Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1605622_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
1.
marts
2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 525 (MOF alm. del) stillet den 25. februar
2016 efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål nr. 525
Ministeren bedes fremsende kopi af miljøstyrelsens afgørelse af 3. februar
2016 ”Afslutning af sag om afvikling af svovlgruberne på Rønland - Afgørelse
efter miljøbeskyttelseslovens § 41 om ikke at meddele påbud” og besvare nedenstående
spørgsmål inden høringsfristens udløb 2. marts 2016:
1. Ministeren bedes redegøre for hvilke konsekvensvurderinger, der er udført,
som opfylder kravene i EU’s habitatdirektiv og fuglebeskyttelsesdirektiv og om
tilladelsens forhold til og overensstemmelse med EU-retten i øvrigt. Ministeren
bedes fremsende konsekvensvurderingen til udvalget.
2. Finder ministeren, at tilladelsen og konsekvensvurderingen uden tvivl opfylder
alle relevante punkter i Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse vedrørende
af 4. november 2011 Avedøreværket for så vidt angår Habitatdirektivet.
http://nmkn.dk/media/nmkn/64568/NMK-33-00275%20og
%20NMK-34-00056%20og%20NMK-10-00337.pdf
3. Hvilke bilagsarter j.fr. habitatdirektivet indgår i konsekvensanalysen?
4. Kan ministeren bekræfte, at der inden for den nærmeste fremtid skal udarbejdes
en ny samlet miljøgodkendelse for Cheminova, og at den foreliggende
tilladelse vil binde en ny, samlet godkendelse til en løsning, som måske ikke
er hensigtsmæssig, når den samlede forurening fra Cheminova skal vurderes
efter moderne lovgivning, herunder gennemførelsen af ny EU lovgivning?
5. Hvorfor medtages den kumulative effekt af forureningen på Rønland ikke i
konsekvensvurderingen?
6. Kan ministeren bekræfte, at hovedparten af forureningen i svovldepotet efterlades
selvom Cheminova i sin tid fik pålæg om at fjerne det hele? Ministeren
bedes redegøre for, hvor mange tons gift, der efterlades – fordelt på stoffer
– samt miljøkvalitetsmålet for disse stoffer i de nærliggende vandområder.
7. Er tilladelsen klimasikret i den forstand, at den til fulde tager højde for, at
Rønland vil blive oversvømmet mange gange i dette århundrede jf. Lemvig
Kommune klimatilpasningsplan?
8. Hvordan er der i tilladelsen taget højde for, at der fra 2019 skal foreligge en
tilbundsgående analyse af sundheds- og miljøforhold relateret til overfladevand
fra svovldepotet og andre forureninger på Rønland?
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om miljøstyrelsens afgørelse af 3/2-2016 Afslutning af sag om afvikling af svovlgruberne på Rønland - Afgørelse efter miljøbeskyttelseslovens § 41 om ikke at meddele påbud, til miljø- og fødevareministeren
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen som oplyser at:
Miljøstyrelsens afgørelse af 3. februar 2016 er ikke en godkendelse eller en tilladelse til f.eks. oplag af
affald. Styrelsens afgørelse er en konstatering af, at affaldsdepotet, som har ligget på stedet siden 1966-
73, er tømt for svovlaffald, og at affaldet er bortskaffet til godkendt modtager (NOAH, Langøya i
Norge). Desuden konstateres ved afgørelsen, at et tidligere meddelt påbud, stadfæstet af
Miljøankenævnet i 1982, om fjernelse af depotets indhold er opfyldt.
Tilbage i jorden ligger en betonkonstruktion, som er lettere forurenet. Den ovennævnte afgørelse
indeholder derfor også en vurdering af, at der ikke er hjemmel til at kræve betonkonstruktionen
fjernet, idet der er tale om en bygningskonstruktion fra 1966-73, som ikke udgør en væsentlig
miljørisiko for den omkringliggende jord eller overfladevandet i Nissum Bredning.
Jorden under og omkring det tidligere svovldepot er forurenet bl.a. efter lækage fra tidligere nedgravet
kloaksystem og fra svovldepotet før dette blev indspunset og overdækket i 1998.
Kopi af afgørelsen vedlægges.
1.
Afgørelsen af 3. februar 2016 er ikke en godkendelse eller tilladelse efter miljøbeskyttelsesloven, og der
er derfor ikke krav om, at der skal gennemføres konsekvensvurderinger i henhold til EU-lovgivningen,
f.eks. habitatbekendtgørelsen.
2.
Afgørelsen af 3. februar 2016 er ikke en godkendelse eller tilladelse efter miljøbeskyttelsesloven, og der
er derfor ikke krav om, at der skal gennemføres konsekvensvurderinger i henhold EU-lovgivningen.
Det er derfor heller ikke relevant at forholde sig til punkterne i Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse
af 4. november 2011 vedrørende Avedøreværket.
3.
Se svar 1 og 2.
4.
Cheminova har en gældende miljøgodkendelse, som omfatter alle virksomhedens nuværende
aktiviteter. Miljøstyrelsen påbegynder i 2016 en revurdering af denne eksisterende samlede
miljøgodkendelse. Ved en revurdering vurderes virksomhedens samlede forurening bl.a. i forhold til
nye EU-forskrifter, f.eks. BAT-reference dokumenter (Bedst Anvendelige Teknologi) og BAT-
konklusioner. Revurderingen kan resultere i, at vilkår for virksomhedens indretning og drift ændres
eller ophæves, og at der kan tilføjes helt nye og skærpede vilkår. Afgørelsen af 3. februar 2016 vedrører
en nu ophørt aktivitet, mens en miljøgodkendelse og dermed også en revurdering omfatter
igangværende aktiviteter på virksomheden. Afgørelsen af 3. februar 2016 er således ikke bindende for
indhold og omfang af den kommende revurdering af miljøgodkendelsen.
5.
Det fremgår af svar 1 og 2, at der ikke er pligt til at lave konsekvensvurdering i henhold til EU-
lovgivningen i det konkrete tilfælde.
6.
Cheminova fik i 1981 påbud om, at indholdet af betongruberne skulle fjernes. Dette påbud er nu
efterkommet med fjernelse af svovlaffaldet, og jeg kan derfor ikke bekræfte, at hovedparten af
forureningen i svovldepotet efterlades.
./.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om miljøstyrelsens afgørelse af 3/2-2016 Afslutning af sag om afvikling af svovlgruberne på Rønland - Afgørelse efter miljøbeskyttelseslovens § 41 om ikke at meddele påbud, til miljø- og fødevareministeren
Der er afleveret ca. 19.300 tons svovlaffald mv. til godkendt modtager. Selve betonkonstruktionen
efterlades. På baggrund af analyse af betonprøver er estimeret, at betonen ud over 25 tons svovl i alt
indeholder ca. 0,340 tons kemikalier, heraf ca. 0,020 tons færdigvarer (pesticider).
Der er fastsat generelle miljøkvalitetskrav for nogle få af stofferne (3 ud af 29 stoffer), men der er ikke
fastsat lokale kvalitetskrav for de nærliggende vandområder.
Stoffer, koncentrationer, samlet mængde og miljøkvalitetskrav fremgår af vedlagte tabel.
7.
Som nævnt ovenfor, er der ikke tale om en godkendelse eller tilladelse. Af svar 6 fremgår, at depotet er
tømt for indhold.
Miljøstyrelsen vurderer, at klimatilpasningen for det samlede fabriksområde på Rønland sker på
nedenstående grundlag, idet beskyttelsen af de samlede mængder produkter og kemikalier på
virksomheden har væsentlig større betydning end beskyttelsen af den efterladte betonkonstruktion.
Miljøstyrelsen har i 2010 udstedt et kommuneplantillæg for Rønland, og her er fastsat laveste tilladte
gulvkoter for nye anlæg for at sikre mod følgerne af vandstandsstigninger.
Det fremgår af Lemvig Kommunes Klimatilpasningsplan 2014-2017, at kommunen og Cheminova er i
dialog om de klimaudfordringer, som virksomheden må forvente i de kommende år.
8.
Det ligger uden for Miljøstyrelsens kompetenceområde, at der i 2019 skal tages stilling til de nævnte
analyser af sundheds- og miljøforhold. Kompetencen hertil ligger ved regionerne. Region Midtjylland
er blevet hørt om Miljøstyrelsen udkast til afgørelse af 3. februar 2016, og har meddelt at regionen ikke
har kommentarer til den juridiske afgørelse.
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om miljøstyrelsens afgørelse af 3/2-2016 Afslutning af sag om afvikling af svovlgruberne på Rønland - Afgørelse efter miljøbeskyttelseslovens § 41 om ikke at meddele påbud, til miljø- og fødevareministeren
1605622_0004.png
Bilag til svar på spørgsmål 525
Liste over stoffer, koncentrationer, samlet mængde og miljøkvalitetskrav
Prøve
CAS nr.
Middelværdi Samlet mængde Miljøkvalitetskrav
1
)
af 6 prøver
i 5000 tons
beton
µg/l
mg/kg
tons
-
-
Total-P
16,4
0,082
-
-
Total-S
5017
25,1
-
-
TOC
<0,3
-
7439-97-6
Hg
0,2
0,001
0,05 (tilføjet)
2
7440-38-2
As
15,2
0,076
0,11 (tilføjet)
2
-
152-18-1
MOOOPS
0,7
0,003
-
15959-01-0
EEMOOOPS
0,9
0,005
-
126-68-1
EOOOPS
3,4
0,017
-
152-20-5
MOOSPO
0,1
0,001
-
2404-05-9
EEMOOSPO
0,3
0,001
-
1186-09-0
EOOSPO
2,0
0,010
-
3288-58-2
EEMOOSPS
4,0
0,020
-
2953-29-9
MOOSPS
<0,1
<0,001
-
2524-09-6
EOOSPS
3,4
0,017
-
2386-38-1
MSSSPS
0,3
0,001
Sum af triestre
15,1
0,076
75-18-3
Me-S-Me
0,2
0,001
15
-
624-89-5
Me-S-Et
<0,1
<0,001
-
352-93-2
Et-S-Et
<0,1
<0,001
-
624-92-0
Me-SS-Me
15,9
0,080
-
20333-39-5
Me-SS-Et
3,5
0,017
-
110-81-6
Et-SS-Et
0,8
0,004
-
3658-80-8
Me-SSS-Me
5,4
0,027
-
31499-71-5
Me-SSS-Et
3,1
0,016
-
3600-24-6
Et-SSS-Et
2,0
0,010
-
5756-24-1
Me-SSSS-Me
1,8
0,009
Sum af sulfider
32,7
0,164
-
121-75-5
Fyfanon
1,2
0,006
-
3689-24-5
E-sulfotep
0,6
0,003
-
13244-86-5
M-amino-P3
0,8
0,004
-
3735-01-1
E-amino-P3
0,5
0,002
-
311-45-5
Paraoxon
<0,1
<0,001
-
298-00-0
MP-3
0,1
0,001
-
56-38-2
EP-3
0,8
0,004
Sum færdigvarer
4,0
0,020
1) Jf. bekg. nr 1022 af 25. august 2010 om miljøkvalitetskrav for vandområder og krav til
udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer eller havet (med senere ændringer).
2) Tilføjet ud over naturlig baggrundskoncentration.
4