Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1633769_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 17. maj 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 792 (MOF alm. del) stillet den 20. april
2016.
Spørgsmål nr. 792
Hvad koster det danske samfund i kroner og øre, at EU-lemper kravene til NOx-udledningen fra
dieselbiler og dermed giver bilproducenterne lov til at overskride de tidligere krav, i forhold til hvis
producenterne havde overholdt kravene?
Svar
Der er ikke tale om en lempelse af de krav til NOx-udledningen fra dieselbiler, som er fastsat i
forordning nr. 715/2007/EU, og som bilerne skal overholde ved laboratorietest. Tværtimod er der tale
om, at EU-testkravene er blevet strammere, hvilket vil medføre en samfundsøkonomisk gevinst.
Baggrunden er, at det har vist sig, at der var stor forskel på køremønsteret i laboratorietesten og det
faktiske kørselsmønster på vejene. Derfor er der udviklet en supplerende test kaldet ”Real Driving
Emissions”. I svar til Transport- og Bygningsudvalget 2015-16 TRU alm. del endeligt svar på
spørgsmål 282 er der gjort nærmere rede for, hvad den nye supplerende test indebærer. Som det
fremgår heraf, skal bilerne fremover testes både ved bykørsel, landevejskørsel og på motorvejene. En
testtur tager mellem 90 og 120 minutter, og bilerne har måleudstyret i bagagerummet, når de kører.
Sådanne målinger er ikke lige så præcise som i et laboratorie, og derfor har det været nødvendigt at
fastsætte en usikkerhedsmargin.
Danmark har arbejdet for at få en så lav usikkerhedsmargin og så hurtig ikrafttrædelse som muligt.
Derfor havde regeringen gerne set, at de nye test var endnu mere ambitiøse og med kortere
indfasningstid, men det, der er besluttet, er et stort skridt i den rigtige retning.
Den nye EU-regulering forventes at medføre en reduktion på mere end 7.000 tons om året i NOx-
udslippet fra nye dieselbiler i Danmark frem mod 2030 i forhold til status quo. Reguleringen kan
endvidere anslås til at give en samfundsøkonomisk gevinst på omkring 0,5 mia. kr. om året i Danmark,
som følge af den samlede reduktion i hele Europa. Gevinsten stiger i takt med at de nye biler, der skal
leve op til reglerne, kommer på markedet.
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk