Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1599303_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh.:
Sagsnr.:
Dok.:
12. februar 2016
Strafferetskontoret
Selina Rosenmeier
2016-0030-4115
1865242
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 218 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. januar 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Lasse Boje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om at oplyse de egentlige bevæggrunde for, at anklagemyndigheden spilder dyrebare ressourcer på at retsforfølge et offer for et terrorangreb (Lars Hedegaard) ved at anklage ham for at have brudt et navneforbud på sin gerningsmand, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 218 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan justitsministeren oplyse de egentlige bevæggrunde for, at
anklagemyndigheden spilder dyrebare ressourcer på at retsfor-
følge et offer for et terrorangreb (Lars Hedegaard) ved at an-
klage ham for at have brudt et navneforbud på sin gernings-
mand – et navneforbud, som adskillige danske og udenlandske
medier for længst har brudt - og som i øvrigt er meningsløst al
den stund, at terroristen må formodes at have sluttet sig til Is-
lamisk Stat og derfor må betragtes som værende i krig med den
danske stat?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Jeg kan mere generelt oplyse, at det følger af retsplejelo-
vens § 31, stk. 1, at retten i straffesager kan forbyde, at der
sker offentlig gengivelse af navn, stilling eller bopæl for bl.a.
sigtede (tiltalte), eller at den pågældendes identitet på anden
måde offentliggøres, når offentlig gengivelse må antages at
bringe nogens sikkerhed i fare, eller når offentlig gengivelse
vil udsætte nogen for unødig krænkelse (navneforbud).
Efter bestemmelsen i § 31, stk. 3, skal retten ved afgørelsen om
navneforbud tage hensyn til lovovertrædelsens grovhed og
samfundsmæssige betydning. Ifølge bestemmelsen taler det
imod nedlæggelse af navneforbud, hvis sigtede (tiltalte) har
indtaget en stilling, som i forhold til offentligheden er særligt
betroet. Det følger af retsplejelovens § 32 b, at en overtrædelse
af et nedlagt navneforbud straffes med bøde.
Det følger endvidere af retsplejelovens § 29, stk. 3, at retten i
straffesager kan træffe afgørelse om dørlukning. Efter § 29,
stk. 3, nr. 4, kan der træffes afgørelse om dørlukning, når sa-
gens behandling i et offentligt retsmøde må antages på afgø-
rende vis at hindre sagens oplysning. Det følger herudover af §
29 c, at retten bl.a. af hensyn til sagens oplysning kan træffe
afgørelse om, at også forhandling om, hvorvidt dørene skal
lukkes, skal foregå for lukkede døre (dobbeltlukkede døre).
Jeg kan endelig mere generelt oplyse, at det fremgår af retsple-
jelovens § 742, stk. 2, at politiet efter anmeldelse eller af egen
drift iværksætter efterforskning, når der er rimelig formodning
om, at et strafbart forhold er begået.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om at oplyse de egentlige bevæggrunde for, at anklagemyndigheden spilder dyrebare ressourcer på at retsforfølge et offer for et terrorangreb (Lars Hedegaard) ved at anklage ham for at have brudt et navneforbud på sin gerningsmand, til justitsministeren
2.
Den sag, der er omtalt i spørgsmålet, behandles af Køben-
havns Politi. Jeg har derfor til brug for besvarelsen indhentet
en udtalelse fra Københavns Politi, der har oplyst følgende:
”Ved Retten på Frederiksbergs kendelse af 7. no-
vember 2013 blev en person varetægtsfængslet in
absentia som sigtet for overtrædelse af straffelo-
vens § 237, jf. § 21, ved den 5. februar 2013 kl.
11.21 på Pelagonievej 7 på Frederiksberg at have
forsøgt at dræbe Lars Hedegaard Jensen. Retsmø-
det blev holdt for dobbeltlukkede døre af hensyn til
sagens oplysning, jf. retsplejelovens § 29 c og § 29,
stk. 3, nr. 4.
Den pågældende person, der er varetægtsfængslet
in absentia som sigtet for drabsforsøget på Lars
Hedegaard Jensen, er ikke sigtet for overtrædelse
af straffelovens terrorbestemmelser.
Ved Retten på Frederiksbergs kendelse af 30. april
2014 blev der nedlagt navneforbud for den pågæl-
dende person. Retten begrundede navneforbuddet
således:
”Efter sigtelsens karakter – og idet
[den pågældende person] er varetægts-
fængslet in absentia og dermed ikke
har haft lejlighed til at udtale sig endnu
– finder retten, at offentlig gengivelse
af sigtedes navn, stilling eller bopæl vil
udsætte denne for unødig krænkelse, jf.
retsplejelovens § 31, stk. 1, nr. 2.
Retten finder endvidere, at de i retsple-
jelovens § 31, stk. 3, nævnte hensyn ik-
ke taler mod nedlæggelse af navnefor-
bud.”
Retsmødet blev delvis holdt for lukkede døre af
hensyn til sagens oplysning, jf. retsplejelovens §
29, stk. 3, nr. 4.
Ved Retten på Frederiksbergs kendelse af 30. ok-
tober 2014 bestemte retten, at en af Ekstra Bladet
nedlagt påstand om ophævelse af navneforbuddet
vedrørende den pågældende person ikke blev taget
til følge. Retten anførte bl.a. følgende:
”Der ses ikke efter navneforbuddets
nedlæggelse den 30. april 2014 at være
fremkommet nye oplysninger, der kan
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om at oplyse de egentlige bevæggrunde for, at anklagemyndigheden spilder dyrebare ressourcer på at retsforfølge et offer for et terrorangreb (Lars Hedegaard) ved at anklage ham for at have brudt et navneforbud på sin gerningsmand, til justitsministeren
begrunde en ophævelse af det den 30.
april 2014 nedlagte navneforbud.”
Dette retsmøde blev også delvist holdt for lukkede
døre af hensyn til sagens oplysning, jf. retsplejelo-
vens § 29, stk. 3, nr. 4. Ekstra Bladet kærede ken-
delsen.
Østre Landsret afsagde den 24. november 2014
følgende kendelse:
”[Den pågældende person] er sigtet
for forsøg på manddrab og varetægts-
fængsling in absentia. Han er ikke ble-
vet afhørt til sigtelsen, og varetægts-
fængsling er sket i medfør af retspleje-
lovens § 762, stk. 1, nr. 1, idet retten
blandt andet har fundet, at der er be-
grundet mistanke om, at [den pågæl-
dende person] har gjort sig skyldig i
forsøg på manddrab.
På denne baggrund tiltræder landsret-
ten, at der ikke er grundlag for at op-
hæve det nedlagte navneforbud, idet of-
fentlig gengivelse af [den pågældende
person]s navn, stilling eller bopæl vil
udsætte ham for unødvendig krænkelse.
Landsretten stadfæster derfor byrettens
kendelse.”
Ved kendelse af 27. januar 2016 har Retten på Fre-
deriksberg bestemt, at en af Radio24Syv nedlagt
påstand om ophævelse af navneforbuddet ikke ta-
ges til følge. Det forhold, at den pågældende per-
sons navn er blevet nævnt flere steder, kunne efter
rettens opfattelse ikke føre til et andet resultat.
Navneforbuddet er således endnu ikke blevet op-
hævet.”
3.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at der verserer en
række sager om overtrædelse af det nedlagte navneforbud.
Langt de fleste sager er oprettet efter modtagelse af anmeldel-
ser herom. Enkelte af dem har politiet oprettet af egen drift, når
politiet er blevet opmærksom på overtrædelser af forbuddet, jf.
retsplejelovens § 742, stk. 2.
Københavns Politi har videre anført, at det er deres opfattelse,
at politiet har pligt til efterforske og retsforfølge disse sager.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om at oplyse de egentlige bevæggrunde for, at anklagemyndigheden spilder dyrebare ressourcer på at retsforfølge et offer for et terrorangreb (Lars Hedegaard) ved at anklage ham for at have brudt et navneforbud på sin gerningsmand, til justitsministeren
Det gælder også, selv om anklagemyndigheden – som tilfældet
er i den foreliggende sag – ved de to seneste retsmøder ikke
har protesteret mod ophævelse af navneforbuddet, idet rettens
kendelse naturligvis står ved magt og dermed skal respekteres.
Københavns Politi har endelig anført, at der i den forbindelse
ikke er forskel på, om den, der sigtes/tiltales for overtrædelse
af et navneforbud, er offer, en udenforstående borger eller en
journalist. Er den sigtede/tiltalte offer i sagen, kan det dog efter
omstændighederne være en formildende omstændighed, der
kan tages hensyn til i strafudmålingen, såfremt den pågælden-
de bliver fundet skyldig i overtrædelse af navneforbuddet.
Jeg kan henholde mig til det, som Københavns Politi har an-
ført.”
5