Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1629383_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (spm. AO)
Deltagere:
Miljø- og fødevareudvalget
Praktik:
Onsdag den 6. april 2016, kl. 16.00-17.30,
Christiansborg, S-092
Talens formål:
Besvarelse af samrådsspørgsmål AO om
reduktion af luftforureningen i Danmark fra danske kilder.
Kontaktpersoner:
Kontorchef Marie Louise Flach de
Neergaard, Departementet, Fødevarer & Forbruger-kontoret.
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (spm. AO)
Spørgsmål AO
”Hvad agter regeringen at foretage sig for at
reducere luftforureningen i Danmark fra danske
kilder og dermed omkostningerne heraf for
sundheden, naturen og økonomien, herunder
helbredsomkostningerne i Danmark fra dansk
landbrug (2,8 mia. kr./år), brændeovne i
Danmark (2,5 mia. kr./år) og transporten på de
danske veje (1,2 mia. kr./år), samt skaderne som
den danske luftforurening påfører udlandet (31
mia. kr./år) jf. årsrapporten fra Det
Miljøøkonomiske Råd 1. marts 2016?”
Svar
(Det talte ord gælder)
Tak for spørgsmålet om reduktion af
luftforureningen i Danmark fra danske kilder.
1
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6/4-16 om initiativer til at reducere luftforureningen i Danmark , til miljø- og fødevareministeren
1629383_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (spm. AO)
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (spm. AO)
1. Udviklingen i luftforureningen
Lad mig først starte med at understege, at den
historiske indsats for at reducere luftforurening
og forbedre luftkvalitet er i høj grad en
succeshistorie.
Det er lykkedes at reducere forureningen både i
Danmark og i EU betragteligt, så luftkvaliteten i
Danmark er betydeligt bedre i dag end for 10 eller
20 år siden, og udviklingen fortsætter i en positiv
retning.
Alle målinger og opgørelser viser hvert år stadige
forbedringer.
Danmark overholder sine forpligtelser til at
reducere den grænseoverskridende
luftforurening og bortset fra ét forureningsstof på
én målestation, kvælstofdioxid (NO2) på HC
Andersens Boulevard, så overholder vi alle EU’s
grænseværdier for luftforurening.
Dette skal sammenlignes med, at flere lande ikke
kan overholde EU-kravene: 16 EU-lande
overskrider partikelgrænseværdien, 19
overskrider NO2-grænseværdien, og 14 lande
overholder ikke deres 2010-lofter for udledning
af luftforurening.
Luftforurening er grænseoverskridende og
langtransporteret, så det er afgørende at fremme
fælles EU- og international regulering, som
reducerer luftforureningen på tværs af
grænserne. Problemet kan ikke løses i Danmark
alene. Det mest fornuftige er derfor at fokusere
på at få ensartede regler, som gælder for alle EU-
landene, som effektivt samlet forbedrer
luftkvaliteten til gavn for borgerne uden at
underminere danske virksomheders
konkurrenceevne.
Arbejdet med at nedbringe luftforureningen via
EU- og international regulering og håndhævelse
vil jeg vende tilbage til, når jeg besvarer det andet
samrådsspørgsmål, AP.
3
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6/4-16 om initiativer til at reducere luftforureningen i Danmark , til miljø- og fødevareministeren
1629383_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (spm. AO)
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (spm. AO)
2. Indsatsen i Danmark
I første omgang vil jeg skitsere, hvad regeringen
gør for at reducere luftforureningen fra danske
kilder.
Vi har en række nationale reguleringer af danske
kilder, og lad mig kort gå igennem de centrale
kilder, som spørgeren selv nævner i spørgsmål
AO: nemlig landbrug, transport og brændeovne.
Brændeovne:
Vi har siden 2008 stillet skærpede emissionskrav
til nye brændeovne i Danmark, hvilket har givet
en markant miljøgevinst og samtidig medvirket
til en stor teknologiudvikling blandt de danske
brændeovnsproducenter, som er førende på
verdensplan med at fremstille brændeovne med
et lavt partikeludslip. Denne styrkeposition åbner
nye perspektiver for de danske producenter i de
kommende år, idet alle lande i EU fra 2020 skal
overholde de krav til partikeludledning, som
gælder i Danmark i dag. Emissionskravene til nye
brændeovne gælder også for eksisterende
5
brændeovne, der ønskes solgt eller videregivet.
På den måde forsvinder de gamle forurenende
ovne ud af markedet, når brændeovne udskiftes.
En ny brændeovn udleder i gennemsnit op mod
80 % færre partikler end en gammel ovn fra før
1990. Dertil kommer en væsentligt bedre
brændeøkonomi. Derfor er det relevant at
fremme udskiftning, for eksempel ved tilskud til
skrotning af gamle ovne - en ordning, som
regeringen satte i gang sidste år. Det skal ske ad
frivillighedens vej og ikke gennem hverken
forbud eller afgifter.
Skrotningsordningen for ældre brændeovne er
blevet taget godt imod af danskerne, og over
11.000 brændeovnsejere har allerede gjort brug af
muligheden. Endvidere har regeringen sammen
med bl.a. SF indført en grøn Bolig-Job-ordning,
hvor der gives fradrag til at forbedre skorstenen
eller skrotte sin brændeovn helt. Dertil kommer
løbende kampagner med fokus på gode
fyringsvaner og fordele ved at skifte en ældre
brændeovn.
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6/4-16 om initiativer til at reducere luftforureningen i Danmark , til miljø- og fødevareministeren
1629383_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (spm. AO)
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (spm. AO)
Alt sammen er med til at bidrage til den fortsatte
reduktion af forurening med partikler fra
brændeovne i Danmark.
Transport:
Transportens forurening reguleres i høj grad i EU
og internationalt ved krav til køretøjer, der
markedsføres i EU og internationale krav til fx
skibsfart, men vi har også national regulering,
hvor dette giver mening.
Vi har miljøzonekrav til busser og lastbiler i de
fem største byer i Danmark, som effektivt har
fremmet brug af partikelfilter på de tunge
køretøjer i hele Danmark.
Dieselpersonbiler, der eftermonteres med
partikelfilter, undgår en årlig partikelafgift på
1.000 kr.
I forhold til den ene overskridelse af EU’s
grænseværdi for NO2, som vi har i København, er
der gennemført en målrettet indsats ved at
7
eftermontere rensesystemer på 300 Movia-
busser, som kører i centrum af byen. En indsats
med bred opbakning i Folketinget (V, K, S, SF og
RV).
Landbrug:
I forhold til landbrugets udledning af ammoniak,
så er Danmark langt foran de andre EU-lande i
forhold til at reducere ammoniak fra
husdyrproduktionen.
De løsninger til reduktion af
ammoniakfordampning, som vi bruger i
Danmark, for eksempel gylleforsuring, bruges
slet ikke i vores nabolande. For basale tiltag som
forbud imod bredspredning af gylle og
overdækning eller flydelag på gylletanke er
anvendelsen mere udbredt i Danmark end i andre
lande.
Dansk landbrug har således allerede reduceret
ammoniak fra husdyrproduktionen langt ud over,
hvad andre lande gør. Den seneste
emissionsopgørelse for ammoniak viser således,
8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6/4-16 om initiativer til at reducere luftforureningen i Danmark , til miljø- og fødevareministeren
1629383_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (spm. AO)
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (spm. AO)
at Danmark har reduceret sine
ammoniakemissioner med 18 % fra 2005 til 2014.
Til sammenligning har EU-landene i gennemsnit
reduceret ammoniakemissionerne med 5 % i
samme periode.
Det kan ikke helt afvises, at fødevare- og
landbrugspakken, der blev indgået politisk aftale
om lige inden jul, kan medføre en øget emission
af ammoniak.
Om det vil være nødvendigt at iværksætte tiltag,
vil bl.a. afhænge af udviklingen i
husdyrproduktionen frem mod 2020.
Dette gælder i øvrigt også for NOx, hvor vi holder
øje med, om den sænkede NOx-afgift vil føre til
mere NOx-forurening. Der kommer inden for
kort tid en ny fremskrivning af NOx-udledninger
frem imod 2020, som vil give os bedre viden om
udviklingen.
Miljøteknologi og eksportfremme:
Jeg vil samtidig også understrege en anden
dimension af den nationale indsats for renere
luft, nemlig den miljøteknologiske udvikling.
For at sikre fortsatte reduktioner har vi brug for
teknologisk udvikling, som kan bidrage til nye,
billigere og mere effektive løsninger. Det
Miljøteknologiske Udviklings- og
Demonstrationsprogram (MUDP) er derfor
centralt for at nedbringe fremtidens
luftforurening. Ikke blot i Danmark, men bestemt
også i andre lande, når danske virksomheder
sælger deres løsninger der.
Danmark skal fortsætte med at udvikle nye
teknologier og bruge vores styrkepositioner på
eksportmarkederne, og regeringen vil understøtte
dette.
For eksempel bliver et strategisk samarbejde på
luft med Kina snart iværksat mellem
Miljøstyrelsen og de kinesiske miljømyndigheder.
9
10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6/4-16 om initiativer til at reducere luftforureningen i Danmark , til miljø- og fødevareministeren
1629383_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (spm. AO)
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (spm. AO)
3. Den videre danske indsats
Samlet set er det min vurdering, at vi i Danmark
har en passende national regulering af
luftforurening, som sikrer, at der ikke sker en
unfair konkurrencepåvirkning af danske
virksomheder, og som sikrer, at
miljøreguleringen er til gavn for danskerne – ikke
til unødig gene.
Regeringen vil fortsætte denne linje.
11
12