Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1654948_0001.png
KYSTBESKYTTELSESSTRATEGI
- en strategisk indsats for smukkere kyster
Foto: Samsø ved Vesborg Fyr
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
KYSTBESKYTTELSESSTRATEGI
- en strategisk indsats for smukkere kyster
Udgivet af:
Kystdirektoratet
Højbovej 1
7620 Lemvig
Kystdirektoratet
Udarbejdet af:
August 2011
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
Indhold
Forord
Indledning
Kysterne - høj brugsværdi og værdifuld naturressource
Rammerne for kystbeskyttelse
4
5
5
7
Strategi for kystbeskyttelse i Danmark
En national tilgang
Strategiens målsætninger
Den gode kystbeskyttelse
- en helhedsløsning
Flere fælles projekter for større strækninger
Bedre tilpasning af individuelle kystbeskyttelser
Kystbeskyttelse i rette tid
Forbedret planlægning og samarbejde
Udvikling og forskning
11
11
14
15
18
20
21
23
26
Gennemførte initiativer
Projekt Danmarks Indre kyster
Tilskudspuljer
Fokus på kysterne
27
27
29
30
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0004.png
4
| Forord
Forord
Jesper Holt Jensen
Direktør
Danmark er et kystland med 7.300 km kyster
og over 70 beboede øer - ingen borgere har
mere end 50 km til kysten.
Den danske kystnatur er enestående. Kyster-
ne er værdifulde for befolkningen, kystgrund-
ejerne, turisterne og erhvervslivet. Kysterne er
i fokus for mange aktiviteter og benyttes året
rundt til en bred vifte af formål.
Det er væsentligt, at kysterne også i fremti-
den kan rumme de mange og forskelligar-
tede interesser.
For at sikre og fastholde de kystnære
bebyggelser og menneskeskabte værdier
på kysterne, er der gennem årene bygget
velfungerende og tilpasset kystbeskyttelse.
Der er imidlertid også bygget kystbeskyttelse,
som er uvirksom eller overflødig, som griber
unødigt ind i naturens frie dynamik, gør
kysterne ufremkommelige og efterlader et
uskønt indtryk.
De naturlige og uberørte kyster er flere steder
under pres, og årtiers erfaring viser, at ønsket
om yderligere udnyttelse af kysterne vil
fortsætte.
Klimaændringerne i form af højere vand-
stande og kraftigere storme vil øge havets
nedbrydende virkning og sætte de men-
neskelige aktiviteter langs kysterne under
pres. Klimaændringerne vil øge udfordringen
for den nuværende kystnære anvendelse og
præge den fremtidige udvikling på kysterne.
En national kystbeskyttelsesstrategi sætter
Danmarks kyster i fokus og stiler mod en
koordineret, langsigtet og overordnet tilgang
til forvaltning af kysterne i Danmark generelt
og til kystbeskyttelse i særdeleshed.
En strategi for kystbeskyttelse vil være med
til at skabe en mere koordineret udvikling på
kysterne, som er nødvendig for at sikre en
bæredygtig anvendelse af kysterne i fremti-
den.
Strategien er sammen med fornuftig plan-
lægning og vurdering af kystbeskyttelses-
indsatsen vejen hen imod smukkere kyster i
Danmark.
God læselyst!
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0005.png
Indledning |
5
Indledning
De danske kyster er værdifulde for samfundet og har en høj natur- og land-
skabsmæssig værdi, som er kendetegnet ved en varieret natur.
Kysterne - høj brugsværdi og værdi-
fuld naturressource
De uberørte kyster er noget af det eneste
oprindelige natur, der er tilbage i Danmark,
og kysterne udgør derfor en naturressource
af særlig høj værdi. For at bevare kysterne er
det vigtigt i videst muligt omfang at fastholde
det, som skaber dem - den naturlige dyna-
mik.
Det stigende samfundsmæssige ønske om
miljøvenlige transportformer såsom skibs-
transport kræver fortsatte investeringer i
udvidelse og nyanlæg af havne. Erhvervs-
livet har behov for kystnære placeringer til
Den jyske vestkyst
-
et eksempel hvor kystbeskyttelse er nødvendig
tekniske anlæg såsom vindmølleparker og
energianlæg. Kystnær bebyggelse til bolig-
formål og erhverv er attraktiv, turisterhvervet
og rekreative interesser har behov for som-
merhuse, campingpladser, lystbådehavne,
strandparker og især infrastruktur, som gør
kysterne tilgængelige. Det er en national
interesse at bevare de natur- og landskabs-
mæssige værdier ved kysterne. Flere af de
danske kyster rummer endog naturværdier
af international interesse. Alle disse interesser
kræver koordinering, samarbejde og plan-
lægning, så fremtidig udvikling kan lykkes i
en helhed.
Hunderup Luftfoto, Hjørring
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0006.png
6
| Indledning
Kysterne er under konstant forandring. Under
storm og højvande kan bølgerne erodere i
strand og skrænt og trække sand og andet
materiale ud i havet. Her tabes noget, mens
andet føres med strømmen langs kysten for
at ende på kysten igen - dog typisk et andet
sted. Land nedbrydes et sted, og nyt land
opstår et andet sted.
Den naturlige udvikling kan imidlertid komme
i et modsætningsforhold til de menneskelige
aktiviteter, der foregår langs kysten. Ero-
sionen nedbryder dele af kysten og fjerner
dermed land eller gør det vanskeligt at
opretholde kystnær bebyggelse. Stormfloder
oversvømmer lavtliggende landområder, og
på kyster som den jyske vestkyst vil havets
erosion nedbryde de klitter, som beskytter
mod oversvømmelse af baglandet, hvis der
ikke kystbeskyttes.
Den rigtige kystbeskyttelse kan og skal ses fra
flere vinkler. Det, som er en rigtig løsning på
en bykyst, hvor der allerede er anlagt meget
hård kystbeskyttelse, kan være væsentligt
forskelligt fra hvad, der er rigtigt på en som-
merhusstrand, hvor det rekreative element
i mange tilfælde vægter højere. En anden
yderlighed er en uberørt kyst, hvor den bed-
ste løsning, set ud fra en helhedsbetragtning,
i en del tilfælde er helt at lade være med at
gøre noget af frygt for at spolere store natur-
værdier, selvom et konkret beskyttelsesbehov
derved må vige. Med andre ord er det vigtigt,
Syd for Gl. Skagen -
den uberørte kyst
Hunderup Luftfoto, Hjørring
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
Indledning |
7
at kysten ses som en del af det landskab,
den indgår i, og vigtigt at der ses individuelt
på den enkelte kyststrækning. Den rigtige
balance skal findes, og kystbeskyttelsen skal
indpasses i landskabet.
Kystbeskyttelse blev ved samme lejlighed ud-
skilt fra naturfredningsloven og fik sin egen
bestemmelse i kystbeskyttelseslovens
§ 16. Administrationen af kystbeskyttelseslo-
ven blev lagt hos Kystdirektoratet.
Det stigende behov for kystbeskyttelse og
intensiveringen af de mangeartede interesser
på landets kyster gjorde det i stigende grad til
en udfordring at administrere loven, da selve
lovteksten ikke indeholdt retningslinjer for,
om der skulle gives tilladelse.
I 2006 blev kystbeskyttelsesloven ændret med
bl.a. en formålsparagraf. Formålsparagraffen
forholder sig til, i hvilke situationer kystbe-
skyttelse kan tillades, og hvilke aspekter der
skal inddrages, før tilladelse til kystbeskyttelse
kan gives.
Formålsparagraffen fastlægger, at nødvendig
kystbeskyttelse som udgangspunkt kan til-
lades, men ikke at man som grundejer kan få
lov til alt. Loven fastsætter, at kystbeskyttelse
skal ske under fornøden hensyntagen til en
række hensyn, som vurderes ud fra forhol-
dene på den pågældende kyststrækning.
Rammerne for kystbeskyttelse
Der er store menneskeskabte værdier ved
kysterne, som har behov for beskyttelse mod
havet. Den fortsatte naturlige nedbrydning
af kysterne suppleret med de forventede
klimaforandringer med stigende vandstand
og kraftigere storme vil løbende aktualisere
og øge behovet for beskyttelse af mennesker,
bebyggelse og infrastruktur.
I Danmark er det grundejeren selv, der har
ansvaret for at beskytte sin ejendom mod
havet. Dette har været det grundlæggende
princip tilbage fra den første digelov i 1874
og lov om kystsikringsanlæg fra 1922.
I 1988 fik Danmark lov om kystbeskyttelse.
Loven var først og fremmest en procedurelov,
som samlede og udvidede bestemmelserne
fra digeloven og lov om kystsikringsanlæg
om proceduren og forpligtelserne i forbin-
delse med udførelse af kystbeskyttelse med
involvering af uenige grundejere.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0008.png
8
| Indledning
Hensynene er: 1) Behovet for kystbeskyttelse.
2) Økonomiske hensyn. 3) Kystbeskyttelses-
foranstaltningens tekniske og miljømæssige
kvalitet. 4) Kystlandskabets bevarelse og
genopretning. 5) Naturens frie udfoldelse.
6) Rekreativ udnyttelse af kysten. 7) Sikring
af den eksisterende adgang til kysten og 8)
Andre forhold af væsentlig betydning for
kystbeskyttelse.
Lov om kystbeskyttelse sikrer, at der er mu-
lighed for den nødvendige kystbeskyttelse.
Samtidigt sikres, at der i processen omkring
kystbeskyttelse involveres de relevante
interessenter. Nogle af disse interessenter
har en lovreguleret indflydelse, f.eks. gen-
nem naturbeskyttelsesloven (klitfredning og
strandbeskyttelse) eller andre nationale eller
internationale beskyttelsesinteresser. Andre
repræsenterer et bredt spektrum af borgerin-
teresser, som skal tilgodeses bedst muligt.
Feltet af interesser og interessenter
repræsenteret i kystzonen
Naturmæssige
Økonomiske
Kystnær bebyggelse
Kystnært erhverv
Turisme
Havne
Infrastruktur
Landskabets bevarelse
Enestående variation
Beskyttelse af dyr og planter
Miljøhensyn
Rekreative
”Gæst” på kysterne
Naturoplevelse
Tilgængelighed
Kulturlandskaber
Geologi
Kystgrundejere
• Bevare ejendom
Interesseorganisationer
• Alle aspekter
Miljøcentre
• Naturbeskyttelsesloven
• Natura 2000
Fredningsnævn
• Fredningssager
Kommunerne
• Fysisk planlægning
• Lokale interesser
Naturstyrelsen
• Naturbevarelse
• Råstof
Andre myndigheder
• Regionerne
• Energistyrelsen
• Kulturarvsstyrelsen
Erhverv
Kystdirektoratet
• Kystbeskyttelsesloven
• Højhedsretten over søterritoriet
• Havneloven
• Industri
• Turisme
• Landbrug
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
Indledning |
9
Med disse hensyn lægger kystbeskyttelseslo-
ven klart op til en helhedsorienteret tilgang,
hvor der gennem konkret afvejning skal
skabes en balance mellem beskyttelse af
menneskeskabte værdier og kystlandskabets
bevarelse. Formålsparagraffen præciserer
intentionerne, som lå i bemærkningerne
til den oprindelige kystbeskyttelseslov om
at foretage en vurdering af behov og art
af kystbeskyttelse med udgangspunkt i en
helhedsbetragtning af en længere kyststræk-
ning. Der er dog ikke fastlagt en vægtning af
hensynene, udover at behovet for kystbeskyt-
telse skal være til stede.
Kystbeskyttelse udføres almindeligvis mest
hensigtsmæssigt over en større kyststræk-
ning. Behovet for kystbeskyttelse tager ikke
hensyn til administrative grænser og skel.
Kystbeskyttelsesloven rummer i lovens kapitel
1a procedurer og forpligtelser, der muliggør
kystbeskyttelse over længere kyststrækninger
i en helhed – også selv om grundejerne på
den pågældende strækning ikke er enige
herom.
Gennem lovens kapitel 1a har kommunen
fået mulighed for af egen drift eller ef-
ter anmodning fra grundejere at rejse og
beslutte at gennemføre en kystbeskyttelses-
sag. Kommunens forpligtelse er at virke som
procesmyndighed med hjemmel til at beslutte
kystbeskyttelsen gennemført og til at be-
slutte, hvordan kystbeskyttelsen skal udføres
og finansieres.
Langt hovedparten af kystbeskyttelsen i
Danmark udføres imidlertid fortsat som
individuelle anlæg, og det er fortsat en stor
udfordring at sikre, at flere kystbeskyttelser
udføres som løsninger for større strækninger
efter bestemmelserne i lovens kapitel 1a.
»
Kystbeskyttelse skal
udføres, så den belaster
kysten mindst muligt,
og gevinsten skal ud fra
en helhedsbetragtning
overstige omkostningerne
bredt set
For at kysten i fremtiden kan udvikle sig
balanceret i krydsfeltet mellem beskyttelse
af menneskeskabte værdier og bevarelse af
natur- og landskabsmæssige værdier, er det
vigtigt, at der er en overordnet strategi, der
sikrer, at kystbeskyttelse administreres og ud-
føres, så interesserne i kystzonen tilgodeses
i en helhed under iagttagelse af flest mulige
forhold.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0010.png
10
| Indledning
Sangstrup Klint -
et enestående landskab
Hunderup Luftfoto, Hjørring
Hunderup Luftfoto, Hjørring
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0011.png
Strategi for kystbeskyttelse i Danmark |
11
Strategi for kystbeskyttelse i Danmark
Vision: Smukkere kyster til gavn for alle
En national tilgang
Strategien bidrager til at højne kystkvaliteten
og vil derigennem skabe smukkere kyster til
gavn for alle.
En national kystbeskyttelsesstrategi sætter
Danmarks kyster i fokus og stiler mod en
struktureret, langsigtet og overordnet tilgang
til forvaltning af kysterne i Danmark generelt
og til kystbeskyttelse i særdeleshed. En stra-
tegi for kystbeskyttelse bidrager til at skabe
en mere koordineret udvikling på kysterne,
som er nødvendig for at sikre en bæredygtig
anvendelse af kysterne i fremtiden, således at
der bliver plads til både natur og menneskelig
aktivitet.
Det er i Danmark nødvendigt at beskytte
menneskeskabte værdier mod havets ned-
brydende virkning, og det skal derfor som
udgangspunkt være muligt at kystbeskytte
bebyggelse og infrastruktur, såfremt der er
et behov. Det skal samtidigt sikres, at den
nødvendige kystbeskyttelse udføres, så den
belaster kysten mindst muligt, og at gevin-
sten ved udførelsen ud fra en helhedsbetragt-
ning overstiger omkostningerne bredt set.
Kystbeskyttelsen skal tilpasses landskabet det
enkelte sted. Derfor er der stor variation mel-
lem, hvad der kan gives tilladelse til – det vig-
tige er, at der tages individuel stilling, og at
helhedsbetragtningen bringes i anvendelse.
Strategien skal sikre, at de hensyn, som
gennem kystbeskyttelsesloven har været
styrende for udførelse af kystbeskyttelse i
Danmark, får endnu større opmærksomhed.
Strategien skal i højere grad operationalisere
de mange hensyn, der skal afvejes, når der
skal gives tilladelse til kystbeskyttelse, og
synliggøre, at beslutning om kystbeskyttelse
er en kompleks proces, som ikke bare kan
sættes på formel. Det handler i høj grad om
balance og tilpasning på den enkelte stræk-
ning ud fra de forskellige hensyn, der aktuelt
er på det enkelte sted.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0012.png
12
| Strategi for kystbeskyttelse i Danmark
Det vil sige:
Kystbeskyttelse skal udføres som løsninger,
som er helhedsorienterede, tager hensyn
til de forskellige interesser, der måtte være
på kysten, som er teknisk optimerede, og
som tænker langsigtet.
Bløde løsninger skal anvendes frem for
hårde og vil gøre det lettere at udføre
kystbeskyttelsen optimeret, langsigtet
og give gode muligheder for en naturlig
indpasning i landskabet.
Det kan være for sent at kystbeskytte. Der
skal ikke kunne kystbeskyttes for enhver
pris – det kan være et så voldsomt indgreb
i naturen, at det kommer ud af proportion
med det omgivende landskab.
Oprydning skal indgå som et væsentligt
og i visse tilfælde afgørende element
ved vurderingen af udførelse af ny eller
forbedring af eksisterende kystbeskyttelse.
Herved vil der ske en oprydning i uhen-
sigtsmæssige kystbeskyttelser til gavn for
beskyttelsen af menneskeskabte værdier,
benyttelsen af kysterne og naturen.
Hellebæk -
et eksempel på en massivt udnyttet bykyst
Hunderup Luftfoto, Hjørring
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
Strategi for kystbeskyttelse i Danmark |
13
Strategiens målsætninger
Strategien fortsætter den indsats, der blev
sat i gang med den oprindelige kystbeskyt-
telseslov fra 1988 og den senere lovrevision
fra 2006. Målet er at sikre, at nødvendig
kystbeskyttelse i Danmark kan udføres ba-
lanceret i forhold til behovet for at beskytte
menneskeskabte værdier og bevare natur- og
landskabsmæssige værdier.
Strategien viderefører tankerne i kystbeskyt-
telsesloven om, at nødvendig kystbeskyttelse
skal kunne gennemføres, men også at det er
afgørende vigtigt, at beslutningen tages un-
der afvejning af både økonomiske, rekreative
og naturmæssige hensyn. Redskaberne til
gennemførelse af strategien vil først og frem-
mest bestå af en øget indsats med målrettet
formidling og rådgivning, øget samarbejde
med relevante interessenter og en strukture-
ret og transparent administration af kystbe-
skyttelsesloven.
For at understøtte implementeringen af
strategien har Kystdirektoratet prioriteret res-
sourcer for:
Aktivt at promovere strategiens budskaber.
Løbende at identificere kyster, hvor der
med fordel kan advokeres for oprydning
og helhedsløsninger og aktivt gennem
oplysning og rådgivning at arbejde for, at
det sker.
Aktivt i forbindelse med indkommende
ansøgninger og i den løbende dialog med
kystgrundejere, kommuner og rådgivere at
vurdere og aktivt tage initiativ til, at inten-
tionerne i strategien forfølges.
At være parate til at rådgive i det omfang,
det efterspørges, og bakke op omkring
grundejeres, foreningers og kommuners
initiativer og aktivt bidrage med strategiens
budskaber.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0014.png
14
| Strategi for kystbeskyttelse i Danmark
Målsætninger
For at kystbeskyttelse i fremtiden kan fungere bedst muligt i krydsfeltet mellem beskyt-
telse af menneskeskabte og natur- og landskabsmæssige værdier, skal den udføres
optimeret, langsigtet og ud fra en helhedsbetragtning om ikke mere end nødvendigt.
Der skal anvendes bløde løsninger frem for hårde konstruktioner, og kystbeskyttelsen skal
foretages i rette tid. Det er afgørende, at kystbeskyttelsen ud fra en samlet betragtning
passer til det, den skal beskytte.
Kystbeskyttelse skal så vidt muligt udføres som projekter for flere ejendomme, og der skal
ske en bedre tilpasning af individuelle kystbeskyttelser til en større kyststrækning. Det vil
være afgørende, at der indtænkes oprydning i uhensigtsmæssige og uvirksomme anlæg,
når der anlægges nyt.
Fremadrettet skal der være øget indsats med rådgivning, fokus på bedre planlægning og
samarbejde i forbindelse med kystbeskyttelse og aktiviteter, som vil kræve kystbeskyttelse.
Nordfyn -
indtænkning af mange interesser
Hunderup Luftfoto, Hjørring
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0015.png
Strategi for kystbeskyttelse i Danmark |
15
Den gode kystbeskyttelse
- en helhedsløsning
Den gode kystbeskyttelse udføres kun, hvor
den er nødvendig, dvs. hvor der er risiko for
menneskeliv eller beskadigelse af bebyggelse
og infrastruktur som følge af havets nedbry-
dende virkning. Den udføres optimeret og
langsigtet ud fra en helhedsbetragtning af
kysten. Der skal være fokus på helheder frem
for enkeltproblematikker.
Naturen med dens store variation af kyst-
landskaber og plante- og dyreliv fordrer, at
kysten ses i helheder. Den frie dynamik og de
naturlige kystprocesser foregår over længere
strækninger, og konsekvenserne af et indgreb
i den naturlige dynamik eller i kystens visuelle
karaktertræk kan ikke anskues isoleret fra
resten af strækningen ud fra administrative
grænser som f.eks. matrikelskel og kommu-
negrænser.
Gode løsninger vil derfor til tider afhænge af,
at der samarbejdes kommuner imellem eller
naboer imellem – en tankegang som intro-
duceres gennem oversvømmelsesdirektivets
kortlægninger af risikoområder, hvor der skal
samarbejdes bl.a. tværkommunalt om hånd-
tering af oversvømmelsesproblemer. Ligesom
det gennem EU’s havstrategidirektiv arbejdes
med fælles EU-mål om at fastholde eller opnå
god miljøtilstand i EU’s havområder.
»
Den gode kystbeskyttelse
udføres kun, hvor den er
nødvendig
Klitmøller -
rekreativ udnyttelse
Hunderup Luftfoto, Hjørring
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
16
| Strategi for kystbeskyttelse i Danmark
Interesser og aktiviteter på kysten skal
vurderes i forhold til længere kyststræknin-
ger frem for blot som påvirkning med lokal
effekt. Kystbeskyttelse påvirker som oftest
også kysten andre steder, end hvor den
udføres. Det kan f.eks. være i form af øget
erosion nedstrøms, hvilket kan medføre et
øget behov for kystbeskyttelse, forringelse af
passagemulighed og af kystens anvendelses-
muligheder i det hele taget. Løsninger bygget
på helhedsbetragtninger for kyststrækningen
vil i videst muligt omfang give mulighed for
at tilpasse kystbeskyttelsen efter kysten og de
tilstedeværende interesser, hvorved kystkvali-
teten kan opretholdes. Blandt de væsentlige
elementer er minimering af beskyttelsens
negative påvirkninger, sikring af rekreative
interesser herunder særligt passagemulighe-
den samt tilpasning i forhold til eksisterende
kystbeskyttelse på strækningen.
Kystbeskyttelse skal udføres efter hovedreg-
len om - ikke mere end nødvendigt. En tek-
nisk optimeret kystbeskyttelse tager højde for
problemstillingen og er afbalanceret i forhold
til beskyttelsesbehovet og ud fra forholdene
på kyststrækningen i øvrigt.
fra de forhold, som gør sig gældende på den
strækning, hvor kystbeskyttelsen skal udføres.
Det er centralt, at kystbeskyttelse som hoved-
regel ikke skal have negative konsekvenser,
hvorfor det skal tilstræbes, at der anvendes
bløde løsninger frem for hårde konstruktio-
ner. Dette betyder, at der kan blive stillet krav
til valget af kystbeskyttelsesløsning.
I administrationen af kystbeskyttelsesloven
har Kystdirektoratet udviklet en praksis, hvor
kun nødvendig kystbeskyttelse kan tillades.
Det er centralt, at den menneskelige aktivitet,
så vidt muligt, skal kunne beskyttes. Det er
således som hovedregel ikke hensigten, at
åbent land, landbrugsjord, skove eller ube-
byggede grunde skal beskyttes mod havets
nedbrydning – der er derimod i Danmark
en lang tradition for, at lavtliggende arealer
kan digebeskyttes mod oversvømmelse. For
de åbne områder, der alene trues af havets
naturlige nedbrydende virkning, er bevarelsen
af kystområdets dynamik afgørende. Det er
vigtigt, at de åbne og ubeskyttede kyster
fremstår som de unikke naturressourcer, de
er, og at deres bevarelse som sådan priorite-
res højt uden unødig kystbeskyttelse.
Ved andre konstruktioner på kysten såsom
havne, som også blokerer den naturlige kyst-
dynamik, og dermed kan have negative kon-
sekvenser for nabostrækninger, skal der som
udgangspunkt kompenseres for den negative
virkning gennem en kunstig videreførelse af
sand forbi hindringen (havnen) – det såkaldte
by-pass.
»
Kystbeskyttelse skal udføres
efter hovedreglen om
- ikke mere end nødvendigt
Der er ikke nødvendigvis tale om, at der skal
anvendes en bestemt metode eller konstruk-
tionstype, eller at bestemte dimensioner
eller materialer skal benyttes i alle landets
kystbeskyttelser. Disse valg skal foretages ud
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0017.png
Strategi for kystbeskyttelse i Danmark |
17
Ligeledes vil det være afgørende, at der sker
betydelig oprydning i uhensigtsmæssige
kystbeskyttelser. Særligt i forbindelse med
nye anlæg eller renovering af eksisterende er
det vigtigt, at uvirksom og uhensigtsmæssig
kystbeskyttelse fjernes, da den vil kunne for-
hindre velanlagt beskyttelse i at yde optimal
beskyttelse.
En langsigtet planlægning af kystbeskyttelse
tager kystens forventede udvikling på læn-
gere sigt med i overvejelserne.
nene fra formålsparagraffen skal ske både
ved nye kystbeskyttelser og ved tilladelser til
renovering eller udbygning af eksisterende
kystbeskyttelse. Derved opnås, at kystbeskyt-
telsen fremover udføres effektiv, afbalanceret
og tilpasset kysten, så de interesser, som er til
stede på strækningen, i så vid udstrækning
som muligt er tilgodeset.
»
Oprydning er et
vigtigt element
En helhed på en kyst er defineret ud fra
kystens naturlige dynamik, ud fra landskabet
og ud fra de interesser, som måtte være til-
knyttet kysten på den pågældende strækning
i form af bebyggelse, produktionsjord, rekrea-
tive interesser, beskyttelseslinjer og -zoner
mv. En helhedsløsning udføres på baggrund
af en vurdering af de samlede forhold på den
pågældende kyststrækning.
Gennemførelsen af målsætningen om kystbe-
skyttelse udført som helhedsløsninger opnås
først og fremmest gennem administrationen
af kystbeskyttelsesloven. Kystbeskyttelseslo-
vens formålsparagraf indeholder de hensyn,
som skal tages, for at sikre, at kystbeskyttelse
udføres optimalt. Inddragelsen af hensy-
»
Kystbeskyttelse må set
i en helhed ikke have
negative konsekvenser
I overvejelserne om kystbeskyttelse optræder
klimaændringer og deres konsekvenser ofte
som et element. Det er imidlertid ikke nød-
vendigt at indpasse forventede klimaændrin-
ger
1
i etableringen af nye anlæg, så længe
kystbeskyttelsen kan tilpasses ad hoc, efter-
hånden som de faktiske klimaændringer slår
igennem. Men det er vigtigt, at muligheden
for tilpasning til klimaændringer er tænkt ind.
Det er også vigtigt at overveje tidshorisonten
for kystbeskyttelsen ud fra den forventede
levetid af det, som beskyttes.
»
Tidshorisonten for
kystbeskyttelsen skal
overvejes ud fra den
forventede levetid af det,
som beskyttes
1 Transportministeriets Klimatilpasningsstrategi fra 2010
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
18
| Strategi for kystbeskyttelse i Danmark
Flere fælles projekter for større
strækninger
Der skal gøres en målrettet indsats for, at
kystbeskyttelse udføres som projekter til
beskyttelse af flere ejendomme.
Ved udførelse af sådanne projekter er det
muligt at planlægge, projektere og fordele
udgifter ud fra de interesser, der er til stede
på en større strækning, herunder eventuelt
også det bagland som måtte nyde godt af
projektet.
Dette giver større muligheder for at gennem-
føre helhedsløsninger, som giver den bedste
kystbeskyttelse og højner kystkvaliteten ved
at øge de natur- og landskabsmæssige, æste-
tiske og særligt de rekreative værdier.
De større projekter gennemføres enten med
kommunen som drivkraft gennem kystbe-
skyttelseslovens kapitel 1a, eller ved at flere
grundejere, f.eks. gennem en grundejerfor-
ening, går sammen om at kystbeskytte en
fælles strækning.
Det at kystbeskyttelsesloven gennem kapitel
1a åbner mulighed for fælles projekter med
fokus på helhedsløsninger, hvor der er mulig-
hed for at finde de gode løsninger, er vigtig
at udnytte. Derfor er det af stor vigtighed, at
kommuner af egen drift eller på opfordring
griber denne mulighed, og at der gennem
rådgivning og fokus på gode eksempler
i højere grad bliver skabt bevidsthed om
gevinsten ved de større projekter. Det vil være
formålstjenligt at etablere pilotprojekter, som
tydeliggør fordelene ved de større projekter.
»
En helhedsløsning
udføres på baggrund af
en helhedsbetragtning
af den pågældende
kyststrækning og kræver
samarbejde
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0019.png
Strategi for kystbeskyttelse i Danmark |
19
Køge Bugt Strandpark – en helhedsløsning udover det sædvanlige
Køge Bugt Strandpark er et syv km langt kunstigt skabt natur- og friluftsområde, som
har sin egentlige baggrund i det bagvedliggende byområdes behov for beskyttelse mod
oversvømmelse fra havet.
Området består af strande, klitter, diger, søer og enge. Klitter og diger beskytter baglan-
det mod oversvømmelse og erosion i Køge Bugt.
Strandparken er indviet i 1980 og anlagt under hensyn til det lokale områdes behov
for rekreative udfoldelsesmuligheder. Således rummer strandparken fire lystbådehavne,
kunstmuseum, P-pladser, cykel- og løbestier, fiske- og surfingmuligheder samt naturople-
velser.
Køge Bugt Strandpark er et af de bedste eksempler på en helhedsløsning, hvor kyst-
beskyttelsen er udført, så varetagelsen af de erhvervsmæssige, de naturmæssige og de
rekreative interesser er gået op i en højere enhed. Samtidig er den langsigtet, da der er
god mulighed for at tilpasse kystbeskyttelsen til klimaændringerne ved f.eks. at udbygge
diger og klitter.
Køge Bugt Strandpark
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
20
| Strategi for kystbeskyttelse i Danmark
Bedre tilpasning af individuelle kyst-
beskyttelser
Hovedparten af kystbeskyttelsen i Danmark
udføres i dag på initiativ af individuelle
grundejere, som ønsker at beskytte egen
bebyggelse. Erfaringsmæssigt giver dette
sig ofte udslag i store forskelle i metoder,
dimensioner og materialevalg, ligesom ukoor-
dineret kystbeskyttelse ofte medfører øgede
negative påvirkninger. Det er derfor vigtigt at
sikre, at udførelse af nye eller forbedringer
af eksisterende individuelle kystbeskyttelser
tilpasses forholdene på strækningen. Herved
opnås gradvist, at individuelle kystbeskyttel-
ser i fællesskab kommer til at fungere som en
helhedsløsning for hele strækningen.
optimale muligheder for at korrigere sit pro-
jekt, uden at det har væsentlige konsekven-
ser. I denne dialog vil der fremadrettet være
et endnu større fokus på eventuelle negative
effekter af kystbeskyttelse således, at både
ansøger og eventuelle berørte naboer er
oplyste om forholdene og aktivt kan bidrage
til optimering af løsningerne.
Erfaringerne fra denne rådgivningsproces
skal der bygges videre på. Der er behov for
en øget vejledning af grundejere. Der skal
være fokus på at sikre, at nødvendig viden
opsamles og gøres tilgængelig, og at de nød-
vendige støtteredskaber for beslutningstagere
videreudvikles.
Kystdirektoratets mangeårige erfaring med
kystbeskyttelse af den jyske vestkyst er ligele-
des et vigtigt fundament.
Der skal være fokus på at sikre, at admini-
strationen af kystbeskyttelsesloven opleves
som sammenhængende og smidig af både
borgere, rådgivningsfirmaer og andre myn-
digheder.
»
Kysterne og de kystnære
landskaber er værdifulde,
og planlægning for udvik-
ling kræver derfor særlig
omtanke
Det har gennem flere år været centralt i
Kystdirektoratets forvaltning af kystbeskyttel-
sesloven at medtænke indhøstede erfaringer,
som er opsamlet gennem projekt ”Danmarks
Indre Kyster”. Der har i de senere år særligt
med afsæt i skitseprojekterne fra ”Danmarks
Indre Kyster” været et øget fokus på at være
i dialog med ansøgerne så tidligt som muligt i
ansøgningsfasen. Dette er sket for at påvirke
positivt på et tidspunkt, hvor ansøgeren har
»
Administration af
kystbeskyttelsesloven skal
være sammenhængende
og smidig
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0021.png
Strategi for kystbeskyttelse i Danmark |
21
Kystbeskyttelse i rette tid
En af vejene til optimal kystbeskyttelse er
planlægning.
Kystdirektoratet har en praksis for, at kystbe-
skyttelse kan tillades, såfremt det, som skal
beskyttes, i modsat fald vil blive truet inden-
for en tidshorisont på 25 år. Ved at gribe ind i
tide - men ikke alt for tidligt - opnås, at både
naturen og beskyttelsesbehovet tilgodeses.
Det giver også mulighed for, at passagemu-
lighed kan indtænkes uden uforholdsmæssigt
store omkostninger, og samtidigt bevares en
vis sikkerhedsmargin i forhold til det, som
skal beskyttes.
Samlede og koordinerede løsninger vil kunne
åbne mulighed for, at den beskyttede kyst
reelt kan beskyttes tidligere end 25 år, hvis
det ud fra en helhedsbetragtning er den
bedste løsning.
Påtænkes kystbeskyttelsen derimod på et
væsentligt senere tidspunkt – dvs. når der
nærmest ikke er terræn tilbage mellem havet
og bebyggelsen/infrastrukturen, som ønskes
beskyttet, kan det være for sent at gribe ind.
Nedbrydningen af kysten kan være så frem-
skreden, at det nødvendige indgreb – hvis det
overhovedet er muligt, vil have et så vold-
somt omfang, at indgrebet ud fra en bredere
betragtning om indpasning, vil have for store
negative konsekvenser.
»
Det kan være for
sent at gribe ind
I de situationer, hvor det er for sent at
beskytte, vil det være naturligt at inddrage
planmyndigheden (kommunen) for at afsøge
muligheden for en eventuel flytning af be-
byggelsen på grunden eller andre løsninger,
som vil kræve tilladelse efter anden lovgiv-
ning.
As Vig
- etablering af kystbeskyttelse
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0022.png
22
| Strategi for kystbeskyttelse i Danmark
Det Nordfynske Kystsikrings-, dige- og pumpelag
På Nordfyn er der en strækning mellem Erikshåb og Egebjerggård, hvor der gennem tiderne
er blevet anlagt både oversvømmelses- og erosionsbeskyttelse med mange forskellige tilsnit.
Kystgrundejerne på strækningen er organiseret i flere mindre lag, som er samlet i Det
Nordfynske Kystsikrings-, dige- og pumpelag. Kystdirektoratet har gennem lagets vedtægter
været forpligtet til at føre teknisk tilsyn med kystbeskyttelsen. Kystdirektoratet har været
opmærksom på den megen uhensigtsmæssige kystbeskyttelse på strækningen og foreslog
derfor, at laget på baggrund af en kystteknisk analyse lod udarbejde en samlet plan for
kystbeskyttelse på hele den 13 km lange strækning. I forbindelse med den kysttekniske
analyse blev der opstillet flere forslag til kystbeskyttelse for hele strækningen med tilhørende
handlingsplaner for indsatsen over de næste 20 år.
Laget valgte et forslag, der gik ud på at forstærke diger samt regelmæssigt at sandfodre
svarende til det beregnede behov. Sandfodringen planlagdes efter, at den skulle fungere i et
samspil med kystbeskyttelseskonstruktionerne på strækningen.
Planerne om sandfodring blev i starten modtaget med en vis portion skepsis af lagets med-
lemmer. I dag, hvor den øgede kystkvalitet er synlig, er der imidlertid en generel tilfredshed
med effekten af kystbeskyttelsen på strækningen.
Kystbeskyttelsen på Nordfyn er finansieret af lagets medlemmer, dvs. landmænd og 2.400
sommerhusejere, hvor sidstnævntes årlige bidrag typisk blev sat op fra nogle få hundrede
kroner til tusind kroner.
Kystbeskyttelsen på Nordfyn viser, at det gennem en ekstraordinær rådgivningsindsats fra
Kystdirektoratets side er muligt at udføre kystbeskyttelse på en større strækning og dermed
øge kystkvaliteten betydeligt.
Kyststrækning ved Tørresø før og
efter sandfodring
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
Strategi for kystbeskyttelse i Danmark |
23
Forbedret planlægning og samar-
bejde
Kystbeskyttelsesanlæg udgør kun en lille del
af det, som er på kysterne. Andet kan være
bade- og bådebroer, byggeaffald, kreatur-
hegn, joller, udløbsledninger og større anlæg
som havne og lystbådehavne mv. Mange af
disse elementer har indflydelse på kystens
udvikling og mulighederne for anvendelse. Li-
geledes anlægges der meget ved kysten, som
kan få behov for kystbeskyttelse, hvis det an-
lægges uhensigtsmæssigt uden inddragelse
af kystteknisk viden. Dette støttes i planloven,
som bestemmer, at der kun i ganske særlige
tilfælde kan planlægges for bebyggelse og
anlæg på land, såfremt det forudsætter ind-
dragelse af arealer på søterritoriet eller særlig
kystbeskyttelse.
Klimaændringerne forventes frem gennem
det 21. århundrede at medføre et øget pres
på kysterne og vil derigennem øge behovet
for en struktureret tilgang til planlægning af
aktiviteter og bebyggelse. Derved kan der
skabes balance mellem behovet for beskyt-
telse af menneskeskabte værdier og bevarelse
af natur- og landskabsmæssige værdier.
Klimaændringerne vil nødvendiggøre løbende
stillingtagen til, om nuværende kystnære ak-
tiviteter, herunder bebyggelse, kan oprethol-
des i nuværende omfang og form.
For at understøtte en øget anvendelse af
helhedsløsninger er det nødvendigt med et
større samarbejde mellem de myndigheder,
som administrerer aktiviteterne på kysterne.
For borgerne er det vigtigt, at kontakten med
myndigheden er en god oplevelse og opleves
som nem - tankegangen om at der søges ét
sted, og der herfra gives det endelige svar,
skal forfølges.
Det skal ligeledes sikres, at kystteknisk eks-
pertise står til rådighed for alle myndigheder,
så denne viden kan inddrages i beslutninger
og bidrage til, at de rigtige løsninger findes.
På sigt vil en egentlig langsigtet planlægning
for kysterne, som bygger på en aktiv stil-
lingtagen til, hvad der kan beskyttes hvor og
hvordan, understøtte en udvikling hen imod
smukkere kyster.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0024.png
24
| Strategi for kystbeskyttelse i Danmark
Bro Strand på Nordvestfyn (Danmarks Indre Kyster skitseprojekt nr. 6)
et godt eksempel på oprydning
Bro Strand er et sommerhusområde på det nordvestlige Fyn med hovedparten af grund-
ejerne organiseret i grundejerforeninger. Strækningen bar før oprydningen præg af meget
forskelligartet og skæmmende kystbeskyttelse, hovedsageligt af beton, bl.a. brøndringe,
fliser og sveller, hvoraf det meste var etableret uden tilladelse.
Man forsøgte ved hjælp fra myndighederne, herunder Fyns Amt, at nå frem til en samlet
løsning for hele strækningen, men der var ikke den fornødne opbakning til projektet på
det tidspunkt. Enkelte grundejerforeninger søgte efterfølgende hver for sig om høfder, men
med inspiration fra Indre Kyster projektet for Bro Strand blev tilladelserne ændret fra høfder
til bølgebrydere, og lidt efter lidt søgte resten af grundejerne og grundejerforeningerne på
strækningen om tilladelse til oprydning og ændring af eksisterende anlæg.
I dag er der kun én betonmur tilbage, mens resten af skræntfodsbeskyttelserne af beton er
omlagt til stenkastninger af natursten. 17 ens bølgebrydere beskytter yderligere skræntfo-
den og holder på det sand, som findes på strækningen.
Bro Strand er et godt eksempel på et privat initiativ til omlægning af forskelligartet og
skæmmende kystbeskyttelse til sammenhængende og virksom kystbeskyttelse over en
længere strækning. Selvom der var mange grundejere involveret, var det alligevel muligt at
nå frem til en helhedsløsning.
Bro Strand før oprydningen
efter oprydningen
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0025.png
Strategi for kystbeskyttelse i Danmark |
25
Handrup Strand ved Ebeltoft (Danmarks Indre Kyster, skitseprojekt nr. 15)
Forsvarsministeriet anlagde i 1965 en mole på Handrup Strand, der ligger vest for Ebeltoft.
Den naturlige erosion på strækningen kombineret med molens læsideerosion nødvendig-
gjorde etablering af kystbeskyttelse foran de ti kystnære sommerhuse, der ligger lige øst
for molen. Hovedparten af husene har ’middel bevaringsværdi’, mens et enkelt hus har ’høj
bevaringsværdi’ (Kommuneatlas Ebeltoft, 1999).
Handrup Strand med molen til venstre i billedet
Høfder og skråningsbeskyttelse foran de fire huse, der ligger tættest på molen, er etableret
af Forsvarsministeriet for at imødegå læsideerosionen øst for molen. Dette medførte imidler-
tid en flytning af læsideerosionen længere østpå, hvorfor det blev nødvendigt at forlænge
rækken af høfder og skræntfodsbeskyttelse. Der er i alt 25 høfder og 225 m skræntfodsbe-
skyttelse på strækningen, hvoraf det meste er af varierende art og kvalitet og anlagt uden
helhedsbetragtning. Stranden er flere steder meget smal, og på sigt vil det blive vanskeligt
at færdes langs kysten.
Handrup Strand er et eksempel på, hvordan en konstruktion griber ind i kystens naturlige
dynamik og styrer den videre (kunstige) udvikling af kysten ved at skabe behov for kyst-
beskyttelse af eksisterende bebyggelse. Hvis der fra starten var bypass-fodret jævnligt ved
molen, kunne kystens naturlige processer fortsat have udfoldet sig frit, og behovet for
kystbeskyttelse af sommerhusene ville være udskudt.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0026.png
26
| Strategi for kystbeskyttelse i Danmark
Udvikling og forskning
Udvikling og forskning skal bidrage til at
skabe en større viden om håndtering af
klimaændringer og optimering af kyst-
beskyttelsesmetoder. Der har gennem en
årrække været fokus på at optimere kystbe-
skyttelsesmetoder, operationalisere bløde
løsninger, udvikle beslutningsstøtteværktøjer,
som skal gøre det nemmere at skabe overblik
og inddrage den nyeste viden indenfor bl.a.
klimatilpasning. Det er afgørende, at denne
udvikling fortsætter.
Gennem udvikling af metoder og beslut-
ningsstøtteværktøjer tilvejebringes ny viden,
der kan udmøntes i konkrete initiativer
og understøtte en bæredygtig udvikling.
Udvikling skal ske i et bredt samarbejde med
aktørerne i kystzonen og inddrage erfaringer
fra andre steder i verden, hvor der også er
udfordringer i kystzonen. Værktøjerne vil
samtidigt være vejen frem mod en egentlig
kystplanlægning.
Behovet for udvikling og ny viden må dog
ikke stå i vejen for, at nødvendige beslutnin-
ger om kystbeskyttelse tages.
Lemvig
- oversvømmelse november 2008
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
Gennemførte initiativer |
27
Gennemførte initiativer
Siden vedtagelsen af kystbeskyttelsesloven fra 1988 har der været arbejdet
med initiativer indenfor kyster. Det har handlet om kortlægning af kystbeskyt-
telser og forslag til løsninger, tilskudsordninger og øget fokus på udfordringer
langs kysterne samt rådgivning.
Projekt Danmarks Indre Kyster
Kystdirektoratet gennemførte i 1996-99 en
kortlægning af Danmarks indre kyster. Kort-
lægningen viste, at de danske kyster mange
steder er præget af kystbeskyttelse, og at me-
get af kystbeskyttelsen er uhensigtsmæssigt
anlagt. Kortlægningen synliggjorde omfanget
af kystbeskyttelser langs de danske kyster, og
affødte en indsats, der stadig foregår i dag,
for at højne kystkvaliteten og skabe smukkere
kyster i Danmark.
Kortlægningen blev i 2000-01 fulgt op
med udarbejdelsen af skitseprojekter for 25
kyststrækninger med høj koncentration af
uhensigtsmæssige kystbeskyttelsesanlæg.
Kyststrækningerne blev valgt med hjælp fra
de tidligere amter, og der blev udpeget ca. to
problematiske kyststrækninger i hvert amt.
Skitseprojekterne var demonstrationspro-
jekter, som havde til formål at vise helheds-
løsninger, som sikrede en afbalanceret og
effektiv kystbeskyttelse, og som højnede
kystkvaliteten på den pågældende strækning.
Skitseprojekterne var og er stadig frit til-
gængelige for myndigheder, grundejere og
rådgivere, som måtte ønske at gennemføre
en samlet kystbeskyttelse på strækningerne.
Det var ligeledes intentionen, at skitsepro-
jekterne skulle danne et grundlag for en
overordnet kystbeskyttelsesplan for stræknin-
gerne, såfremt grundejere skulle ansøge om
individuelle kystbeskyttelser.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
28
| Gennemførte initiativer
Flere af skitseprojekterne er blevet gennem-
ført helt eller delvist og har givet en væsentlig
forbedring af kystkvaliteten på strækninger-
ne, særligt hvad angår den æstetiske og re-
kreative værdi. Projekt Danmarks Indre Kyster
har generelt været af stor betydning for synet
på udførelse af kystbeskyttelsen i Danmark.
Ud over at synliggøre problematikken om
kystbeskyttelsens belastning af kysterne, har
projektet anvist løsninger og metoder til,
hvordan kystbeskyttelse kan gennemføres
under afvejningen af økonomiske, rekreative
og natur- og landskabsmæssige interesser.
Projektet har således vist, at det kan lade sig
gøre at udføre kystbeskyttelse samtidigt med,
at kystkvalitet sikres eller endda højnes, hvis
blot den anlægges ud fra en helhedsbetragt-
ning af kysten.
Den store indsamling af viden har ligele-
des dannet grundlag for en forbedring af
rådgivningen og behandlingen af individuelle
kystbeskyttelsessager, og erfaringerne fra
projektet spillede en stor rolle i forbindelse
med revisionen af kystbeskyttelsesloven i
2006.
Tilskudspuljer
Synliggørelsen af de mange kystanlæg i Pro-
jekt Danmarks Indre Kyster har også affødt et
arbejde for at rydde op på kysterne. Udover
at skabe et generelt fokus på uhensigts-
mæssige anlæg, blev der i årene 2007-09
oprettet statslige tilskudspuljer, hvorfra det
har været muligt at søge tilskud til at fjerne
eller forbedre kystbeskyttelse. Senest er der i
2010-2012 oprettet en tilskudspulje til kyst-
beskyttelse på småøer.
Til trods for relativt beskedne puljemidler har
tilskudspuljerne vist, at økonomiske incita-
menter fremmer viljen hos såvel private som
kommunale grundejere til at gennemføre
projekter, som forbedrer kystens kvalitet.
Det kan dog også konstateres, at tildeling
af midler til individuelle oprydningsprojekter
som regel kun har begrænset effekt for større
samlede kyststrækninger.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0029.png
Gennemførte initiativer |
29
Oddesund -
Billederne viser et projekt, hvor uvirksom og skæmmende kystbeskyttelse i form af beton og byggeaf-
fald er blevet fjernet og erstattet af en korrekt opbygget stenkastning med tilskud fra kystpuljen.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0030.png
30
| Gennemførte initiativer
Fokus på kysterne
Erfaringerne fra Projekt Danmarks Indre
Kyster og administrationen af kystbeskyttel-
sesloven har vist, at der generelt er behov for
øget indsigt i kysternes dynamik og udvik-
ling, og i kystbeskyttelsers konsekvenser for
kystens udvikling.
Der er gjort en stor indsats for at sætte fokus
på kysterne og for at skabe et bredt sam-
arbejde mellem interessenterne (borgere,
erhverv og myndigheder) på kysten. Indsat-
sen er bl.a. 1) sket gennem inddragelse af
en bred kreds af eksterne parter i forbindelse
med forarbejdet til lovrevisionen i 2006, 2)
ved i 2008-09 at gennemføre informations-
dage hos kommunerne for i dialog at fremme
helhedsorienterede kystbeskyttelsesprojekter
og præsentere beslutningsstøtteværktøjer
og 3) ved afholdelse af en kystkonference i
2009, hvor 150 deltagere gennem oplæg,
debat og workshops havde mulighed for at
udveksle synspunkter om problemstillingerne
på de danske kyster. En succes som følges op
af en kystkonference i 2011.
Der ydes også en stor løbende vejlednings-
indsats i forbindelse med administrationen af
kystbeskyttelsesloven.
As Hoved -
naturen skal ikke beskyttes mod naturen
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 993: Spm. om ministeren vil fremsende Kystdirektoratets seneste strategirapport vedrørende kystsikring, til miljø- og fødevareministeren
1654948_0032.png
Foto: Darum-Tjæreborg Dige
Kystdirektoratet
med hovedkontor i Lemvig er en virksomhed under Transportministeriet.
Vi er myndighed for kystbeskyttelse, havne og statens højhedsret over
søterritoriet. Vi rådgiver transportministeren og analyserer, projekterer og
varetager anlæg og drift indenfor kystbeskyttelses- og havneområdet.
Hunderup Luftfoto, Hjørring