Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1623733_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Veterinærkontoret
J.nr. 2016-4081
Ref. KASRAS
Den 20. april 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 659 (MOF alm. del) stillet 6. april 2016 efter
ønske fra Simon Kollerup (S).
Spørgsmål nr. 659
Hvilke konsekvenser har de lange dyretransporter af danske dyr for socioøkonomiske forhold som
f.eks. klimabelastning, udbredelsen af smitsomme sygdomme og antallet af arbejdspladser i
fødevareklyngen?
Svar
I forhold til konsekvenserne vedrørende udbredelsen af smitsomme sygdomme, har jeg forelagt
spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der oplyser følgende, hvortil jeg henholder mig:
”Dyretransporter indebærer, uanset længde af transporten, meget ringe risiko for spredning af
smitsomme husdyrsygdomme, idet kun raske dyr transporteres. Transportmidler, der har
transporteret dyr ud af landet, vaskes og desinficeres ved hjemkomst til Danmark efter branchens
retningslinjer, ’Danish’ branchekoden.
I tilfælde af udbrud af en anmeldepligtig sygdom indføres restriktioner for transport af dyr i en zone
omkring et smittet husdyrbrug. Det vil sige, at dyretransporter udelukkende kan foregå til områder,
der ikke er underlagt restriktioner.”
I forhold til konsekvenserne for antallet af arbejdspladser, forholder det sig sådan, at hovedparten af
beskæftigelsen på de danske slagterier kan tilskrives slagtning af svin. Det er muligt at
estimere,
hvorledes slagteribeskæftigelsen vil blive påvirket, hvis tilstrømningen af slagtesvin ændres. Imidlertid
er det vanskeligt at estimere, hvorledes reglerne for lange dyretransporter spiller ind på produktionen
på de danske svinebedrifter og tilstrømningen til slagterierne.
Omtrent 300.000 slagtesvin blev eksporteret i 2015, jf. Danmarks Statistik. Dette skal ses i relation til,
at omtrent 18 millioner slagtesvin blev slagtet i Danmark i 2015. Sidstnævnte afstedkommer en
slagteribeskæftigelse på omtrent 6.600 personer, jf. Landbrug & Fødevarer. Antages det, at mere
restriktive regler for lange dyretransporter afstedkommer, at alle danske slagtesvin slagtes på danske
slagterier, og at slagteribeskæftigelsen stiger forholdsmæssigt, vil dette føre til en merbeskæftigelse på
omtrent 100 personer.
Langt størstedelen af de svin, der eksporteres, er imidlertid smågrise. En stor del af den danske
produktion af smågrise er møntet på eksport. Således kan mere restriktive regler vedrørende
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 659: Spm. om, hvilke konsekvenser de lange dyretransporter af danske dyr har for de socioøkonomiske forhold, til miljø- og fødevareministeren
dyretransporter – afhængig af den konkrete udformning - have en ganske betydelig negativ
indvirkning på beskæftigelsen i de danske svinebedrifter. Det er tvivlsomt, om denne effekt ville kunne
opvejes af en stigning i beskæftigelsen på slagterierne.
Esben Lunde Larsen
/
Kasper Rasmussen.
2