Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1632670_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 001-13933
28. januar 2016
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 25. november 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 222 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 222 (alm. del)
Vil ministeren tage stilling til om forbrugerinformationen omkring kemi i
forbrugerprodukter kvalitetsmæssigt kan drage nytte af at få indført retningslinjer
tilsvarende som er indført af det tyske Justitsministerium og som kaldes ”Hvem
tester testerne” (jf. http://www.bmjv.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/
2014/20141201_Standards_Produkttests.html?nn=3433226)?
Svar
Som der redegøres for i svaret på spørgsmål nr. 219, følger initiativet
Forbrugerrådet TÆNK Kemi forudsætningerne for dets tilskud, som er fastlagt i
projektbeskrivelsen, og som det ligeledes fremgår, har jeg bedt Miljøstyrelsen
undersøge
muligheden
for
at
præcisere
den
projektbeskrivelse.
Tilskudsudbetalingen administreres af Erhvervs- og Vækstministeriet, der også
administrerer det årlige finanslovstilskud til Forbrugerrådet Tænk.
Miljøstyrelsen er som offentlig myndighed underlagt
forvaltningsretlige regler, herunder om vejledning og høring.
de
almindelige
Jeg vurderer, at der ikke er behov for udarbejdelse af en vejledning om
tilrettelæggelsen af Miljøstyrelsens arbejde med information om kemikalier til
forbrugere.
Generelt hører test af forbrugerprodukter – på nær omkring forhold forbundet
med kemi - under Erhvervs- og Vækstministeriet, der har oplyst følgende:
”Kontrollen med produkter omfattet af produktsikkerhedsloven varetages af
Sikkerhedsstyrelsen under Erhvervs- og Vækstministeriet. Dog kontrolleres ikke
forhold forbundet med kemi i produkterne, da dette ikke sorterer under Erhvervs-
og Vækstministeriets ressort.
Sikkerhedsstyrelsen træffer afgørelse om de sikkerhedsmæssige aspekter ved et
produkt. Sagsbehandlingen følger forvaltningslovens regler. Det vil blandt andet
sige, at der partshøres, når der er oplysninger i en sag, som parten, fx producenten,
bag produktet ikke er bekendt med, og hvis disse vurderes at være til ugunst for
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 788: Spm. om forbrugerinformationen omkring kemi i forbrugerprodukter m.v., til miljø- og fødevareministeren
parten. Efter partshøringen udarbejdes en endelig risikovurdering, hvor partens
bemærkninger gennemgås og indgår i en eventuel afgørelse. Hertil kommer, at
afgørelsessagen er underlagt de forvaltningsretlige regler om aktindsigt.
På denne måde sikres, at parten bag det testede produkt får den gennemsigtighed
og retssikkerhed i afgørelsen, som følger af forvaltningsretten. Det er vurderingen,
at der med denne praksis tages højde for de hensyn om åbenhed og
gennemsigtighed, der også lader til at ligge bag retningslinjerne fra det tyske
Justitsministerium.”
Eva Kjer Hansen
/
Michel Schilling
2