Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1631322_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 001-14679
Den 11.maj 2016
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 29. april 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 825 (alm.del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra medlem af udvalget (MOF) Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål nr. 825 (alm. del)
Miljøstyrelsen har den 16. marts 2016 sendt udkast til ændring af bekendtgørelse
om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl., der
fritager 28 virksomhedstyper og mere end 300 eksisterende virksomheder for
godkendelsespligt. Høringsfristen er 25. april.
Ministeren bedes fremsende et notat om konsekvenserne af ændringerne og
herunder besvare følgende spørgsmål:
a. Hvad er de forventede øgede offentlige udgifter, når kommunerne fremover
skal regulere ved påbud og kontrol i stedet for ved hjælp af flerårige godkendelser
med et dialogbaseret tilsyn?
b. Hvad forventer ministeren vil være de reelle besparelser for de berørte erhverv
ved en regulering via påbud og kontrol frem for godkendelse og dialogbaseret
tilsyn?
c. Vil ministeren fremsende høringssvaret fra Kommunernes Landsforening
Med ministerens kommentarer?
d. Vil ministeren kommentere høringssvar fra de kommuner, der har afgivet
høringssvar og fremsende kopi af høringssvarene til udvalget?
e. Vil ministeren fremsende et høringsnotat, der kommenterer de øvrige indkomne
høringssvar og medsende høringssvarene til udvalget?
f. Vil ministeren udsætte bekendtgørelsen indtil udvalgets medlemmer har haft
mulighed for at vurdere konsekvenserne af de foreslåede ændringer af
bekendtgørelsen?
./.
Svar
Forslaget om at fritage visse virksomheder for godkendelsespligt var i offentlig
høring i perioden 18. marts – 25. april. Der er indkommet 16 høringsvar, som nu
behandles. Jeg vedlægger høringssvarene til udvalgets orientering.
a) Jeg forventer ikke, der vil være øgede offentlige udgifter forbundet med
forslaget.
b) Der forventes lettelser for erhvervslivet. Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering har vurderet, at revision af bilag 2 til godkendelsesbekendtgørelsen
samt de deraf afledte konsekvensrettelser i tilsynsbekendtgørelsen,
brugerbetalingsbekendtgørelsen og standardvilkårsbekendtgørelsen ikke vil have
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 825: Spm. om at fremsende et notat om konsekvenserne til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen) m.fl., til miljø- og fødevareministeren
administrative konsekvenser for erhvervslivet på over 4 mio. kr. årligt, hvorfor de
ikke kvantificeres yderligere.
c-e) Miljøstyrelsen er i gang med at behandle høringssvarene, og styrelsen vil på
baggrund af de indkomne høringssvar udarbejde et høringsnotat, der adresserer
de indkomne høringssvar. Dette høringsnotat vil blive offentliggjort. Jeg vil
fremsende høringsnotatet til udvalget, når det er færdigt.
f) De foreslåede ændringer af bekendtgørelserne ligger inden for mine opgaver
som minister, og jeg vurderer det i øvrigt ikke hensigtsmæssigt at vente med at
give erhvervslivet de lempelser, som forslaget vil medføre.
Høringen af de foreslåede ændringer har givet flere kvalificerede høringssvar, som
Miljøstyrelsen er ved at se på. Jeg forventer at ville imødekomme KL og
kommunerne på en række områder. Jeg skal bemærke, at det ikke er sådan, at de
virksomheder, som fremover fritages for godkendelsespligt, fritages for al
miljøregulering. Det vil stadig være muligt for kommunerne at regulere
virksomhederne ved påbud, og de skal fortsat føre tilsyn med virksomhederne.
Kommunerne har fortsat også vejledningspligt i henhold til forvaltningsloven, hvis
en virksomhed henvender sig om, hvordan den skal agere under den nye
regulering.
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
2