Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1587640_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Sagsnr.
2015 - 10134
Doknr.
302136
Dato
12-01-2016
Folketingets Retsudvalg har d. 15.12.2015 stillet følgende spørgsmål nr. 127 (alm.
del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Spørgsmål nr. 127:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder personalet har på en åben institution
for fysisk at tilbageholde en ung, der vil stikke af, med mindre det vurderes at den
unge er til fare for sig selv eller andre, det kunne være en ung, hvor personalet har en
meget kraftig formodning - men dog ikke noget bevis for - at den unge vil stikke af, for
at begå et røveri for at finansiere vedkommendes hashmisbrug, og vil ministeren sam-
tidig svare på, om ministeren finder disse muligheder tilstrækkelige?”
Svar:
Reglerne om magtanvendelse, herunder om muligheden for tilbageholdelse, er fastsat
i lov om social service og i bekendtgørelse nr. 186 af 20. februar 2015 om magtan-
vendelse over for børn og unge anbragt uden for hjemmet (magtanvendelsesbekendt-
gørelsen).
Børn og unge under 18 år kan få ophold på en døgninstitution eller et opholdssted af
strafferetlige eller af og socialpædagogiske årsager. En anbringelse på en sådan insti-
tution kan for eksempelvis træde i stedet for varetægtsfængsel (varetægtssurrogat),
som led i afsoning af en dom og som led i en idømt ungdomssanktion. Men en anbrin-
gelse på en institution kan også ske af socialpædagogiske årsager, hvor formålet for
eksempel kan være at give barnet eller den unge den nødvendige socialpædagogiske
behandling.
Formålet med anbringelse i en åben institution er ikke frihedsberøvelse men en soci-
alpædagogisk indsats. På åbne døgninstitutioner er der dog adgang til at aflåse insti-
tutionen om natten og undtagelsesvist i kortere perioder om dagen. Herudover er der
mulighed for, at børn og unge-udvalget kan træffe afgørelse om, at et konkret barn
eller en konkret ung kan tilbageholdes i op til 14 dage umiddelbart efter anbringelsens
start. Det er en forudsætning herfor, at det må anses for at være af væsentlig betyd-
ning for at imødekomme et barns eller en ungs særlige behov for støtte, og at det
vurderes at være af afgørende betydning for den socialpædagogiske behandling.
I tilfælde, hvor børn og unge er anbragt på åbne døgninstitutioner af socialpædagogi-
ske årsager, og hvor det viser sig, at de redskaber, der er tilgængelige på en åben
døgninstitution ikke er tilstrækkelige til at opnå formålet med indsatsen, f.eks. at gen-
nemføre et socialpædagogisk behandlingsforløb, må kommunalbestyrelsen overveje,
hvorvidt der er behov for at anbringe barnet eller den unge på et andet anbringelses-
sted. Det kan være en delvis lukket døgninstitution/afdeling eller en sikret døgninstitu-
tion, hvor der er andre muligheder for mere insisterende pædagogiske tiltag og videre
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 127: Spm. om, hvilke muligheder personalet har på en åben institution for fysisk at tilbageholde en ung, der vil stikke af, med mindre det vurderes at den unge er til fare for sig selv eller andre, til social- og indenrigsministeren
1587640_0002.png
mulighed for magtanvendelse. De indsatser, som kommunalbestyrelsen iværksætter,
skal dog altid være proportionale og ikke være mere indgribende end formålet tilsiger.
I de tilfælde, hvor en 15-17 årig, der er idømt en fængselsstraf, er anbragt på en åben
institution udenfor kriminalforsorgens regi i henhold til bestemmelsen i straffuldbyrdel-
seslovens § 78, stk. 2, og den unge undviger fra anbringelsesstedet, kan kriminalfor-
sorgen træffe bestemmelse om, at tilladelsen til anbringelsen skal tilbagekaldes. Den
unge vil herefter blive anbragt i et fængsel eller i et arresthus.
Jeg vil videre henvise til den samtidige besvarelse af REU alm del spm. 125 (2015-16)
vedr. aftalen med de øvrige satspuljepartier med henblik på at sikre klare rammer for
anbringelsesstedernes voksenansvar over for anbragte børn og unge
Med aftalen udvides den nuværende mulighed for tilbageholdelse i forbindelse med
anbringelsen på åbne opholdssteder og døgninstitutioner, så børn og unge-udvalget
også kan træffe afgørelse om tilbageholdelse i op til 14 dage under anbringelsen.
Udvidelsen er til brug for de situationer, hvor det, efter anbringelsen er iværksat, viser
sig, at der er behov for at kunne beskytte barnet eller den unge mod at foretage hand-
linger, der kan medføre risiko for barnets eller den unges udvikling, fx kriminalitet,
stofmisbrug mv. Hvis særlige hensyn gør sig gældende, vil der være mulighed for at
kunne tilbageholde barnet eller den unge i op til 14 dage yderligere.
Desuden gives der under visse betingelser mulighed for, at de ansatte på døgninstitu-
tioner og opholdssteder kan tilbageføre børn og unge, der stikker af, eller som forsø-
ger at stikke af fra anbringelsesstedet.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2