Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1606917_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. februar 2016
Politikontoret
Bjarke Gano
2016-0030-4140
1864331
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 240 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. februar 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om at redegøre for, om ministeren har til hensigt at igangsætte nye tiltag, for at politiet foretager færre administrative frihedsberøvelser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 240 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om ministeren har til hensigt at
igangsætte nye tiltag, for at politiet foretager færre administra-
tive frihedsberøvelser og foretager en bedre indsats for at undgå
ulovlige frihedsberøvelser, jf. rapporten ”Politiets indgreb i yt-
rings- og forsamlingsfriheden” fra Justitia den 29. januar 2016?”
Svar:
1.
Det følger af § 1 i lov om politiets virksomhed (politiloven), at politiet
skal virke for tryghed, sikkerhed, fred og orden i samfundet. Dette formål
kan fremmes gennem forebyggende, hjælpende og håndhævende virksom-
hed.
Politiet har desuden i medfør af politilovens § 7, stk. 1, til opgave at beskytte
borgernes ret til at forsamle sig. Det følger af bemærkningerne til bestem-
melsen, jf. lovforslag nr. L 159 af 4. februar 2004, at det med bestemmelsen
understreges, at politiet i dets virksomhed skal værne om den grundlovssik-
rede forsamlingsfrihed, og at politiet i forbindelse med iværksættelse af ind-
greb over for en forsamling skal tage hensyn til forsamlingsfriheden. Det
fremgår eksempelvis, at hvis politiet forud for en demonstration mod en am-
bassade afspærrer et område for at holde demonstranterne i en vis afstand
hertil, skal dette ske under hensyntagen til demonstrationens mulighed for
at give sin mening til kende.
Politiloven giver i visse tilfælde mulighed for, at politiet kan foretage admi-
nistrative frihedsberøvelser:
Det gælder for det første om nødvendigt i forhold til den eller de personer,
der giver anledning til fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt fare
for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed, jf. politilovens § 5, stk. 3.
Det gælder for det andet om nødvendigt i forhold til forsamlingsdeltagere,
som giver anledning til fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden
eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed, jf. politilovens
§ 8, stk. 4.
Og for det tredje kan politiet i medfør af politilovens § 9, stk. 3, med henblik
på at afværge opløb, der indebærer fare for forstyrrelse af den offentlige fred
og orden eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed, om
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om at redegøre for, om ministeren har til hensigt at igangsætte nye tiltag, for at politiet foretager færre administrative frihedsberøvelser, til justitsministeren
nødvendigt frihedsberøve den eller de personer, der giver anledning til fa-
ren.
Det er i alle tilfælde en forudsætning, at mindre indgribende midler, såsom
udstedelse af påbud, legemsbesigtigelse eller fratagelse af genstande, ikke
er tilstrækkelige til at afværge faren.
Frihedsberøvelsen efter politiloven skal være så kortvarig og skånsom som
muligt, og en frihedsberøvelse efter politilovens § 5, stk. 3, må så vidt muligt
ikke udstrækkes ud over 6 timer, mens frihedsberøvelsen efter politilovens
§ 8, stk. 4, eller § 9, stk. 3, så vidt muligt ikke må udstrækkes ud over 12
timer.
Frihedsberøvelser, der er iværksat i medfør af politiloven, kan påklages til
politidirektøren med klagemulighed til Rigspolitiet eller indbringes for ret-
ten i medfør af reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a.
2.
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet om de eksisterende tiltag i forhold til administrativ
frihedsberøvelse, hvoraf fremgår bl.a.:
”Rigspolitiet bemærker, at der i de senere år er iværksat flere
tiltag på baggrund af erfaringer i forbindelse med administrative
frihedsberøvelser efter politiloven.
Rigspolitiet iværksatte således i december 2009 en indberet-
ningsordning omfattende administrative frihedsberøvelser efter
politilovens §§ 8 og 9, der har varet i mere end 6 timer. Denne
indberetningsordning er fortsat gældende. I den seneste indbe-
retning til Justitsministeriet vedrørende indberetningsperiode
fra den 15. marts 2014 til den 15. marts 2015 har Rigspolitiet
oplyst, at Rigspolitiet ikke har modtaget indberetninger om ad-
ministrative frihedsberøvelser efter politilovens §§ 8 og 9, som
udstrakte sig over 6 timer.
Rigspolitiet har endvidere i 2014 udarbejdet generelle retnings-
linjer for den politimæssige indsats i forbindelse med større de-
monstrationer mv. med henblik på at vejlede politikredsene om
særlige forhold i forbindelse med større demonstrationer, herun-
der blandt andet udstrækningen af adgangen til at foretage fri-
hedsberøvelser efter politiloven, behandlingen af de frihedsbe-
røvede samt information til demonstrationsdeltagere. Vejled-
ningen er udarbejdet i lyset af Østre Landsrets dom af 25. januar
2012, hvor landsretten tog stilling til en række frihedsberøvelser
i forbindelse med COP 15 i december 2009 samt anbefalingerne
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om at redegøre for, om ministeren har til hensigt at igangsætte nye tiltag, for at politiet foretager færre administrative frihedsberøvelser, til justitsministeren
i redegørelse af 20. december 2012 afgivet af Folketingets Om-
budsmand i den såkaldte OPCAT-undersøgelse. Det anføres
også i denne vejledning, at en administrativ frihedsberøvelse un-
der alle omstændigheder altid skal være så kortvarig og skånsom
som muligt, og at en frihedsberøvet person skal løslades, så snart
de omstændigheder, der gav anledning til frihedsberøvelsen,
ikke længere er til stede.
Herudover vurderer Rigspolitiet løbende, om den retspraksis,
der følger af domstolenes behandling af sager om administrative
frihedsberøvelser, har betydning for de nationale taktiske kon-
cepter for politiets opgaveløsning på det beredskabsmæssige
område. Det gælder særligt i forhold til politiets håndtering af
politimæssige opgaver i forbindelse med demonstrationer og
fodboldkampe. Således har de seneste domme om administra-
tive frihedsberøvelser fra København givet anledning til en
række ”lessons learned”, som Rigspolitiet vil sørge for at ud-
bringe til samtlige landets politikredse. Dette gælder bl.a. snit-
fladen mellem at følge en demonstration eller et optog og en
egentlig frihedsberøvelse. Herudover har de seneste domme un-
derstreget vigtigheden af efterfølgende at kunne dokumentere
politiets anvisninger mv.”
3.
Politiet har som anført ovenfor til opgave at virke for tryghed, sikkerhed,
fred og orden i samfundet. I den forbindelse har politiet bl.a. i politiloven en
række redskaber, som politiet kan og skal anvende. Disse redskaber skal
naturligvis alene anvendes, når det er nødvendigt, og i forbindelse med
iværksættelse af indgreb skal politiet tage hensyn til forsamlingsfriheden og
borgernes mulighed for at give meninger til kende.
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 238 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg, er der sket en væsentlig stigning i antallet
af registrerede administrative frihedsberøvelser efter politiloven over de se-
neste 10 år. Og som det ligeledes fremgår af besvarelsen, kan Rigspolitiet
ikke umiddelbart identificere en entydig årsag til stigningen.
Der sker ikke i dag en systematisk opfølgning på sager, hvor en administra-
tiv frihedsberøvelse underkendes af politidirektøren, af Rigspolitiet eller
ved domstolene, jf. også den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 241
(Alm. del) fra Retsudvalget.
Jeg har på den baggrund bedt Rigspolitiet om inden udgangen af marts at
oplyse, hvilke tiltag der efter Rigspolitiets vurdering kan tages for at sikre,
at der sker en systematisk opfølgning i tilfælde, hvor administrative friheds-
berøvelser underkendes i klagesystemet eller ved domstolene.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om at redegøre for, om ministeren har til hensigt at igangsætte nye tiltag, for at politiet foretager færre administrative frihedsberøvelser, til justitsministeren
Det er desuden min opfattelse, at det er nødvendigt at undersøge nærmere, i
hvilke typer af situationer politiet i praksis anvender administrative friheds-
berøvelser, og jeg har på den baggrund bedt om, at der igangsættes et sådant
arbejde, som også skal kortlægge behovet for lovgivningsmæssige justerin-
ger eller andre tiltag i forhold til administrative frihedsberøvelser efter poli-
tiloven.
Jeg vil vende tilbage over for Retsudvalget, når dette arbejde er afsluttet.
5