Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1587416_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. januar 2016
Forebyggelseskontoret
Gro Kjemtrup Melchiorsen
2015-0030-4023
1829351
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 118 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. december 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pind
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om det er rimeligt og i tråd med almindelig retspraksis, at unge under den kriminelle lavalder, der er mistænkt af politiet og dermed ikke dømt for alvorlig kriminalitet, kan blive anbragt på en sikret institution i den modsatte ende af landet på ubestemt tid, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 118 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om ministeren finder det rimeligt
og i tråd med almindelig retspraksis, at unge under den krimi-
nelle lavalder, der er mistænkt af politiet og dermed ikke dømt
for alvorlig kriminalitet, på nuværende tidspunkt kan blive an-
bragt på en sikret institution i den modsatte ende af landet på
ubestemt tid?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et
bidrag fra Social- og Indenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
”Børn og unge kan anbringes i sikrede institutioner enten som
led i en afsoning, som led i varetægtssurrogat eller som led i en
socialfaglig indsats. Da der henvises til børn og unge under
den kriminelle lavalder, antages det, at spørgeren henviser til
muligheden for at anbringe børn og unge i sikrede institutioner
som led i en socialfaglig indsats.
En afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung efter ser-
viceloven falder i to dele. Først træffes afgørelse om, hvorvidt
grundlaget for anbringelsen er til stede. Dernæst træffes afgø-
relse om valg af det konkrete anbringelsessted.
Afgørelsen om grundlaget for anbringelsen kan alene træffes
uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren eller den
unge på 15 år og derover i tilfælde, hvor der er åbenbar risiko
for alvorlig skade på barnets eller den unges sundhed eller ud-
vikling. Afgørelsen træffes af børn og unge-udvalget efter ser-
vicelovens § 58. I børn og unge-udvalget sidder bl.a. en dom-
mer samt to børnesagkyndige. Børn og unge-udvalgets afgørel-
se kan indbringes for Ankestyrelsen og herefter frit indbringes
for domstolene. Forældre og barn har adgang til gratis advo-
katbistand under sagens behandling.
Afgørelsen om valg af konkret anbringelsessted træffes af
kommunalbestyrelsen. En afgørelse om anbringelse på en sik-
ret afdeling kan alene træffes hvis:
1.
det er absolut påkrævet for at afværge, at den unge skader
sig selv eller andre, og faren herfor ikke på forsvarlig måde
har kunnet afværges ved andre mere lempelige forholds-
regler, eller
2.
det i en indledende iagttagelsesperiode er absolut påkrævet
for at tilvejebringe et grundlag for den videre socialpæda-
gogiske behandling, eller
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om det er rimeligt og i tråd med almindelig retspraksis, at unge under den kriminelle lavalder, der er mistænkt af politiet og dermed ikke dømt for alvorlig kriminalitet, kan blive anbragt på en sikret institution i den modsatte ende af landet på ubestemt tid, til justitsministeren
3.
det på baggrund af den indledende iagttagelsesperiode, jf.
nr. 2, fastslås, at det er absolut påkrævet, at der iværksættes
et længerevarende behandlingsforløb på en sikret afdeling.
Det er således vigtigt at gøre opmærksom på forskellen mellem
det strafferetlige system og det sociale system. Indsatser i det
sociale system – herunder en anbringelse på en sikret afdeling
af børn og unge under den kriminelle lavalder – kan således
ikke ske som en sanktion for den eventuelle kriminalitet, som
barnet eller den unge har begået, men alene af hensyn til bar-
nets sundhed eller udvikling. I den forbindelse kan kriminalitet
enten været et symptom på underliggende alvorlige sociale
problemer, eller karakteren af kriminaliteten kan i sig selv væ-
re skadelig for barnets sundhed eller udvikling.
Social- og Indenrigsministeriet kan i øvrigt oplyse om, at sats-
puljepartierne i forbindelse med indgåelse af aftalen om ”Klare
rammer for voksenansvar for anbragte børn og unge” fra no-
vember 2015, har aftalt, at afgørelsen om anbringelse på en
sikret afdeling fremover skal træffes af børn og unge-udvalget
fremfor af kommunalbestyrelsen, der normalt træffer afgørelse
om valg af anbringelsessted. Ændringen indgår i et lovforslag,
som forventes fremsat primo 2016.”
I forlængelse heraf kan jeg oplyse, at jeg finder det fornuftigt, at der som
social foranstaltning på de nævnte betingelser er mulighed for at placere
unge på netop den sikrede institution, der er mest hensigtsmæssig for den
unges videre forløb.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål 117 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg, hvoraf det bl.a. fremgår, at regeringen ar-
bejder for at indføre et helt nyt system for unge, der begår kriminalitet. I
det arbejde indgår også indsatserne over for unge under 15 år.
3