Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1636820_0001.png
BILAG
Inspirationspunkter
[kun det talte ord gælder]
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
Samråd MOF den 11. maj 2016 - Spørgsmål AU og AV stillet efter
ønske fra Maria Reumert Gjerding (EL).
[Indledning]
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Tak for invitationen til dette samråd i dag om forsøgsord-
ningen for kyst- og naturturisme.
Jeg er glad for at få mulighed for at redegøre for, hvorfor
regeringen vil skabe bedre rammer for kyst- og naturturis-
men, så vi kan sikre fortsat vækst i dansk turisme.
Rammerne skal forbedres for dansk turisme, hvis det også
fortsat skal være et væksterhverv i fremtiden. Det er noget
af det, som jeg ved mange lejligheder har lagt vægt på. I
modsætning til andre partier, så er jeg rent faktisk optaget
af, at dette er noget, der kræve politisk handling.
I 2013 skabte turismen i Danmark en omsætning på knap 92
mia. kr. og mere end 111.000 arbejdspladser fordelt i hele
landet. Det viser, at turismen betyder noget for vores danske
samfund, og hvis vi ser på, hvor turismen for alvor er afgø-
rende, så er det ikke mindst ift. vores landdistrikter. Her er
turismeerhvervet med til at holde hånden under rigtigt me-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 869: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kystnært byggeri den 11. maj 2016, til erhvervs- og vækstministeren
2/13
get af vores beskæftigelse i nogle af de kommuner, som el-
lers på andre punkter er under pres.
2015 kan vi også glæde os over var et rekordår i dansk tu-
risme med lidt over 49 mio. kommercielle turismeovernat-
ninger i Danmark. Her er der tale om et stort vækstpotentia-
le, som kun ser ud til at få endnu større betydning for væk-
sten i Danmark. Ikke mindst i landdistrikterne.
Regeringen vil sikre, at Danmark udnytter dette vækstpoten-
tiale.
Dette gælder ikke mindst inden for kyst- og naturturismen,
som er dansk turismes største forretningsområde, men hvor
væksten set over en årrække har været stagnerende.
Et af redskaberne til at styrke vækstmulighederne var for-
søgsordningen for kyst- og naturturisme, som den forrige
regering etablerede med et bredt flertal i Folketinget. Fra
Venstres side bakkede vi op om forsøgsordningen. Men det
er vigtigt at slå fast, at forsøgsordningen tog sit udspring i
det den tidligere regering foreslog.
Men der er brug for flere tiltag, hvis investeringerne skal
øges i turismeerhvervet, og dette er helt afgørende for frem-
tidig vækst i erhvervet.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 869: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kystnært byggeri den 11. maj 2016, til erhvervs- og vækstministeren
1636820_0003.png
3/13
Det kræver bedre rammer, hvis investeringerne i at udvikle
kyst- og naturturismen skal vokse.
Regeringens initiativ til at modernisere planloven er en af-
gørende brik til, at vi fra statens side forbedrer rammerne
for turismeerhvervet.
Det er også derfor, at regeringen vil etablere en ny forsøgs-
ordning, så dét potentiale den første forsøgsordning har vist,
der er rundt om i landet, kan blive til nye stærke turismepro-
jekter, der løfter kyst- og naturturismen.
Ad spørgsmål AU:
Vil ministeren redegøre for hvilken dokumentation, der ligger bag anta-
gelsen om, at nye badelande og feriecentre vil skabe øget turisme og ar-
bejdspladser?
Selvom debatten i medierne nogen gange kan give et andet
indtryk, så handler de 10 forsøgsprojekter også om andet
end feriecentre og badelande. Der er dannet et billede af, at
det er ret mange badelande, der er givet tilladelse til.
Jeg vil gerne i dag bruge lejligheden til at rekapitulere,
hvilke projekter det er, vi taler om.
Projekterne dækker også over et besøgscenter ved Stevns
Klint, nye muligheder for strandaktiviteter på Norddjurs,
ombygning af nedslidt hotel til nyt attraktivt badehotel i
Løkken, en ny strandpark ved Blåvand, nye strandaktivite-
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 869: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kystnært byggeri den 11. maj 2016, til erhvervs- og vækstministeren
4/13
ter og et nyt hotel på en gammel industrigrund i Gribskov,
safarihytter i Knuthenborg Safaripark og nye faciliteter for
havsport i Svendborg.
Det er kun tre ud af de ti forsøgsprojekter, der indeholder
etablering af nye feriecentre og her indgår der badelands-
elementer. Det er i Søndervig, på Nordals og på Møn.
Så når udvalget i spørgsmål AU beder mig redegøre for do-
kumentationen bag, at nye badelande og feriecentre vil ska-
be øget turisme og arbejdspladser, så fokuseres der kun på
en del af forsøgsprojekterne.
Men det er omvendt klart, at de tre projekter i Søndervig, på
Nordals og på Møn, er de største forsøgsprojekter rent inve-
steringsmæssigt, og derfor også nogle af de projekter, som
har det største turismemæssige potentiale.
Når VisitDenmark spørger, hvad turisterne ved de danske
kyster efterspørger, så tegner der sig et tydeligt billede af, at
turisterne
både
efterspørger smuk natur, flotte strande og
gode overnatningsmuligheder
og
oplevelses- og aktivitets-
muligheder. Altså efterspørger de begge dele – det er ikke
et spørgsmål om enten/eller.
VisitDenmarks undersøgelser viser for eksempel, at turi-
sterne ved de danske kyster i gennemsnit foretager 10 for-
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 869: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kystnært byggeri den 11. maj 2016, til erhvervs- og vækstministeren
5/13
skellige aktiviteter på ferien, og at 39 pct. af de udenland-
ske turisterne planlægger at besøge eller har besøgt et bade-
land i forbindelse med deres ferie.
Vi kan se, at turisterne efterspørger både natur og oplevel-
ser, når de besøger Danmark. Og som jeg derfor sagde, så
må man konstatere, at dette derfor ikke en enten/eller. Det
er et både/og.
Hvis vi skal indfri turisternes ønsker om både at få adgang
til den danske natur og få et stort udbud af oplevelser, så
kræver det som nævnt investeringer i kyst- og naturturis-
men.
Kigger man syd for grænsen, så er den tyske delstat Meck-
lenburg-Vorpommern et tydeligt eksempel på, at investe-
ringer i udviklingen af kyst- og naturturismen kan drive tu-
rismevækst.
Her har man siden den tyske genforening investeret massivt
i at bygge nye overnatningsfaciliteter, etableret nye ople-
velsestilbud og istandsat allerede eksisterende hoteller, pen-
sionater og campingpladser. Dette har i høj grad løftet
Mecklenburg-Vorpommerns evne til at tiltrække turister.
Det betyder, at Mecklenburg-Vorpommern i dag fremstår,
som en succesrig feriedestination. De har oplevet en vækst
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 869: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kystnært byggeri den 11. maj 2016, til erhvervs- og vækstministeren
6/13
fra 1,5 mio. overnatninger i 1991 til 29,5 mio. overnatnin-
ger i 2015. En stor vækst må man sige.
I samme periode har dansk kyst- og naturturisme været
præget af små og for få investeringer og tilbagegang i antal-
let af udenlandske overnatninger.
Den
store forskel
på udviklingen i
Mecklenburg-
Vorpommern og den danske kyst- og naturturisme viser
med al tydelighed for mig, at investeringer i turismeproduk-
tet afføder en øget vækst i turismen.
Det er heller ikke rigtigt, at der ikke er økonomi i at drive
feriecentre i Danmark.
Det fremgår af regnskaberne fra førende danske feriecentre,
som for eksempel Skallerup Klit eller Lalandia, at de har
vækst og tjener penge på at drive feriecentre med badelan-
de.
Så er der tidssvarende feriecentre med moderne faciliteter
på steder, hvor turister ønsker at komme, så er der er gode
muligheder for en god forretning.
I regeringen ønsker vi derfor at være med til at skabe ram-
merne for, at investorer og virksomheder kan skabe ar-
bejdspladser i Danmark ved at investere i nye og moderne
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 869: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kystnært byggeri den 11. maj 2016, til erhvervs- og vækstministeren
1636820_0007.png
7/13
feriecentre, som også kan klare sig i den internationale
konkurrence.
Hvis investeringerne ikke kommer, så er konsekvensen, at
en lang række turister vælger andre lande end Danmark at
holde ferie i.
Forsøgsordningen er netop et vigtigt element i at skabe
rammerne for, at der også investeres i nye moderne ferie-
centre.
Jeg kan tilføje, at dem som faktisk lever af turisterne – her-
under både turismeerhvervet og turismekommunerne – også
klart har tilkendegivet, at de mener, at forsøgsprojekterne
vil kunne fremme væksten i dansk turisme og ikke mindst i
nogle af de kommuner, der er berørt af de projekter vi taler
om.
Og hvis der er nogle jeg gerne vil lytte til, så er det de pri-
vate virksomheder og investorer, som har deres egne penge
på spil. De må bedre end nogen andre vide, hvad der skal til
for at være med til at skabe en vækst.
Ad spørgsmål AV:
Kan ministeren bekræfte, at undersøgelsen ’Kystturisternes tilfredshed,
2014’ (som pt. er en af de største undersøgelser, der er lavet af, hvad
kystturisterne i Danmark efterspørger) indikerer, at turisterne efterspør-
ger strand, kyst og natur samt bedre bymiljøer, og at dette ikke imøde-
kommes ved de 10 forsøgsprojekter, der er givet tilladelse til inden for
strandbeskyttelseslinjen? Herudover bedes ministeren redegøre for den
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 869: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kystnært byggeri den 11. maj 2016, til erhvervs- og vækstministeren
1636820_0008.png
8/13
kritik, der er rejst heraf af førende forskere på området i artiklen ”Troels
Lund i søforklaringer om kystbyggeri” i BT den 4. marts 2016.
I spørgsmål AV beder spørgeren mig redegøre for, om jeg
kan bekræfte, at undersøgelsen – ”Kystturisternes tilfreds-
hed, 2014” indikerer, at turisterne efterspørger strand, kyst
og natur samt bedre bymiljøer og dette ikke er imødekom-
met ved de 10 forsøgsprojekter, der har opnået en tilladelse.
Det kan jeg på ingen måde bekræfte.
Undersøgelsen ”Kystturisternes tilfredshed”, som der hen-
vises til, viser i lighed med undersøgelser fra VisitDen-
mark, at turisterne
både
efterspørger smuk natur og flotte
strande
og
interessante oplevelser og aktiviteter.
Gode strande og flot natur er i dag ikke nok i sig selv til at
tilfredsstille turisternes ønsker.
Det fremgår direkte af undersøgelsen ’Kystturisternes til-
fredshed’, at turisterne ønsker adgang til bedre aktivitetstil-
bud, gode spisemuligheder og butikker såvel som gode ad-
gangsforhold.
Samtidig med, at det fremgår, at kystturisterne er tilfredse
med de gode omgivelser som strand, kyst og naturområder
giver.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 869: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kystnært byggeri den 11. maj 2016, til erhvervs- og vækstministeren
9/13
I den offentliggjorte ”Statusanalyse af turismens udvikling
og konkurrenceevne” fra marts i år fremgår det også, at
udenlandske turister generelt er tilfredse med deres ferieop-
hold i Danmark.
Men deres tilfredshed er dog på en række områder lavere
end hos vores nordeuropæiske konkurrenter.
Det gælder eksempelvis kvaliteten af overnatningssteder,
udvalget af kultur- og fritidsaktiviteter og udvalget af histo-
riske seværdigheder/museer.
Det viser, synes jeg, med al tydelighed, at der er behov for
at skabe bedre muligheder for investeringer i dansk kyst- og
naturturisme. Det er netop, hvad forsøgsordningen for kyst-
og naturturisme sikrer.
De 10 forsøgsprojekter, som samlet set berører under 0,2
pct. af den danske kyststrækning, vil også skabe bedre ad-
gang til naturoplevelser rundt om i Danmark.
Det mener jeg vil bidrage til at øge interessen for og viden
om den danske natur og miljø både blandt danske og uden-
landske turister. Og det kan faktisk bidrage til at højne for-
ståelsen for vigtigheden af at passe på vores natur.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 869: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kystnært byggeri den 11. maj 2016, til erhvervs- og vækstministeren
10/13
Og de 10 forsøgsprojekter omfatter meget andet end ferie-
centre og badelande, som jeg også startede med at redegøre
for.
I Blåvand bliver der skabt en strandpark, der både forbedrer
adgangen til stranden og samtidig skabe nye mødesteder,
overnatningsmuligheder og oplevelser. Det vil løfte turi-
sternes oplevelse af Vesterhavet.
I Fjellerup på Norddjurs vil der ligeledes blive udviklet en
strandpark, der vil skabe en bedre adgang og stiforhold til
stranden. Det vil uden tvivl også komme de lokale såvel
som turisterne til gavn.
I Søndervig er der tale om et forsøgsprojekt, der vil imøde-
komme en stor efterspørgsel fra både danske og internatio-
nale turister. Her sikrer projektet, at der kommer et ferie-
center med attraktive oplevelser, der kan tiltrække endnu
flere turister til et område i Danmark, hvor vi kan se, at der
allerede i forvejen er rigtigt mange turister.
På Lolland vil Knuthenborg blive udviklet med helt nye
overnatningsmuligheder. Det vil løfte en af Lollands største
turistattraktioner for blot at nævne dét også.
Lad mig også sige i forbindelse med denne her gennem-
gang, at ved Stevns Klint, så bliver adgangen til denne store
naturoplevelse styrket ved etableringen af et nyt besøgscen-
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 869: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kystnært byggeri den 11. maj 2016, til erhvervs- og vækstministeren
11/13
ter – et projekt som jeg også har noteret mig, at den lokale
afdeling fra Danmarks Naturfredningsforening ser positivt
på.
Så samlet set mener jeg, at de udvalgte forsøgsprojekter
både indholdsmæssigt og geografisk har en god variation,
som kan bidrage til at Danmark endnu mere attraktivt som
turismeland.
[Kritik fra BT]
Når det kommer til artiklen i BT fra den 4. marts, der refe-
reres til i spørgsmålet, så deler jeg ikke eksperternes be-
kymring for, om vi får for mange urentable investeringer
ved de danske kyster.
Jeg mener ikke, at der er tal der peger på, at den fremtidige
udfordring i dansk turisme er, at vi har for meget kapacitet,
men snarere det modsatte.
Jeg kan også forstå, at denne efterspørgselsudfordring be-
kræftes af Feriehusudlejernes Brancheforening, der oplyser,
at de allerede til sommer ville kunne udleje yderligere 3000
kvalitetssommerhuse - hvis de fandtes.
Undersøgelser viser, at frem mod 2025 forventes en vækst i
efterspørgslen på overnatninger i Danmark på 2,6 pct. om
året.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 869: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kystnært byggeri den 11. maj 2016, til erhvervs- og vækstministeren
12/13
Det svarer til en samlet vækst på omkring 15 mio. overnat-
ninger i forhold til 2014. Siden 2008 har der været en gen-
nemsnitlig årlig vækst i overnatningskapaciteten på 1,3 pct.
Der er derfor brug for en stigning i overnatningskapacite-
ten, hvis dansk turisme skal kunne imødekomme den for-
ventede vækst i turismen, ligesom den eksisterende kapaci-
tet skal udnyttes bedre eksempelvis uden for højsæsonen.
Undersøgelser viser også, at overnatningerne i danske fe-
riehuse, er vokset fra 2013 til 2015 med knap 2,4 mio.
overnatninger.
Det er langt mere end de samlede kapacitetsudvidelser i alle
forsøgsprojekterne tilsammen.
Når det kommer til hvilke projekter, der så skal investeres i,
har jeg stor tiltro til private virksomheder og investorer.
De sætter deres egne penge på højkant i nye turismeprojek-
ter, og derfor gennemfører de kun investeringer, hvor de
vurderer, at de kan få en forretning, der vil vækste.
Jeg mener derfor ikke, at der er behov for en forudgående
statslig vurdering af private investeringers rentabilitet inden
de sættes i gang.
[Afrunding]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 869: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kystnært byggeri den 11. maj 2016, til erhvervs- og vækstministeren
13/13
Kyst- og naturturisme er dansk turismes største forretnings-
område. Derfor er det afgørende for regeringen, at der bli-
ver skabt gode vækstmuligheder for dette erhverv i fremti-
den. Det er nødvendigt, både for dansk turisme, men ikke
mindst i forhold til, at erhvervet får nye vækstpotentialer og
kan blive et stærkt væksterhverv.
Landene omkring os evner at skabe samarbejde mellem
private og offentlige aktører om at løfte turismetilbuddene
langs deres kyster.
Hvis vi ikke i Danmark følger med, så står vores kystturis-
men til at blive mere og mere presset i konkurrencen med
tilbuddene fra landene lige omkring os.
Derfor vil regeringen ikke sidde på hænderne og vente og
se, hvordan udviklingen går. Det er lige præcis derfor at vi
har taget de initiativer vi har og det håber jeg også, at vi vil
blive i stand til at kunne udmønte, når vi på et tidspunkt får
afsluttet de igangværende planlovsforhandlinger.