsskabende og adfærdsregulerende effekt
er størst. Dette er f.eks. tilfældet ved ulykkesbelastede stræk-
ninger, vejarbejde, skoleveje og gennemkørselsveje med høj
gennemsnitsfart i mindre byer mv.”
2