Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1592674_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
27. januar 2016
Kontor:
Forvaltningsretskontoret
Sagsbeh: Stine Maria Tolstrup Chri-
stensen
Sagsnr.: 2016-0030-4055
Dok.:
1837796
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 157 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. januar 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om, at ministerierne fremadrettet skal stramme op i forhold til at overholde svarfristerne for aktindsigter, til justitsministeren
1592674_0002.png
Spørgsmål nr. 157 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil regeringen sikre, at ministerierne fremadrettet strammer
op i forhold til at overholde svarfristerne for aktindsigter, idet
ministerierne ifølge Information i gennemsnit er syv uger om
at svare selv om fristen i offentlighedsloven er sat til 7 ar-
bejdsdage, jf. artiklen ”Politikere: Ministerier bør behandle
aktindsigter langt hurtigere” fra Information den 30. december
2015?”
Svar:
1.
Det fremgår af offentlighedslovens § 36, stk. 2, at vedkommende myn-
dighed mv. snarest afgør, om en anmodning om aktindsigt kan imøde-
kommes. En anmodning skal færdigbehandles inden syv arbejdsdage efter
modtagelsen, medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller
kompleksitet undtagelsesvist ikke er muligt.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen
1
og vejledning om lov
om offentlighed i forvaltningen
2
, at det forhold, at bestemmelsen fastsæt-
ter, at en anmodning om aktindsigt skal afgøres snarest og (som udgangs-
punkt) inden 7 arbejdsdage efter, at den er modtaget, medfører, at en an-
modning om aktindsigt, der klart har identificeret den sag, anmodningen
vedrører, og som vedrører et begrænset antal dokumenter, der ikke kræver
en nærmere gennemgang eller overvejelse, bør være færdigbehandlet i lø-
bet af 1-2 arbejdsdage efter modtagelsen af aktindsigtsanmodningen.
Det anførte forhold indebærer endvidere, at det skal tilstræbes, at en an-
modning om aktindsigt, som omfatter lidt flere dokumenter, der ikke kræ-
ver en nærmere gennemgang eller overvejelse, færdigbehandles i løbet af 3
til 7 arbejdsdage. Det samme gælder de tilfælde, hvor anmodningen omfat-
ter et mere begrænset antal dokumenter, som giver anledning til en nærme-
re gennemgang og overvejelser.
I de (særlige) tilfælde, hvor anmodningen f.eks. omfatter et stort antal do-
kumenter, eller hvor anmodningen giver anledning til overvejelser af f.eks.
juridiske spørgsmål af mere kompliceret karakter – dvs. når der undtagel-
sesvist foreligger et forhold, der kan begrunde en udsættelse af fristen på 7
1
L 144 Forslag til lov om offentlighed i forvaltningen (FT 2012-13), fremsat den 7. fe-
bruar 2013.
2
Vejledning nr. 9847 af 19. december 2013.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om, at ministerierne fremadrettet skal stramme op i forhold til at overholde svarfristerne for aktindsigter, til justitsministeren
arbejdsdage – skal det tilstræbes, at anmodningen om aktindsigt færdigbe-
handles inden for 14 arbejdsdage efter, at anmodningen er modtaget.
I de (helt særlige) tilfælde, hvor aktindsigtsanmodningen omfatter et meget
stort antal dokumenter, eller hvor anmodningen rejser f.eks. juridiske
spørgsmål af ganske kompliceret karakter, skal det tilstræbes, at anmod-
ningen færdigbehandles senest inden for 40 arbejdsdage efter, den er mod-
taget. Som eksempel herpå kan nævnes det tilfælde, hvor der anmodes om
aktindsigt i samtlige sager af en bestemt type, som den pågældende myn-
dighed mv. i vidt omfang behandler, og som myndigheden har modtaget i
løbet af det seneste år.
2.
Det fremgår af den artikel i Information den 30. december 2015, der
henvises til i spørgsmålet, at den opgørelse af ministeriernes svartider i
aktindsigtssager, der er omtalt i artiklen, vedrører de afgørelser, hvor mini-
sterierne har henvist til offentlighedslovens § 24, stk. 1, og § 27, nr. 2.
Offentlighedslovens § 24, stk. 1, indeholder den såkaldte ”ministerbetje-
ningsregel”. Efter denne bestemmelse omfatter retten til aktindsigt som
udgangspunkt ikke dokumenter, der udveksles mellem (1) et ministeriums
departement og dets underordnede myndigheder eller (2) forskellige mini-
sterier, herunder de pågældende ministeriers underordnede myndigheder,
på et tidspunkt, hvor der er konkret grund til at antage, at en minister har
eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand.
Bestemmelsen omfatter eksempelvis udkast og bidrag til besvarelser af
spørgsmål fra Folketinget, taleudkast, udkast til beredskabstalepunkter,
udkast til ministersvar og input til politiske initiativer, der udveksles mel-
lem ministerier eller mellem ministerier og underliggende styrelser. Be-
stemmelsen omfatter endvidere papirer, der udarbejdes som led i regerin-
gens beslutningsproces.
Offentlighedslovens § 27, nr. 2, vedrører den såkaldte ”folketingspolitiker-
regel”. Efter denne bestemmelse omfatter retten til aktindsigt som ud-
gangspunkt ikke dokumenter, der udarbejdes og udveksles mellem mini-
stre og folketingsmedlemmer i forbindelse med sager om lovgivning og
anden tilsvarende politisk proces.
Bestemmelsen omfatter eksempelvis udleveringsnotitser i forbindelse med
forhandlinger om lovgivning, handlingsplaner mv. og notitser og talepunk-
ter udarbejdet til regeringsordførere om tilsvarende initiativer.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om, at ministerierne fremadrettet skal stramme op i forhold til at overholde svarfristerne for aktindsigter, til justitsministeren
3.
Justitsministeriet har ikke nærmere kendskab til de øvrige ministeriers
sager, som indgår i Informations opgørelse af ministeriernes svartider.
Det er imidlertid Justitsministeriets generelle erfaring, at navnlig sager, der
indeholder dokumenter, der kan undtages fra aktindsigt efter ”ministerbe-
tjeningsreglen”, angår flere myndigheder (enten andre ministerier eller un-
derliggende styrelser), og der vil ofte være udarbejdet og udvekslet en
række dokumenter. Sagerne vil typisk være mere omfangsrige end en del
andre sager og kunne give anledning til vanskeligere spørgsmål end andre
sager.
Justitsministeriet finder dog samtidig anledning til at bemærke, at uanset
sagernes omfang er en hurtig sagsbehandling vigtig, bl.a. af hensyn til at
sikre en aktuel omtale i offentligheden.
For så vidt angår Justitsministeriets sagsbehandlingstider, har ministeriet i
en periode ikke behandlet en række aktindsigtssager af stort omfang med
den fornødne hurtighed. Det er langt fra tilfredsstillende.
Justitsministeriet har allerede påbegyndt overvejelser om, hvad der skal
gøres for at få forbedret sagsbehandlingstiderne. Det er ved at blive sat i
værk, for det er helt klart, at der skal ske væsentlige forbedringer.
Det bemærkes i den forbindelse, at Folketingets Ombudsmand har anmo-
det Justitsministeriet om en udtalelse om ministeriets sagsbehandlingstider
i aktindsigtssager generelt. Ombudsmanden har anmodet om at modtage
udtalelsen inden udgangen af marts 2016.
4.
Som nævnt er Justitsministeriet ikke bekendt med de nærmere omstæn-
digheder omkring sagerne og sagsbehandlingstiderne i de øvrige ministeri-
er.
Justitsministeriet vil imidlertid sende en kopi af nærværende svar til de øv-
rige ministerier til orientering – også med henblik på at henlede opmærk-
somheden på svartiderne i aktindsigtssagerne.
4