NOTAT
Den 17. marts 2016
Sammenfattende redegørelse for forslag til plan om
ændrede gødskningsnormer
1) Indledning
Denne sammenfattende redegørelse er udarbejdet i henhold til lov om miljøvurdering af planer og
programmer. Redegørelsen er udarbejdet med afsæt i miljørapporten for forslag til plan om ændrede
gødskningsnormer, og redegørelsen er anvendt som beslutningsgrundlag i forbindelse med planens
vedtagelse. Redegørelsen offentliggøres samtidig med den endelige vedtagelse af denne ændring af den
danske nitrathandlingsplan som følge af ændringen af gødskningsnormerne, således at behandlingen
af resultaterne fra den offentlige høring og dennes betydning for udformningen af den endelige plan
bliver synlig for offentligheden. Der er samlet set indsendt 19 høringssvar rettidigt, mens 1 er indsendt
efter høringsfristens udløb. Alle 20 høringssvar er medtaget i den sammenfattende redegørelse.
Redegørelsen indeholder en beskrivelse af, hvordan miljøhensyn er integreret i planen, herunder
resumering og kommentering af høringssvar modtaget i forbindelse med den offentlige høring af
miljørapporten. Redegørelsen indeholder desuden en beskrivelse af alternativer til planen samt en
overordnet beskrivelse af den besluttede overvågning af planens væsentlige miljøpåvirkninger.
2) Integration af miljøhensyn i planen herunder kommentering af høringssvar
omhandlende miljørapport
2.1 Integration af miljøhensyn
Det fremgår af planen, at landmændene fra 2016 afskæres fra at anvende brak, randzoner og lavskov
til både at opfylde det fortsatte nationale krav om 240.000 ha efterafgrøder og kravet om 5 pct.
Miljøfokusområder (MFO) under Grundbetalingsordningen. Et areal med brak, randzoner eller
lavskov kan således kun anvendes til opfyldelse af det ene af kravene i et givent år. Det vurderes
umiddelbart, at landmændene fortrinsvis vil opfylde MFO-kravet ved at bibeholde randzonerne eller at
udlægge efterafgrøder, da dette er mere omkostnings-effektivt end brak og lavskov. Effekten er
estimeret af Miljø- og Fødevareministeriet på baggrund af scenarieberegninger fra Aarhus Universitet
og er beregnet til 1.197 ton kvælstof i 2016 og 867 ton kvælstof de følgende år. Da initiativet bygger på
regulering, vurderes effekten at være sikker og desuden varig. Effekten af ovenstående tiltag vedrører
grundvand og overfladevand. På et aggregeret niveau dækker kvælstofeffekten af ovenstående tiltag
den mertilførsel af kvælstof, der er i 2016 efter modregning af summen af baselineeffekten i 2013-16.
Effekten af initiativet overlapper dog ikke fuldstændigt med den lokale effekt af udfasningen af
normreduktionen, og der opstår derved en midlertidig merudledning af kvælstof til visse
kystvandområder på samlet set ca. 220 tons i 2016, 660 tons i 2017 og 430 tons i 2018. Hertil
bemærkes, at regeringen vil søge at målrette den del af den kollektive indsats, der iværksættes allerede
i 2016, på de vandområder, hvor der efter modregning af baseline og MFO vil ske en mertilførsel.
Naturerhvervsstyrelsen • Nyropsgade 30 • 1780 København V