Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1557615_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Dok.:
5. oktober 2015
1731343
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål B og C
fra Folketingets Retsudvalg den 7. oktober 2015
Samrådsspørgsmål B:
”Justitsministeren
bedes
redegøre
for,
hvorfor
aftalekredsen bag politiets økonomi ikke straks blev
indkaldt, da det stod klart at der var tale om
ressourcemæssige udfordringer hos politiet.”
Samrådsspørgsmål C:
”Integrationsministeren udtaler i DR Nyhederne den
10. september 2015, at "politiets ressourcer ikke strakte
1
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/10-15 om politiets ressourcemæssige udfordringer i forbindelse med registrering af flygtninge, til justitsministeren
til at håndtere situationen" samt, at "vi kan sidestille det
med det, vi ser i Tyskland, hvor de heller ikke har
ressourcerne til at få taget fingeraftryk og registrere alt
og alle". Ministrene bedes i den forbindelse redegøre
for, hvorvidt det var et ressourcemæssigt hensyn, der lå
til grund for beslutningen om ikke at registrere
flygtninge i Danmark.”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Trine Bramsen
(S).
1.
Tak for ordet.
Spørgsmål B er stillet til mig alene, hvorimod
spørgsmål C er stillet til både integrationsministeren og
mig.
Jeg vil foreslå, at spørgsmålene besvares samlet, og at
integrationsministeren starter med at svare på de
elementer, som vedrører hende.
Så med formandens tilladelse vil jeg give ordet videre
til integrationsministeren.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/10-15 om politiets ressourcemæssige udfordringer i forbindelse med registrering af flygtninge, til justitsministeren
[Integrationsministerens besvarelse]
[Integrationsministeren giver ordet tilbage til
justitsministeren]
[Indledning]
2.
Vi oplever i disse måneder et ekstremt pres fra
flygtninge og migranter, som søger mod Europa. Ikke
mindst oplever vi, at de ikke søger beskyttelse i det
første sikre land, de kommer til, men har et ønske om at
søge om asyl i et helt bestemt land.
Det stiller hele EU og Schengen-samarbejdet over for
nye og store udfordringer, som det er afgørende, at vi
finder et fælles europæisk svar på.
Det er en anden situation, end vi i Danmark har været
vant til, og dermed også en anden situation, end vores
politi har været vant til.
Især tiden fra den 6. september i år og dagene herefter
var
usædvanligt
krævende
for
de
implicerede
myndigheder – ikke mindst politiet.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/10-15 om politiets ressourcemæssige udfordringer i forbindelse med registrering af flygtninge, til justitsministeren
På kort tid ankom tusindvis af flygtninge og migranter,
som ikke ønskede at søge asyl i her i landet, og som
ikke havde et lovligt opholdsgrundlag. Der var tale om
både enlige og familier med små børn. Mange sårbare,
trætte og udmattede.
Inden jeg går videre til besvarelsen af spørgsmålene, vil
jeg gerne slå fast – igen – at jeg synes, at de danske
myndigheder har håndteret denne opgave godt.
Der er orden og sikkerhed i hele landet, også i
grænseområderne.
[Politiets prioritering i den ekstraordinære situation]
3.
I samrådsspørgsmål C bliver jeg spurgt, om det var et
ressourcemæssigt hensyn, der lå bag politiets beslutning
om at ændre strategien for håndteringen af de mange
flygtninge og migranter og ikke at registrere dem alle.
Som bekendt begyndte de første større ”bølger” af
flygtninge og migranter at ankomme søndag den 6.
september. Politiet håndterede i dagene herefter
situationen ud fra den strategi, som normalt anvendes,
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/10-15 om politiets ressourcemæssige udfordringer i forbindelse med registrering af flygtninge, til justitsministeren
når udlændinge uden lovligt opholdsgrundlag antræffes
i Danmark. Det vender jeg tilbage til om lidt.
I løbet af onsdag den 9. september udviklede situationen
sig, så det efter politiets vurdering var nødvendigt at
ændre den strategi, man hidtil havde fulgt. Rigspolitiet
udsendte derfor natten til torsdag en instruks til
politikredsene om, hvordan politiet skulle forholde sig i
den helt ekstraordinære situation, som den stadig
stigende ophobning af flygtninge og migranter ved
grænsen havde medført.
Den efterfølgende dag sendte jeg en kopi af instruksen
til Folketinget til orientering.
Som det også fremgår af instruksen fra Rigspolitiet, har
hovedfokus for dansk politi været på at sikre liv og
undgå, at nogen kom til skade, samt at sikre
opretholdelse af ro og orden i Danmark. Det var
nødvendigt at prioritere denne opgave over andre.
I øvrigt en prioritering, jeg er helt enig i.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/10-15 om politiets ressourcemæssige udfordringer i forbindelse med registrering af flygtninge, til justitsministeren
[Sagsbehandlingen]
4.
For at lede op til spørgsmålet om ressourcemæssige
hensyn, som der spørges om i spørgsmål C, vil jeg kort
gøre rede for de procedurer og den strategi, som hidtil
har været fulgt.
Når politiet antræffer en udlænding uden lovligt ophold,
afhænger
sagsbehandlingen
af,
om
udlændingen
ansøger om asyl eller ej.
5.
Ansøger
udlændingen
om
asyl,
foretager
politikredsen en helt indledende sagsbehandling, der
omfatter registrering af bl.a. udlændingens navn,
fødselsdata og nationalitet.
Når
denne
sagsbehandling
er
afsluttet,
vejledes
udlændingen om at rejse til Center Sandholm, hvor
Rigspolitiet afslutter den indledende sagsbehandling.
Herefter vil politiet videregive sagen til behandling i
Udlændingestyrelsen, der skal træffe selve afgørelsen
om, hvorvidt personen skal have asyl. En udlænding,
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/10-15 om politiets ressourcemæssige udfordringer i forbindelse med registrering af flygtninge, til justitsministeren
1557615_0007.png
der
ansøger
om
asyl,
vil
typisk
ikke
være
frihedsberøvet.
6.
Ansøger udlændingen ikke om asyl, vil den
pågældende som udgangspunkt blive frihedsberøvet
efter reglerne i udlændingeloven med henblik på at
sikre personens tilstedeværelse under sagsbehandlingen
og ved en efterfølgende udsendelse.
Udlændingen vil så blive afhørt af politiet med henblik
på at fastlægge vedkommendes identitet og nationalitet.
Politiet
vil
herefter
forelægge
sagen
for
Udlændingestyrelsen, der skal træffe afgørelse om,
hvorvidt der skal ske administrativ udvisning på grund
af det ulovlige ophold.
Er der ikke udsigt til, at en udsendelse kan ske inden for
en rimelig tid, kan frihedsberøvelsen dog ikke
opretholdes, og den pågældende skal løslades. Og
løsladelsen skal ske, så snart det står klart, at
udsendelsen ikke kan ske inden rimelig tid.
[Den ændrede situation]
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/10-15 om politiets ressourcemæssige udfordringer i forbindelse med registrering af flygtninge, til justitsministeren
7.
Den sagsbehandling, jeg netop har beskrevet, blev
anvendt af politiet i forbindelse med kontrollerne i de
grænsenære områder, indtil situationen – og dermed
forudsætningerne for sagsbehandlingen – ændrede sig
markant søndag den 6. september 2015 og dagene
derefter.
Den markante ændring bestod af en kombination af
flere forskellige forhold.
For det første oplevede man en hidtil uset stigning i
antallet af flygtninge og migranter.
For det andet ønskede kun en meget begrænset del af
disse flygtninge og migranter at ansøge om asyl i
Danmark.
Og for det tredje ønskede de pågældende ikke at
medvirke til politiets sagsbehandling.
8.
Den fortsatte tilstrømning af nye flygtninge og
migranter medførte en sådan ophobning, at det viste sig
urealistisk
at
fastholde
et
”normalt”
sagsbehandlingsforløb på en både sikkerhedsmæssigt og
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/10-15 om politiets ressourcemæssige udfordringer i forbindelse med registrering af flygtninge, til justitsministeren
retssikkerhedsmæssigt forsvarlig måde og inden for de
gældende frister for frihedsberøvelse.
Rigspolitiet traf derfor afgørelse om en ændret tilgang
til behandlingen af de mange flygtninge og migranter,
der var samlet dels i Rødby Havn, dels ved
landegrænsen til Tyskland i Sønderjylland.
Den ændrede tilgang kom til udtryk ved den omtalte
instruks til politikredsene natten til den 10. september.
[Hensynet bag den ændrede strategi]
9.
Den ændrede strategi betød, at størstedelen af de
tilbageholdte personer blev løsladt igen, ligesom politiet
tilpassede strategien i forhold til håndteringen af de
flygtninge og migranter, der efterfølgende rejste ind i
landet.
Politiet stod på ganske kort tid med flere tusinde
flygtninge og migranter samlet på ét sted. Og der kom
hele tiden flere til. Og der var i meget vid udstrækning
tale om personer, der ikke ønskede at være i dialog med
politiet.
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/10-15 om politiets ressourcemæssige udfordringer i forbindelse med registrering af flygtninge, til justitsministeren
1557615_0010.png
Det medførte selvfølgelig et pres på kapaciteterne i det
eksisterende set-up og dermed også et pres på politiets
sædvanlige
sagsbehandling,
som
jeg
netop
har
beskrevet. Det gjorde, at det var nødvendigt for politiet
at foretage en prioritering.
Og her vil jeg minde om, at der altså ikke findes en
offentlig myndighed – eller virksomhed i øvrigt – som
ikke hver eneste dag foretager prioriteringer mellem
forskellige opgaver. Det gælder selvfølgelig ikke
mindst, når der opstår ekstraordinære begivenheder.
Det samme gælder i øvrigt også de andre myndigheder,
der medvirker til den sædvanlige sagsbehandling.
Så det er rigtigt, at ressourcemæssige hensyn i bred
forstand har haft betydning for, at Rigspolitiet valgte at
ændre strategien på det pågældende tidspunkt.
I den konkrete situation handlede det for politiets
vedkommende om at prioritere orden og sikkerhed over
en normal sagsbehandling.
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/10-15 om politiets ressourcemæssige udfordringer i forbindelse med registrering af flygtninge, til justitsministeren
1557615_0011.png
10.
Ved at tilpasse strategien forhindrede man, at der
blev skabt panik blandt flygtningene og migranterne
med fare for deres egen og andres sikkerhed.
Vi har undgået scener, som vi desværre har set andre
steder i Europa, hvor bevæbnet politi og flygtninge og
migranter har været i kamplignende konflikter. Selv i
lande med langt større politistyrker end vores har man
haft udfordringer med at håndtere situationen.
Dansk politi har valgt ikke at bruge stave og tåregas
mod desperate flygtninge og migranter, men derimod en
”dansk løsning” – den rigtige balance mellem empati og
magtanvendelse.
Når politiet har ændret tilgang til situationen ved
Padborg og Rødby, er det et udtryk for, at politiet – som
politiet jo hver dag gør – prioriterer, hvor indsatsen skal
lægges. Det er operative beslutninger, der træffes ud fra
en politifaglig vurdering.
[Afslutning]
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/10-15 om politiets ressourcemæssige udfordringer i forbindelse med registrering af flygtninge, til justitsministeren
11.
Lad mig afslutningsvist opfordre til, at vi
herhjemme står sammen om at håndtere denne
udfordring. Vi skal tilgå situationen med omtanke.
Vi står over for snart at skulle indgå en ny flerårsaftale
om dansk politis økonomi, og her er alle synspunkter og
idéer velkomne. Lad os, som ønsker at tage et ansvar i
denne sag, drøfte fremtidens politis vilkår omkring
forhandlingsbordet.
Tak for ordet.
12