Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1587636_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Sagsnr.
2015 - 10134
Doknr.
302136
Dato
12-01-2016
Folketingets Retsudvalg har d. 15.12.2015 stillet følgende spørgsmål nr. 125 (alm.
del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Spørgsmål nr. 125:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder personalet på en sikret institution har
for at tilbageholde en ung, der stikker af, hvis ikke den unge vurderes at være til fare
for sig selv eller andre, og vil ministeren samtidig svare på, om ministeren finder disse
muligheder tilstrækkelige?”
Svar:
Reglerne om magtanvendelse, herunder om muligheden for tilbageholdelse, er fastsat
i lov om social service og i bekendtgørelse nr. 186 af 20. februar 2015 om magtan-
vendelse over for børn og unge anbragt uden for hjemmet (magtanvendelsesbekendt-
gørelsen).
På sikrede institutioner er der adgang til konstant aflåsning af yderdøre og vinduer.
Derfor har de unge som udgangspunkt ikke mulighed for at forlade institutionen.
Personalet på opholdssteder og døgninstitutioner, herunder sikrede institutioner, har
mulighed for at tilbageholde et barn eller en ung, der forsøger at stikke af, når der er
tale om situationer, hvor der kan gribes ind som led i omsorgspligten, eller så ekstra-
ordinær en situation, at straffelovens regler om nødværge finder anvendelse.
Hvis der opstår behov for at tilbageholde et barn eller ung, der stikker af fra en institu-
tion, vil personalet desuden kunne anmode politiet om at bistå institutionen i medfør af
politilovens regler om, at yde bistand til andre myndigheder samt udføre andre opga-
ver, der følger af gældende ret eller i øvrigt har naturlig tilknytning til politiets virksom-
hed. Dette kan blive aktuelt, hvis en ung er anbragt på en sikret afdeling, hvad enten
det er som led i en dom om afsoning, en kendelse om varetægtssurrogat eller en af-
gørelse om en socialpædagogisk indsats.
Jeg kan oplyse, at regeringen den 5. november 2015 indgik en aftale med de øvrige
satspuljepartier med henblik på at sikre klare rammer for anbringelsesstedernes vok-
senansvar over for anbragte børn og unge. Aftalen bygger bl.a. på Magtanvendelses-
udvalgets anbefalinger og har til formål at sikre en tydeliggørelse af de nuværende
regler på området samt sikre, at medarbejderne på anbringelsesstederne har de nød-
vendige redskaber til deres arbejde med anbragte børn og unge. Aftalen indeholder
bl.a. en vis udvidelse af de nuværende muligheder for at fastholde børn og unge i et
socialpædagogisk behandlingsforløb, herunder hvis et barn eller en ung rømmer fra
institutionen.
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, hvilke muligheder personalet på en sikret institution har for at tilbageholde en ung, der stikker af, hvis ikke den unge vurderes at være til fare for sig selv eller andre, til social- og indenrigsministeren
1587636_0002.png
Der indføres således adgang for personalet på opholdssteder og døgninstitutioner,
herunder sikrede institutioner, til at tilbageføre et anbragt barn eller en ung, der stikker
af eller forsøger at stikke af fra institutionen, når det sker som led i omsorgspligten, og
hvor barnet eller den unge udviser en adfærd, der medfører risiko for skade på barnet
eller den unge selv eller på andre,
Det fremgår af aftalen, at aftaleparterne er enige om, at ansatte på institutioner ikke
skal udføre politiopgaver. Samtidig er det vigtigt, at personalet ikke bringes i situatio-
ner, som kan optrappe en konflikt eller bringe de ansatte i fare. I de tilfælde, hvor per-
sonalet vurderer, at tilbageførelse er nødvendigt, men hvor de ikke finder det forsvar-
ligt selv at gennemføre den, vil de fortsat kunne anmode politiet om at bistå med tilba-
geførelsen.
Jeg er meget tilfreds med aftalen, som jeg mener, både imødekommer medarbejder-
nes behov for yderligere indgrebsmuligheder over for de anbragte børn og unge og
samtidig imødekommer behovet for en tydeliggørelse af, hvor grænserne for anven-
delse af magt går.
Aftalen udmøntes i et lovforslag om voksenansvar over for anbragte børn og unge,
som forventes at blive fremsat i første kvartal 2016 med henblik på ikrafttræden den 1.
januar 2017.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2