Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1604582_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. januar 2015
Politikontoret
Louise Falkenberg
2014-0030-2822
1406510
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 228 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. december
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om, hvor i Danmark der aktuelt er landbetjente, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 228 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at bremse
udviklingen, der går i retning af, at antallet af landbetjente
falder, med fare for at de små bysamfund i fremtiden bliver
overset, og hvordan vil ministeren sikre, at den lokale
tilstedeværelse af politiet ikke forsvinder, hvilket dels kan gå
ud over tryghedsfølelsen og dels den lokale dækning, idet
landbetjentene løser mange opgaver lokalt og har et godt
overblik over, hvad der sker i lokalsamfundene?”
Svar:
1.
Jeg har en klar forventning om, at politiet organiserer sig således, at de
ressourcer, der er til rådighed, udnyttes bedst muligt. Det gælder også i
forhold til, hvordan lokalpolitiet i de enkelte kredse skal organiseres. Jeg
har derfor ikke planer om at iværksætte initiativer, der pålægger politiet at
indrette sig på en bestemt måde.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at politiet løbende
søger at organisere sig således, at der opnås den bedst mulige
og mest hensigtsmæssige udnyttelse af politiets samlede
ressourcer. I den forbindelse varetages en række forskellige
hensyn.
Politiet skal for det første organiseres på en måde, som sikrer
en stærk og handlekraftig beredskabsmæssig kapacitet – både i
dagligdagens beredskab, når borgerne har behov for hurtig og
effektiv udrykning, og ved en større, uvarslet hændelse, det
være sig f.eks. voldsomme vejrfænomener eller terror.
Samtidig skal politiets organisering understøtte en stærk
efterforsknings- og analysekapacitet med specialiserede
kompetencer, som kan håndtere den i stigende grad
komplicerede, grænseoverskridende og teknisk sofistikerede
organiserede og alvorlige kriminalitet.
Hertil kommer, at politiet – som anført i spørgsmålet – skal
have en lokal tilstedeværelse, som ikke nødvendigvis er
begrundet i et betydeligt kriminalitetstryk, men som har til
formål at øge borgernes tryghed.
Den tryghedsskabende indsats kan være relevant både i f.eks.
særligt
udsatte
boligområder
med
betydelig
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om, hvor i Danmark der aktuelt er landbetjente, til justitsministeren
kriminalitetsudfordringer og i de små bysamfund, som nævnes
i spørgsmålet.
Ved organiseringen af politiets tilstræbes det at sikre, at alle de
forskellige hensyn varetages, og således også, at politiet har en
betydelig lokal og tryghedsskabende forankring.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at tryghed, synlighed og nærhed
i et givent lokalsamfund ikke alene afhænger af, om der findes
en landpolitistation, men i nok så høj grad af politiets evne til
effektivt og professionelt at løse opgaverne i lokalsamfundet,
at gennemføre målrettede, tryghedsskabende indsatser og
hurtigt at komme til stede, når der er brug for det.
For at kunne løse de forskellige opgaver på en professionel og
omkostningseffektiv måde arbejder politiet generelt mod en
organisering i større og mere fleksible faglige fællesskaber, der
også i lokalsamfundet kan arbejde på tværs af sektorer og
myndigheder samt arbejde analytisk og problemorienteret med
lokale kriminalitetsudfordringer.
Den konkrete tilrettelæggelse af politibetjeningen af borgerne i
et
givent
område
afhænger
blandt
andet
af
befolkningskoncentrationen,
infrastrukturen
og
kriminalitetstrykket, således at ressourcerne prioriteres i
forhold til, hvor behovet er størst.
Denne prioritering fører i nogle tilfælde til, at stillingerne som
landbetjente nedlægges og erstattes af andre måder at skabe
lokal forankring og tryghed for borgerne. I den forbindelse kan
bl.a. nævnes en række lokalforankrede initiativer i landets
politikredse, der på forskellig vis bl.a. har til formål at skabe
nærhed og tryghed for borgerne også i små bysamfund, f.eks.
den mobile politistation (Københavns Vestegns Politi), ”Din
Betjent”-konceptet (Københavns Politi) og de lokale
tryghedsambassadører (Midt- og Vestjyllands Politi).
Afslutningsvis kan Rigspolitiet oplyse, at mange af de
traditionelle borgeropgaver, som bl.a. landbetjentene har taget
sig af, er bortfaldet eller blevet væsentlig færre eller mindre i
omfang.
Som eksempler kan nævnes, at private straffeattester kan
bestilles digitalt, at kommunerne behandler ansøgning om
kørekort og fornyelse af kørekort, at visse anmeldelser kan
foretages digitalt, f.eks. anmeldelser om tyveri og hærværk, og
at der nu er mulighed for at forkynde f.eks. stævninger og
vidneindkaldelser telefonisk.”
3