Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1606505_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. marts 2016
Koncernstyringskontoret
Sidse Hansen Ünal
2016-0030-4134
1863673
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 232 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Sidse H. Ünal
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om at kommentere rapporten Tolkning i retsvæsenet fra Institut for Menneskerettigheder og oplyse, om regeringen vil følge rapportens anbefalinger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 232 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere rapporten ”Tolkning i retsvæse-
net” fra Institut for Menneskerettigheder (http:// menneske-
ret.dk/udgivelser/tolkning-retsvaesenet) og oplyse, om regerin-
gen vil følge rapportens anbefalinger?”
Svar:
Jeg er naturligvis optaget af, at der er en tilfredsstillende tolkekvalitet på
Justitsministeriets område.
I rapporten ”Tolkning i retsvæsenet” fra Institut for Menneskerettigheder
er der opstillet en række anbefalinger, herunder blandt andet at Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet fremmer, at der oprettes en tolkeuddannelse,
samt at Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet etablerer en certifi-
ceringsordning og opretter et nationalt tilgængeligt register over certifice-
rede tolke.
På Justitsministeriets område anbefaler Institut for Menneskerettigheder,
at:
Institutioner under Justitsministeriet og domstolene efter en over-
gangsperiode forpligtes til udelukkende at benytte certificerede tolke.
Rigspolitiet efter to år evaluerer den netop iværksatte indberetnings-
ordning i forhold til, om ordningen bliver anvendt og er effektiv.
Rigspolitiet optimerer informationerne på tolkeoversigten, så brugerne
får et bedre indblik i hvilke tolke, der er de bedst egnede.
Derudover anbefales det, at Folketinget sikrer formel overensstemmelse
mellem retsplejelovens § 149, stk. 1 og Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention (ERMK), artikel 6 stk. 3, litra a og e, ved at præcisere i
retsplejeloven, at adgang til tolkebistand gælder under hele straffesagens
behandling.
Rigspolitiet fører en fortegnelse over tolke, der kan anvendes til tolkning
på bl.a. Justitsministeriets område (Rigspolitiets tolkeoversigt). Rigspoliti-
et afgør efter en skriftlig ansøgning samt eventuelt en personlig samtale,
om en tolk kan optages på tolkeoversigten. Optagelsen er derudover bl.a.
betinget af, at ansøgeren ikke er registreret i Det Centrale Kriminalregister.
Som det fremgår af rapporten ”Tolkning i retsvæsenet”, udsendte Rigspoli-
tiet i november 2015 en revideret indberetningsvejledning og -blanket, der
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om at kommentere rapporten Tolkning i retsvæsenet fra Institut for Menneskerettigheder og oplyse, om regeringen vil følge rapportens anbefalinger, til justitsministeren
skal anvendes, såfremt der opstår tvivl om, hvorvidt tolken opfylder betin-
gelserne for at være optaget på Rigspolitiets tolkeoversigt. Formålet er at
sikre, at der på tolkeoversigten ikke er optaget tolke, som ikke opfylder be-
tingelserne, herunder krav til sproglige kundskaber, tolkeetik mv.
Det kan endvidere oplyses, at Justitsministeriet har nedsat et udvalg, som
bl.a. har til opgave at identificere forslag, der kan sikre adgang til tolke-
ydelser af højere kvalitet på Justitsministeriets område.
Udvalgsarbejdet har løbende medført, at der er sket ændringer i admini-
strationen af tolkeområdet i form af bl.a. kvalitetsforbedringer. Eksempel-
vis er der udarbejdet en fælles tolkehåndbog og en vejledning til tolkebru-
gere, der blev udsendt i januar 2016. Tolkeudvalget forventes afsluttet me-
dio 2016.
Anbefalingerne på Justitsministeriets område fra rapporten ”Tolkning i
retsvæsenet” vil indgå i udvalgets videre arbejde.
3