Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1639286_0001.png
27. maj 2016
J.nr. 16-0591885
Til Folketinget – Miljø- og Fødevareudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 835 af 4. maj 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Christian Poll (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om, hvor store subsidier der årligt indirekte gives landbruget i fossile subsidier i form af fritagelse for afgift på diesel m.v., til skatteministeren
1639286_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor store subsidier der årligt indirekte gives landbruget i
fossile subsidier i form af fritagelse for afgift på diesel, og hvor meget en fjernelse af frita-
gelsen vil betyde for skatteprovenuet (før og efter adfærd og tilbageløb). Ministeren bedes
endvidere redegøre for, hvor stor denne støtte har været i hvert af årene 2005-2016. Mini-
steren bedes ligeledes fremlægge tal for, hvor stor denne fritagelse forventes at blive sam-
let fra 2016 til 2050, såfremt støtteordningen ikke ændres.
Svar
Landbrugsvirksomheder har mulighed for at få størstedelen af afgiften til motorbrænd-
stof til fx traktorer, der anvendes til landbrugsformål, godtgjort. Med
Forårspakke 2.0
blev
det indført, at der skal betales 1,8 pct. af den fulde energiafgift på brændstoffet, svarende
til ca. 1,5 kr./GJ i 2016. Brændstof, der anvendes til landbrugsformål, er mærket (farvet
diesel) og må ikke anvendes til registrerede køretøjer fx personbiler.
Det betyder, at landbruget betaler en afgift, som er lavere end andre procesvirksomheder,
hvor energiafgiften udgør 4,5 kr./GJ. Landbruget opnår i 2016 en afgiftsfordel på ca. 11
øre pr. liter, svarende til ca. 3 kr./GJ. Afgiftsfordelen mindskes over tid, da afgiften på
motorbrændstof er indekseret, og det er energiafgiften til proces ikke.
Det fremgår af Energistatistik 2014 fra Energistyrelsen, at der i 2014 blev anvendt ca.
13.250 TJ gas- og dieselolie til landbrug, skovbrug og gartneri. Det svarer til ca. 369 mio.
liter. Det skønnes, at der anvendes ca. 45-50 mio. liter til formål, hvor der ikke kan opnås
godtgørelse, fx snerydning.
Det umiddelbare provenu i 2017 ved at forhøje satsen for brændstof til landbrugsmaski-
ner til 4,5 kr./GJ skønnes med usikkerhed at udgøre ca. 35 mio. kr., jf.
tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser
Mio. kr.
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Egne beregninger.
2017
35
20
Afgiftsfordelen til landbrugsmaskiner skønnes at have udgjort ca. 35-40 mio. kr. pr. år i
årene 2005-2016. Fra 2016 og frem mod 2050 skønnes lempelsen at falde til ca. 15 mio.
kr. om året. Samlet skønnes afgiftslempelsen at udgøre ca. 900 mio. kr. fra 2016 til 2050.
En forhøjelse af energiafgiften til landbrugsmaskiner vil øge omkostningerne i landbruget,
der som udgangspunkt kan have svært ved at overvælte en højere afgift på forbrugerne,
da de er i konkurrence med udlandet og sælger en stor del af deres varer på verdensmar-
kedet. Regeringen kan derfor ikke støtte sådan et forslag, da det kan koste arbejdspladser,
vækst og velstand.
Side 2 af 2