Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1627779_0001.png
2. maj 2016
J.nr. 16-0516962
Til Folketinget – Miljø- og Fødevareudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 789 af 20. april 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pia Adelsten (DF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 789: Spm. om afgiftsforskel på benzinbiler og dieselbiler ifm. taxakørsel og årsagen til forskellen, til skatteministeren
1627779_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af SKATs hjemmeside, at benzinbiler til taxakørsel er fritaget for afgift,
mens dieselbiler til samme formål pålægges en udligningsafgift. Finder ministeren det
rimeligt, at der er denne afgiftsforskel ifm. taxakørsel og hvad er årsagen til forskellen?
Svar
Personbiler, som anvendes til taxakørsel, er fritaget for registreringsafgift og ejerafgift,
ligesom andre personbiler, som har tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, og ude-
lukkende anvendes hertil. Det gælder uanset, hvilket drivmiddel bilen anvender. Diesel-
drevne taxier, samt andre personbiler, som har tilladelse til erhvervsmæssig persontrans-
port, og udelukkende anvendes hertil, er imidlertid pålagt udligningsafgift.
Udligningsafgiften er en afgift, som med enkelte undtagelser betales af alle dieseldrevne
biler. Afgiften skal ses i sammenhæng med, at afgiften på diesel er lavere end afgiften på
benzin. Udligningsafgiften udligner denne afgiftsmæssige fordel ved diesel som brændstof
og skal hermed sikre, at der ikke sker en afgiftsmæssig skævvridning mellem diesel- og
benzinbiler.
Udligningsafgiften på almindelige dieseldrevne personbiler er fastsat ud fra et balance-
punkt svarende til 22.000 km på baggrund af årskørslen i nye biler. Balancepunktet for
dieseldrevne taxier er fastsat til 44.000 km, dvs. udligningsafgiften på taxier er dobbelt så
høj som på almindelige personbiler, da taxier typisk har et højere kørselsomfang end al-
mindelige biler og dermed har større fordel af de lavere afgifter på diesel. Det samme
gælder for andre personbiler, som har tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, og
udelukkende anvendes hertil.
På den baggrund finder jeg det helt rimeligt, at dieseldrevne taxier er pålagt udligningsaf-
gift.
Side 2 af 2