Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1587828_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. november 2012
Politikontoret
Anne Berg Mansfeld-
Giese
2012-0030-1117
597089
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 247 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. november
2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Morten Bødskov
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om undersøgelser fra Sverige, der har vist, at en politihest med rytter kan erstatte omkring 18 betjente, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 247 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at man i
Københavns Politi modsat politiet i Storbritannien og Sverige
har besluttet ikke at sætte det ridende politi ind i forbindelse
med uroligheder?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der oplyser, at Københavns Politi har oplyst, at
Rytterisektionen ikke været anvendt til nedkæmpelse af uroligheder og
lignende.
Det skyldes, at en sådan anvendelse af politiheste forudsætter en særlig
træning af hestene, ligesom anvendelse af heste i sådanne situationer
generelt må anses for at være forbundet med risiko for, at såvel borgere
som rytter og hest kan komme til skade.
2.
Rigspolitiet har herudover oplyst følgende:
”Københavns Politi har supplerende oplyst, at Rytterisektionen
i Københavns Politi i begrænset omfang har været benyttet i
forbindelse med fodboldkampe, hvor den primært har været
benyttet til afpatruljering af Fælledparken og overvågning af
parkeringsområder.
I de tilfælde, hvor situationen i forbindelse med fodboldkampe
har udviklet sig til uroligheder eller optøjer, har det ridende
politi imidlertid trukket sig tilbage og således ikke deltaget i
bekæmpelse af uroligheder. Dette skal også ses i lyset af, at der
ikke er fastsat regler i politiloven eller andre steder for
anvendelse af politiheste som magtmiddel.
Københavns Vestegns Politi, som tidligere har rekvireret
Rytterisektionen til assistance i forbindelse med risikokampe,
har endvidere oplyst, at Rytterisektionen i disse situationer har
været anvendt på samme måde som beskrevet af Københavns
Politi.
Københavns Politi har yderligere oplyst, at Rytterisektionen
aldrig har været benyttet i forbindelse med potentielt voldelige
demonstrationer. Sektionen har derimod ofte været anvendt
som et supplement til det Mobile Indsats Koncept (MIK),
herunder eksempelvis i forbindelse med FN’s klimatopmøde
COP 15, hvor rytterisektionen blev benyttet til at afpatruljere
de grønne områder omkring Bella Centret, hvor sektionen på
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om undersøgelser fra Sverige, der har vist, at en politihest med rytter kan erstatte omkring 18 betjente, til justitsministeren
grund af hestenes fremkommelighed og rytternes gode udsyn
var yderst effektive.
Derudover har rytterisektionen ofte været anvendt som et
supplement til sikkerheden ved kongelige arrangementer, hvor
der har været anvendt hestetrukken karet.
Københavns Politi er ikke umiddelbart bekendt med erfaringer
i England og Sverige med anvendelse af politiheste til de
opgaver, som Rytterisektionen har udført. Derimod er det
velkendt, at politiheste i disse lande tillige anvendes til
bekæmpelse af uroligheder.
Da dette som anført ikke har været tilfældet i Danmark, er det
efter Københavns Politis opfattelse ikke relevant at drage
sammenligninger med disse landes erfaringer med ridende
politi.”
3