Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1647033_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 17. juni 2016
Sagsnummer: 2016-6170
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 972 (MOF alm. del) stillet den 16. juni 2016 efter
ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 972
”Vil ministeren oversende talepapiret fra samrådet den 15/6-16 om indstilling til de kommende dagsordener
for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27.-28. juni 2016 og rådsmøde (miljø) den 20. juni 2016, jf. MOF alm.
del - samrådsspm. BJ?”
Svar
Der vedlægges til udvalgets orientering udkast til talepapir om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27.-28.
juni 2016, rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 16. - 17. juni 2016 og
rådsmøde (miljø) den 20. juni 2016, hvor det planlagte samråd den 15. juni 2016 ikke blev afholdt.
./.
Esben Lunde Larsen
/Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 972: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27.-28. juni 2016 og rådsmøde (miljø) den 20. juni 2016, til miljø- og fødevareministeren
1647033_0002.png
EU og internationalt
Den 15. juni 2016
Miljø- og Fødevareministerens besvarelse af samrådsspørgsmål
BJ stillet den 2. juni 2016 af Pia Adelsteen (DF).
Samrådsspørgsmål BJ:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til de kommende
dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27.-28. juni
2016 og rådsmøde (miljø) den 20. juni 2016, samt eventuelle
sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.”
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Først vil jeg gennemgå rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 27.-
28. juni 2016. Punkt 9 om GMO kom alligevel ikke på
dagsordenen. Alle punkter er til orientering.
1.
-
Det første punkt er
markedssituationen for
landbrugsvarer,
hvor der vil være en status fra Kommissionen.
Desværre ser det ud til, at der fortsat er pres på mælkeprisen. På
svinekød har der derimod været stigende priser i de sidste uger.
-
Forventningen er, at der på rådsmødet vil være et stort pres fra
mange medlemslande for yderligere markedstiltag for mælk. Det
er en meget svær markedssituation, men det vigtige er, at vi ikke
vender tilbage til mælkekvoterne, som blev afskaffet i 2015. Der
er allerede givet mulighed for frivillig udbudsstyring.
-
Det er svært at se markedstiltag for mælk, som med et slag kan
forbedre markedssituationen væsentligt. Intervention og privat
oplagring er kun et midlertidigt sikkerhedsnet, som allerede er
aktiveret. I forhold til intervention af skummetmælkspulver har
Kommissionen foreslået igen at øge den mængde, der kan
opkøbes til fast pris. Det kan vi støtte. Det har mest symbolsk
værdi.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 972: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27.-28. juni 2016 og rådsmøde (miljø) den 20. juni 2016, til miljø- og fødevareministeren
1647033_0003.png
-
Grundlæggende er vi nødt til at satse på det lange seje træk med
fokus på bedre efterspørgsel i og åbninger på tredjelandes
markeder, fokus på nye kvalitetsprodukter samt udvikling.
2.
-
Punkt 2 er
forenkling af landbrugspolitikken,
hvor
Kommissionen på rådsmødet forventes at præsentere en række
forslag til forenkling af grønning. Det sker som ændringer af de
eksisterende gennemførelsesbestemmelser. Det er på basis af
medlemsstaternes bidrag tilbage fra foråret 2015 og en offentlig
høring her i foråret 2016.
-
Hovedfokus for de danske forenklingsforslag har været at
mindske krav til administration, kontrol og sanktioner. Fra dansk
side vil vi opfordre Kommissionen til at være meget mere
ambitiøse og også gerne se på selve basisforordningerne og ikke
kun gennemførelsesbestemmelser og retningslinjer.
3.
-
Punkt 3 drejer sig om Kommissionens
task force for
landbrugsmarkederne.
Task forcen blev nedsat i starten af
året. Formålet er at få afdækket problemer på
landbrugsmarkederne og pege på eventuelle tiltag til afhjælpning
af problemerne. Der forventes at blive fremlagt en rapport fra
task forcen i efteråret.
-
Fra dansk side lægger vi vægt på, at det indre marked
respekteres, samt at der tages hensyn til allerede eksisterende
strukturer, herunder særligt andelsvirksomheder.
4.
5.
-
Punkt 4 er
forslaget om eksternt fiskeri,
som blev forelagt i
maj, så der vil jeg henvise til samlenotatet.
-
Punkt 5 er den såkaldte
politikerklæring om
fiskerimulighederne for 2017.
Regeringen er positiv over for
fastlæggelsen af generelle principper for vedtagelsen af
fiskerimuligheder, herunder målsætningen om at nå maksimalt
bæredygtigt udbytte (MSY-mål) i overensstemmelse med
grundforordningen.
-
Fiskerimulighederne skal tilpasses, når en ny forvaltningsmodel
med udsmidsforbuddet indføres. Vi vil fra dansk side arbejde for,
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 972: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27.-28. juni 2016 og rådsmøde (miljø) den 20. juni 2016, til miljø- og fødevareministeren
1647033_0004.png
at Rådet i en overgangsperiode kan fastsætte en fuld
kvotetilskrivning, der passer til fiskerimønsteret, indtil den
videnskabelige rådgivning er på plads.
6.
-
Punkt 6 er en ekspertrapport om
lavrisiko
plantebeskyttelsesmidler
og integreret plantebeskyttelse. Vi
støtter fokus på emnet, der kan være til fordel for både
landmænd og miljøet.
-
Punkt 7 er
rådskonklusioner om fødevaretab og
madspild.
Det er igen et emne, hvor det er godt med yderligere
tiltag af hensyn til klima, miljø, ressourcer og af økonomiske
årsager. Der er både brug for fælles målemetoder og definitioner,
men også behov for, at Kommissionen overvejer konkrete forslag
i hele fødevarekæden for at mindske madspild.
-
Det kan for eksempel være at se på anvendelsen af datomærkning
samt mulighederne for at uddele fødevarer til socialt udsatte. Der
er mange gode danske eksempler. Det er emne, som favner meget
bredt med afsæt i både cirkulær økonomi og FN’s
bæredygtighedsmål.
8.
-
Punkt 8 er nu kun en status for forhandlingerne om
økologiforslaget.
Formandskabet har presset meget på for at
finde et kompromis i forhandlingerne med Europa-Parlamentet
og Kommissionen. Men det kan ikke nås inden 1. juli.
-
I forhold til spørgsmålet om særlige grænseværdier for
pesticidrester i økologiske fødevarer har der heldigvis både i
Rådet og Europa-Parlamentet været opbakning til at afvise
Kommissionens forslag. Kommissionen presser dog fortsat på for
at få indført en form for grænseværdier.
-
I forhold til kontrol af økologisk produktion ser det ud til, at
kompromisteksten ligger sådan, at vi i Danmark kan opretholde
den årlige fysiske kontrol, men at det kun bliver obligatorisk
minimum hver 30. måned. Derudover er det vigtigt, at der ikke
indføres en særlig økologikontrol i detailleddet.
-
I forhold til import er der sket en lille forbedring i
forhandlingerne, så der gives en begrænset mulighed for
3
7.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 972: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27.-28. juni 2016 og rådsmøde (miljø) den 20. juni 2016, til miljø- og fødevareministeren
1647033_0005.png
dispensation fra kravet om fuld overholdelse af EU’s
økologiregler.
-
Alt i alt bevæger forhandlingerne sig i den rigtige retning, men
det er fortsat ikke et godt kompromis. Vi vil være konstruktivt
med i forhandlingerne, og det er vigtigt, at vi modarbejder de
særlige grænseværdier, som vil være meget problematiske.
-
Der er også mange andre mere tekniske emner i forhandlingerne,
hvor vores overordnede tilgang er, at det ikke skal gøres sværere
at være økolog i Danmark.
9.
10.
-
Punkt 9 om
forslaget om GMO fødevarer og foder
kom ikke
på dagsordenen.
-
Punkt 10 er rådskonklusioner om evalueringer relateret til EU’s
handlingsplan fra 2003 om
god regeringsførelse,
samfundsforvaltning og handel på skovbrugsområdet
(FLEGT). Det ligger i forlængelse af de rådskonklusioner, som
blev forelagt tilbage i marts om Revisionsrettens særberetning.
Formålet med rådskonklusionerne er at give Kommissionen
retning på, hvordan medlemsstaterne ønsker at følge op på en
netop gennemført evaluering af EU’s tømmerforordning og en
større evaluering af den samlede FLEGT-handlingsplan.
---o0o---
-
Jeg har også et enkelt punkt på rådsmødet (beskæftigelse,
socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 16. - 17. juni, og
det er rådskonklusioner om reformulering af fødevarer. Punktet
forelægges til orientering.
1.
-
Reformulering af fødevarer
drejer sig om gradvis at reducere
indholdet af salt, fedt og sukker for at give fødevarer en bedre
ernæringsprofil.
-
Rådskonklusionerne har til hensigt at sikre fremdrift i arbejdet
med reformulering af fødevarer. Så produkternes
sammensætning, med afsæt i frivillige aftaler og involvering af
alle parter, gradvis ændres i en sundere retning. Fra dansk side
kan vi støtte udkastet.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 972: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27.-28. juni 2016 og rådsmøde (miljø) den 20. juni 2016, til miljø- og fødevareministeren
1647033_0006.png
---o0o---
-
Endelig vil jeg gennemgå miljødelen af dagsordenen for
rådsmødet (miljø) den 20. juni 2016, hvor der er tre punkter til
orientering. Afslutningsvist vil jeg orientere om forordningen for
kviksølv, som jeg forelagde Europaudvalget til
forhandlingsoplæg. Jeg skal henvise til det udsendte samlenotat.
1.
-
Det første punkt
på dagsordenen for miljørådsmødet er
NEC-
direktivet
om luftforurening, hvor formandskabet vil orientere
Rådet om status for forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
-
Det andet punkt
på dagsordenen er
Kommissionens
handlingsplan for cirkulær økonomi,
hvor der skal
vedtages rådskonklusioner.
-
I december sidste år fremlagde Kommissionen sin cirkulær
økonomi-pakke, som består af to elementer. Det ene element er
en lovgivningspakke med forslag til revision og opstramning af
seks affaldsdirektiver.
-
Det andet element er Kommissionens handlingsplan for cirkulær
økonomi. Det er denne handlingsplan, som vi skal vedtage
rådskonklusioner om på rådsmødet.
-
Handlingsplanen indeholder en lang række kommende
initiativer, som Kommissionen vil tage frem mod 2020 for at
fremme cirkulær økonomi i EU.
-
Initiativerne knytter sig til hele cirklen i den cirkulære økonomi,
dvs. design, produktion, forbrug, affald og sekundære
råmaterialer. Samtidig indeholder handlingsplanen også
initiativer på en række prioriterede områder.
-
Rådskonklusionerne reflekterer i høj grad danske prioriteter.
-
2.
For det første støtter et samlet Råd op om handlingsplanen, og
medlemsstaterne vil arbejde for dens implementering.
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 972: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27.-28. juni 2016 og rådsmøde (miljø) den 20. juni 2016, til miljø- og fødevareministeren
1647033_0007.png
-
For det andet understreger Rådet behovet for en mere effektiv og
smart ressource- og affaldshåndtering, hvor affaldshierarkiet
efterleves.
-
Jeg vil derudover gerne fremhæve fire konkrete områder, hvor
rådskonklusionerne i høj grad indeholder danske prioriteter.
-
For det første behovet for en sammenhængende og effektiv
produktpolitik, som understøtter en cirkulær økonomi - herunder
ikke mindst behovet for at anvende eco-designdirektivet til
formålet.
-
For det andet skal den cirkulære økonomi tage højde for
skadelige kemikalier.
-
For det tredje skal der i 2017 udvikles en EU strategi for plastik,
som omfatter marint affald, eco-design og mikroplast.
-
Og for det fjerde skal Kommissionen revidere sin strategi for bio-
økonomi
-
Regeringen kan således støtte rådskonklusionerne. Og jeg synes
der er grund til at glæde sig over, at vi med handlingsplanen og
rådskonklusionerne nu får sat retning for EU’s arbejde med
cirkulær økonomi frem mod 2020.
3.
-
Det tredje og sidste punkt
på rådsmødedagsordenen er
vedtagelse af rådskonklusioner vedrørende
ulovlig handel med
vilde dyr og planter.
-
Ulovlig handel med vilde dyr og planter er på verdensplan blandt
de mest profitable organiserede kriminelle aktiviteter. Det er ikke
blot en naturmæssig katastrofe, men også en anselig økonomisk-
og sikkerhedsmæssig udfordring.
-
Kommissionen fremlagde i starten af året en handlingsplan for
en styrket indsats på området. Og formandskabet lægger nu op
til, at vi på Rådsmødet vedtager konklusioner om
handlingsplanen.
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 972: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27.-28. juni 2016 og rådsmøde (miljø) den 20. juni 2016, til miljø- og fødevareministeren
1647033_0008.png
-
Handlingsplanen og rådskonklusionerne fokuserer på tre helt
centrale områder:
1) Først og fremmest er det vigtigt, at forhindre organiseret
ulovlig handel med vilde dyr og planter, og få adresseret
årsagerne.
2) Vi skal dernæst sørge for at implementere og håndhæve
den eksisterende lovgivning, så vi kan adressere problemet
mere effektivt.
3) Og endeligt skal vi styrke det globale samarbejde mellem
oprindelses-, aftager- og transitlande.
-
Regeringen kan støtte handlingsplanen og rådskonklusionerne.
4.
-
Afslutningsvist ønsker jeg at orientere om forelæggelsen i
Europaudvalget af
forordningen om kviksølv
til
forhandlingsoplæg.
-
Kommissionen har fremsendt forslag til en ny forordning om
kviksølv. Forslaget er en del af Kommissionens samlede pakke til
ratificering og gennemførelse af FN’s Minamatakonvention om
kviksølv, som blev vedtaget i oktober 2013.
-
Kviksølv er en farlig miljøgift. Det kan forårsage en række
alvorlige skader på sundhed og miljø, og Danmark var derfor et af
de lande, der pressede på i forhandlingerne af
Minamatakonventionen. Vi har siden fulgt op i EU for at få en
hurtig implementering og ratificeringen.
-
Det er derfor også godt, at Kommissionen nu har fremlagt et
forslag til implementering, og at vi er nået så langt i
forhandlingerne, at jeg bad om et forhandlingsoplæg. Det er min
forventning, at vi kan nå til enighed i rådet inden for de nærmeste
par måneder.
-
Kommissionens forslag omfatter regulering af kviksølv i hele
stoffets livscyklus. Det vil sige fra udvinding og anvendelse, til
emissioner og affaldsbehandling.
-
Det omfatter således regulering af import af kviksølv, eksport af
kviksølvholdige produkter, brug af kviksølv i visse
fremstillingsprocesser, brug af kviksølv i nye produkter og
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 972: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27.-28. juni 2016 og rådsmøde (miljø) den 20. juni 2016, til miljø- og fødevareministeren
1647033_0009.png
processer, anvendelsen i små guldminer, tandfyldningsamalgam
samt håndteringen af kviksølvaffald.
-
Regeringen støtter Kommissionens forslag og støtter en ambitiøs
EU-implementering af konventionens bestemmelser.
-
I Danmark har vi generelt et skærpet regelsæt på området.
Overordnet gælder det derfor om at få EU op på vores
beskyttelsesniveau. Og det flugter fint med Kommissionens
forslag.
-
I forhandlingerne lægger vi særlig vægt på, at forslaget
udelukkende fremsættes med hjemmel i Traktatens miljøartikel.
-
Vi lægger desuden særlig vægt på, at der bliver indført en
ambitiøs tilgang i forhold til regulering af amalgam i
tandfyldninger, og på at kviksølv udelukkende må opbevares i
stabiliseret form.
-
Endeligt arbejder vi for, at rapporteringsforpligtelsen ikke
medfører ekstra administrative byrder.
---o0o---
-
Under
siden sidst
vil jeg ikke nævne nogen punkter.
8