NOTAT
September 2015
EU-notat
1. Direktivforpligtelser og mulige sanktioner
Både vandrammedirektivet (VRD) og nitratdirektivet (ND) indeholder forpligtelser,
der overordnet går ud på, dels at der ikke må ske en tilbagegang, dels at der skal
sikres en vis fremgang/nedbringelse af forurening i vandmiljøet.
VRD stiller således krav om, at 1) skal iværksættes nødvendige foranstaltninger for
at forebygge forringelser af vandmiljøet og at 2) der skal opnås ”god tilstand” i
vandmiljøet senest i 2015, medmindre direktivets undtagelses- og
fravigelsesmuligheder kan anvendes. Hvis Danmark overtræder én af
forpligtelserne, kan Kommissionen anlægge en traktatkrænkelsessag. De
overordnede formål i ND er, at 1) der skal ske nedbringelse af vandforurening
forårsaget eller fremkaldt af nitrater fra landbruget og 2) at der sker forebyggelse af
yderligere forurening af denne art.
Derudover indeholder begge direktiver en række processuelle bestemmelser,
herunder et krav i VRD om, at vandområdeplaner skal revideres og offentliggøres
hvert 6. år, og i ND et krav om, at der skal udarbejdes nitrathandlingsplaner for
sårbare områder, der skal gennemgås og om fornødent revideres hvert 4. år.
Såfremt Kommissionen indleder en traktatkrænkelsessag mod Danmark enten som
følge af manglende eller mangelfulde vandområde- eller nitrathandlingsplaner, vil
det derudover kunne give problemer med:
1. I forhold til ND, vil Kommissionen kunne afslå at forlænge den undtagelse
Danmark har, som betyder, at kvægbrugere ved at opfylde særlige miljøkrav
kan udbringe mere husdyrgødning per hektar end den fastsatte grænse i
direktivet på 170 kg N/ha fra husdyrgødning. Den danske undtagelse giver
mulighed for, at kvægbrugere kan udbringe op til 230 kg N/ha.
2. At ændringerne til Danmarks landdistriktsprogram (LDP) for 2016 og frem
ikke kan godkendes så længe traktatkrænkelsessagen er i gang – og
landmændene derfor ikke kan kompenseres som forudsat.
2. Processer ift. EU
Ift. ND, er der i september 2015 på embedsmandsniveau påbegyndt bilaterale
drøftelser med Kommissionen med henblik på at opnå Kommissionens
anerkendelse af, at Danmark fortsat overholder ND samtidig med fuld
gennemførelse af fødevare- og landbrugspakken baseret på VKO’s 16 pkt. plan.
Fødevare- og Landbrugspakken lægges til grund for revision af
nitrathandlingsplanen, herunder at indsatser eller dele af indsatser, der hidtil har
været omfattet af nitrathandlingsplanen, fremadrettet skal kunne indgå i en
målrettet regulering med en klar adskillelse af tiltag til implementering af
henholdsvis VRD og ND. Samtidig er det ved de indledende drøftelser med
Kommissionen blevet anført, at Danmark ønsker en forhandling af fornyelse af den
danske undtagelse fra ND ift. kvægbrug. Der er aftalt en fortsat tæt dialog med
Kommissionen på embedsmandsniveau om indhold i en ny revideret
nitrathandlingsplan. Sagen vil også blive rejst på politiske niveau i det omfang det
er påkrævet for at maksimere sandsynligheden for at en ny revideret
nitrathandlingsplan vil udgøre en tilstrækkelig implementering af ND.
Ift. VRD skal vandområdeplanerne for 2. planperiode (VP2) vedtages senest d. 22.
1