Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1565363_0001.png
Folketingets Udvalg for Miljø og Fødevarer
København, den 9. november 2015
Sagsnr.: 2015-9096
Dok.nr.: 1971858
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 42 (MOF alm. del)
stillet den 12. oktober 2015 efter ønske fra Maria Reumert Gjerding (EL)
Spørgsmål nr. 42:
”Vil ministeren oplyse antallet af svinebesætninger, der i Fødevarestyrelsens kontroller
i 2013 og 2014 har modtaget indskærpelse, påbud eller politianmeldelse for manglen-
de efterlevelse af regler om rode- og beskæftigelsesmaterialer og/eller plads til slagte-
svin, og hvor der i samme besætning foretages halekupering?”
Svar:
Jeg har modtaget følgende bidrag fra Fødevarestyrelsen, hvortil jeg kan henholde mig:
”I forbindelse med den ordinære velfærdskontrol blev der i 2013 givet to indskærpel-
ser vedrørende overtrædelse af arealkrav til fravænnings, avls- og slagtesvin, og i
2014 blev der for samme forhold givet fem indskærpelser og to politianmeldelser. For
overtrædelse af reglerne om tildeling af beskæftigelses- og rodemateriale blev der i
2013 givet 39 indskærpelser, 10 påbud og to politianmeldelser, og i 2014 blev der for
samme forhold givet 64 indskærpelser og tre politianmeldelser. Der er ikke i 2013 og
2014 blevet sanktioneret for overtrædelse af kravet om, at der inden halekupering fo-
retages, skal være forsøgt foranstaltninger for at forhindre halebidning
1
.
Det skal bemærkes, at der i 2013 blev kontrolleret 378 besætninger og i 2014 660 be-
sætninger eksklusiv kampagnekontroller. Antallet afkontroller varierer fra år til år af-
hængig af en konkret risiko- og behovsvurdering af den samlede kontrol det pågæl-
dende år. Det formodes, at langt de fleste grise i de kontrollerede besætninger var ha-
lekuperede, men dette registreres ikke ved den ordinære velfærdskontrol. Desuden er
det ikke tilladt at halekupere svin i mærkebesætninger som bl.a. Antonius-, økologi-
ske- og frilandsbesætninger.
Velfærdskontrollen i svinebesætninger har fokus på overtrædelser af gældende regler
- fx overtrædelse af reglerne vedrørende tildeling af beskæftigelses- og rodemateriale
og arealkrav. I kontroløjemed foretages derudover en helhedsvurdering af, om der er
truffet tilstrækkelige foranstaltninger for at undgå halebid. Der kan være mange årsa-
ger til at halebidning opstår, hvilket betyder, at selvom der er tilstrækkeligt beskæfti-
1
Jf. bekendtgørelse nr. 324 af 6. maj 2003 om halekupering og kastration af dyr, § 4, stk. 4.
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om at oplyse antallet af svinebesætninger, der i Fødevarestyrelsens kontroller i 2013 og 2014 har modtaget indskærpelse, påbud eller politianmeldelse, til miljø- og fødevareministeren
gelses- og rodemateriale og arealkravene er overholdt, så kan halebidning alligevel
godt opstå – fx på baggrund af udfordringer med klimaet i stalden. Af samme årsag er
der ikke et fagligt grundlag for automatisk at koble sanktionering for manglende rode-
og beskæftigelsesmateriale og overtrædelse af arealkrav til sanktionering for rutine-
mæssig halekupering.”
I øvrigt kan jeg oplyse, at der med Handlingsplanen for bedre dyrevelfærd for svin ge-
nerelt er sat fokus på at nedbringe antallet af halekuperede svin.
Eva Kjer Hansen
/ Cecilie Heerdegen Leth
Side 2/2
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk