Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1608558_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. marts 2016
Økonomikontoret
Casper Grue Jensen
2016-0030-4170
1873639
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 268 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. februar 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om retspræsidentens beslutning om at indskrænke åbningstiderne ved bitingstedet i Silkeborg, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 268 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for retspræsidentens beslutning om at
indskrænke åbningstiderne ved bitingstedet i Silkeborg, herun-
der hvordan denne beslutning harmonerer med tankerne og
formålet
med retskredsreformen, jf. artikel ”Løfterne
i retsre-
formen holdt ikke”, Midtjyllands Avis, den 4. februar 2016?”
Svar:
1.
Hovedsigtet med domstolsreformen i 2007, hvor antallet af byretter blev
reduceret fra 85 til 22, var at skabe de bedst mulige rammer for, at domsto-
lenes opgaver kan løses med en ensartet høj faglig kvalitet overalt i landet
og med en fleksibel, serviceorienteret og effektiv tilrettelæggelse af arbej-
det.
Der er i forarbejderne til domstolsreformen lagt vægt på, at særligt ”bor-
gernære” opgaver som navnlig fogedsager, dødsboskiftesager, gældssane-
ringssager og visse mindre bødesager efter lokalt behov kan behandles
uden for hovedtingstedet, f.eks. i egnede lokaler i en kommunal bygning.
Det følger af forarbejderne, at det vil være embedschefen, der efter drøftel-
se med Domstolsstyrelsen på grundlag af en løbende vurdering af de loka-
le muligheder og behov tager stilling til, i hvilket omfang sådanne sager
skal behandles uden for hovedtingstedet, og der bør i den forbindelse læg-
ges stor vægt på de lokale behov. Som eksempler på byer, hvor det klart
må forventes, at sager af den angivne karakter vil blive behandlet uden for
de pågældende retters hovedtingsteder, nævnes bl.a. Silkeborg.
Det er således forudsat i forarbejderne, at der løbende skal foretages en
vurdering af behovet for at afholde retsmøder uden for hovedtingstedet, og
at der i den forbindelse skal lægges stor vægt på de lokale behov.
2.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet via Dom-
stolsstyrelsen indhentet en udtalelse fra præsidenten for Retten i Viborg,
der har oplyst følgende om beslutningen om at reducere åbningstiden ved
bitingstedet i Silkeborg:
”Udviklingen
i mødeaktiviteten på bitingstedet i Silkeborg si-
den retskredsreformen
Siden retskredsreformen i 2007 har Retten i Viborg haft biting-
sted i Silkeborg. Umiddelbart efter retskredsreformen blev
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om retspræsidentens beslutning om at indskrænke åbningstiderne ved bitingstedet i Silkeborg, til justitsministeren
møderne afviklet i lokaler på politistationen. Siden 2010 har
Retten i Viborg lånt et lille kontorlokale på rådhuset.
Umiddelbart efter reformen blev der på bitingstedet behandlet
skiftesager i form af indledende møder om gældssanering,
dødsbobehandling, fogedsager og notarforretninger. Der blev
herudover gennemført udkørende fogedforretninger og notar-
forretninger i hjemmet, hvis testator ikke var mobil. Møderne i
tilknytning til dødsbobehandling blev i løbet af 2009 udfaset i
Silkeborg, da alle disse møder i hele retskredsen overgik til at
blive afviklet telefonisk. De indledende møder om gældssane-
ring har siden 2010 været afviklet i Viborg.
Før den 1. januar 2016 var der som udgangspunkt berammet
fogedmøder om tirsdagen i tidsrummet 10.00-14.30. Om tors-
dagen var der i tidsrummet 10.00-15.00 notarforretninger uden
tidsbestilling. Mellem notarforretningerne behandlede fogeden
politifremstillinger, hvor skyldneren mødte op ved politiets
hjælp. Antallet af politifremstillinger om torsdagen har varieret
meget, men lå i gennemsnit på 5 sager hver torsdag. Der blev
herudover gennemført udkørende fogedforretninger hver anden
mandag med udsættelse af lejere i Silkeborg og omegn og al-
mindelige fogedsager hver anden mandag i tidsrummet fra
10.00
14.30. Alle borgere i retskredsen
også borgerne i Sil-
keborg kunne bestille en notar til notarforretninger i hjemmet,
hvis testator ikke var mobil.
Nærmere om mødernes karakter og afvikling
Fogedmøder er de seneste år som det helt klare udgangspunkt
afviklet på den måde, at kreditor vælger at deltage telefonisk.
Dette har betydet, at fogeden i langt de fleste sager opholder
sig alene i mødelokalet med skyldner. Denne situation har
medført, at retterne har øget fokus på sikkerheden under fo-
gedmøder, bl.a. sådan at det sikres, at alle mødelokaler har to
udgange, og at der er adgang til alarmopkald til andre lokaler i
retsbygningen. På bitingstedet i Silkeborg råder retten over et
lille kontorlokale med én dør. Fogeden har indtil årsskiftet op-
holdt sig alene med skyldneren i dette lille lokale uden flugtve-
je.
I de sager, hvor skyldneren er udeblevet fra fogedmødet, bliver
politiet anmodet om bringe skyldner til fogedretten, så foged-
sagen kan afvikles. Politifremstilling af skyldneren er dog ikke
den mest anvendte fremgangsmåde i dag, da politiet ofte kan
nøjes med at kontakte skyldneren telefonisk eller pr. mail med
pålæg om at møde op i fogedretten.
Det bemærkes i den forbindelse, at mødefrekvensen i fogedret-
ten for en borger, der har oparbejdet gæld, varierer meget, da
det afhænger af, hvor mange kreditorer skyldneren har. Når
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om retspræsidentens beslutning om at indskrænke åbningstiderne ved bitingstedet i Silkeborg, til justitsministeren
kreditorerne har fået et overblik over skyldnerens betalingsev-
ne, og skyldneren har erklæret sig insolvent, indebærer fred-
ningsreglen i retsplejelovens § 490, at der skal være forløbet 6
måneder siden sidste fogedmøde, før skyldneren på ny kan
indkaldes til møde i fogedretten. I praksis betyder det, at en
skyldner i gennemsnit sjældent møder mere end en gang om
året i fogedretten. Det bemærkes også, at erfaringerne i årene
efter reformen har vist, at der ikke er nogen sammenhæng mel-
lem, om en skyldner møder af egen drift og afstanden til
skyldnerens bopæl.
Antallet af notarforretninger i Silkeborg var i første halvår af
2015 på 186, hvilket i gennemsnit var 31 notarforretninger om
måneden. En notarforretning kan afvikles på ca. 5 minutter. I
10 ud af de 186 notarforretninger mødte borgeren sammen
med sin advokat.
Mødeaktiviteten efter 1. januar 2016
Jeg har besluttet, at Retten i Viborg efter den 1. januar 2016
skal afvikle
notarforretningerne
i Silkeborg på en dag om må-
neden. På den dag er det
uden tidsbestilling
muligt at få
underskrevet dokumenter for notaren i tidsrummet 10.00
15.00.
Jeg har ved min beslutning lagt vægt på antallet af notarforret-
ninger, der kan begrunde en reduktion af åbningstiden til notar-
forretninger. Jeg har også lagt vægt på, at borgerne i hastetil-
fælde kan tage til hovedtingstedet i Viborg eller til retterne i
Horsens, Aarhus og Herning, hvor der
også uden tidsbestil-
ling
er åbent hele ugen for notarforretninger. De forbedrede
trafikale forhold omkring Silkeborg gør, at køretiden til de på-
gældende retter ligger mellem 30
40 minutter.
Notarforretninger i hjemmet, hvor testator ikke er mobil, gen-
nemføres uændret i Silkeborg.
Jeg har også besluttet, at
fogedsager
som udgangspunkt skal
behandles i Viborg. Kun i sager, hvor kreditor udtrykkeligt til-
kendegiver et ønske om, at mødet afvikles i Silkeborg, og kre-
ditor agter at være til stede under mødet, behandles fogedsa-
gerne på bitingstedet i Silkeborg.
Jeg har ved beslutningen bl.a. lagt vægt på de seneste års nød-
vendige øgede fokus på sikkerheden. Beslutningen indebærer,
at medarbejdernes behov for, at møder kan afvikles under fysi-
ske forhold, der ikke skaber utryghed, imødekommes, jf. mine
bemærkninger ovenfor om sikkerhed. Jeg har også lagt vægt
på, at mødeafviklingen i Silkeborg koster ressourcer til kørsel,
ventetid og nedsat fleksibilitet i opgaveløsningen, hvilket ikke
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om retspræsidentens beslutning om at indskrænke åbningstiderne ved bitingstedet i Silkeborg, til justitsministeren
harmonerer med de løbende krav til retten om optimering af
ressourceforbruget.
Mere overordnet har jeg ved beslutningen også lagt vægt på
den generelle samfundsudvikling over de seneste 9 år siden re-
formen, hvor øget digitalisering betyder, at behovet for fysiske
møder er blevet reduceret. Hertil kommer, at borgerne de sene-
ste år på andre områder har måttet vænne sig til en vis trans-
port bl.a. i tilknytning til undersøgelser på hospitaler, møder i
Statsforvaltningen eller fremmøde på politistationer. Det be-
mærkes i den forbindelse, at de fleste privatpersoner højst vil
have behov for at komme til notaren en gang i livet, og at selv
de mest forgældede skyldnere normalt kun skal møde i foged-
retten en gang om året.
Det har endnu ikke været muligt at få et overblik over, hvor
megen mødeaktivitet der vil blive i fremtiden, da det er uvist,
hvor ofte kreditorerne vil anmode om, at mødet afvikles på bi-
tingstedet i Silkeborg. Enkelte borgere har efter den 1. januar
2016 henvendt sig til fogedretten og oplyst, at de på grund af
fysiske begrænsninger havde vanskeligt ved at møde i Viborg.
Deres møder er uden videre blevet flyttet til Silkeborg. Udkø-
rende fogedforretninger gennemføres uændret i Silkeborg.
Bitingstedet vil fortsat have et lokale til møder på rådhuset i
Silkeborg. Jeg vil løbende følge udviklingen i mødeaktiviteten
på bitingstedet og er indstillet på at foretage justeringer, hvis
der viser sig et behov for det.
…”
3.
Domstolsstyrelsen har supplerende oplyst, at præsidenten for Retten i
Viborg efterfølgende har oplyst, at retspræsidenten har afholdt et møde
med Silkeborg Kommune. På mødet blev det aftalt:
-
at Retten i Viborg skriver en tekst på sin hjemmeside med oplys-
ning om, at skyldnere med fysiske begrænsninger telefonisk kan
anmode om, at et fogedretsmøde flyttes fra Viborg til Silkeborg,
at Retten i Viborg løbende registrerer antallet af notarforretninger,
hvor borgeren møder med og uden sin advokat, og registrerer even-
tuel ventetid for borgeren
at Retten i Viborg løbende registrerer fremmødet i fogedsager i he-
le retskredsen for at skabe et overblik over, om forholdsmæssigt
flere skyldnere fra Silkeborg udebliver fra møderne i fogedretten.
Hvis en forholdsmæssig stor del af skyldnerne ikke møder frivil-
ligt, vil fogedretten beramme en ekstra dag med fogedsager (politi-
fremstillinger) på bitingstedet i Silkeborg
5
-
-
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om retspræsidentens beslutning om at indskrænke åbningstiderne ved bitingstedet i Silkeborg, til justitsministeren
-
at Retten i Viborg vil undersøge mulighederne for at etablere en
”fjern-ende” i mødelokalet på rådhuset i Silkeborg, så fogedrets-
møder eventuelt kan afvikles via videokonference.
Domstolsstyrelsen har endvidere oplyst, at Retten i Viborg i samarbejde
med Silkeborg Kommune har fundet en løsning, hvor der lægges op til
evaluering af ordningen inden sommerferien. Det vil som følge af denne
evaluering være muligt at ændre ordningen, såfremt det konstateres, at
ordningen ikke fungerer efter hensigten eller har utilsigtede konsekvenser.
6