Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1601265_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Landbrug og miljø
Ref. BENIB
Den 22. februar 2016
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 18. februar 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 77 til L 68, forslag til lov om lov om ændring af lov om
jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække. (Justering af reglerne om
kvælstofnormer), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 77 (L68)
”Det fremgår af landbrugspakken at: ”Planen vil kunne medføre øgede
omkostninger for kommuner og vandforbrugere. Stigningen i vandprisen som
følge af en udfasning af de reducerede gødningsnormer kan ikke fastsættes
præcist.” Ifølge nye oplysninger fra Århus Kommunes rapport vil det koste
vandforbrugerne i Århus Kommune mellem 27,75 mio. og 95 mio. kr. at give
landmænd en kompenserende betaling for ikke at gøde efter de kvælstofnormer,
som ministeren vil indføre, hvis lovforslaget vedtages. Vil ministeren oplyse hvad
den samlede kommunale udgift kan anslås at blive hvis alle vandselskaber i
Danmark skal betale landmænd for ikke at udnytte de forhøjede kvælstofnormer?”
Svar
Efter de gældende regler skal kommunerne udarbejde indsatsplaner, som
indeholder de tiltag, der er nødvendige for at sikre drikkevandsinteresserne, f.eks.
ved at beskytte grundvandet mod nitratforurening. Indsatsen er målrettet mod de
afgrænsede indsatsområder, hvor viden fra grundvandskortlægningen viser, dels
at grundvandet er sårbart, dels at jorden dyrkes eller kan blive dyrket. Inden for
disse områder kan kommunerne finde det nødvendigt at gennemføre yderligere
indsatser som følge af, at de reducerede gødskningsnormer udfases.
Kommunerne vurderer konkret, hvad der er behov for. F.eks. kan en kommune
vurdere, at det er nødvendigt at gennemføre restriktioner på én eller flere landbrug
i et indsatsområde. Det kan også være, at der alene er behov for at overvåge
udviklingen i grundvandets kvalitet.
Indsatserne kan f.eks. have form af dyrkningsaftaler eller påbud om restriktioner
over for landbruget. Lodsejere, som indgår dyrkningsaftaler eller får påbudt
restriktioner, har krav på fuld erstatning, og udgifterne afholdes af kommunen
eller over vandprisen af de forbrugere, der har gavn af beskyttelsen.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 •
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om det er muligt at udstede bøder til en ejer, ejerkreds eller et rederi, hvis reglerne om koncentrationslofterne ikke overholdes, til miljø- og fødevareministeren
Omkostningerne til restriktionerne for at beskytte grundvandet vil variere markant
fra kommune til kommune afhængig af, hvor stort beskyttelsesbehovet er i
indsatsområderne i de enkelte kommuner, og hvilke restriktioner som
iværksættes. Naturstyrelsen vurderer derfor ikke, at de anførte omkostningerne fra
Århus Kommune kan omregnes til at gælde for hele landet.
Kommunernes indsatsplaner udarbejdes på baggrund af den statslige
grundvandskortlægning af områder med særlige drikkevandsinteresser og
indvindingsoplande til almene vandforsyninger. Denne kortlægning er først
afsluttet i 2015, og ca. halvdelen af indsatsområderne udpeges først senere i 2016.
Dermed har kommunerne ikke grundlag for at udarbejde alle indsatsplanerne
endnu, og en stor del af indsatsplanerne er ikke udarbejdet på nuværende
tidspunkt.
Det er derfor ikke muligt på nuværende tidspunkt at anslå den samlede udgift for
hele Danmark, der kan være forbundet med ikke at udnytte de forhøjede
kvælstofnormer.
Eva Kjer Hansen
/
Mads Leth Petersen
2