Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1567170_0001.png
Miljø- og Fødevareministeriet
EU og Internationalt/ JWP/KADSA
Den 7. oktober 2015
Samråd i Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg,
onsdag den 7. oktober 2015
(Det talte ord gælder)
Spørgsmål C:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til de
kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 22. oktober 2015 og rådsmøde (miljø) den
26. oktober 2015, samt eventuelle sager, hvortil der
søges mandat i Europaudvalget.”
Svar:
-
Jeg forelægger tre punkter til forhandlingsoplæg i
Europaudvalget på fredag i forhold til rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 22.-23. oktober 2015. Det er
punkt 1 om fiskerimuligheder i Østersøen for 2016,
punkt 5 om skoleordningerne for mælk, frugt og
grøntsager samt punkt 9 om kontrolforslaget. Resten
af punkterne er til orientering.
Det første punkt er
fiskerimuligheder i Østersøen
for 2016.
Forslaget er på rådsmødet med henblik på
politisk enighed.
-
For torsk foreslår Kommissionen en reduktion af
kvoten på 20 % i den østlige del af Østersøen.
Derudover kompliceres situationen af, at den torsk,
der fanges i den vestlige del af Østersøen, består af
1.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret brugt ved besvarelsen af MOF alm. del - samrådsspm. C den 7/10-15 om redegørelse for indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22. oktober 2015 og rådsmøde (miljø) den 26. oktober 2015, til mlijø- og fødevareministeren
både den vestlige torskebestand og den østlige
torskebestand.
-
I mandags fremlagde Kommissionen et oplæg for
torsk i den vestlige del af Østersøen, hvor der foreslås
en reduktion på næsten 35 %. Den store reduktion
skyldes, at Kommissionen laver et stort fradrag for
rekreativt fiskeri, hvilket vi altså mener, er forkert.
-
For rødspætte foreslås en stigning i kvoten på 18 %.
For sild foreslås en stigning i den vestlige Østersø på
12 %. For resten af bestandene vil jeg henvise til
samlenotatet.
-
Regeringens udgangspunkt er fortsat at sikre et
bæredygtigt fiskeri baseret på de overordnede
principper i fiskeripolitikken. Der er en positiv
udvikling for sild, laks og rødspætte, men det ser
sværere ud for de to torskebestande i Østersøen.
-
For torsk i den østlige Østersø kan regeringen støtte
Kommissionens forslag, men man er nødt til at se det
i sammenhæng med torsk i den vestlige del af
Østersøen, så relativ stabilitet opretholdes. Med andre
ord, at der ikke ændres på kvotefordelingen mellem
medlemslandene.
-
Der kan blive brug for yderligere tiltag i forhold til
vestlig torsk. Men Kommissionens måde at indregne
2/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret brugt ved besvarelsen af MOF alm. del - samrådsspm. C den 7/10-15 om redegørelse for indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22. oktober 2015 og rådsmøde (miljø) den 26. oktober 2015, til mlijø- og fødevareministeren
1567170_0003.png
rekreativt fiskeri i forhold til kvoten er ikke rigtig, så
der er ikke grundlag for så markant en reduktion for
den vestlige torsk. Det skal vi have set på.
-
Det er ikke en let forhandlingssituation, hvor særligt
spørgsmålet om torskebestandene i den vestlige og
østlige del af Østersøen bliver vanskeligt at få løst.
2.
-
Punkt 2 drejer sig om de kommende
forhandlinger
mellem EU og Norge
om fiskeriet i 2016. Aftalen
med Norge har stor betydning for de danske fiskere.
Balancen i aftalen skal sikres, så de danske fiskere får
deres rimelige andel.
-
I forhandlingerne støtter jeg fastsættelse af kvoterne
for 2016 på grundlag af den videnskabelige
rådgivning, målsætningen om maksimalt bæredygtigt
udbytte og fastlagte forvaltningsplaner. I forbindelse
med forhandlingerne med Norge skal der også tages
stilling til konsekvenserne af gennemførelsen af EU’s
fiskerireform.
3.-4.
-
Punkt 3 er
forslag om en fiskeripartnerskabs-
aftale med Liberia
og punkt 4 er
forslag om en
fiskeriprotokol med Mauretanien.
For begge
punkter gælder det, at jeg holder mig til den tilgang,
der var enighed om i Fødevareudvalget tilbage i 2011,
hvor fokus var på bedre videnskabelig rådgivning og
3/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret brugt ved besvarelsen af MOF alm. del - samrådsspm. C den 7/10-15 om redegørelse for indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22. oktober 2015 og rådsmøde (miljø) den 26. oktober 2015, til mlijø- og fødevareministeren
1567170_0004.png
kontrol, menneskerettigheder og åbenhed om
udmøntningen af aftalerne.
-
Punkt 5 er
forslaget om skoleordningerne for
mælk, frugt og grøntsager.
Formandskabet vil
forsøge at opnå opbakning til at indlede forhandlinger
med Europa-Parlamentet i løbet af oktober.
-
Formandskabet har fremlagt et kompromis, hvor
Traktatens artikel 43, stk. 3 anvendes ved
fastsættelse af priser og mængder. Det synes alle
medlemslande inklusiv Danmark er vigtigt, så Rådet
alene kan træffe beslutninger om priser og mængder.
-
Mange medlemslande ønsker at tilføje flere produkter,
men fra dansk side ønsker vi fokus på friske
produkter. Formålet skal være at sikre fokus på sund
kost og ernæring.
-
Endelig er der spørgsmålet om fordelingen af midlerne
mellem medlemslandene, hvor vi fra dansk side på
skolemælk ønsker at tage hensyn til
medlemslandenes tidligere udnyttelse af ordningen.
Der forsøger formandskabet at finde et kompromis
mellem historisk udnyttelse og antal skolebørn.
-
Alt i alt tror jeg, at det kan lykkes formandskabet at
finde et balanceret kompromis, så der kan indledes
forhandlinger med Europa-Parlamentet.
4/11
5.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret brugt ved besvarelsen af MOF alm. del - samrådsspm. C den 7/10-15 om redegørelse for indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22. oktober 2015 og rådsmøde (miljø) den 26. oktober 2015, til mlijø- og fødevareministeren
1567170_0005.png
6.
-
Punkt 6 drejer sig om
status for handels-
forhandlinger på landbrugsområdet,
hvor der i
samlenotatet er givet en gennemgang af de mange
forskellige aftaler og forhandlinger. Det russiske
importforbud har vist, hvor vigtigt det er, at vi fra
EU’s side er mere aktive i forhold til at sikre adgang til
andre markeder. Det optimale ville selvfølgelig være,
hvis vi kunne få gang i forhandlingerne i WTO. Det ser
desværre vanskeligt ud, da tidsplanen er skredet.
7.
-
Punkt 7 drejer sig om
klima-smart landbrug,
hvor
formandskabet lægger op til en generel drøftelse. Det
var en drøftelse, som skulle være taget på det
uformelle rådsmøde i september, hvor emnet i stedet
blev markedssituationen. Formandskabet vil give
oplægsholderne mulighed for at præsentere deres
oplæg. Det bliver sandsynligvis en løs diskussion.
8.
-
Punkt 8 drejer sig om
markedssituationen for
landbrugsvarer,
hvor der må forventes en status
efter præsentationen af Kommissionens hjælpepakke i
september. Der vil umiddelbart ikke være nye tiltag.
-
Kommissionen foreslog med hjælpepakken yderligere
markedstiltag med privat oplagring for
skummetmælkspulver og ost. For at forbedre
likviditeten indeholdt pakken endvidere en ekstra
støttekonvolut til alle medlemslande, hvor
5/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret brugt ved besvarelsen af MOF alm. del - samrådsspm. C den 7/10-15 om redegørelse for indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22. oktober 2015 og rådsmøde (miljø) den 26. oktober 2015, til mlijø- og fødevareministeren
1567170_0006.png
Kommissionen desværre giver mulighed for national
medfinansiering.
-
På svinekød har Kommissionen tilkendegivet, at der
igen vil blive iværksat privat oplagring med højere
støttesatser, og hvor spæk bliver inkluderet. Det skal
dog ske på rigtige tidspunkt, hvilket sandsynligvis
først er i december.
-
Endelig vil jeg holde Kommissionen fast på, at der
skal findes en løsning på de russiske veterinære
restriktioner på svinekødsprodukter som spæk, fedt
og biprodukter. Det vil være efter samme model som
for oksekødsbiprodukter, der heller ikke er omfattet af
de økonomiske sanktioner.
9.
-
Punkt 9 drejer sig om
forslag til en ny
kontrolforordning.
Forslaget sætter den
overordnede ramme for organisering af offentlig
kontrol af fødevarer, foder, dyr og planter i EU. Det er
et omfattende forslag, der opdaterer og
sammenskriver den eksisterende lovgivning. Der blev
taget et forhandlingsoplæg tilbage i maj 2015. Jeg vil
fremhæve to væsentlige udestående punkter i
forhandlingerne i Rådet.
-
I forhold til gebyrfinansiering af kontrollen havde
Kommissionen lagt op til en mere ensartet model dog
med en undtagelse for mikro-virksomheder. Der er
6/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret brugt ved besvarelsen af MOF alm. del - samrådsspm. C den 7/10-15 om redegørelse for indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22. oktober 2015 og rådsmøde (miljø) den 26. oktober 2015, til mlijø- og fødevareministeren
1567170_0007.png
desværre ikke opbakning til harmonisering af
gebyrfinansieringen. Det er ærgerligt, da det er et
stort dansk ønske at få mere lige konkurrencevilkår.
Tværtimod lægger formandskabet op til en forringelse
i forhold til status quo, så færre områder underlægges
obligatorisk gebyrfinansiering. Efter min mening bør vi
skærpe holdningen, så det er klart, at vores mål er
som minimum at opretholde status quo.
-
Derudover lægger vi vægt på, at medlemslandene
kan organisere kontrollen, så den passer til nationale
forhold bedst. Det synes jeg er lykkedes. Der er dog
flere medlemslande, som ønsker, at dyrlæger skal stå
for hovedparten af kontrollen af animalske produkter.
Det er meget dyrt og giver ikke nødvendigvis mening.
---o0o---
-
I forhold til rådsmødet (miljø) som finder sted den 26.
oktober 2015 har formandskabet sat et miljøpunkt på
dagsordenen om politisk drøftelse af EU’s opfølgning
de
nye
for
globale
bæredygtighedsmål
udvikling,
2030
vi
fik
agendaen
bæredygtig
som
vedtaget på FN topmødet den 25. september 2015.
Derudover har formandsskabet netop i dag sat et
yderligere punkt på dagsordenen. Punktet omhandler
en drøftelse af det Europæiske semester med fokus
på miljøskadelige subsidier og implementering af
miljølovgivning. Vi forventer at modtage dokumenter
7/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret brugt ved besvarelsen af MOF alm. del - samrådsspm. C den 7/10-15 om redegørelse for indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22. oktober 2015 og rådsmøde (miljø) den 26. oktober 2015, til mlijø- og fødevareministeren
1567170_0008.png
herom fra formandsskabet inden for kort tid og jeg vil
sørge for, at orientere Folketinget om det nye punkt
dagsordenen,
når
dokumenterne
er
blevet
fremlagt.
1.
-
For så vidt angår
2030 agendaen for bæredygtig
udvikling
har vi været meget involveret fra dansk
side,
hvor
Lykketoft
var
formand
for
generalforsamlingen og statsministeren derfor delte
podiet med ham.
-
Jeg deltog selv på topmødet og der var et stærkt
dansk fingeraftryk på den formelle vedtagelse. Men
også i substansen af de 17 nye bæredygtighedsmål er
der et stærkt dansk fingeraftryk.
-
Danmark har gennem en solid indsats i
forhandlingerne fået mange af de danske mærkesager
igennem. Ikke mindst på miljøområdet hvor der er
gode mål på blandt andet vand, klima, bæredygtig
produktion- og forbrug, bæredygtige byer, hav og
biodiversitet.
-
Så vi står med et meget ambitiøst slutdokument, der
med de 17 globale mål sætter retningen for fremme
af bæredygtig udvikling frem mod 2030. Nu gælder
det om tage fat på implementeringen af målene – og
det kan vise sig at blive en støre udfordring en selve
vedtagelsen af målene.
8/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret brugt ved besvarelsen af MOF alm. del - samrådsspm. C den 7/10-15 om redegørelse for indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22. oktober 2015 og rådsmøde (miljø) den 26. oktober 2015, til mlijø- og fødevareministeren
-
Der er ikke tvivl om, at Danmark allerede ér, og
fortsat vil være, blandt de lande i verden, som ligger i
front med hensyn til at bidrage til den globale
opnåelse af verdensmålene.
-
Og så har vi ekspertise og teknologisk know-how på
en række områder, der kan hjælpe mange andre
lande på vej. Især når det kommer til grønne
teknologiløsninger – for eksempel på vandområdet.
Dér vil der virkelig være mulighed for at Danmark kan
bidrage til den globale opfølgning på målene.
-
Drøftelsen på Miljørådsmødet vil handle om EU’s
opfølgning. EU er på mange måder den region i
verden, der skal vise vejen til en global bæredygtig
udvikling.
-
Rådets præsident Donald Tusk og Kommissionens
viceformand Frans Timmermans deltog i New York, og
gav tilsagn om en ambitiøs europæisk opfølgning.
Man kan formentlig forvente et udspil fra
Kommissionen om den europæiske opfølgning på den
anden side af nytår.
-
Der skal fastsættes indikatorer for målene i foråret
2016 – og vi skal på baggrund heraf beslutte, hvordan
vi skal arbejde med implementeringen.
9/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret brugt ved besvarelsen af MOF alm. del - samrådsspm. C den 7/10-15 om redegørelse for indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22. oktober 2015 og rådsmøde (miljø) den 26. oktober 2015, til mlijø- og fødevareministeren
-
På rådsmødet vil jeg sige, at den danske regeringens
ønsker en ambitiøs opfølgning i EU, hvor alle
medlemslande bidrager.
-
Danmark vil arbejde for at integrere 2030-
dagsordenen i de relevante EU-strategier, for
eksempel EU’s strategi for Bæredygtig Udvikling og
EU’s Miljøhandlingsprogrammer. Der skal på den
måde sikres tværgående løsninger.
-
Vi vil desuden arbejde for, at EU samtidig udarbejder
tematiske rapporter på udvalgte områder, hvor der er
brug for målrettet opfølgning.
-
Vi skal derudover have en mere uformel drøftelse af
2030 dagsordenen ved en frokostdrøftelse sammen
med udviklingsministrene. Netop dét at vi skal have
en fælles drøftelse giver et vigtigt signal, om den
integrationstankegang, der er helt afgørende for, at vi
kan få bæredygtighedsdagsordenen ordentligt
forankret.
-
Jeg lover, at jeg vender tilbage, når vi er kommet lidt
længere i forhold til EU’s opfølgning, og har fået et
udspil fra Kommissionen.
2.
-
Jeg skal her til sidst oplyse udvalget om, at jeg i lyset
af Volkswagen skandalen har presset på for, at vi får
en drøftelse af problemet på Miljørådsmødet. Det er
10/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om oversendelse af talepapiret brugt ved besvarelsen af MOF alm. del - samrådsspm. C den 7/10-15 om redegørelse for indstilling til de kommende dagsordener for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22. oktober 2015 og rådsmøde (miljø) den 26. oktober 2015, til mlijø- og fødevareministeren
nu lykkedes, så vi får en drøftelse under eventuelt –
foranlediget af Danmark og Østrig.
11/11