Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1638450_0001.png
Bilag til svar på spm. 722 alm. del. MOF - vedr. ministerudvalg
[…]
Indhold i Fødevare- og landbrugspakken
25. november 2015
[…]
Fødevare- og landbrugspakken skal gøre fødevare- og landbrugserhvervet endnu bedre rustet til at øge
råvaregrundlaget og eksporten, samt medvirke til at skabe vækst og beskæftigelse i hele Danmark - i
samspil med natur og miljø.
Fødevare- og landbrugspakken skal ses i sammenhæng med udspillet om Vækst i hele Danmark, og er
samtidig rammen om den primære opfølgning på VKO’s 16-punktsplan
[…]
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0002.png
[…]
Bilag 3: Udkast til vækstplan for akvakultursektoren
25. november 2015
[…]
Omkostningen til yderligere kvælstofvirkemidler som kompensation for tilladelse af øget
kvælstofudledning i akvakultursektoren opgøres på baggrund af en forøget tilførsel af N til fjorde og
andre kystvande. Effekten af en merudledning fra et dambrug vil gradvist aftage, fordi næringsstofferne
tilbageholdes inden det når de kystnære områder, hvilket kaldes retention.
[…]
Der pågår pt. et arbejde med identifikation af lokaliteter i Kattegat, hvor der er mulighed for
etablering af havbrug. Arbejdet forventes afsluttet i medio 2016 og er finansieret gennem
EHFF, hvor er der afsat 3,5 mio. kr.
Investeringsstøtte til akvakultursektoren og innovations- og udviklingsstøtte er finansieret
gennem EHFF. Der er afsat hhv. 37,2 mio. til innovation/udvikling og 105,2 mio. kr. til
investeringsstøtte i årene 2014-17.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0003.png
[…]
Bilag 4: Ny husdyrregulering adskillelse af staldanlæg og arealer.
25. november 2015
Adskillelse af husdyrproduktionens staldanlæg og arealer blev anbefalet af Husdyrreguleringsudvalget i
2011, og siden anbefalet af både Natur- og Landbrugskommissionen og Vækstteam for Fødevarer i
2013.
Det blev i
Aftale om Vækstplan for Fødevarer
fra april 2014 (mellem SR-regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative) besluttet at
”..
sigte efter at omlægge den danske regulering baseret
på disse principper, herunder en adskillelse af reguleringen af
staldanlæg og markareal…”
VKO’s 16-punktsplan
indeholder et forslag i tråd hermed om, at
”… staldanlæg og markarealer adskilles ved at sætte loft på emissioner
fra anlægget og ikke antallet af dyreenheder…”.
[…]
De nuværende miljøgodkendelser af husdyrbrug udarbejdes så den ønskede husdyrproduktion (antal
dyreenheder) og de ønskede stald- og opbevaringsanlæg angives i et ansøgningssystem. Ansøgningen
skal desuden indeholde oplysninger om udbringningsarealer til husdyrgødning (da husdyrgødning på
nuværende tidspunkt reguleres via de enkelte godkendelser og ikke som handelsgødning via
gødningsregnskabet) samt driftspraksis og teknologi. Ud fra ansøgningen beregnes en lang række
emissioner og natur- og miljøpåvirkningen. De gennemførte beregninger gør det muligt for kommunen
at vurdere, om det ansøgte projekt lever op til det miljøbeskyttelsesniveau, som er fastsat i
husdyrgodkendelses-bekendtgørelsen.
Kommunalbestyrelsen skal for hver ansøgning efter husdyrgodkendelsesloven foretage en konkret
vurdering af, om husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens beskyttelsesniveauer overholdes, herunder
hvilke vilkår der er nødvendige for at undgå en væsentlig virkning på miljø og natur. Dette omfatter
vilkår om bl.a. den maksimalt tilladte husdyrproduktion (dyreenheder), krav til de anvendte stald- og
opbevaringsanlæg samt driften af de anvendte miljøteknologier og valgte virkemidler i øvrigt samt
vilkår til udbringning af husdyrgødning på arealerne vedr. fosfor, kvælstof og ammoniak.
Ca. 62 pct. af dyreenhederne og ca. 30 pct. af landbrugsarealet er i dag omfattet af en godkendelse efter
husdyrgodkendelsesloven. De øvrige brug vil løbende skulle have en godkendelse, hvis de vil udvide
eller ændre anlægget eller produktionen.
En godkendelse kan herefter påklages, hvilket i givet fald medfører yderligere sagsbehandling mv.,
jf.
figur 1.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0004.png
Figur 1
Principskitse for miljøgodkendelser
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0005.png
[…]
Bilag 5: Harmonikrav for slagtesvin hæves til EU-niveau
25. november 2015
Det fremgår af VKO’s 16-punktsplan,
at harmonikravet for slagtesvin i Danmark skal hæves fra 1,4 til
1,7 dyreenheder pr. hektar jord.
[…]
Harmonikrav i dag
Harmonikravet fastsætter krav om, hvor stort et areal der skal anvendes, når husdyrgødningen fra en
given husdyrproduktion udbringes. Siden 2002 har Danmark haft et harmonikrav på 1,4 dyreenheder
per hektar jord for bl.a. slagtesvin, selvom EU som udgangspunkt tillader op til 170 kg N pr. ha. fra
husdyrgødning, hvilket svarer til 1,7 dyreenheder pr. ha. Dette har blandt andet været af hensyn til at
begrænse udledning af fosfor.
[…]
Harmonikravet for slagtesvin på 1,4 dyreenheder pr. hektar indgår i den danske nitrathandlingsplan,
som skal revideres og genforhandles med EU-Kommissionen i 2015-2016. Det bemærkes at Danmark
har fået godkendt brug af en undtagelse fra EU’s nitratdirektiv, der medfører, at kvægbrug i dag har
mulighed for at udbringe husdyrgødning svarende til 2,3 dyreenheder per hektar jord mod, at
kvægbrugeren dyrker sine marker mere miljøvenligt med henblik på at sikre, at undtagelsen ikke
bidrager til en forurening af vandmiljøet.
[…]
Den gældende danske undtagelse udløber den 31. juli 2016.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0006.png
[…]
Bilag 6: En konkurrencedygtig økologisk sektor
25. november 2015
[…].
I perioden 2007-2013 er eksporten af økologiske fødevarer steget fra 468,0 mio. kr. til 1,5 mia. kr.,
samtidig med at omsætningen i den danske detailhandel fra 2007 til 2014 steg fra 3,6 mia. til 6,2 mia. kr.
Hertil skal lægges, at salget af økologi til de offentlige og private danske spisesteder (food service) er
næsten fordoblet på 3 år, fra ca. 700 mio. kr. i 2011 til 1,3 mia. kr. i 2014. Den stigende efterspørgsel
har medført varemangel både i danske supermarkeder og til eksporten,
[…]
[…]
Udover den hektarstøtte og omlægningstilskud som økologiske landmænd modtager, så har regeringen
allerede igangsat initiativer, som understøtter udvikling af den økologiske produktion:
20 mio. kr. til et nyt forsknings- og demonstrationsprogram i 2016 under ICROFS for at fremme nye
produktionsmetoder- og teknologier
5 mio. kr. under Fonden for Økologisk Landbrug til omlægnings- fastholdelses- og bæredygtighedstjek
for landmænd i 2016 (afsat i 2015)
5 mio. kr. under Fonden for Økologisk Landbrug til eksportfremmende aktiviteter for den økologiske
sektor i 2016 (afsat i 2015)
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0007.png
[…]
Bilag 7: Klog implementering af EU-regler
25. november 2015
Det fremgår af VKO’s 16-punktsplan,
at der skal gøres en indsats mod overimplementering af EU-
regler.
[…]
Der er etableret nye retningslinjer per 14. august 2015, som skal sikre, at man fremover i
høringsbreve til udkast til ny regulering, der implementerer EU-retlige forpligtigelser, grundigt redegør
for en række forhold, som sikrer fuld transparens.
[…]I
tidligere analyser af andre landes implementering af fx vandrammedirektivet har det vist sig
vanskeligt at indhente fyldestgørende systematiserede og ensartede oplysninger.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0008.png
[…]
Bilag 8:
[…]
25. november 2015
Flere landmænd har i dag meget spredte og usammenhængende arealer, hvilket mindsker deres
effektivitet bl.a. ved øgede transportomkostninger og underudnyttelse af maskiner.
[…]
Der rejses imidlertid ingen erhvervsrettede jordfordelingssager i dag.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0009.png
[…]
Bilag 9: Smidigere miljøgodkendelse af husdyrbrug
25. november 2015
[…]
Fra 2012 til 2014 faldt den gennemsnitlige effektive sagsbehandlingstid for mellemstore og store
husdyrbrug fra 10,1 til 6,6 måneder.
De faldende sagsbehandlingstider siden 2012 er sket samtidig med, at der har været en svag stigning i
antallet af husdyrsager. Den positive udvikling kan dels tilskrives kommunale prioriteringer, dels en
midlertidig styrket indsats i perioden 2012-2015, hvor Miljøministeriet prioriterede flere midler til
forbedringer af it-systemet husdyrgodkendelse.dk samt til øget vejledning af kommunerne.
I Vækstplan for Fødevarer fra april 2014 og Aftale om en vækstpakke fra juni 2014 var der ligeledes
fokus på nedbringelse af sagsbehandlingstider på området. I Kommuneaftalen for 2015 indgik staten og
kommunerne herudover en aftale om at reducere erhvervsrettede kommunale sagsbehandlingstider
med en tredjedel gennem fastsættelse af servicemål. Aftalen omfatter miljøgodkendelse af virksomheder
og husdyrbrug samt godkendelse af byggesager.
[…]
”VVM direktivet fra maj 2017 vil indeholde en
frist på 90 dage for VVM-screeninger af små og
mellemstore husdyrbrug (§§10 og 11 sager).”
[…]
Tabel 1
Offentlige udgifter. Mio. kr. 2015-pl
Udgifter
Reserve til initiativ vedr. reduktion
af kommunernes erhvervsrettede
sagsbehandling
2015
2016
2017
2018
2015-2018
31,2
40,5
40,5
41,8
154,0
På forslag til finansloven for 2016 er der til dette formål afsat en samlet ramme til reduktion af
sagsbehandlingstiden på de tre områder på i alt 154 mio. kr. til udmøntning i 2015-18, jf. tabel 1.
Bevillingen er teknisk videreført fra finansloven for 2015. Det bemærkes, at midlerne afsat i 2015 som
udgangspunkt bortfalder, såfremt de ikke udmøntes i 2015.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0010.png
[…]
Bilag 10: Initiativ om Målinger og kortlægning af kvælstoffets vej
fra ’jord til fjord’
[…]
25. november 2015
I VKO’s 16-punktsplan indgår et ”omfattende måleprogram for at tilvejebringe det nødvendige
vidensgrundlag om transporten af kvælstof i alle relevante vandoplande og
delvandoplande”.
Med det nationale overvågningsprogram (NOVANA) indhentes allerede i dag en betydelig viden om
belastning af kvælstof til de danske kyster og fjorde. Der er i dag over 300 målestationer i danske
vandløb, og der foretages ca. 4.300 målinger årligt af stoftransport i det danske vandmiljø. Målingerne
foretages på ca. 50 pct. af det danske areal
på det resterende areal bygger beregninger af
kvælstofbelastningen til vandmiljøet først og fremmest på modelarbejde,
[…]
[…]
Når kvælstof tabes fra marken, kan det ske ad flere veje. Noget går op i luften som ammoniak, mens
andet forsvinder i rodzonen og derfra ud i vandmiljøet via dræn og grundvand. Og en del af det
kvælstof, der forsvinder ned i rodzonen, bliver via kemiske/biologiske processer omdannet til frit
nitrogen, der ikke påvirker vandmiljøet.
Der er betydelig forskel på, hvor meget kvælstof der reelt tabes til vandmiljøet i forskellige områder,
afhængig af arealernes evne til at omsætte eller tilbageholde kvælstof (retention).
[…]
Der eksisterer i dag et såkaldt retentionskort. Kortet viser retentionen i hele Danmark i 1.500 hektar
store ”blokke”. Retentionen kan imidlertid variere betydeligt selv inden for den enkelte ”blok”, hvilket
betyder, at der visse steder fortsat er relativt stor usikkerhed om den faktiske retention.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0011.png
[…]
Bilag 11: Færre vandløb i vandområdeplanerne
25. november 2015
Det følger af vandrammedirektivet, at vandløb med et opland på mindst 10 km
2
skal indgå i
vandområdeplaner, herunder med vurdering af tilstanden og plan for initiativer til at bringe det i god
tilstand.
[…].
Det fremgår af en EU-vejledning,
at ”betydning” i forhold til direktivets formål og mål fx
kan være økologisk vigtighed, vigtighed for mål for et beskyttet område og vigtighed for målopfyldelse
for andre overfladevandområder og grundvandsforekomster.
Af den tidligere regerings udkast til vandområdeplaner for 2. planperiode (2015-2021) indgår ca. 19.000
km vandløb.
[…].
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0012.png
[…]
Bilag 12: Fjerne krav om randzoner og flere efterafgrøder
25. november 2015
Det fremgår af VKO’s 16-punktsplan,
at det generelle randzonekrav og de ekstra 60.000 hektar
efterafgrøder fra Aftale om Vækstplan for Fødevarer skal afskaffes.
Den 12. november 2015 er fremsat forslag til lov om ophævelse af lov om randzoner for Folketinget.
Det obligatoriske krav om randzoner langs visse typer vandløb og søer over 100 m
2
bortfalder dagen
efter bekendtgørelsen af det vedtagne lovforslag i Lovtidende
forventeligt i januar 2016. Landmænd
vil dog fortsat frivilligt kunne vælge at benytte randzoner til efterlevelsen af andre miljøkrav.
[…]
Miljø- og fødevareministeren besluttede i sommeren 2015 ikke at gennemføre kravet om yderligere
60.000 hektar efterafgrøder, som blev vedtaget i Vækstplan for fødevarer i 2014, men som ikke nåede at
blive
implementeret. Der er således allerede leveret på denne del af VKO’s 16-punktsplan.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0013.png
[…]
Bilag 13:
[…]
25. november 2015
Den forrige regering fik vedtaget et forbud mod at sprøjte og gødske på de § 3-beskyttede arealer.
Forbuddet skal træde i kraft den 1. september 2017.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0014.png
[…]
Bilag 14: Justering af virkemidlet ’Ingen jordbearbejdning’
25. november 2015
I VKO 16-punktsplanen
blev der fremført et ønske om at afskaffe virkemidlet ”forbud mod
jordbearbejdning i visse perioder”. Forbud mod jordbearbejdning i visse perioder er et generelt
virkemiddel til reduktion af kvælstofudledning, som blev indført med
Aftale om Grøn Vækst
mellem VK-
regeringen og Dansk Folkeparti i 2009. Virkemidlet bidrager til opnåelse af målsætningerne i
vandrammedirektivet.
[…]
En række arealer er i den nuværende udformning af virkemidlet undtaget fra forbuddet mod tidlig
jordbearbejdning, fx arealer udlagt med efterafgrøder, vintersæd og økologiske arealer.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0015.png
[…]
Bilag 15: Virkemidler uden for dyrkningsfladen
25. november 2015
[…]
Der er gennem flere år gennemført forsøg og projekter med virkemidler til reduktion af
kvælstofudledning til vandmiljøet, der ikke er placeret på dyrkningsjorden, og derved friholder
landmandens arealer til produktion. Det drejer sig fx om muslingebrug, minivådområder og
udplantning af ålegræs. Minivådområder er i dag et etableret virkemiddel
mens andre virkemidler
stadig er i projektfasen.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0016.png
[…]
Bilag 17: Kontrolstrategi for fødevare - og landbrugsområdet
25. november 2015
[…]
I VKO’s 16-punktsplan
indgår:
”Der laves en samlet kontrolstrategi jf. Natur-
og Landbrugskommissionens
anbefaling om kontrol
baseret på dialog, ansvar og tillid”.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0017.png
[…]
Bilag 18: Enklere regler på tværs af miljø- og fødevareområdet
25. november 2015
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0018.png
[…]
Bilag 19: Kødkontrol på mellemstore slagterier
25. november 2015
Det fremgår af VKO’s 16-punktsplan,
at loftet for det statslige tilskud til kødkontrol på små slagterier
skal hæves fra i dag 30.000 til 35.000 slagtedyrsenheder.
Formålet med dette er, at sænke omkostningerne for de mellemstore slagterier. Disse har i dag et
omkostningsniveau til kontrol (særligt aflønning af dyrlæger), som ligger over de store slagterier, som
har væsentlige stordriftsfordele, men også over de mindste slagtehuse, hvis omkostninger er lavere på
grund af et statstilskud.
[…]
Kødkontrollen på de store og mellemstore slagterier er i dag 100 pct. gebyrfinansieret, mens staten yder
et årligt tilskud på ca. 10,3 mio. kr. til kødkontrol på de 90 små slagtehuse, der slagter færre end 30.000
slagtedyrsenheder pr. år. Tilskuddet, reducerer de små slagtehuses egenbetaling. De små slagtehuse
betaler i henhold til nuværende betalingsbekendtgørelse en fast pris pr. slagtedyr og et grundgebyr på
264 kr. pr. dag. Til eksempel betales et gebyr på […] kr. pr. slagtedyr udover et fast gebyr per slagtedag
på 264 kr. Det statslige tilskud udgjorde samtidig […] kr. pr. slagtedyrenhed. Gebyrerne justeres over
tid så omkostninger til kontrollen balancerer med det offentlige tilskud og indtægterne fra gebyrerne.
[…]
Primo 2015 var den akkumulerede underdækning på de små slagtehuses udgifter til kødkontrol ca. 0,7
mio. kr. svarende til ca. 5 pct. af de forventede omkostninger i 2015.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0019.png
[…]
Bilag 20: Styrket fødevareforskning og -innovation
25. november 2015
[…]
Der er afsat 161 mio. kr. til strategisk fødevareforskning i regi af innovationsfonden med aftalen om
udmøntningen af forskningsreserven 2016.
Tabel 1
Udgifter til styrket fødevareforskning- og innovation
afsat fra forskningsreserven på FL16
2016
Mio. kr., 2016-pl
Fødevareforskning og innovation
161,0
-
-
-
161,0
2017
2018
2019
I alt
Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0020.png
[…]
Bilag 21: Innovationstjek
25. november 2015
[…]
I det nye Miljø- og Fødevareministerium samles store dele af den regulering, der er specifikt målrettet
landbruget, fødevarevirksomheder, fiskeriet og miljøteknologiske virksomheder under et ministerium,
der også rummer større udviklingsordninger specifikt målrettet disse brancher.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0021.png
[…]
Bilag 22: Viden til gavn for vækst og beskæftigelse
25. november 2015
På Miljø- og Fødevareministeriets område bruges der årligt mere end 700 mio.kr. til forskningsbaseret
myndighedsbetjening reguleret i aftaler med universiteterne.
[…]
Bevillingen til forskningsbaseret myndighedsbetjening sikrer også et fagligt og videnmæssigt grundlag
for ministeriets politikudvikling, herunder ved målrettet strategisk forskning i erhvervets fremtidige
udfordringer.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0022.png
[…]
Bilag 23: Grøn teknologiudvikling og fremsynet regulering
25. november 2015
[…]
Bioøkonomi. Bioøkonomi handler om at optimere udnyttelsen af restprodukter og sidestrømme fra
landbrugs-
og fødevareproduktionen. […].
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0023.png
[…]
Bilag 24: Ny samlet eksportstrategi
25. november 2015
Miljø- og Fødevareministeriets strategiske prioritering indenfor eksportfremme er rettet mod vækst- og
volumenmarkeder med henblik på at fastholde og udbygge danske styrkepositioner som førende
eksportør af miljø- og landbrugsteknologi samt fødevarer af høj kvalitet. Ministeriet har allerede
placeret 6 statskonsulenter på fødevareområdet i Kina, Rusland, USA, Malaysia, Nigeria og Japan, og 8
vækstrådgivere i Columbia, Kenya, Kina, Tyrkiet, Sydafrika og Vietnam.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0024.png
[…]
Bilag 25: Fødevarefortællingen - styrkelse af den danske fødevareklynges
sammenhængskraft i Danmark og slagkraft på eksportmarkederne
[…]
25. november 2015
Med afsæt i
Aftale om Vækstplan for Fødevarer
fra april 2014 mellem SR-regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Konservative har der været arbejdet med en fælles Fødevarefortælling, som skal styrke en
langsigtet brandingindsats for den danske fødevaresektor inden for rammerne af den enstrengede
eksportfremmestruktur og herigennem øge eksporten og danne grundlag for nye arbejdspladser i sektoren.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0025.png
[…]
Prioritering af ramme til fødevare- og landbrugspakke
25. november 2015
[…]
Der er i forbindelse med FL16 afsat 75 mio. kr. årligt til en ramme til fødevare- og landbrugsinitiativer.
[…]
Fødevare- og landbrugspakken skal gøre fødevare- og landbrugserhvervet endnu bedre rustet til at øge
råvaregrundlaget og eksporten, samt medvirke til at skabe vækst og beskæftigelse i hele Danmark - i
samspil med natur og miljø.
Fødevare- og landbrugspakken skal ses i sammenhæng med udspillet om Vækst i Hele Danmark, og er
samtidig rammen om den primære opfølgning på VKO’s
16-punktsplan
og har derfor blandt andet stort
fokus på et nyt fagligt grundlag for miljøregulering af landbruget.
Der er med aftale om finansloven for 2016 afsat en ramme på 75 mio. kr. fra 2016-2019 til en fødevare- og
landbrugspakke.
[…]
VKO’s 16-punktsplan
indeholder et forslag om vækstplan om akvakultur.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0026.png
[…]
[…]
[…]
Der er på finansloven for 2016 afsat 75 mio. kr. årligt i 2016-2019 til initiativer indenfor fødevare- og
landbrugssektoren.
[…].
Endelig er der afsat en yderligere reserve på 232 mio. kr. i 2016 og 300 mio. kr.
i 2017-2019
[…].
[…]
Endelig er der afsat en yderligere reserve på 232 mio. kr. i 2016 og 300 mio. kr. i 2017-2019.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0027.png
[…]
Bilag 2:
[…]
[…]
[…]
Det nuværende landdistriktsprogram dækker perioden 2014-2020. Indsatser for 2014-2015 blev fastlagt
af den tidligere SR-regering, SF og Enhedslisten, som også indgik en aftale om
Landdistriktsprogrammet 2016-2018.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0029.png
[…]
Mandat til forhandling af fødevare- og landbrugspakken
2. december 2015
[…]
Der er på finansloven for 2016 afsat 75 mio. kr. årligt i 2016-2019 til initiativer indenfor fødevare-
og landbrugssektoren.
[…].
Endelig er der afsat en yderligere reserve på 232 mio. kr. i 2016 og 300 mio.
kr. i 2017-2019
[…].
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0030.png
[…]
Bilag 1: Mandat til forhandlinger om en fødevare- og
landbrugspakke
[…]
2. december 2015
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0031.png
[…]
Bilag 2: Prioriteringer i landdistriktsprogrammet
2. december 2015
[…]
Det nuværende landdistriktsprogram dækker perioden 2014-2020. Indsatser for 2014-2015 blev fastlagt
af den tidligere SR-regering, SF og Enhedslisten, som også indgik en aftale om
Landdistriktsprogrammet 2016-2018.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0032.png
[…]
Bilag 3: Tidsplan
2. december 2015
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0033.png
Kvælstofcover
[…]
8. december 2015
EU’s nitrat-
og vandrammedirektiver forpligter Danmark til at a) forhindre forringelser af
vandmiljøtilstanden og b) sikre forbedring og ’god tilstand’ i grundvand og kystvande i 2021 med mulighed
for delvis udskydelse til 2027.
I de vandplaner, der blev sendt i høring af den tidligere regering var indsatsbehovet opgjort til 7.800 tons N.
Der var i vandplanshøringen anvist indsatser svarende til 1.600 tons, hvorefter der tilbagestod 6.200 tons,
som ikke var håndteret.
Regeringen ønsker at forbedre rammerne for landbrug- og fødevareerhvervet, for at gøre fødevare- og
landbrugssektoren endnu bedre rustet til at øge råvaregrund-laget og eksporten, og til at skabe mere vækst
og beskæftigelse. Regeringen ønsker derfor at gennemføre en række lempelser af kvælstofreguleringen samt
en række andre initiativer i form af en samlet Fødevare- og landbrugspakke.
[…]
Kvælstofudvalget har over det sidste halve år konsolideret indsatsbehovet, særligt i forhold til målbelastning
og effekten af de lempelser, der er foreslået. Konsolideringen af indsatsbehovet vedrører opgørelsen af
målbelastningen, den eksisterende belastning, effekten af den strukturelle udvikling og effekten af de
lempelser, der er foreslået. Der skal særligt peges på, at det i opgørelsen af målbelastningen i vandmiljøet er
vurderet, at en større del af forpligtelserne bør tilfalde nabolandene, fordi Danmark historisk har haft en
relativt større reduktion. Det har resulteret i en reduktion af indsatsbehovet efter lempelser på ca. 5.500 tons
N. En del af resultatet af kvælstofudvalgets konsolidering
svarende til ca. 700 tons N
påvirker områder,
som forventes at være i god tilstand i 2021 uden yderligere indsats og bidrager dermed ikke til at nedbringe
det udestående indsatsbehov.
[…]
Nogle af indsatserne i 2016-18 vil også have virkning på langt sigt.
[…].
Endvidere vil iværksættelse af
kollektive virkemidler i 2019 og 2020 bidrage til langsigtede virkninger.
[…]
Erhvervsøkonomiske effekter
Lempelserne giver isoleret set et øget råvaregrundlag for planteproduktionen svarende til en
erhvervsøkonomisk gevinst på mellem 1,3 og 1,8 mia. kr. årligt. Hertil kommer gevinster vedrørende
randzoner og efterafgrøder på ca. 90 mio. kr.
[…]
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
Der er herudover på Finansloven for 2016 afsat en reserve på 75 mio. kr. årligt i 2016-2019 til initiativer i
Fødevare- og Landbrugspakken samt en reserve på 232 mio. kr. i 2016 og 300 mio. kr. i årligt i 2017-2019
[…]
Der er redegjort for de samlede udgifter og finansiering i bilag A. Omprioriteringerne på
Landdistriktsprogrammet er uddybet i bilag A1.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0035.png
A. Samlede omkostninger og finansiering af
Fødevare- og landbrugspakken
8. december 2015
[…]
Der er herudover på Finansloven for 2016 afsat en reserve på 75 mio. kr. årligt i 2016-2019 til initiativer i
Fødevare- og Landbrugspakken samt en reserve på 232 mio. kr. i 2016 og 300 mio. kr. i årligt i 2017-2019 til
supplerende finansiering af kvælstofindsatsen
[…].
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0036.png
A1. Udmøntning af Landdistriksprogrammet 2017-2020
8. december 2015
Det nuværende landdistriktsprogram dækker perioden 2014-2020. Der er fastlagt indsatser for 2014-2016,
og der udestår fastlæggelse af Landdistriktsprogrammet for perioden 2017-2020.
[…]
Den samlede økonomiske ramme for Landdistriktsprogrammet består af ordinære EU-midler gearet med
nationale midler samt fleksmidler, der blev tilført da Danmark besluttede at gøre brug af muligheden for at
overføre midler fra den direkte landbrugsstøtte til Landdistriktsprogrammet (fleksibilitet). Fleksmidlerne
kræver ikke national medfinansiering.
[…]
Landdistriktsprogrammets ordninger støtter indsatser inden for hovedindsatsområderne natur, miljø og
klima, økologi, vækst og konkurrenceevne samt generel landdistriktsudvikling (LAG). Medlemsstaterne har
betydelig frihed til at fastlægge en fordeling af programmet. Dog er det EU-krav, at der samlet opretholdes
en vis balance mellem hovedindsatsområderne, og at der skal anvendes mindst 5 pct. af EU-rammen til
LAG og 30 pct. til natur, miljø og klima.
[…]
Miljø- og Fødevareministeriet udmønter på baggrund af den fastlagte ramme Landdistriktsprogrammet
2017-2020 på konkrete indsatser. Miljø- og Fødevareministeriet udarbejder på baggrund af den fastlagte
ramme forslag til ændring af Landdistriktsprogrammet for 2017-2020, der skal sendes til godkendelse i EU-
Kommissionen.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0037.png
B. Oplæg til landbrugets kvælstofregulering
8. december 2015
[…]
Regeringen ønsker at forbedre rammerne for landbrug- og fødevareerhvervet, samtidig med, at der tages
vare på miljøet. Regeringen vil fremlægge en fødevare- og landbrugspakke, der skal gøre fødevare- og
landbrugssektoren endnu bedre rustet til at øge råvaregrundlaget og eksporten, og til at skabe mere vækst og
beskæftigelse
i samspil med natur og miljø. En række tiltag, vil øge landbrugets kvælstofudledning til
vandmiljøet. Samtidigt er Danmark EU-retligt forpligtet til at begrænse udledningen af kvælstof til
vandmiljøet.
[…]
EU’s nitrat-
og vandrammedirektiver forpligter Danmark til at a) forhindre forringelser af
vandmiljøtilstanden og b) sikre forbedring og ’god tilstand’ i grundvand og kystvande i 2021 med mulighed
for delvis udskydelse til 2027. Det indebærer en reduktion af den danske kvælstofudledning til vandmiljøet.
I
Forslag til vandområdeplaner for anden planperiode (2015-2021),
som blev offentliggjort af den tidligere SR-
regering i december 2014, blev der opgjort et yderligere ind-satsbehov
på 6.200 tons i 2021 for at opnå ’god
tilstand’. Dette ligger udover allerede planlagte indsatser.
Regeringen ønsker samtidig at skabe bedre rammevilkår for landbrugserhvervet ved at gennemføre en række
lempelser af kvælstofreguleringen, som indgår i 16-punktsplanen. Det gælder i forhold til at:
udfase de reducerede kvælstofnormer
afskaffe randzoner
tilbagerulle krav om 60.000 ha efterafgrøder
tilbagerulle gødskningsforbuddet på §3-arealer
lempe forbuddet mod jordbearbejdning
[…]
For at kunne fastlægge den fremadrettede danske kvælstofindsats er der opgjort et konsolideret
indsatsbehov efter lempelser af kvælstofreguleringen i overensstemmelse med indholdet i 16-punktsplanen.
Afskaffelse af randzoner, efterafgrødekrav på 60.000 ha, gødskningsforbuddet på §3-arealer og justeringen
af forbuddet imod jordbearbejdning gennemføres alle umiddelbart, dvs. i 2016.
[…]
Der er i de seneste måneder foretaget en konsolidering af det faglige grundlag bag vandplanerne, som har
resulteret i en række justeringer i opgørelsen af det nødvendige indsatsbehov for at opfylde
vandrammedirektivets mål om ’god tilstand’.
Dette har ført til en nettokorrektion (reduktion) af indsatsbehovet på ca. 3.500 tons N i 2016 stigende til ca.
5.500 tons N i 2021.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
Bilag B1 indeholder en detaljeret, teknisk gennemgang af de foretagende korrektioner. De foreslåede
korrektioner kan alle fagligt begrundes, men der er forskel på indholdet og omfanget af de enkelte
justeringer.
På nogle områder korrigeres på baggrund af ny viden hos forskerne. Der er enten tale om nyere data
(overvågningsresultater fra senere år) eller nye metoder, som der er enighed med Aarhus Universitet og
DHI, om, er mere retvisende.
På andre områder lægges der op til at justere forudsætningerne for at afspejle, at Danmark igennem en
længere årrække har gennemført betydelige stramninger af kvælstofudledningerne. Det gælder fx i forhold til
valget
af den såkaldte ’basisperiode’ (den tidshorisont som udviklingen i vandmiljøet måles med afsæt i) og
for byrdefordelingen mellem landene i relation til reduktionsmål for ammoniak,
jf. nedenfor.
[…]
1) Justering af basisperiode i forhold til beregning af byrdefordeling fra 2008-2012 til 1997-2001.
2) Justering af ammoniakudledning frem mos 2027.
3) Beregning af marginaludvaskning (NLES)
Ad 1) Justering af basisperiode.
Den danske andel af indsatsbehovet, særligt i åbne kystvande, beregnes med udgangspunkt i en vurdering af,
hvor meget af kvælstofpåvirkningen, der kommer fra henholdsvis Danmark og udlandet. Vurderingen af
andelen tager udgangspunkt i 2008-2012.
Herved tages der imidlertid ikke hensyn til, at Danmark siden vandrammedirektivets vedtagelse i år 2000 har
leveret en relativt større indsats end andre lande, der udleder til de samme vandoplande. Det vurderes derfor
relevant i stedet at basere vurderingen af den danske andel på perioden 1997-2001, dvs. omkring tidspunktet
for vandrammedirektivets vedtagelse. Det øger dog samtidig usikkerheden af estimatet for den danske
målbelastning, der beregnes.
Det betyder, at der grundlæggende er en afvejning af villighed til at have en større usikkerhed om
målbelastningen mod, at Danmark omvendt krediteres for den relativt større historiske kvælstofindsats.
Aarhus Universitet (DCE) og DHI har anført, at en nyere basisperiode (2008-2012) giver et mere sikkert
estimat, men de mener isoleret set, at det er relevant at se på en længere periode, hvor Danmark har leveret
en relativt større kvælstofreduktion end andre EU-lande.
Den justerede basisperiode fra 2008-2012 til 1997-2001 indgår i den konsoliderede opgørelse. Der vil skulle
være fuld transparens over for EU-Kommissionen og de øvrige berørte EU-lande og det ændrede basisår.
Ad 2) Justering af ammoniakudledning frem mod 2027.
I beregningen af indsatsbehovet indgår en antagelse om, hvor meget Danmark og andre lande vil reducere
ammoniakudledningen. Hidtil har EU’s 2020-mål
været lagt til grund. I EU's 2030-mål forventes imidlertid
en væsentlig større reduktion hos særligt andre EU-lande, da disse øvrige EU-lande har et lille
reduktionskrav for ammoniak frem mod 2020 i modsætning til Danmark, der har langt det største
reduktionskrav blandt EU-landene.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
EU-kommissionens forslag til nyt reduktionsmål for ammoniak indgår i den konsoliderede opgørelse.
Ad 3) Beregning med opdateret NLES.
Aarhus Universitet har opdateret den statistiske model (NLES), som beskriver kvælstofudvaskningen fra
rodzonen på dyrkede arealer. Den første model blev publiceret i 2000 med opdateringer i 2002, 2003 og
2008. NLES har betydning for en række faktorer, og opdateringen har forskelligrettede effekter. For
udfasning af normreduktionen isoleret set betyder den seneste opdatering af modellen, at merudledningen
beregnes til at udgøre 4.200 tons, hvor det hidtil har været antaget, at merudledningen udgør ca. 7.700 tons.
Udskydelse og undtagelse af indsatser
Vandrammedirektivet giver mulighed for at undtage indsatser, hvis det vil medføre
uforholdsmæssigt store
omkostninger
at gennemføre indsatserne.
Undtagelserne er frem til udgangen af tredje og sidste vandplansperiode i 2027
udskydelse
af indsatser.
Udskydelsen foretages konkret i én vandplansperiode frem til næste periode, hvor der igen skal tages stilling
til en evt. fortsat udskydelse. Herefter kan der potentielt tildeles et lempet (mindre strengt) miljømål i visse
delvandoplande, hvor det fortsat vil medføre uforholdsmæssigt store omkostninger at nå miljømålet.
Således kan en del af indsatsen potentielt undtages permanent i 2027. Det bemærkes, at der i et vandopland
med mindre strengt miljømål alt andet lige fortsat vil være behov for at foretage en indsats for at opnå det
lempede miljømål.
[…]
En udskydelse på 6.200 tons svarer til det indsatsbehov, som der ikke blev anvist konkrete virkemidler til, i
forslaget til vandområdeplaner, som den tidligere SR-regering offentliggjorde.
[…]
Der er et yderligere indsatsbehov i forhold til at hindre forringelse af grundvandet,
jf. pkt. 5
nedenfor.
[…]
Overholdelse af grundvandsforpligtelser (pkt. 5)
Danmark er også forpligtet til ikke at forringe grundvandstilstanden og sikre god tilstand i
grundvandsforekomsterne, ligesom Danmark er forpligtet til at vende enhver væsentlig og vedvarende
opgående tendens af ethvert forurenende stof i grundvandet,
jf. vandrammedirektivet mv..
[…]
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0040.png
Bilag B1.
8. december 2015
[…]
[Der henvises til ”Teknisk notat om Kvælstofudvalgets korrektioner”, som er offentliggjort på Miljø-
og
Fødevareministeriets hjemmeside]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0041.png
Bilag B2. Princip for udskydelse og undtagelse af indsatser
8. december 2015
I henhold til Vandrammedirektivet skal vandmiljøet være i ’god tilstand’ i 2015 med mulighed for
undtagelser frem til senest 2027. Undtagelser vil bestå af udskydelse af indsats til næste planperiode.
Herefter vil der potentielt være mulighed for at undtage permanent i form af et lempet miljømål for
delvandoplandet.
Uanset at Danmark vælger at gøre brug af undtagelsesbestemmelser i vandrammedirektivet, så er Danmark
forpligtet til a) at hindre tilbagegang i vandmiljøet og b) sikre fremgang og ’god tilstand’ senest i 2027.
Udskydelse
fristforlængelse
af indsatser kan ske frem til udløbet af tredje vandplansperiode i 2027.
Udskydelsen foretages konkret i en vandplansperiode frem til næste periode, hvor der igen skal tages stilling
til en evt. fortsat udskydelse. Der er krav om, at udskydelserne begrundes.
Permanente undtagelser fra at opnå ’god tilstand’ kan først forsøges
anvendt efter 2027, medmindre helt
særlige forhold allerede på nuværende tidspunkt begrunder, at det ikke vil være muligt at opnå ’god tilstand’.
Det er kun enkelte vandområder under vandrammedirektivet, der har en permanent undtagelse på
nuværende tidspunkt, fx en spansk sø, der er udtørret helt.
En permanent undtagelse vil indebære, at miljømålet for et delvandopland lempes ift. ’god tilstand’. Det
betyder, at der fortsat vil være behov for at gøre en indsats i det pågældende delvandopland, men at ikke
den fulde indsats er nødvendig for at nå ’god tilstand’. Permanente undtagelser skal også begrundes.
Udskydelse og senere hen en permanent undtagelse vil skulle begrundes med, at det vil medføre
uforholdsmæssigt store omkostninger
at opfylde målet for ’god tilstand’ i det pågældende delvandopland.
[…]
I vandområdeplanerne for første vandplansperiode (2009-2015) udskød Danmark en indsats på ca. 10.000
tons til de efterfølgende to planperioder i hhv. 2015-2021 og 2021-2027, svarende til ca. 50 pct. af den
nødvendige indsats.
Den forrige SR-regering offentliggjorde i december 2014 et
forslag til vandområdeplaner for anden planperiode
(2015-2021).
Forslaget ville have medført en udskydelse på 6.200 tons til tredje og sidste vandplansperiode i
2021-2027.
De 6.200 tons blev defineret ud fra, hvilke delvandoplande, der fortsat havde et indsatsbehov efter den
strukturelle udvikling frem til 2021 samt de planlagte indsatser på 1.625 tons var trukket fra i de enkelte
delvandoplande, og udskydelsen er begrundet med, at det vil medføre uforholdsmæssigt store omkostninger
at gennemføre indsatser i disse delvandoplande.
[…]
Udskydelserne skal fremgå af vandplanerne.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0042.png
Bilag B3.
8. december 2015
Ophævelsen af normreduktion og krav om randzoner samt ændring af praksis for forbud mod jordbearbejdning vil isoleret set
give en risiko for forringelse af vandmiljøet, som følge af, at udledningen af kvælstof til kystvandene og grundvand stiger.
[…]
EU's nitrat- og vandrammedirektiver forpligter Danmark til at forhindre forringelser af vandmiljøtilstanden.
Det indebærer, at det enkelte kvalitetselement i vand-miljøet
ikke må skifte ’tilstandsklasse’. […]
Århus Universitet og DHI har imidlertid tilkendegivet, at det inden for tidsrammen ikke er muligt at
estimere hvilket niveau for kvælstoftilførsel, der svarer til grænsen mellem forskellige tilstandsklasser fsva.
det enkelte kvalitetselement, idet datagrundlaget ikke er tilstrækkeligt robust.
[…].
Dertil kommer, at lempelserne vil vise sig i form af en større udledning til vand-miljøet med en forsinkelse
såvel i forhold til udvaskningen fra rodzonen som i forhold til transporttiden efter udvaskningen fra
rodzonen og indtil den forøgede mængde kvælstof kan måles i udløbet til kystvandene. Der er en forsinkelse
på mellem 0 til 15 år fra der lempes
eller gennemføres virkemidler på dyrkningsfladen
til effekten kan
aflæses ved en ændret udledning til vandmiljøet. Således vil der på drænede arealer kunne opleves en
umiddelbar respons alt imens der kan gå op til 15 år på arealer med lang transporttid.
Samme forsinkelseseffekt gør sig gældende for baselineeffekten, men det må antages, at nogle af de
elementer, som baselineeffekten består af
udvikling i udbytter, reduktion af landbrugsareal, mv. også fandt
sted før 2016. Med andre ord burde en beregning af forsinkelseseffekter ikke ændre på, at der er en årlig
baselineeffekt om end det ikke kan kvantificeres. En beregning af forsinkelseseffekter ville således forventes
at føre til, at effekttabet ved lempelserne spredes ud over en årrække, mens den strukturelle årlige udvikling
alene forventeligt påvirkes i mindre grad. Det forhold at lempelserne gennemføres i begyndelsen af perioden
mens den strukturelle udvikling halter bagefter, vil således udlignes, når der indregnes forsinkelseseffekter.
Det er imidlertid ikke muligt at kvantificere forsinkelseseffekten på det nuværende grundlag.
[…]
Dertil kommer, at der er store årlige udsving i målingerne af det kvælstof, der udledes til vandmiljøet, trods
en samlet nedadgående tendens.
[…]
I forberedelsen af det faglige grundlag for kommende vandområdeplaner 2016-21 tages der udgangspunkt i
en opgørelse af nuværende belastning (basisbelastning), en fremskrivning af belastningsniveauet til 2021 i et
’frozen policy-scenarie’ (den strukturelle udvikling), og en opgørelse af hvilket
niveau for dansk
kvælstoftilførsel, der er foreneligt med god tilstand (målbelastningen).
Den strukturelle udvikling er fremskrevet for perioden 2013-2021.
Århus Universitet estimerer mertilførslen ved at udfase de reducerede kvælstof-normer til ca. 4.200 tons N
årligt stigende hvert år sfa., at den optimale gødskningsmængde stiger. Derudover estimerer Aarhus
Universitet en ændret praksis for forbud mod jordbearbejdning til ca. 51 tons N årligt, samt at den samlede
danske kvælstoftilførsel
reduceres med ca. […] tons N årligt (’struktureffekten’) og i alt ca. 5.550 tons i 2021
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
ift. 2012. Miljø- og Fødevareministeriet estimerer ophævelsen af randzoner til ca. 725 tons N årligt
[…].
Dertil kommer de planlagte indsatser, der fremgik af høringsudkastet til kommende vandområdeplaner
svarende til ca. 6.200 tons årligt.
Det betyder,
at risikoen for forringelse antages at være ’neutraliseret’ i 2021 alene på grund af
baselineeffekten.
[…]
Der er en risiko for, at vandmiljøtilstanden
forringes
på kort sigt. Der opstår dermed et midlertidigt
indsatsbehov frem til 2019 for at begrænse risikoen for forringelse af vandmiljøtilstanden.
Mertilførslen svarer til merudledningen ved lempelserne fratrukket den strukturelle effekt og planlagte
indsatser i anden vandplansperiode ved en udfasning af de reducerede normer med 2/3 i februar 2016 og
1/3 i august 2016.
Resultatet er en mertilførsel af kvælstof i langt de fleste vandområder. I enkelte vandområder, forventes
resultatet dog at være en begrænsning af tilførslen i perioden.
[…]
I opgørelsen af mertilførslen er det lagt til grund, at baselineeffekten periodiseres således, at den indtræffer
med 1/9 årligt fra 2013-2021, dvs. 4/9 i 2016, 5/9 i 2017 og 6/9 i 2018. Den totale mertilførsel på landsplan
fremgår af
tabel 1
nedenfor.
[…]
Det vil være muligt at kvantificere en række af de ovenfor beskrevne elementer i opgørelsen frem mod
2017.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0044.png
Bilag B4. Midlertidig kompenserende foranstaltninger
8. december 2015
[…]
Det indsatsbehov som følger af den midlertidige forringelse er baseret på en 2-årig normudfasning, med 2/3
udfasning i indeværende dyrkningsår, og sidste 1/3 i dyrkningsåret 2016-2017.
I opgørelsen indgår lempelserne vedr. randzoner og udfasningen af normreduktionen, samt
baselineudviklingen, dvs. allerede planlagte indsatsers, strukturudvikling mv, som allerede bidrager til
forbedring af kvælstoftilstanden.
[…]
De obligatoriske randzoner indgår i dag i landbrugets opfyldelse af de grønne krav i EU´s landbrugsstøtte.
Kravene består i, at der årligt skal udlægges 105.000 ha. miljøfokusareal (MFO).
Efter randzoneloven ophæves, vil landmanden fortsat skulle opfylde MFO-kravet, men er frit stillet i
forhold til hvordan kravet opfyldes. Det kan gøres enten ved at bibeholde randzoner, eller udlægge
yderligere arealer som brak, lavskov eller efterafgrøder.
Der vil således være en kompenserende N-effekt for randzoneophævelsen, da landmanden fortsat vil skulle
udlægge MFO-areal, blot med andre virkemidler.
Der eksisterer et nationalt krav om udlægning af 240.000 pligtige efterafgrøder. I MFO-sammenhæng
omregnes 1 hektar efterafgrøder til 0,3 hektar MFO.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0045.png
Bilag B5. Handliingsplan for målrettede indsatser og
obligatorisk målrettet regulering
8. december 2015
Efter lempelse af gødskningsrestriktionerne, ophævelse af randzoneloven og annullering af 60.000 ha efterafgrøder udestår
håndtering
af et kvælstofindsatsbehov på […]
tons, idet 6.200 tons af det opgjorte indsatsbehov udskydes til 3.
vandplanperiode, der løber fra 2021 til 2027.
[…]
Udfasning af reducerede gødningsnormer i løbet af 2015/2016 og 2016/17, ophævelse af randzoneloven,
annullering af 60.000 ha efterafgrøder, ophævelse af forbud mod gødskning på §3-arealer samt lempelse af
forbud imod jordbearbejdning efterlader fra indsatsbehov på 5.715 tons kvælstof i 2021 med henblik på
opfyldelse af krav i vandrammedirektivet om ”god økologisk tilstand”.
[…]
Miljø- og Fødevareministeriet udarbejder på baggrund af den fastlagte ramme forslag til ændring af
Landdistriktsprogrammet for 2017-2020, der skal sendes til godkendelse i EU-Kommissionen.
[…]
Målrettet regulering af landbrugsarealer indgår i Aftale om Finansloven for 2014 (SR, V og K) og Aftale om
Vækstplan for Fødevarer fra 2014 (SR, V, DF, LA og K).
Venstre, Dansk Folkeparti og Konservative annoncerede desuden en 16-punktsplan i november 2014, hvor
ny målrettet regulering også indgår som et punkt.
[…]
Målrettet regulering indebærer, at der sker differentiering på kvælstofreguleringen i forhold til geografisk
forskelige behov for kvælstofindsats.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0046.png
[…]
I reguleringen i dag indgår den gennemsnitlige retention på landsplan. Retentionen kan imidlertid også
opgøres differentieret på delvandoplandsniveau eller helt ned på områder på 1.500 ha. ved brug at
retentionskort.
Ved differentieret anvendelse af retention målrettes indsatsen yderligere ift. en målretning udelukkende på
baggrund af indsatsbehovet i vandmiljøet.
[…]
Københavns Universitet, IFRO, har beregnet de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved målrettet
regulering til foreløbig
[…]
mio. kr. årligt.
[…].
[…]
Alle bedrifter med arealer skal ligesom i dag udfylde gødningsregnskab, hvor anvendelsen af gødning
såvel
handelsgødning som husdyrgødning
skal fremgå.
[…]
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0047.png
Bilag B6.
8. december 2015
[…]
Det er - under forudsætning af en række kriterier er opfyldt - muligt efter vand-rammedirektivet at fravige
direktivets krav om opnåelse af ”god tilstand” i 2015.
Der kan således anvende undtagelsen om
fristudskydelse,
dvs. undtage vandområder fra at skulle
opnå ”god
tilstand” i 2. planperiode, hvilket Danmark også gjorde brug af i forbindelse med 1. planperiode, 2009-15.
Desuden kan der muligvis tildeles
lempet miljømål
til udvalgte vandområder, således at det alene skal leve op
til mindre strenge krav end god tilstand og dele af indsatsen kan undtages. Der kan dog fortsat være
indsatser knyttet til opnåelse af det lempede miljømål, ligesom vandområder med lempet miljømål fortsat er
omfattet af ikke-forringelsesprincippet.
Anvendes undtagelses- og fravigelsesmulighederne, skal det konkret begrundes. Begrundelsen skal skrives i
vandområdeplanen, hvor der skal redegøres for anvendelsen af undtagelserne, således at Kommissionen kan
vurdere, hvorvidt betingelserne for at anvende undtagelserne er opfyldt. Undtagelser kan ikke fritage for
forpligtelser, der følger af anden EU-lovgivning, fx habitatdirektivet og nitratdirektivet.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0048.png
Bilag B7. Indsatsbehov fordelt på delvandoplande
8. december 2015
Nedenfor præsenteres et kort over forskellen på det eksisterende reguleringstryk og
reguleringstrykket efter indfasning af målrettet regulering på delvandoplandsniveau.
[…]
[…]
Ved ophævelsen af normreduktionen, krav om randzoner, 60.000 ha efterafgrøder samt ændret praksis for
forbud mod jordbearbejdning opstår en mertilførsel til kystvandmiljøet.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0049.png
C. Oplæg til vækstplan for akvakultursektoren, herunder
prioritering af supplerende kvælstofkvoter til akvakultur
8. december 2015
Det fremgår af VKO’s 16-punktsplan,
at der skal udarbejdes en vækstplan for akvakultursektoren.
[…]
Vækst og strukturudvikling i den danske akvakultursektor er især begrænset af det øvre loft på udledning af
kvælstof, som følger af de foreliggende vandplaner og udkastet til vandområdeplanerne, på henholdsvis 650
ton N fra dambrug og 340 ton N fra havbrug inden for vandområdeplanerne.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0050.png
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0051.png
[…]
Forhandlinger om Fødevare- og Landbrugspakken
19. december 2015
[…]
Forhandlingerne om Fødevare- og Landbrugspakken forventes at kunne afsluttes
med en politisk aftale 20. december. Nedenfor gives en kort status for
forhandlinger med henblik på, at det afsluttende forløb kan aftales.
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
UDKAST
18. december 2015, kl 18
Aftale om Fødevare- og landbrugspakke
[…]
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
1638450_0053.png
Beslutningsforslag nr.
B 39
Folketinget 2014-15
Fremsat den 2. december 2014 af Erling Bonnesen (V), Henrik Høegh (V), René Christensen (DF), Pia Adelsteen (DF),
Daniel Rugholm (KF) og Brian Mikkelsen (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en fødevare- og landbrugspakke
Folketinget opfordrer regeringen til hurtigst muligt at
fremsætte lovforslag, der gennemfører en fødevare- og
landbrugspakke, der skal sikre en dansk fødevare- og
landbrugssektor i vækst i balance med miljøet med 16
initiativer fordelt
på 4 områder: 1) Øget råvaregrundlag 2) Ny og
målrettet
regulering 3) Styrket konkurrenceevne 4) Bedre adgang
til finansiering.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
Bemærkninger til forslaget
Danmarks fødevare- og landbrugssektor er stærk, men
også under stigende pres fra voksende global
konkurrence. Ikke
kun fra fjerne vækstøkonomier, men især fra vores
nabolande i EU.
I takt med at den globale konkurrence bliver hårdere og
hårdere, er der brug for en offensiv indsats, så
Danmark fortsat er et attraktivt sted at drive landbrug
og fødevarevirksomhed.
Aftale om Vækstplan for Fødevarer fra april 2014
lagde de lange spor til et paradigmeskifte væk fra den
generelle regulering af landbruget.
Forslagsstillerne havde gerne set en mere ambitiøs
aftale.
Derfor ønsker forslagsstillerne hurtigst muligt at gøre
fødevare- og landbrugssektoren endnu bedre rustet til
at øge eksporten,
skabe mere vækst og beskæftigelse
i samspil med
natur og miljø
med 16 konkrete initiativer fordelt på
4 områder.
Øget råvaregrundlag
1. Omfattende måleprogram og gradvis udfasning af
reducerede gødskningsnormer
Der iværksættes hurtigst muligt et omfattende
måleprogram for at tilvejebringe det nødvendige
vidensgrundlag om transporten af kvælstof i alle
relevante vandoplande og delvandoplande til brug for
fuld implementering af den målrettede arealregulering
fra 2016. Målinger og indsats startes, hvor risikoen
vurderes størst. Måleresultaterne bruges således til at
sikre et fortsat overblik over udvaskningen til de
danske kystområder.
Samtidig skal der påbegyndes en gradvis udfasning af
reducerede
gødskningsnormer i tre faser, så de reducerede
gødskningsnormer på ca. 15-20 pct. begrænses med en
tredjedel om året i 2015, 2016 og 2017, så det med
virkning fra 2017 er tilladt at tilføre den
landbrugsfagligt optimale mængde kvælstof under
hensyntagen til forpligtelserne i nitratdirektivet.
Landmændene skal fortsat udarbejde
gødningsregnskaber.
Disse skal dokumentere kvælstofudnyttelsen i
husdyrgødningen på baggrund af de kendte normer for
de enkelte afgrøder.
2. Harmonikrav for slagtesvin hæves
Harmonikrav for slagtesvin i Danmark hæves fra 1,4 til
1,7 dyreenheder pr. hektar jord.
Ny og målrettet regulering
3. Handlingsplan for ny og målrettet regulering
Der udarbejdes en ambitiøs handlingsplan for, hvornår
og hvordan den målrettede regulering på arealer med
høj udledning
gennemføres, så normsænkningen kan reduceres som
planlagt i 2015, 2016 og 2017, jf. pkt. 1.
4. Krav om randzoner og efterafgrøder fjernes
Det generelle randzonekrav afskaffes. Randzoner kan
dog stadig bruges i en målrettet regulering gennem
aftaler med den enkelte lodsejer. De ekstra 60.000 ha
efterafgrøder fra Aftale om Vækstplan for Fødevarer
afskaffes i 2017.
5. Regulering af staldanlæg og markarealer adskilles
Reguleringen af staldanlæg og markarealer adskilles
ved at sætte loft på emissioner fra anlægget og ikke på
antallet af dyreenheder. Derudover indføres et simpelt
anmeldesystem for de husdyrbrug, der falder uden for
IE-direktivet, som erstatter kravet om godkendelse.
Husdyrlovens specifikke depositionskrav
for ammoniakfølsom natur ændres, så den kun
gælder for udvalgte, særlig værdifulde
bevaringsværdige naturområder, og der skal udarbejdes
særlige forvaltningsplaner for disse områder.
6. Fejlklassifikation af vandløb rettes
Der skal rettes op på den omfattende fejludpegning og -
karakterisering af vandløb i vandplanerne. For at undgå
forsumpning af landbrugsarealer og private grunde
langs vandløb skal smalle, gravede vandløb, der har et
rent afvandingsformå, samt flade vandløb tages helt ud
af både første og anden generations vandplaner. Dette
ses i sammenhæng med de øgede regnmængder.
7. Tilladelse til jordbearbejdning før 1. november
Den danske særregel om, at landmænd ikke må
foretage
jordbearbejdning inden 1. november, ophæves.
8. Fra kontrollant til konsulent
Der laves en samlet kontrolstrategi jf. Natur- og
Landbrugskommissionens anbefaling om kontrol
baseret på dialog, ansvar og tillid.
Styrket konkurrenceevne
9. Konkurrencegaranti til landbruget
Landbruget skal have en konkurrencegaranti, der
betyder, at omlagte midler fra landbrugsstøtten til
landdistrikterne skal bruges til at styrke landbrugets
konkurrenceevne og reserveres til bl.a. at gennemføre
den nye målrettede kvælstofregulering samt udvikle
teknologien til at gennemføre den
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
nye emissionsbaserede ammoniakregulering af
staldanlæg.
Midlerne bruges bl.a. til at gennemføre tiltag for at
begrænse udvaskningen på arealer med for høje
udvaskningstal.
Dette kan f.eks. ske ved brug af minivådområder,
efterafgrøder,
randzoner, stenrev m.v.
10. Hurtigere og mere effektiv behandling af
miljøgodkendelser
Der fastsættes et loft på maksimalt 6 måneder, fra
sagen er fuldt oplyst, til den skal være færdigbehandlet.
Husdyrproducenter,
som har en sag i behandling, oplyses dog om
lovændringer for at give mulighed for eventuel frivillig
opfølgning.
Kommunernes sagsbehandlingstider på
miljøgodkendelser offentliggøres halvårligt.
Anmeldeordningen for fulde stalde justeres, så mindre
tilpasninger af miljøgodkendelser til
husdyrproducenters effektivitetsforbedringer kan
gennemføres uden ny ansøgning om miljøgodkendelse.
11. Indsats mod overimplementering
Indsatsen skal omfatte en analyse af samfundsmæssige
omkostninger ved danske særregler, nabotjek »fra jord
til bord« lovgivning i sammenlignelige lande,
retningslinjer mod overimplementering af EU-regler og
fokus på minimumsimplementering.
Derudover skal der arbejdes for et »scoreboard« på
EU-niveau for implementering af landbrugs- og
fødevareregulering. Nye lovforslag skal indeholde
opgørelse over eventuel overimplementering.
Princippet skal være »følg eller forklar«, hvor dansk
lovgivning så vidt muligt fastlægges på niveau med
den mindst restriktive implementering i vores
nabolande. Ved afvigelser skal der forklares,
hvorfor der implementeres anderledes af hensyn til
eksempelvis fødevaresikkerhed eller særlige natur-
eller miljøforhold i Danmark.
12. Vækstplan for dansk akvakultur
Der skal udarbejdes en vækstplan for dansk akvakultur
frem mod 2020 med en ambitiøs tidsplan for at styrke
akvakulturens
rammevilkår, så væksten, eksporten og beskæftigelsen
kan øges.
13. Konkurrencedygtig økologi og styrket eksport af
økologiske fødevarer
Økologireglerne for danske frugtavlere gennemgås
med henblik på at give dem sammenlignelige
dyrkningsregler med deres konkurrenter i Nordeuropa.
Der etableres støtteordninger, der fremmer flere dyr på
græs i forbindelse med naturpleje og økologi. Den
markedsdrevne udvikling af økologi
via en innovations-, afsætnings- og eksportfremmende
indsats gennem Fonden for Økologisk Landbrug skal
styrkes.
14. Kødkontrol af små slagtehuse
Staten yder i dag et årligt tilskud over finansloven til
kødkontrol
på de små slagtehuse, der slagter færre end 30.000
»slagtedyreenheder« pr. år. Dette loft hæves til 35.000
enheder.
Bedre adgang til finansiering
15. Etableringslån for unge landmænd og fiskere
De risikovillige »Etableringslån til landbrug« udvides
til også at omfatte fiskerierhvervet.
16. Fiskeri inddrages i landbrugets finansieringsbank
Fiskerierhvervets finansieringsmuligheder skal styrkes
ved at give fiskeriet mulighed for at blive inddraget i
Landbrugets
Finansieringsbank, ved at fiskerierhvervet indskyder
kapital i Landbrugets Finansieringsbank.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
Skriftlig fremsættelse
Erling Bonnesen
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved
at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en fødevare- og
landbrugspakke.
(Beslutningsforslag nr. B 39)
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager
forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om oversendelse af korrespondance Miljø- og fødevareministeriet har haft med andre ministerier og styrelser vedrørende elementer af fødevare- og landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren