Skatteudvalget 2024-25
L 28 Bilag 19
Offentligt
2937210_0001.png
Til lovforslag nr.
L 28
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2024
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontoloven,
aktieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love
(Udmøntning af dele af aftalen om iværksætterpakken)
[af skatteministeren (Rasmus Stoklund)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Nr. 4
og
5
udgår.
[Sikring af, at selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 4. pkt., alene
vedrører udbytter af porteføljeaktiebeholdninger]
2)
I den under
nr. 6
foreslåede ændring i
§ 2, stk. 8,
ændres i
9. pkt.
»Reglen i 8. pkt. finder dog ikke anvendelse,
hvor« til: »Reglerne i 7. og 8. pkt. finder dog ikke anvendel-
se, hvor selskabet m.v. henholdsvis«.
[Selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 7. pkt., finder ikke anven-
delse på selskaber hjemmehørende i et EØS-land, der har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark]
Til § 3
3)
Efter nr. 7 indsættes:
»01.
I
§ 26, stk. 1,
ændres »§ 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8,« til: »§
23, stk. 2, 4, 5, 8 og 9,«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 6]
Til § 5
4)
Nr. 4
affattes således:
»4.
§ 16 A, stk. 3, nr. 1, litra d,
affattes således:
»d) Det modtagende selskab ejer skattefri porteføljeaktier,
jf. aktieavancebeskatningslovens § 4 C, i det selskab,
der likvideres, og er skattepligtigt af udbytter, jf. sel-
skabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, som beskattes med
den i selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 2. pkt., nævnte
sats eller den sats, der fremgår af en relevant dobbelt-
beskatningsoverenskomst. Det er en forudsætning, at
mindst 50 pct. af aktiverne i det selskab, der likvideres,
består af direkte eller indirekte ejede datterselskabs-
eller koncernselskabsaktier, eller at der inden for de
seneste 3 år forud for likvidationen er foretaget en
DokumentId
Journalnummer
L 28 - 2024-25 - Bilag 19: 1. udkast til betænkning
2937210_0002.png
2
overdragelse af sådanne aktier til selskabets direkte
eller indirekte aktionærer eller til et koncernforbundet
selskab, jf. § 2, stk. 3.««
[Lovteknisk omformulering af den foreslåede ændring]
5)
Efter nr. 5 indsættes:
»01.
§ 16 B, stk. 2, nr. 2, litra d,
affattes således:
»d) Det afstående selskab ejer skattefri porteføljeaktier, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 4 C, i det selskab, der
likvideres, og er skattepligtigt af udbytter, jf. selska-
bsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, som beskattes med
den i selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 2. pkt., nævnte
sats eller den sats, der fremgår af en relevant dobbelt-
beskatningsoverenskomst. Det er en forudsætning, at
mindst 50 pct. af aktiverne i det selskab, der likvideres,
består af direkte eller indirekte ejede datterselskabs-
eller koncernselskabsaktier, eller at der inden for de
seneste 3 år forud for likvidationen er foretaget en
overdragelse af sådanne aktier til selskabets direkte
eller indirekte aktionærer eller til et koncernforbundet
selskab, jf. § 2, stk. 3.««
[Lovteknisk omformulering af den foreslåede ændring]
Til § 8
6)
Efter nr. 2 indsættes:
»01.
I
§ 30 B, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »350.000 kr.« til:
»130.000 kr.««
[Nedsættelse af grænsen for, hvornår unoterede aktier m.v.
skal tages ud af pensionsordningen]
Til § 9
7)
I
stk. 3
ændres »3 og 4« til: »3, 4 og 01«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter gældende regler skal udenlandske selskaber m.v.
betale en skat til Danmark på 15 pct. af udbytter, hvis sel-
skabet m.v. er hjemmehørende i en stat, der udveksler oplys-
ninger med de danske myndigheder efter en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst, en anden international overenskomst
eller konvention eller en administrativt indgået aftale om
bistand i skattesager. Det følger af selskabsskattelovens § 2,
stk. 8, 4. pkt.
Det er dog en betingelse, at selskabet m.v. ejer mindre
end 10 pct af det udbyttegivende selskab, jf. selskabsskatte-
lovens § 2, stk. 8, 6. pkt. Endvidere er det en betingelse for
selskaber m.v., der er hjemmehørende i et land uden for EU,
at selskabet m.v. sammen med koncernforbundne parter ejer
mindre end 10 pct. af aktiekapitalen i det udbyttegivende
selskab, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 7. pkt.
I lovforslagets § 1, nr. 4, er det foreslået i selskabsskatte-
lovens § 2, stk. 8, 6. pkt., at ændre »selskabet m.v.« til »den
retmæssige ejer af udbyttet direkte og indirekte«.
Det fremgår af bemærkningerne, at der er tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 3,
hvor det i selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 4. pkt., bl.a. fore-
slås at ændre begrebet »selskabet m.v.« til »den retmæssige
ejer af udbyttet«. Udvidelsen af bestemmelsen til også at
finde anvendelse på indirekte ejede ejerandele er en følge af
forslaget om ændringen til retmæssige ejere.
Ændringen kan imidlertid føre til, at selskabsskattelovens
§ 2, stk. 8, 4. pkt., finder anvendelse i situationer, hvor
den umiddelbare modtager af udbytteudlodningen (den ret-
te indkomstmodtager) ejer mere end 10 pct. af aktiekapita-
len. Dette er ikke hensigten.
Med ændringsforslaget foreslås det derfor, at lovforsla-
gets § 1, nr. 4, der er konsekvensændringen af selskabsskat-
telovens § 2, stk. 8, 6. pkt., udgår. Herved sikres det, at
selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 4. pkt., kun kan finde
anvendelse, når selskabet m.v. ejer mindre end 10 pct. af
aktiekapitalen i det udbyttegivende selskab.
I lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det tilsvarende i sel-
skabsskattelovens § 2, stk. 8, 7. pkt., at ændre »selskabet
m.v.« til »den retmæssige ejer af udbyttet«, at ændre »det
sammen med« til »denne sammen med« og efter »§ 2,«
at indsætte »direkte og indirekte«. Disse ændringer er også
ifølge bemærkningerne konsekvensændringer som følge af
lovforslagets § 1, nr. 3.
Med ændringsforslaget foreslås det, at også lovforslagets
§ 1, nr. 5, der er konsekvensændringen af selskabsskattelo-
vens § 2, stk. 8, 7. pkt., udgår, idet 7. pkt. hænger nøje
sammen med 6. pkt.
Til nr. 2
Efter lovforslaget skal udenlandske selskaber m.v. beta-
le en skat til Danmark på 15 pct. af udbytter, hvis den
retmæssige ejer er hjemmehørende i en stat, der udveksler
oplysninger med de danske myndigheder efter en dobbelt-
beskatningsoverenskomst, en anden international overens-
komst eller konvention eller en administrativt indgået aftale
om bistand i skattesager. Satsen nedsættes dog til nul, hvis
udbyttet modtages af skattefrie porteføljeakter, jf. aktieavan-
cebeskatningslovens § 4 C. Dette følger af selskabsskattelo-
vens § 2, stk. 8, 4. pkt.
Det vil med ændringsforslag nr. 1 være en betingelse
for anvendelsen af selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 4. pkt.,
at selskabet m.v. ejer mindre end 10 pct af det udbyttegi-
vende selskab, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 6. pkt.
Endvidere vil det være en betingelse for selskaber m.v.,
der er hjemmehørende i et land uden for EU, at selskabet
m.v. sammen med koncernforbundne parter ejer mindre end
10 pct. af aktiekapitalen i det udbyttegivende selskab, jf.
selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 7. pkt.
Med ændringsforslaget foreslås det, at i den under nr.
6 foreslåede ændring af selskabsskattelovens § 2, stk. 8,
ændres 9. pkt., således at »Reglen i 8. pkt. finder dog ikke
anvendelse, hvor« ændres til »Reglerne i 7. og 8. pkt. finder
dog ikke anvendelse, hvor selskabet m.v. henholdsvis«.
Det vil betyde, at reglen i 7. pkt. ikke finder anvendel-
se, hvor selskabet m.v. er hjemmehørende i et land, der er
medlem af EØS, og har en dobbeltbeskatningsoverenskomst
L 28 - 2024-25 - Bilag 19: 1. udkast til betænkning
2937210_0003.png
3
med Danmark. Forslaget er en følge af EØS-aftalens be-
stemmelser om etableringsfriheden.
Til nr. 3
Efter aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 1, opgøres
gevinst og tab ved afståelse af aktier efter reglerne i stk. 2-7,
jf. dog § 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8, om lagerprincippet.
Med lovforslagets § 3, nr. 6, foreslås det at indsætte et
nyt stk. 7 i aktieavancebeskatningslovens § 23.
Med ændringsforslaget foreslås det i aktieavancebeskat-
ningslovens § 26, stk. 1, at ændre »§ 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8,«
til »§ 23, stk. 2, 4, 5, 8 og 9,«.«
Der er tale om en konsekvensændring, der ved en fejl
ikke indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er
således uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås en anden lovteknisk til-
gang i forhold til den foreslåede ændring af ligningslovens
§ 16 A, stk. 3, nr. 1, litra d, der er indeholdt i lovforslagets
§ 5, nr. 4, idet der i stedet foreslås en nyaffattelse af den
pågældende bestemmelse.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås en anden lovteknisk til-
gang i forhold til den foreslåede ændring af ligningslovens
§ 16 B, stk. 2, nr. 2, litra d, der er indeholdt i lovforslagets
§ 5, nr. 4, idet der i stedet foreslås en nyaffattelse af den
pågældende bestemmelse.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det at nedsætte grænsen
for, hvornår unoterede aktier m.v., der er placeret i en pen-
sionsordning, skal afstås eller erhverves for frie midler. En
nedsættelse af denne grænse tjener til at understøtte, at de
friere rammer for investering af private pensionsopsparinger
i unoterede aktier m.v., som er aftalt med iværksætterpak-
ken, kan anvendes efter hensigten, således at det bliver mu-
ligt for flere pensionsopsparere at placere en større andel af
deres pensionsopsparing i unoterede aktier m.v.
Efter pensionsbeskatningslovens § 30 B skal en kontoha-
ver, hvis den samlede værdi af rateopsparinger og opsparin-
ger i pensionsøjemed i et pengeinstitut, bortset fra den del
af opsparingen, der anbragt i et aktie- og anpartsselskab,
hvis aktier eller anparter ikke handles på et reguleret marked
eller multilateral handelsfacilitet (unoterede aktier m.v.) og
andele af et kommanditaktieselskab og kommanditselskab,
er faldet til under 350.000 kr. den 31. december, inden 3
måneder efter dette tidspunkt enten afstå de nævnte kapi-
talandele eller erhverve dem for frie midler.
Hvis kontohaveren ikke inden udløbet af fristen afstår
de nævnte kapitalandele eller erhverver de pågældende kapi-
talandele for frie midler, skal kontohaveren straks give med-
delelse til pengeinstituttet herom. Herefter finder reglerne
i pensionsbeskatningslovens § 30, stk. 1, dvs. afgiftsberigti-
gelse, tilsvarende anvendelse for det beløb i ordningen, der
kan henføres til nævnte kapitalandele, og som kunne være
udbetalt ved en ophævelse af ordningen.
De friere rammer for investering af private pensionsord-
ninger, der er foreslået med lovforslagets § 8 for så vidt an-
går godkendte, udenlandske pensionsordninger, og som for
så vidt angår danske pensionsordninger vil følge af Finans-
tilsynets påtænkte ændring af bekendtgørelse nr. 2640 af
28. december 2021 om visse skattebegunstigede opsparings-
former i pengeinstitutter (herefter puljepensionsbekendtgø-
relsen), vil indebære, at grænsen for, hvor meget der som
minimum skal investeres i hvert unoteret selskab, sænkes fra
100.000 kr. til 50.000 kr. Derudover vil det for opsparing op
til 2 mio. kr. indebære, at kravet om, at værdien af de unote-
rede kapitalandele på investeringstidspunktet højst udgør 20
pct. af kundens samlede opsparing forhøjes til 25 pct. For
opsparing over 2 mio. kr. vil der ikke være begrænsning på
værdien af de unoterede kapitalandele, idet kravet om højst
at udgøre 50 pct. på investeringstidspunktet for opsparing op
til 4 mio. kr. og højst 75 pct. for opsparing over 4 mio. kr.
ophæves.
Disse placeringsregler følger for pensionsordningerne i
pensionsinstitutter med hjemsted i Danmark af puljepensi-
onsbekendtgørelsen, mens det for pensionsordninger i pen-
geinstitutter med hjemsted i et andet land inden for Den
Europæiske Union eller i et land, som Fællesskabet har ind-
gået aftale med på det finansielle område, og som af Skat-
teforvaltningen er godkendt til at udbyde skattebegunstige-
de pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens
kapitel 1, reguleres i pensionsbeskatningslovens § 12.
Efter lovforslagets § 8 for så vidt angår godkendte, uden-
landske pensionsordninger, og som følge af Finanstilsynets
påtænkte ændring af puljepensionsbekendtgørelsen, vil der
med en pensionsopsparing på 200.000 kr. kunne placeres
ned til blot 50.000 kr. – svarende til 25 pct. af opsparin-
gen – i et unoteret selskab. I tilfælde af, at opsparingens
værdi er uændret den førstkommende 31. december, vil pen-
sionsbeskatningslovens § 30 B, stk. 3, finde anvendelse, da
værdien af opsparingen eksklusiv værdien af de unoterede
kapitalandele i så fald vil være 150.000 kr. Det vil betyde, at
kontohaveren inden 3 måneder vil skulle afstå eller erhverve
de unoterede kapitalandele for frie midler.
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre grænsen
i pensionsbeskatningslovens § 30 B, stk. 3, 1. pkt., fra
»350.000 kr.« til »130.000 kr.«
Denne med ændringsforslaget foreslåede nedsættelse af
beløbsgrænsen i pensionsbeskatningslovens § 30 B, stk. 3,
vil understøtte, at de friere rammer for placering af private
pensionsopsparinger i unoterede aktier m.v. kan anvendes
efter hensigten, herunder også for så vidt angår pensionsop-
sparinger med værdi under 350.000 kr., samtidig med at
reglen fortsat vil sikre, at der til stadighed vil være vis
likviditet i pensionsopsparinger, der har oplevet et værdifald
i den del af opsparingen, der normalvis er mest likvid. Den
foreslåede grænse på 130.000 kr. vil sikre omtrent samme
forhold mellem den tilstrækkelige beløbsmæssige størrelse
af en pensionsopsparing, hvor placeringsreglerne giver mu-
lighed for at investere pensionsopsparingen i unoterede ka-
pitalandele, og beløbsgrænsen i pensionsbeskatningslovens
§ 30 B, stk. 3, der indebærer, at de unoterede kapitalandele
skal afstås eller erhverves for frie midler.
L 28 - 2024-25 - Bilag 19: 1. udkast til betænkning
2937210_0004.png
4
Ændringsforslaget omfatter både de foreslåede ændringer
af pensionsbeskatningslovens § 12, jf. lovforslagets § 8,
som finder anvendelse for udenlandske pengeinstitutter, og
de ændringer af puljepensionsbekendtgørelsen, som Finans-
tilsynet har haft i offentlig høring i perioden fra 21. august
2024 til 18. september 2024, og som vil skulle finde anven-
delse for danske pengeinstitutter. Finanstilsynet påtænker at
sætte ændringerne af puljepensionsbekendtgørelsen i kraft
den 1. januar 2025, hvilket svarer til den foreslåede ikraft-
trædelsesdato for lovens § 8, jf. lovforslagets § 9, stk. 1.
Ændringsforslaget til lovforslagets § 8 vil efter det fore-
slåede tilsvarende blive omfattet af lovforslagets § 9, stk.
1, og derved efter det foreslåede træde i kraft den 1. januar
2025.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 5, hvorved en del af lovforslagets § 5, nr. 4, foreslås
udskilt i et særskilt nummer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til
1. behandling den 10. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og embedsmænd fra Skatteministeriet
har den 14. november 2024 over for udvalget afholdt en
teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 28. juni 2024
dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2023-24, SAU
alm. del – bilag 299. Den 2. oktober 2024 sendte skattemini-
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <18> bilag på lov-
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <11>
skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> depu-
tation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <27> spørgs-
mål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministe-
ren har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen (S)
fmd.
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA)
Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Serdal Benli (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6