Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1629387_0001.png
MINISTEREN
Miljø- og Fødevareudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. maj 2016
2016-2097
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Miljø- og Fødevareudvalget har i brev af 8. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (MOF alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Malte Larsen (S).
Spørgsmål nr. 691:
Vil ministeren, i forlængelse af udvalgets samråd den 6. april 2016 med Miljø
og Fødevareministeren om luftforurening, oplyse hvor meget luftforurening
DSB’s ældre ME lokomotiver årligt bidrager med? Ministeren bedes endvidere
oplyse, hvor meget denne luftforurening kan nedsættes ved renovering af disse
lokomotivers motorer.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”Miljøstyrelsen udarbejdede i 2013 rapporten ”Luftforurening fra togdrift i
byområder Miljøprojekt nr. 1484, 2013”, hvor det blev konkluderet, at: ”På
nationalt plan er tog ansvarlige for 2 % af udledningen af NOX og for 0,3 % af
udledningen af PM2.5.” PM2.5 er en måleenhed, som er vægten af partikler
større end 2,5 μm.
I DSB’s Miljørapport for 2015 er udledningen fra ME-lokomotiverne for de
forskellige emissioner opgjort til nedenstående.
På baggrund af togs andel af den samlede udledning i Danmark fra Miljøstyrel-
sens rapport, kan ME-lokomotivernes andel af de samlede udledninger i Dan-
mark beregnes til 0,5 % (2 % *0,26) af udledningen af NOx og 0,1 % (0,3
%*0,32) af partikeludledningen.
DSB arbejder på kort sigt med tekniske løsninger, der skal medvirke til at
mindske udledningen fra ME-lokomotiverne. Det drejser sig montering af ny
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om, hvor meget luftforurening DSB’s ældre ME lokomotiver årligt bidrager med m.v., til transport- og bygningsministeren
1629387_0002.png
katalysator og spoiler samt mindre tilpasninger på motoren, der kan mindske
forbruget af smøreolie. For en nærmere beskrivelse af tiltagene og forventet
tidsplan for implementering henvises til vedlagte notat, der er oversendt til
Transport- og Bygningsudvalget i januar 2016.
På længere sigt arbejder DSB med at erstatte ME-lokomotiverne med moderne
ellokomotiver, og har påbegyndt arbejdet med at udarbejde beslutningsgrund-
lag herfor med henblik på et senere udbud. I den forbindelse har en remotori-
sering også været overvejet, men en ekstern risikovurdering udarbejdet af
Rambøll i foråret 2015 konkluderede, at en remotorisering af ME-
lokomotiverne vil være forbundet med betydelige tekniske, økonomiske og
tidsmæssige risici. Ved en remotorisering af ME-lokomotiverne skal motorerne
leve op til de nyeste EU normer på området. DSB har ikke grundlaget for en
direkte sammenligning af effekterne ved en remotorisering af ME-
lokomotiverne, men det vurderes, at det for partikler vil betyde en reduktion på
over 95 %, mens det for de øvrige vil være på over 80 % undtagen CO2, hvor
effekterne vil være mere begrænset. Det ændrer dog ikke på, at nye ellokomoti-
ver vil have en markant lavere miljøpåvirkning end materiel med nye dieselmo-
torer. ”
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt