Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1594828_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. februar 2016
Politikontoret
Tine Rahr Lauritsen
2016-0030-4065
1839165
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 164 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. januar 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om kontrollen ved Rødby Havn foregår, som det beskrives i UUI alm. del - bilag 64, og om det så fald er effektivt i forhold til at stoppe ulovligt indrejsende og bekæmpe menneskesmugling, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 164 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at kontrollen ved Rødby Havn fore-
går, som det beskrives i UUI alm. del - bilag 64, og mener mi-
nisteren i så fald, at det er effektivt i forhold til at stoppe ulov-
ligt indrejsende og bekæmpe menneskesmugling, og vil mini-
steren i forlængelse heraf redegøre for, hvordan den midlerti-
dige grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse ved Rødby
Havn helt konkret vil adskille sig fra den kontrolform, som be-
skrives i henvendelsen?”
Svar:
I henvendelse af 18. december 2015 til Folketingets Udlændinge-, Integra-
tions- og Boligudvalg (bilag 64 UUI) beskriver politiassistent Preben Vig-
go Nielsen sine oplevelser med politiets kontrol af indrejsende flygtninge
og migranter i Rødby Havn. Politiassistent Preben Viggo Nielsen anfører i
den forbindelse bl.a., at det er hans opfattelse, at den kontrol, der foregår i
Rødby Havn og Gedser er sporadisk og utilstrækkelig.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
På denne baggrund kan det oplyses, at den omhandlede beskri-
velse af kontrollen i Rødby Havn vedrører perioden forud for
indførelsen af den midlertidige grænsekontrol den 4. januar
2016.
I perioden fra den 10. september 2015 og frem til indførelsen
af den midlertidige grænsekontrol den 4. januar 2016 udførte
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi således kontrollen ved
færgerne fra Tyskland i overensstemmelse med Rigspolitiets
retningslinjer af 9. september 2015, den nationale plan for poli-
timæssig kontrol af udlændinge i de grænsenære områder og
lufthavne og inden for de gældende regler for kontrolindsatsen,
jf. bekendtgørelse nr. 640 af 12. maj 2015. Det indebar bl.a., at
politikredsen ved kontrollens tilrettelæggelse skulle tage hen-
syn til opretholdelse af ro, orden og sikkerhed samt den øvrige
samfærdsel, og det skulle sikres, at frihedsberøvede udlændin-
ge som udgangspunkt kunne sagsbehandles, og en udsendelse
kunne effektueres inden for 72 timer.
Dette indebar i praksis, at politiet dels ikke kontrollerede alle
tog, busser, landgangspassagerer eller køretøjer, dels ikke nød-
vendigvis kunne frihedsberøve alle de flygtninge og migranter,
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om kontrollen ved Rødby Havn foregår, som det beskrives i UUI alm. del - bilag 64, og om det så fald er effektivt i forhold til at stoppe ulovligt indrejsende og bekæmpe menneskesmugling, til justitsministeren
som i givet fald blev truffet i et tog eller en bus under en kon-
trol, men kun en andel af disse.
I forbindelse med en frihedsberøvelse skulle udlændingene ty-
pisk transporteres fra færgelejet til sagsbehandling. Sagsbe-
handlingen bestod i registrering og forelæggelse af sagen for
Udlændingestyrelsen. Efterfølgende skulle udlændingen trans-
porteres til et indkvarteringssted, og når resolutionen fra Ud-
lændingestyrelsen forelå, skulle udlændingen typisk transporte-
res fra indkvarteringsstedet til Tyskland.
Politikredsen havde tilsvarende sagsbehandlings- og transport-
opgaver i relation til asylansøgere.
Sideløbende med den beskrevne kontrolindsats har politikred-
sen siden den 6. september 2015 haft en omfattende indsats
rettet mod menneskesmugling. Denne indsats har frem til års-
skiftet ført til, at politikredsen har rejst 82 sigtelser for over-
trædelse af straffelovens § 125 a samt 77 sigtelser for overtræ-
delse af udlændingelovens § 59, stk. 8. Sagerne vedrørende
menneskesmugling indebar – ud over omfattende efterforsk-
ning, sagsbehandling og transport – også fremstillinger i retten.
Endelig udførte politikredsen stikprøvekontroller i baglandet.
Den samlede kontrolindsats i det grænsenære område på Lol-
land-Falster bestod således i kontrolindsatsen ved færgerne,
sagsbehandling, efterforsknings- og transportopgaver samt
baglandskontrol, og det skulle til stadighed sikres, at der var
disponeret de nødvendige personaleressourcer til de forskellige
opgaver.
Med indførelsen af den midlertidige grænsekontrol har situati-
onen ændret sig grundlæggende. Politiet kan således nu afvise
flygtninge og migranter, som ikke har lovligt ophold i Dan-
mark, og som ikke ønsker at søge asyl. Samtidig er antallet af
migranter og flygtninge på de enkelte tog og i busserne reduce-
ret væsentligt. Dette indebærer samlet, at tidsforbruget til sags-
behandling og transport er væsentligt reduceret, og at det er
muligt at frihedsberøve alle personer uden lovligt ophold, uden
at det giver anledning til uorden eller forstyrrelse af samfærds-
len. Samtidig indebærer indførelsen af midlertidig grænsekon-
trol, at reglerne om det maksimalt tilladte kontroltryk i be-
kendtgørelse nr. 640 af 12. maj 2015 ikke længere finder an-
vendelse. Der er fortsat tale om stikprøvevise kontroller ved
den dansk-tyske grænse, hvor indsatsen kan intensiveres, hvis
det skulle vise sig nødvendigt.”
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 155 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3