Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1607960_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 18. januar 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 204 (Alm. del)
efter ønske fra Trine Bramsen (S) til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 204:
Kan ministeren oplyse, på hvilket grundlag den danske regering vælger at efter-
komme en FN-komités (CCPR, CERD, CAT, CEDAW og CRPD) anmodning om ikke at
udsende en afvist asylansøger, mens den pågældendes klagesag behandles ved
FN-komitéen, når det samtidig følger af bemærkningerne til L 97 (ændring af lov
om retshjælp til indgivelse af førelse af klagesager for internationale klagerorga-
ner i henhold til menneskerettighedskonventioner og restplejeloven), at der er en
række eksempler på klagesager, hvor den danske regering er blevet anmodet om
retlige bemærkninger, selvom det syntes klart, at sagen ikke skulle have været
optaget til behandling i FN-komitéen, og at et større antal af FN-klagesagerne
grundlæggende går ud på, om en asylansøger er troværdig eller ej, hvorved FN-
komiteerne benyttes som en ”3.instans” i forhold til Udlændingestyrelsen og
Flygtningenævnets afgørelser?
Svar:
1.
Som det fremgår af pkt. 2.1.2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr.
L 97 af 16. december 2015 (Lov om ændring af lov om retshjælp til indgivelse af
førelse af klagesager for internationale klageorganer i henhold til menneskeret-
tighedskonventioner og retsplejeloven), er antallet af klagesager mod Danmark,
som en FN-komité sender til den danske regering med anmodning om regeringens
retlige bemærkninger til sagen, steget væsentligt særligt inden for de seneste to
år.
Størstedelen af de sager, der sendes til den danske regering, vedrører udsendelse
af afviste asylansøgere. I disse sager er der tale om, at Flygtningenævnets stadfæ-
stelse af Udlændingestyrelsens afslag på asyl indbringes for en af FN-komitéerne,
oftest FN’s Menneskerettighedskomité. I de fleste af disse sager fastsætter klage-
organet såkaldte foreløbige foranstaltninger (”interim measures”), hvorved den
danske regering anmodes om ikke at udsende klageren eller klagerne af Danmark,
så længe vedkommendes sag behandles ved klageorganet.
Dato: 7. marts 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
Sags nr.
AktId
2016 - 1240
44231
Side
1/2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om, på hvilket grundlag den danske regering vælger at efterkomme en FN-komités (CCPR, CERD, CAT, CEDAW og CRPD) anmodning om ikke at udsende en afvist asylansøger, mens den pågældendes klagesag behandles ved FN-komitéen, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 209 (Alm. del) fra
Retsudvalget, er det Justitsministeriets umiddelbare opfattelse, at en undladelse
af at efterkomme en FN-komités anmodning om foreløbige foranstaltninger i en
sag vedrørende udsendelse af en afvist asylansøger, i realiteten vil betyde, at
Danmark – uanset at FN-komitéernes anmodninger om foreløbige foranstaltnin-
ger ikke er retligt bindende – ikke respekterer den individuelle klageadgang til FN-
komitéerne. I overensstemmelse hermed har regeringen altid efterkommet FN-
komitéernes anmodninger om foreløbige foranstaltninger i sager om udsendelse
af afviste asylansøgere.
2.
Det fremgår af pkt. 1.1 i de almindelige bemærkninger til L 97, at FN-
komitéerne i praksis har vist sig at være tilbageholdende med af egen drift at afvi-
se klager, som ikke opfylder klagebetingelserne, eller som der i øvrigt ikke i hen-
hold til FN-komitéernes egne procesreglementer er grundlag for at antage til be-
handling i komitéerne. Der er således en række eksempler på sager, hvor den
danske regering af en FN-komité er blevet anmodet om retlige bemærkninger,
selv om det synes klart, at sagen ikke skulle have været optaget til behandling i
komitéen. Der er på den baggrund risiko for, at den nuværende retshjælpsordning
– hvorefter retshjælp ydes, når regeringen anmodes om retlige bemærkninger –
understøtter, at FN-komitéerne bruges som en vej til uden rimelig grund at undgå
at efterkomme de danske myndighederes endelige afgørelse i sagen.
3.
Regeringen er opmærksom på problemstillingen, som bl.a. har dannet bag-
grund for en ændring af reglerne om retshjælp med henblik på at sikre, at der kun
ydes retshjælp til indgivelse og førelse af klagesager mod Danmark for internatio-
nale klageorganer, som der er rimelig grund til at føre, jf. ovennævnte lovforslag
nr. L 97 fremsat af justitsministeren den 16. december 2015 og som vedtaget af
Folketinget den 3. marts 2016.
Hertil kommer, at spørgsmål om forbedring af kvaliteten i FN-komitéernes arbejde
tages op i direkte dialog med de enkelte FN-komitéer og med komitéernes sekre-
tariat ved FN’s Menneskerettighedskommisærs kontor i Genève. Der kan i den
forbindelse henvises til justitsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folke-
tingets Retsudvalg vedrørende L 97.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2