Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1650738_0001.png
Departementet
Ref. kirst
10. maj 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af samrådsspørgsmål BH og
BI.
Samrådsspørgsmål BH
Vil ministeren redegøre for hvert af punkterne i pilotskrivelsen fra
Kommissionen som opfølgning på landbrugspakken, herunder hvilke
konsekvenser det kan få for Danmark, hvis Danmark ikke reagerer
tilfredsstillende på pilotskrivelsen fra Kommissionen som opfølgning
på landbrugspakken?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Simon Kollerup (S), Maria
Reumert Gjerding (EL), Christian Poll (ALT), Ida Auken (RV) og
Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Samrådsspørgsmål BI
Hvordan agter regeringen at reagere på pilotskrivelsen?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ida Auken (RV), Simon Kollerup
(S), LisbethBech Poulsen (SF), Maria Reumert Gjerding (EL) og
Christian Poll(ALT).
navn • adr1 • adr2 • adr3 • postnr by
Phone Nr • Fax nr • CVR nr • EAN nr • web
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 935: Spm. om oversendelse talepapiret fra samrådet om pilotskrivelsen fra Kommissionen som opfølgning på landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
(Det talte ord gælder)
1. Indledning
Tak for spørgsmålene om EU-pilotsagen om landbrugspakken og
hvordan regeringen agter at svare på den. Jeg vil besvare spørgsmå-
lene samlet, da de hænger tæt sammen.
2. Konsekvenser af EU-pilotsagen og regeringen svar
herpå.
Som det er fremgået i pressen, fik Danmark en EU-Pilotsag om
landbrugspakken den 4. maj sidst på dagen. Kommissionen havde
varslet den, hvilket jeg også nævnte på samrådet samme dag.
EU-Pilotsager er et system, hvor Kommissionen formelt og i
fortrolighed kan stille spørgsmål til medlemslandene om deres EU-
implementering – uden at skulle indlede en egentlig
traktatkrænkelsessag.
Sagerne holdes fortroligt for at skabe et rum mellem Kommissionen
og medlemslandene, hvor det er muligt at finde mindelige løsninger
på eventuelle uenigheder om landets overholdelse af EU-
lovgivningen.
Det er fast praksis med få undtagelser, at regeringen ikke oversender
EU-Pilotsagerne til Folketinget – heller ikke selv om det sker med
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 935: Spm. om oversendelse talepapiret fra samrådet om pilotskrivelsen fra Kommissionen som opfølgning på landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1650738_0003.png
traktatkrænkelsessagerne. Det er en praksis skiftende regeringer har
fulgt siden fremkomsten af EU-pilotprojektet i 2008.
Og når Folketinget end ikke får sagerne i fortrolighed, offentliggør
regeringen så meget desto mere dem heller ikke bredt til
offentligheden. Det er rent principielt og af hensyn til fremtidige
sager – for jeg er naturligvis bekendt med, at sagen er tilgængelig via
medierne.
Mit system er naturligvis gået i gang med at granske Kommissionens
betragtninger og spørgsmål, og jeg ønsker bevare det fortrolige rum
med Kommissionen i denne sag. Jeg kan derfor ikke gå ind i hvert af
punkterne i pilotskrivelsen her.
Kommissionen bruger EU-Pilotsagerne til at undersøge nærmere,
om
der er grundlag for at rejse en egentlig traktatkrænkelsessag mod et
land, f.eks. Danmark. Landene får så mulighed for at forklare og
begrunde deres regulering for Kommissionen.
Dialogen i EU-pilotsagen med Kommissionen kan føre til, at den
stiller yderligere spørgsmål i sagen – eller at Kommissionen stiller sig
tilfreds med svaret og lukker sagen igen. Den kan også føre til, at
Kommissionen ikke er tilfreds med landets svar. Så lukker den EU-
Pilotsagen med henblik på at indlede en traktatkrænkelsessag.
Så hvis den dialog, vi nu tager med Kommissionen i regi af EU-
pilotsagen, ikke fører til, at Kommissionen finder, Danmark har
’reageret tilfredsstillende’, er den sædvanlige proces, at
Kommissionen sender Danmark en åbningsskrivelse.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 935: Spm. om oversendelse talepapiret fra samrådet om pilotskrivelsen fra Kommissionen som opfølgning på landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
Hvis Kommissionen heller ikke stiller sig tilfreds med Danmarks svar
på åbningsskrivelsen, sender den en begrundet udtalelse. Hvis der
fortsat er uenighed med Kommissionen om den danske overholdelse
af EU-lovgivningen, kan Kommissionen stævne os ved EU-Domstolen
– og så er det op til EU-Domstolen at komme med den endelige
fortolkning af reglerne.
Hvilke andre konsekvenser, der muligvis kan blive resultatet af EU-
pilotsagen, er hypotetisk og det forholder jeg mig derfor ikke til. Som
det er udvalget bekendt, er der notater, som beskriver de mulige risici
ved, at pakken ikke holder sig inden for EU-direktiverne.
Men som jeg også sagde ved samrådet i sidste uge, vil regeringen
drøfte det med aftaleparterne bag Fødevare- og landbrugspakken,
hvis det viser sig, at Kommissionen ikke finder, at pakken – eller dele
af den - holder sig inden for rammerne af EU-lovgivningen. Hvorvidt
det er tilfældet, er dog alt for tidligt at sige noget om endnu.
Jeg håber, at udvalget har forståelse for, at der nu er en proces i gang
med Kommissionen og at jeg derfor ikke kan gå yderligere i detaljer
med sagen.
4