Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1622689_0001.png
Den 15. april 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse
af spørgsmål nr. AH stillet af Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg
DET TALTE ORD GÆLDER
Spørgsmål AH
”I lyset af, at ”Det blå Kort” udpeger
områder, hvor reguleringen skærpes,
lempes eller ikke er omfattet af den
målrettede regulering, bedes ministeren
redegøre for kortets tilblivelse,
målgruppe og hvordan det understøtter
regeringens 16-punktsplan, der bl.a. skal
give danske landmænd lov til at gøde
mere. Ministeren bedes her ud over
redegøre for, hvilke beskyttelsesniveauer,
der gælder i dag, og hvilke
beskyttelsesniveauer, der skal gælde i
fremtiden for de enkelte områdetyper,
som angives på kortet, og for om disse
har været i høring ved berørte erhverv.
Endelig bedes ministeren redegøre for de
økonomiske konsekvenser for landmænd
og samfund, forventet miljøgevinst samt
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om det blå kort, den 31/3, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AH, til miljø- og fødevareministeren
landmænds mulighed for at
imødekomme ’det blå kort’ med målinger
og teknologier.”
Svar
Tak for det, og jeg vil også gerne takke
for velkomsten i udvalget. Det er et
arbejde, jeg ser meget frem til, og jeg er
jo ikke helt ny i udvalget, men sidder jo
som en ny minister her, så jeg ser frem
til vores samarbejde. Også tak til Liberal
Alliance for at indkalde til samrådet.
Jeg går ud fra, at spørgerne med det ”blå
Danmarkskort” henviser til det kort,
som er optrykt som bilag 2 til vores
aftale om fødevare- og
landbrugspakken, og -
Det blå kort har givet anledning til en
del debat. Jeg er glad for spørgsmålet,
som giver mig mulighed for at rydde
eventuelle misforståelse og bekymringer
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om det blå kort, den 31/3, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AH, til miljø- og fødevareministeren
af vejen og sætte kortet ind i den rette
sammenhæng.
---
Kortet viser den forventede fordeling af
indsatsbehov for kvælstofreduktion ved
fuld indfasning af den målrettede
regulering i 2021 sammenholdt med
kvælstofeffekten af den eksisterende
regulering. Navnlig de elementer af den
eksisterende regulering, som lempes
med Fødevare- og Landbrugspakken.
Der er i udarbejdelsen af kortet taget højde for,
at 6.200 tons af indsatsen udskydes til 3.
vandplanperiode efter 2021. Der er endvidere
taget højde for, at der iværksættes kollektive
indsatser i form af bl.a. vådområder,
minivådområder mv.
Den kommende målrettede regulering skal
håndtere det indsatsbehov, som herefter
resterer på ca. 3.800 tons.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om det blå kort, den 31/3, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AH, til miljø- og fødevareministeren
Kortet er en foreløbig illustration af, hvordan
indsatskravene i den målrettede regulering
forventes at slå forskelligt geografisk igennem i
forhold til den hidtidige generelle regulering
med reducerede gødningsnormer, krav om
randzoner mv.
Kortet tjener mest af alt til at illustrere
grundprincippet i målrettet regulering, nemlig
at der på sårbare landbrugsarealer fortsat skal
leveres en betydelig reduktionsindsats.
Dernæst vil der være arealer, hvor kravene vil
være lempeligere end i dag, men hvor der vil
være behov for at indføre visse kvælstofkrav.
Endelig vil der være arealer, hvor der ikke er
behov for restriktioner.
---
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om det blå kort, den 31/3, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AH, til miljø- og fødevareministeren
Udover at kortet er foreløbigt vil jeg
også understrege, at det ikke viser noget
om, hvordan de erhvervsøkonomiske
konsekvenser ved at indføre målrettet
regulering fordeler sig geografisk.
Københavns Universitet har gennemført
en foreløbig beregning af de
erhvervsøkonomiske konsekvenser af
målrettet regulering, når den er fuldt
indfaset i 2021.
På baggrund af de foreløbige tal for
indsatsbehovet i de enkelte
delvandoplande og med de foreløbige
principper for målrettet regulering, som
ligger i aftalen om Fødevare- og
landbrugspakken, vurderer Københavns
Universitet, at de årlige omkostninger
på landsplan ligger på ca. 300 mio. kr.
Når vi samtidig har fået beregnet, at
omkostninger ved den hidtidige
generelle regulering ligger på 1,3 til 1,8
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om det blå kort, den 31/3, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AH, til miljø- og fødevareministeren
mia.. årligt, så kan vi regne ud, at
gevinsterne ved at gå over til målrettet
regulering ligger på over 1 mia.. om året.
Med den pakke, vi har lavet, er det målet at der
ikke skal være landbrugsarealer, som vil få
negative erhvervsøkonomiske konsekvenser ved
målrettet regulering i forhold til reguleringen i
dag.
Målet er realistisk.
Det skyldes først og fremmest, at den
enkelte landmand vil få fleksibilitet i
forhold til at vælge præcis de
virkemidler, som er optimale på hans
bedrift til at leve op til miljøkravene.
---
VKO’s 16-punktsplan var et væsentligt
valggrundlag for regeringen forud for
Folketingsvalget sidste sommer.
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om det blå kort, den 31/3, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AH, til miljø- og fødevareministeren
Og regeringen har allerede leveret på
valgløftet. Der blev som bekendt indgået
politisk aftale om fødevare- og
landbrugspakken kort tid inden jul.
Randzoneloven er ophævet. Krav om
yderligere 60.000 ha efterafgrøder er
skrinlagt, og gødningsrestriktionerne er
fjernet med 2/3 nu. Og den sidste 1/3
fjernes efter planen fra august.
Det har været vigtigt for regeringen
hurtigt at levere på planen, fordi
landbruget står i en meget presset
økonomisk situation, som kræver en
håndsrækning her og nu, men bestemt
også på lang sigt
En så hurtig proces betyder samtidig, at
alle detaljer i den kommende målrettede
regulering ikke er på plads endnu. Med
den politiske aftale er der enighed om
nogle hovedprincipper. Vi skal med
målrettet regulering arbejde os henimod
at give bedrifterne en
udledningsadgang, som tillader en
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om det blå kort, den 31/3, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AH, til miljø- og fødevareministeren
ensartet udledning fra alle arealer i
hvert delvandopland. Og vi skal have
udviklet nye virkemidler, som sammen
med de kendte virkemidler kan indgå i
det katalog, som bedrifterne kan vælge
indenfor.
Der er et stort udviklingsarbejde i
ministeriet, inden vi kan gå i luften med
det nye system. Det gælder blandt andet
principper for beregning af
udledningsretten. Juraen skal
selvfølgelig på plads og vi skal have
udviklet et indberetnings- og
kontrolsystem. Både rettet imod
bedrifterne og imod os selv som
myndighed. På det grundlag skal vi
have gennemført endelige beregninger
af de erhvervsøkonomiske konsekvenser
ved målrettet regulering.
Som det fremgår af aftalen om
Fødevare- og Landbrugspakken, vil den
målrettede regulering blive fulgt af en
8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om det blå kort, den 31/3, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AH, til miljø- og fødevareministeren
økonomisk kompensation. Der arbejdes
med den konkrete udformning af
modellen i sammenhæng med selve
reguleringssystemet. De primære
hensyn er i den forbindelse, at det skal
være enkelt både for landmand og
administrationen.
Vi planlægger, at regeringen til efteråret
kan præsentere aftalekredsen bag
fødevare- og landbrugspakken for den
første konkrete løsningsmodel.
---
Sideløbende med udvikling af målrettet
regulering er ministeriet i gang med at
færdiggøre de kommende
vandområdeplaner for 2016-21. Det sker
blandet andet på baggrund af de mange
høringssvar, som er indkommet hos
Naturstyrelsen.
9
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om det blå kort, den 31/3, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AH, til miljø- og fødevareministeren
Det er forventningen, at
vandområdeplanerne kan offentliggøres
senere på året.
Vandområdeplanerne vil vise de
endelige indsatsbehov i hvert af de 90
delvandoplande. Herunder vil den
forventede effekt af kollektive indsatser
– som f.eks. vådområder – fremgå
sammen med den forventede tidslinje
for indfasning af indsatsen i de enkelte
vandområder frem mod 2021.
Det planlægges, at jeg deltager i en
række stormøder rundt om i landet,
hvorindholdet i de kommende
vandområdeplaner præsenteres for
interesserede borgere.
---
Adgangen til at bedrifterne kan vælge
virkemidler kombineret med en
10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om det blå kort, den 31/3, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AH, til miljø- og fødevareministeren
kompensationsordning vil være
afgørende for, hvordan de
erhvervsøkonomiske konsekvenser
fordeler sig. Og det er jo i sidste ende,
hvad det hele drejer sig om. At levere
miljøindsatser, hvor der er behov for
det, samtidig med at vi skaber grundlag
for erhvervsøkonomiske gevinster for
landbruget.
Hvordan dette tilsammen falder ud og
fordeler sig geografisk, kan vi først sige
noget endeligt om, når regeringen
senere er klar med konkrete forslag til
model for målrettet regulering og
økonomisk kompensation.
Men som jeg indledte med at fremhæve,
så viser beregninger, at der samlet set vil
være betydelige gevinster for erhvervet
ved at gå over til målrettet regulering.
Og som noget helt centralt, er det med
den fødevare- og landbrugspakke, vi har
11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om det blå kort, den 31/3, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AH, til miljø- og fødevareministeren
lavet, vores mål, at alle bedrifter vil få en
gevinst ved den nye regulering.
Jeg håber det besvarer spørgsmålet, og
jeg takker for ordet.
12