Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1620511_0001.png
EU og internationalt
J.nr. 2016 – 3497
Den 6. april 2016
Miljø- og Fødevareministerens besvarelse af samrådsspørgsmål AW
stillet den 18. marts 2016 af Rene Christensen (DF).
Samrådsspørgsmål AW:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 11. og 12. april
2016 samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat i Europaudval-
get.”
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Der er tale om en relativt kort dagsorden til rådsmødet (landbrug
og fiskeri) den 11. april og alle punkter er til orientering. Punkt 2
om klima og landbrug har formandskabet taget af dagsordenen
igen. Derimod tilføjede formandskabet i går et nyt punkt 8 om fi-
nansielle instrumenter. Punkterne 5 til 7 er til tidlig forelæggelse.
1.
-
Det første punkt er
markedssituationen for landbrugsva-
rer,
hvor der vil være en status fra Kommissionen. På rådsmødet
i marts blev der ikke enighed om rådskonklusioner. Formand-
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. april 2016 om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 11. og 12. april 2016, til miljø- og fødevareministeren
skabet konkluderede i stedet, at der var bred opbakning til en
række punkter:
o
Frivillig udbudsstyring i mælkesektoren.
o
Fordobling af lofterne for offentlig oplagring (intervention)
af skummetmælkspulver og smør til fast pris.
o
Yderligere national statsstøtte til frivillig udbudsstyring samt
lån og garantier.
o
Privat oplagring af svinekød, når det passer med markedssi-
tuationen.
o
Yderligere fokus på eksport, herunder markedsadgang, ek-
sportkreditter og salgsfremme.
o
Etableringen af overvågning af markederne for oksekød og
svinekød samt fremrykning af evalueringen af den såkaldte
mælkepakke til efteråret 2016.
-
Kommissionen ville iværksætte tiltag på disse områder. Der var
langt fra enighed blandt medlemslandene om tiltagene, og der
var flere ønsker om målrettet støtte og yderligere udbudsstyring.
På den anden side var flere medlemslande også skeptiske overfor
udbudsstyring.
-
Formandskabets opsummering var balanceret, men hverken ud-
budsstyring eller yderligere national statsstøtte er en god ide. Det
er et tilbageskridt.
-
Derimod er det mere fornuftigt at se på øgede lofter for offentlig
oplagring af skummetmælkspulver og smør til fast pris samt pri-
vat oplagring af svinekød, hvis det bliver nødvendigt senere. Helt
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. april 2016 om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 11. og 12. april 2016, til miljø- og fødevareministeren
1620511_0003.png
grundlæggende er vores fokus dog på at øge EU’s eksport og ad-
gang til tredjelandes markeder. Jeg havde i går møde med den
kinesiske ambassadør, hvor eksport af svinekød blev adresseret.
-
På rådsmødet forventer jeg, at der vil være en gentagelse af med-
lemslandenes ønsker til yderligere tiltag, og Kommissionen vil gi-
ve en status for markedssituationen samt de iværksatte tiltag.
2.
-
Punkt 2 om
klima og landbrug
har formandskabet taget af
dagsordenen igen.
3.
-
Under punkt 3 vil der være en status for forhandlingerne om for-
slaget om
fiskeridataindsamling.
Forordningen er grundlæg-
gende rammen for støtte til indsamling af data på fiskeriområdet.
Der sker en opdatering af forordningen i forhold til reformen af
fiskeripolitikken. Generelt støtter vi forslaget fra dansk side, og vi
har lagt vægt på at sikre en styrkelse af det regionale samarbejde i
forhold til dataindsamling.
4.
-
Under punkt 4 vil Kommissionen præsentere sit nye forslag om
tekniske bestemmelser
for fiskeri. Det omfatter blandt andet
fastlæggelse af krav til redskaber og lukkede områder.
-
Forslaget skal tilpasse de tekniske bestemmelser til reformen af
fiskeripolitikken. Der er i dag mere end 30 forordninger med tek-
niske bestemmelser, som med forslaget bliver lagt sammen i en
overordet rammeforordning. Derefter skal der ske en regional
udmøntning. Der er mange spørgsmål, som bedst håndteres regi-
onalt, så det giver god mening.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. april 2016 om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 11. og 12. april 2016, til miljø- og fødevareministeren
1620511_0004.png
-
Særligt i Nordsøen har det tidligere været vanskeligt at blive eni-
ge om en ændring af de tekniske bestemmelser. Det vil være et
forslag, som vil tage tid at forhandle på plads, så det er et forslag,
som vi vender tilbage til.
5.
-
Punkt 5 er en
fiskeripartnerskabsaftale med Cook-øerne
i
det sydlige Stillehav. Det er en meget lille aftale. Fra dansk side
holder vi os til den tilgang, der var enighed om i Fødevareudval-
get tilbage i 2011, hvor fokus var på bedre videnskabelig rådgiv-
ning og kontrol, menneskerettigheder og åbenhed om udmønt-
ningen af aftalerne.
6.
-
Punkt 6 drejer sig om at give Kommissionen mulighed for at ind-
lede f0rhandlinger om en
aftale om det nordlige centrale
Ishav
(Arktis), så man undgår ureguleret fiskeri uden et viden-
skabeligt grundlag. Det er selvfølgelig særligt vigtigt at sikre de
grønlandske og færøske interesser i denne sag. Fra dansk side
kan det støttes, at der indledes forhandlinger. På sigt kan der og-
så blive tale om oprettelse af en regional fiskeriforvaltningsorga-
nisation for området, men dette vil kræve en fornyet beslutning i
Rådet at give mandat til at indlede drøftelser om dette.
7.
-
Punkt 7 er
planen for torsk i Nordsøen, Skagerrak og Kat-
tegat mv.
Tilbage i 2012 vedtog Rådet en tilpasning af dele af
torskeplanen fra 2008. Det skete med hjemmel i Traktatens arti-
kel 43, stk. 3, hvor Rådet lovgiver uden Europa-Parlamentet. EU-
domstolen underkendte i slutningen af 2015 Rådets vedtagelse
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. april 2016 om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 11. og 12. april 2016, til miljø- og fødevareministeren
1620511_0005.png
fra 2012. EU-domstolen afgjorde, at vedtagelsen skulle ske med
hjemmel i Traktatens artikel 43, stk. 2, hvor både Rådet og Euro-
pa-Parlamentet er lovgivere.
-
Der skal med udgangen af 2016 findes en midlertidig løsning,
indtil, der er vedtaget en ny flerårig plan for Nordsøen, Skagerrak
og Kattegat mv. Der bør hurtigst muligt ske en tilpasning til re-
formen af fiskeripolitikken.
-
Den nuværende torskeplan fra 2008 harmonerer ikke med re-
formen, landingsforpligtigelsen eller princippet om maksimalt
bæredygtigt udbytte. Derfor bør planen fra 2008 ophæves helt,
eller som minimum hurtigt tilpasses, så havdagesystemet afskaf-
fes, og beregningsmetoden til fastlæggelse af fiskerimuligheder
for torsk opdateres.
-
Det er også vigtigt, at Kommissionen meget snart fremlægger for-
slag til en ny flerårig forvaltningsplan for Nordsøen, Skagerrak og
Kattegat mv. Heldigvis er der i marts opnået enighed mellem Rå-
det og Europa-Parlamentet om en flerårig plan for Østersøen. Det
kan forhåbentlig bane vejen for fremskridt i forhold til en plan for
Nordsøen, Skagerrak og Kattegat.
8.
-
Formandskabet tilføjede i går eftermiddag et nyt punkt 8 om
fi-
nansielle instrumenter
i forhold til landbrugspolitikken. Det
er en opfølgning på drøftelsen i marts, hvor Kommissionen nu i
april specifikt vil præsentere mulighederne under Den Europæi-
ske Fond for Strategiske Investeringer. Det er med fokus på stør-
re og langsigtede investeringer for at fremme økonomisk vækst i
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. april 2016 om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 11. og 12. april 2016, til miljø- og fødevareministeren
1620511_0006.png
EU. Der kan det også være relevant at se på mulighederne i rela-
tion til landbrugssektoren. Hovedlinjen fra dansk side er, at det
bliver så markedsbaseret, effektivt og ubureaukratisk som muligt.
-
Under
siden sidst
vil jeg ikke nævne nogle punkter.
6