Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1599309_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. februar 2016
Politikontoret
Tina Chris Mogensen
2016-0030-4110
1853081
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 214 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. januar 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om årsagen til det stigende antal indbrud i særligt Hjørring og Frederikshavn kommuner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 214 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Politi: Vi kan ikke
stoppe tyvene alene” i Nordjyske Stiftstidende, den 10.
december 2015?”
Svar:
1.
Det fremgår af den artikel, som der henvises til i spørgsmålet, at antallet
af indbrud i privat beboelse i Nordjylland steg markant sidste år, navnlig i
Hjørring Kommune og Frederikshavn Kommune. Det fremgår endvidere
af artiklen, at Nordjyllands Politi har forstærket indsatsen på området, men
at dette ikke har stoppet indbrudsbølgen, og at politiet derfor har haft fokus
på at inddrage borgerne i kampen mod indbrud.
Indbrudskriminalitet udgør både et væsentligt samfundsproblem og et
alvorligt anslag mod ofrenes tryghed. Ethvert indbrud er derfor et indbrud
for meget, og antallet af indbrud er stadig alt for højt. Derfor er jeg også
meget tilfreds med, at vi med aftalen ”Et styrket Politi. Et tryggere
Danmark” om politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019 har
sikret, at de seneste flerårsaftalers markante styrkelse af politiets indsatser
mod indbrudskriminalitet videreføres og udbygges, bl.a. ved etablering af
to tværgående efterforskningsfællesskaber i henholdsvis det østlige og
vestlige Danmark med regionale operationsområder på tværs af flere
politikredse.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Indsatsen mod bekæmpelse af indbrud i privat beboelse har
siden 2010 været meget højt prioriteret af dansk politi, og det
fremgår således af flerårsaftalen for politiets og
anklagemyndighedens økonomi i perioden 2016-2019, at
området fortsat er et højt prioriteret nationalt indsatsområde.
Politiets indsats mod indbrud i privat beboelse videreføres og
styrkes således, herunder blandt andet ved etablering af to
tværgående efterforskningsfællesskaber i henholdsvis det
østlige og det vestlige Danmark.
Det fremgår desuden af mål- og resultatplanen for dansk politi
i 2016, at antallet af anmeldelser om indbrud i privat beboelse i
2016 skal falde med mindst to procent på landsplan i forhold
til 2015. Resultatkravet for 2016 er et led i et 4-årigt mål, der
skal understøtte, at antallet af indbrud i privat beboelse i 2019
er faldet med otte procent i forhold til 2015.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om årsagen til det stigende antal indbrud i særligt Hjørring og Frederikshavn kommuner, til justitsministeren
Det anførte mål skal blandt andet effektueres gennem en
videns- og analysebaseret tilgang til politiarbejdet både i
forhold til at forebygge og bekæmpe indbrudskriminalitet.
I tilknytning hertil kan nævnes implementeringen af den
såkaldte ”indbruds-app”, der er et nyudviklet it-redskab, som
skal anvendes af politikredsene i forbindelse med optagelse af
rapport i sager om indbrud i privat beboelse. Formålet med
app’en er at lette den indledende politimæssige sagsbehandling
på gerningsstedet, men også at sikre et bedre datagrundlag på
indbrudsområdet til brug for det analysebaserede politiarbejde.
App’en blev påbegyndt implementeret ultimo 2015 og
forventes fuldt implementeret i samtlige politikredse primo
2016.
Rigspolitiet skal desuden bemærke, at Rigspolitiet sætter
retning for indsatsen mod indbrud i privat beboelse i en
national operationsplan, der beskriver en landsdækkende,
målrettet
og
omfattende
forebyggende
og
efterforskningsmæssig indsats. Det beskrives blandt andet i
planen, at omfanget af indbrudskriminalitet og hæleriforhold
nødvendiggør, at borgerne, politiet og private aktører m.fl.
arbejder sammen om bekæmpelsen og forebyggelsen af disse
kriminalitetsformer. Politiet vil derfor fortsat øge inddragelsen
af borgerne og relevante samarbejdspartnere i politiets arbejde
med at forebygge og bekæmpe indbrud og hæleri. Politiet
opfordrer derfor også løbende borgerne til at hjælpe politiet
blandt andet ved at give tip til politiet om mulige mistænkelige
forhold i nabolaget, ligesom politiet understøtter borgerne i
forhold til at sikre deres egen bolig og etablere nabohjælp.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
endvidere indhentet en udtalelse fra Nordjyllands Politi, som
indledningsvis har oplyst, at der til brug for den omhandlede
artikel er lavet et interview med lederen af Nordjyllands Politis
indbrudsgruppe. Indbrudsgruppen koordinerer den samlede
indsats mod indbrudskriminalitet i Nordjyllands politikreds.
Nordjyllands Politi har oplyst, at indbrudskriminaliteten har
været faldende over den seneste årrække både på landsplan og
lokalt i Nordjylland, men at der i 2015 er set en stigning i
antallet af anmeldelser på indbrudsområdet i Nordjylland.
Således var der på landsplan sket et fald på ca. 10 % i
indbrudsanmeldelserne i forhold til 2014, mens der i samme
periode i Nordjylland var sket en stigning på ca. 19 %.
Nordjyllands Politi har i den forbindelse oplyst, at stigningen
har været særligt udtalt i Frederikshavn og Hjørring samt til
dels i Mariagerfjord og Vesthimmerland, hvilket skal ses i
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om årsagen til det stigende antal indbrud i særligt Hjørring og Frederikshavn kommuner, til justitsministeren
lyset af, at navnlig disse kommuner havde et stort fald i
indbrudsanmeldelser i 2014 sammenlignet med 2013.
Nordjyllands Politi har videre oplyst, at det kan være svært at
svare entydigt på, hvad baggrunden for denne stigning har
været. En af de mulige forklaringer kan være, at kriminaliteten
forøvet af omrejsende kriminelle er rykket længere nordpå end
tidligere. Endvidere kan en forklaring muligt findes i
infrastrukturelle forskelle, herunder at indbrudskriminaliteten i
stigende grad begås i mere letbefolkede områder i
politikredsens nordlige kommuner, hvor risikoen for at blive
forstyrret af eksempelvis naboer er lavere samtidig med, at der
kan anvendes en flerhed af ruter til at komme til og fra
gerningsstedet uden at blive opdaget.
I forhold til den generelle indsats på indbrudsområdet har
Nordjyllands Politi oplyst, at indbrudskriminalitet er et højt
prioriteret indsatsområde, som i flere år har været og fortsat er
en del af den nationale strategi for politiets operative indsats.
Nordjyllands Politi har i tilknytning hertil oplyst, at
politikredsen i de senere år har iværksat lokale initiativer for at
styrke indsatsen på indbrudsområdet, ligesom politikredsen har
etableret en indbrudsgruppe, der koordinerer den samlede
indsats på området sammen med lokalpolitiet. Endvidere
udarbejdes der løbende analyser over indbrudskriminaliteten
med henblik på en målrettet indsat mod både lokale og
omrejsende kriminelle.
Nordjyllands Politi har endvidere oplyst, at politikredsen i de
senere år i medierne og andre steder har opfordret borgerne til
at oprette en profil på www.nabohjælp.dk, således at borgerne
får adgang til redskaber til brug for en nemmere og mere stabil
nabohjælp. Endvidere opfordrer politikredsen borgerne til i
dagligdagen at være opmærksomme på ændringer i "normal-
billedet” i et givent lokalområde, der kan indikere mulig
forberedelse af eller igangværende indbrudskriminalitet, og at
videregive disse oplysninger til politiet.
Afslutningsvis har Nordjyllands Politi oplyst, at politikredsen
også i 2016 og fremover vil prioritere indbrud i privat beboelse
højt og således konsolidere de iværksatte tiltag på området.
Denne indsats vil ske sideløbende med varetagelse af øvrige
politiopgaver, herunder f.eks. afgivelse af assistance til kontrol
i Danmarks grænseområder og bevogtningsopgaver i
København.”
4