Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1647838_0001.png
21. juni 2016
J.nr. 16-0748496
Til Miljø- og Fødevareudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 820 af 28. april 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra René Christensen (DF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 820: Spm. om, hvor stor den negative miljøbelastning er ved en reparationsgrænse på biler som i dag på 65% mod en evt. ny på 75%, til skatteministeren
1647838_0002.png
Spørgsmål 820
Hvor stor er den negative miljøbelastning ved en reparationsgrænse på biler som i dag på
65 pct. mod en evt. ny på 75 pct.?
Svar
Reparationsgrænsen er grænsen for, hvor stor en andel af et trafikskadet motorkøretøjs
værdi, der kan repareres for uden fornyet betaling af registreringsafgift.
En højere reparationsgrænse må forventes at medføre en miljøforringelse. Det skyldes, at
bilparken vil blive lidt ældre og lidt større.
De biler, der i dag skrottes som følge af reparationsgrænsen, erstattes af biler, der i gen-
nemsnit er nyere, end dem de erstatter. En højere reparationsgrænse vil derfor medføre
forældelse af bilparken. Ældre biler har gennemgående dårligere energieffektivitet og
dermed højere CO
2
-udledning end nyere biler. Og med hensyn til luftforurening stilles
der strammere krav til udledningen af skadelige stoffer fra nyere biler.
Uden reparationsgrænsen vil en bil, der er skadet for fx 70 pct. af værdien, blive repareret
frem for skrottet. Forsikringsselskabet, der ellers skulle have erstattet hele bilens værdi,
sparer således 30 pct. Forsikringsselskabernes besparelser vil med tiden aflede besparelser
på bilforsikringspræmierne, og herunder ansvarsforsikringsafgiften. Lavere forsikrings-
præmier vil gøre det billigere at holde bil og dermed resultere i en større bilpark end el-
lers. En lidt større bilpark vil medføre marginalt højere udledninger af CO
2
. Samtidigt vil
også forurening og støj mv. øges.
Forskellene er som nævnt små og lader sig ikke umiddelbart kvantificere.
Side 2 af 2