Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1636905_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 24. maj 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 821 (MOF alm. del) stillet den 28. april 2016
efter ønske fra René Christensen (DF).
Spørgsmål nr. 821
”Med en reparationsgrænse på ”kun” 65 pct. er ministeren så enig i, at dette er modstridende med
tanken om mere cirkulær økonomi?”
Svar
I en cirkulær økonomi er der fokus på, at produkter, komponenter og materialer kan blive brugt igen
og igen, og at man derved kan reducere brugen af nye materialer. Reparationsgrænsen for
forsikringsselskaber på 65 pct. af bilernes værdi forhindrer ikke, at bilerne bliver repareret og kommer
ud at køre igen, eller at dele af udtjente biler indgår som reservedele i andre biler.
Forsikringsselskaberne sælger typisk totalskadede biler til autoriserede ophuggere, der vurderer, om
bilerne skal behandles som affald, eller om de kan repareres. Forsikringsbiler er en kilde til
reservedele, der gør andre reparationer mere rentable, og dermed bidrager til at holde andre biler på
vejen. Om totalskadede biler repareres eller om dele og komponenter genbruges og genvindes, hviler
på overvejelser om, hvad der er økonomisk mest rentabelt.
Esben Lunde Larsen
/
Claus Torp
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk