Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1629378_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april 2016 i Miljø- og fødevareudvalget (spm
AC/AD)
Deltagere:
Miljø- og fødevareudvalget
Praktik:
Onsdag den 6. april 2016, kl. 15.00-16.00,
Christiansborg
Talens formål:
Besvarelse af samrådsspørgsmål AC og AD
om NOx-udledning fra dieselbiler og kvælstofudledning fra
landbruget.
Kontaktpersoner:
Kontorchef Marie Louise Flach de
Neergaard, Departementet, Fødevarer & Forbruger-kontoret.
Samråd den 6. april 2016 i Miljø- og fødevareudvalget (spm AC/AD)
Spørgsmål AC
”Hvad er baggrunden for, at regeringen støtter, at
dieselbilerne de næste mange år kan øge
forureningen med kvælstof-ilter (NOx), herunder
sundhedsskadelig NO2, selvom der findes
teknologi, der kan forhindre denne udvikling?”
Spørgsmål AD
”Hvilke kompenserende tiltag vil regeringen
gennemføre, for at forhindre at NOx-
forureningen i byerne og kvælstofbelastningen af
naturen øges, når regeringen samtidigt med
lempelserne i NOx-forureningen fra dieselbiler vil
øge kvælstofforureningen fra landbruget?”
Svar
(Det talte ord gælder)
Tak for de to spørgsmål, som jeg gerne vil besvare
samlet.
1
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NOx-forurening den 6/4-16, til miljø- og fødevareministeren
1629378_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april 2016 i Miljø- og fødevareudvalget (spm AC/AD)
Samråd den 6. april 2016 i Miljø- og fødevareudvalget (spm AC/AD)
Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at kravene
om, at nye biler skal testes ved virkelig kørsel, vil
bidrage til et markant fald i dieselbilernes
faktiske forurening og dermed være et afgørende
skridt i den rigtige retning. Regeringen støtter
altså ikke, at bilerne kan øge forureningen.
1. EU-reglerne har fejlet
Dernæst vil jeg give spørgeren ret i, at der findes
teknologi, der kan reducere dieselbilernes NOx-
udledning, så de overholder EU’s grænseværdier
– også ved faktisk kørsel på vejene. Vi har blandt
andet nogle danske virksomheder, som
fremstiller sådanne rensesystemer (f.eks. Haldor
Topsøe og Amminex).
Desværre har EU-reglerne for test og
typegodkendelse været for dårlige, så nogle
bilproducenter har kunnet undgå at anvende
disse, lidt dyrere og komplicerede teknologier.
Hovedfokus i denne sag er derfor at få strammet
op på EU-reglerne så hurtigt som muligt.
3
På linje med den tidligere regering, har den
siddende regering presset Kommissionen og de
andre medlemsstater for at få opstramninger i
den måde, EU tester nye biler på.
Den tidligere miljø- og fødevareminister var tæt
inde over denne sag, og tog i efteråret 2015,
sammen med Østrig, initiativ til, at sagen blev
drøftet blandt miljøministrene i EU.
2. Forhandlingerne i efteråret 2015
Regeringen har efter fast praksis oversendt
grundnotater om forhandlingerne til dette udvalg
og Europaudvalget i to omgange, og det fremgår
af disse, at regeringen mener, at det er relevant at
arbejde for at få etableret en testmetode, der
sikrer at bilerne ved virkelig kørsel har en
udledning, der afspejler de fastsatte
grænseværdier, og at den nye testmetode skal
implementeres hurtigst muligt med en så lille
margin for afvigelse som muligt.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NOx-forurening den 6/4-16, til miljø- og fødevareministeren
1629378_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april 2016 i Miljø- og fødevareudvalget (spm AC/AD)
Samråd den 6. april 2016 i Miljø- og fødevareudvalget (spm AC/AD)
Med udgangspunkt i regeringens holdning deltog
ministeriets medarbejdere i forhandlingerne og
søgte sammen med særligt Holland at fastholde
et højt miljømæssigt ambitionsniveau.
Selv om det endelige kompromis var mindre
ambitiøst end vores udgangspunkt, så stemte
Danmark ja til forslaget. Ganske enkelt, fordi det
var det bedst mulige resultat, der kunne opnås.
Det var det bedste for miljøet og folkesundheden
omsider at få vedtaget stramninger i stedet for at
udskyde beslutningerne endnu længere.
De nye krav betyder, at nye biler siden årsskiftet
testes ved virkelig kørsel – det som kaldes ”real
driving emissions”.
Bilerne testes både ved bykørsel, landevejskørsel
og på motorvejene.
Vi kommer fra en situation, hvor bilerne kun
skulle testes i et laboratorium, og hvor bilerne
ved faktisk kørsel har forurenet omkring 5-700 %
mere, end laboratorietesten viste.
5
I en overgangsperiode fra 2017 til 2020 vil dette
blive reduceret til maksimalt 110 %, og fra 2020
vil kun måleudstyrets usikkerhed kunne tillades
som tillæg til grænseværdien.
I første omgang er måleusikkerheden sat til 50 %,
men efter dansk pres er der indbygget en
revisionsklausul i reglerne, hvor Kommissionen
hvert år skal se på måleinstrumenternes
usikkerhed og løbende justere den tilladte
usikkerhedsmargin. Det er min forventning, at
Kommissionen vil tage dette meget seriøst.
Resultatet giver en væsentlig reduktion i NOx-
udledningerne fra nye dieselbiler. Det er derfor
forkert, når spørgeren lægger til grund, at
reglerne vil give lov til øgede udledninger fra
bilerne, og at kravene er en lempelse for
bilproducenterne.
De vil tværtimod bidrage til et markant fald i
dieselbilernes faktiske forurening og dermed
være et afgørende skridt i den rigtige retning. Og i
lyset af den lange og hidtil resultatløse proces i
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NOx-forurening den 6/4-16, til miljø- og fødevareministeren
1629378_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april 2016 i Miljø- og fødevareudvalget (spm AC/AD)
Samråd den 6. april 2016 i Miljø- og fødevareudvalget (spm AC/AD)
EU, var det rigtige at stemme ja til den
stramning, der kunne opnås enighed om.
Alternativt ville man have forsinket en løsning på
problemet, til skade for sundhed og miljø.
3. Brug for yderligere stramning af
typegodkendelsesreglerne
Det næste skridt bliver at rette fokus mod en
styrket kontrol af de biler, der er taget i brug, så
vi er sikre på, at bilerne bliver ved med at
overholde forureningskravene.
Kommissionen har fremlagt deres forslag til
opstramninger i den gældende
typegodkendelsesforordning, og jeg ser frem til
forhandlingerne i EU om forslaget.
Et grundnotat om dette er blevet forelagt
Folketinget af transport- og bygningsministeren
med regeringens foreløbige holdning.
Et af de helt centrale punkter i den danske
holdning er, at vi skal sikre langt større
transparens i typegodkendelsessystemet, så
tilliden til EU’s forureningskrav til biler kan
genetableres.
4. Konsekvenser for Danmark
Hvad er så konsekvensen af dieselbilernes for
høje udledninger af NOx, spørges der om i
spørgsmål AD.
Jeg kan konstatere, at den samlede danske
udledning af NOx falder og har været faldende
igennem de sidste mange år. Den nye regulering
af dieselbilerne, som netop er vedtaget, vil
bidrage til yderligere fald i udledningerne.
Der er således ikke tale om en stigning i
kvælstofbidraget til naturen, som følge af bilernes
NOx-udledning, men om et fald.
7
8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om NOx-forurening den 6/4-16, til miljø- og fødevareministeren
1629378_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april 2016 i Miljø- og fødevareudvalget (spm AC/AD)
Samråd den 6. april 2016 i Miljø- og fødevareudvalget (spm AC/AD)
Danmark er jævnfør Gøteborg-protokollen
forpligtet til at reducere NOx-udledningen med
56 % fra 2005 til 2020.
Justeringen af NOx-afgiften kan betyde, at
udledningen af NOx vil falde lidt langsommere
end hidtil forventet. Der bliver derfor lavet en ny
fremskrivning for NOx her i foråret, så vi kender
en eventuel manko for at nå målet om 56 %
reduktion i 2020. Regeringen vil i så fald tage
stilling til håndteringen af denne.
5. Landbrugets kvælstofudledning
Endelig spørges der også til regeringens planer
for kompenserende tiltag over for øget
kvælstofforurening fra landbruget.
Det kan ikke helt afvises, at fødevare- og
landbrugspakken, som der blev indgået politisk
aftale om lige inden jul, kan medføre en øget
emission af ammoniak.
Om det vil være nødvendigt at iværksætte tiltag,
vil bl.a. afhænge af udviklingen i
husdyrproduktionen frem mod 2020.
9
10