Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1646446_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del endeligt svar på spørgsmål 627
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-401-01890
Den 19. april 2016
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 22. marts 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 627 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 627 (alm. del)
Vil ministeren redegøre for den forventede øgede fosforforurening til vandmiljøet
for årene 2016 -2021, som følge af de samlede initiativer i landbrugspakken
– gerne i et selvforklarende skema, hvor stigningerne i kvælstofanvendelsen
til markerne også fremgår for de enkelte år?
Svar
Ophævelsen af de obligatoriske
randzoner
forventer at føre til en øget tilførsel af
fosfor til vandmiljøet på ca. 3-19 tons årligt, jf. teknisk rapport om ”Fastsættelse af
baseline 2021, Aarhus Universitet, 2014”. Grundlaget for fosforeffekten er ca.
25.000 ha randzoner. Hvornår landmændene vælger at oppløje randzonerne vides
ikke. For 2016 forventes derfor kun en del af den øgede tilførsel som følge af, at
visse randzoner forventes at blive bibeholdt i en del af 2016. Det gælder fx for
randzoner, som er beliggende på arealer med vinterafgrøder etableret i efteråret
2015. Randzoner kan desuden indgå til opfyldelse af EU’s grønne krav,
miljøfokusområder. I hvilket omfang landmænd fremover vælger at anvende
randzoner som miljøfokusområder vides ikke, og arealet får betydning for, hvor
stor en del af de 3-19 tons fosfor årligt, der kan forventes tilført.
Naturstyrelsen vurderer, at det øgede fosfortab fra ændring af randzoneloven vil
blive modsvaret af effekten ved den planlagte etablering af fosforvådområder,
minivådområder, opkøb af dambrug og spildevandsindsatsen som følge af
vandplanerne 2009-2015.
Med Fødevare- og landbrugspakken kan der ske en øget produktion i
havbrug.
Tildelingen af mulighed for yderligere kvælstofudledning fra eksisterende havbrug
vil betyde en merudledning på ca. 5 ton fosfor årligt. Muligheden for yderligere
produktion i nye havbrug beliggende udenfor vandplanområderne vil ikke betyde
en merudledning af fosfor i vandplanområderne, men der kan ske en ekstra
udledning på optil ca. 97 tons fosfor i de åbne havområder.
I forhold til
dambrug,
er der i Fødevare- og landbrugspakken tildelt mere
kvælstof. Dette betyder ikke umiddelbart en merudledning af fosfor. Det skyldes,
at en mertildeling af kvælstof kun kan tildeles under anvendelse af miljø- og
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om prognose for så vidt angår angår randzoner m.v., til miljø- og fødevareministeren
1646446_0002.png
rensningsteknologi, der giver en ressourceeffektivitet, der er på niveau med de
såkaldte modeldambrug. Anvendelsen af denne modeldambrugsteknologi giver
mulighed for at reducere udledningen af fosfor, der ligger under eller på linje med
udledningen i dag.
Ændret
harmonikrav
for slagtesvin, som det fremgår af afsnit 2.7 i Aftale om
Fødevare- og landbrugspakken, skal vurderes i sammenhæng med en ny
fosforregulering som angivet i aftalens afsnit 2.8 om ny husdyrregulering. De nye
fosforregler er endnu ikke fastlagt. Der findes i øvrigt ingen fagligt anerkendte
modeller, der under danske forhold kan kvantificere sammenhængen mellem
ændringer i fosforoverskuddet og fosforudledningen til vandmiljøet, der i dag
samlet set er på omkring 2.600 tons fosfor om året til vandmiljøet.
Der spørges endvidere til stigningerne i kvælstofanvendelsen for de enkelte år. I
nedenstående tabel er angivet den maksimale mertildeling af handelsgødning på
landsplan som konsekvens af udfasningen af de reducerede normer. Tallene er
beregnet af Aarhus Universitet i rapporten ”Revurdering af baseline”, januar 2016,
og de er alle i angivet som et merforbrug ift. referencehøståret 2011. Ift. estimatet
for 2016 oplyses, at det er beregnet som 2/3 af den fulde udfasning, da
landmændene i høståret 2016 alene kan udnytte 2/3 af normudfasningen.
Estimaterne er under forudsætning af, at alle de landmænd, der får ekstra gødning
til rådighed som følge af ophævelsen af normreduktionen, vil gøde op til
økonomisk optimum. Det bemærkes, at de merudledninger, der er angivet i den
strategiske miljøvurdering til plan om ændrede gødskningsnormer, er baseret på
en fuld udnyttelse af det ekstra tilgængelige kvælstof. Det bemærkes ligeledes
hertil, at der allerede i dag er konventionelle landbrug, der af forskellige årsager
ikke anvender hele deres gødskningskvote. De forøgede gødningsnormer for
kvælstof vil i øvrigt øge udbyttet, og dermed - alt andet lige – øge fraførslen af
fosfor.
2016
2017
2018
2019
2020
2021
53.000 t N
82.000 t N
85.000 t N
87.000 t N
90.000 t N
92.000 t N
Tabel 1: Øget kvælstoftildeling til markerne (i forhold til 2011-tildelingen) som følge af ophævelsen af
normreduktionen. Kilde: ”Revurdering af baseline”, Aarhus Universitet 2015 – se tabel side 0.1A side
13.
Esben Lunde Larsen
/
Christian Vind
2