Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1591631_0001.png
Veterinærkontoret/KASRAS
/SEBR
J.nr. 2015 - 10389
Samråd i Folketingets Miljø – og
Fødevareudvalg, onsdag den 13. januar
2016.
Miljø- og fødevareministerens besvarelse
af MOF alm. del samrådsspørgsmål Y
stillet af Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg.
(det talte ord gælder)
Spørgsmål Y:
”Ministeren bedes redegøre for den
omfattende kritik, som Rigsrevisionen har rejst
af Fødevareministeriets håndtering og indsats
mod husdyr-MRSA samt redegøre for, hvilke
initiativer ministeren har og vil iværksætte for
at rette op på de kritikpunkter Rigsrevisionen
har rejst af Fødevareministeriets håndtering af
husdyr-MRSA. Endvidere bedes ministeren
redegøre for, hvornår husdyr-MRSA forventes
at være under kontrol, således der ikke længere
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Rigsrevisionen kritik af Fødevareministeriets håndtering og indsats mod husdyr-MRSA den 13/1-16, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
1591631_0002.png
hvert år konstateres en stigning i antal
smittede mennesker.”
Svar:
Indledning
Tak for muligheden for at få en drøftelse af
MRSA-indsatsen i dag. Jeg skal starte med at
sige, at jeg er meget uenig med spørgeren
Maria Reumert Gjerding, omkring kritikken af
Fødevareministeriet sådan som det bliver
fremført af ordføreren i dag. Jeg synes, det at
tale om, at ministeriet har svigtet er urimeligt
overfor ministeriet og ministeriets
medarbejdere, som tværtimod har søgt at
handle på den viden der var tilgængelig, og
forsøgt at finde ud af, hvad er det for en
indsats der skal til.
Nu er det jo ikke sådan, at jeg absolut har et
behov for at tage mine forgængere i forsvar,
slet ikke. Men at tale om alvorlig inkompetence
i ministeriet, det synes jeg simpelthen er en
urimelig anklage, og som slet ikke står mål
med den kritik, der er fremført fra
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Rigsrevisionen kritik af Fødevareministeriets håndtering og indsats mod husdyr-MRSA den 13/1-16, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
1591631_0003.png
Rigsrevisionens side. Men lad mig besvare
samrådsspørgsmålet.
Rigsrevisionen har sat særlig fokus på husdyr-
MRSA, som er en reel udfordring for alle lande
med stor og intensiv svineproduktion. Jeg vil i
øvrigt godt understrege i forhold til
spørgsmålet, at vi taler om husdyr-MRSA. For
det er rigtigt, at forekomsten i høj grad er hos
svin i Danmark, men i andre lande er det
bestemt også andre dyr, der har husdyr-MRSA.
Når det drejer sig om ministeriets indsats mod
husdyr-MRSA peger Rigsrevisionens rapport
på nogle områder, hvor Rigsrevisionen er
tilfreds med ministeriets indsats og andre
områder, hvor ministeriets indsats ikke har
været tilfredsstillende.
Rigsrevisionens kritikpunkter
Rigsrevisionen har to hovedkritikpunkter. Det
ene går på, at Fødevareministeriets indsats
overfor husdyr-MRSA efter Rigsrevisionens
vurdering ikke har været prioriteret og
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Rigsrevisionen kritik af Fødevareministeriets håndtering og indsats mod husdyr-MRSA den 13/1-16, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
gennemført under hensyntagen til en
helhedsorienteret vurdering af de
samfundsøkonomiske konsekvenser. Den
anden hovedkritik går på, at ministeriet
gennem årene siden 2010 ikke har haft
tilstrækkelig styring på de
forskningsaktiviteter, som skulle danne
grundlag for en politisk håndtering af husdyr-
MRSA.
Udover de 2 hovedkritikpunkter har
Rigsrevisionen også rejst kritik af
Fødevarestyrelsens journaliseringspraksis. Det
har Fødevarestyrelsen taget hånd om med øget
ledelsesmæssigt fokus på korrekt
journalisering og opfølgning på
journaliseringspraksis.
1. Samfundsøkonomisk
konsekvensvurdering
Jeg enig med Rigsrevisionen i anbefalingen
om, at Miljø- og Fødevareministeriet i
samarbejde med Sundhedsministeriet løbende
skal vurdere behovet for analyser af
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Rigsrevisionen kritik af Fødevareministeriets håndtering og indsats mod husdyr-MRSA den 13/1-16, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
samfundsøkonomiske konsekvenser ved
fremtidige resistensudfordringer.
Derfor vil vi fortsat koordinere indsatsen mod
antibiotikaresistens, herunder husdyr-MRSA,
tæt med Sundhedsministeriet og med andre
relevante aktører ud fra et One Health princip,
hvor vi i relevant omfang inddrager
veterinærfaglige, sundhedsfaglige,
miljømæssige og samfundsøkonomiske
vurderinger.
I forhold til den fremadrettede prioritering af
Miljø- og Fødevareministeriets indsats mod
husdyr-MRSA og øvrige resistensudfordringer
vil vi fortsat tage hensyn til den faktuelle viden,
der aktuelt er til rådighed – både
videnskabeligt og økonomisk. Vi vil være
særligt opmærksomme på de tilfælde, hvor der
vurderes at være en human sundhedsrisiko.
Når ministeriet vurderer, at en potentiel
sundhedsrisiko kræver hurtig politisk
handling, der er det for mig helt afgørende, at
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Rigsrevisionen kritik af Fødevareministeriets håndtering og indsats mod husdyr-MRSA den 13/1-16, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
sådanne tiltag ikke betinges af, at der forinden
er gennemført en samfundsøkonomisk
redegørelse. Der vil jeg prioritere en indsats
her og nu for at begrænse sundhedsrisikoen for
mennesker. Og så skal jeg nok efterfølgende få
lavet den samfundsøkonomiske redegørelse.
Det afgørende for mig er, at vi reagerer når der
er en risiko.
Overvejelser om eventuelle
erhvervsøkonomiske og/eller
sundhedsøkonomiske konsekvenser af en
handling eller en ikke-handling, det vil i alle
tilfælde indgå i det politiske
beslutningsgrundlag. I det omfang det
vurderes hensigtsmæssigt, vil der sideløbende
med den politiske indsats eventuelt kunne
igangsættes supplerende analyser om de
økonomiske aspekter.
Der vil således også fremover på Miljø- og
Fødevareministeriets område, være
almindeligt forekommende, at indsatser sættes
i gang, uden, at den nøjagtige såvel faglige som
6
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Rigsrevisionen kritik af Fødevareministeriets håndtering og indsats mod husdyr-MRSA den 13/1-16, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
økonomiske effekt er kendt på forhånd.
Ministeriet vil følge nøje, om igangsatte
indsatser virker efter hensigten. Men det
afgørende vil jeg gerne gentage, det er, at vi
handler.
2. Forskningsstyring
Jeg tager Rigsrevisionens kritik af ministeriets
forskningsstyring til efterretning. Jeg har
derfor i efteråret 2015 iværksat et
serviceeftersyn af ministeriets arbejde med
forskningsbaseret myndighedsbetjening fra
universiteterne.
Et af hovedpunkterne i serviceeftersynet er
ministeriets interne styring på hele
forskningsområdet. Her er der behov for mere
systematisk opfølgning på forskningsprojekter
og en bedre formidling af forskningsresultater.
Som led heri bliver der brug for at styrke et tæt
fagligt samarbejde med universiteterne og
blandt andet sikre en stærk gensidig
informations- og initiativforpligtelse.
7
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Rigsrevisionen kritik af Fødevareministeriets håndtering og indsats mod husdyr-MRSA den 13/1-16, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
1591631_0008.png
Som led i serviceeftersynet vil der også blive
sat fokus på at få etableret et bedre strategisk
overblik ikke bare i forhold til
myndighedsbetjeningen, men også de øvrige
forskningsaktiviteter på universiteterne, som
ministeriet betaler. Dette strategiske overblik
vil desuden være nyttigt, når vi inviterer
erhvervslivet og andre interesseorganisationer
til at give indspark til vores strategiske
prioriteringer.
Jeg forventer, at serviceeftersynet vil munde
ud i en række anbefalinger inden sommeren i
år.
Iværksatte tiltag
Den danske politik i forhold til antibiotika har
længe været ambitiøs i forhold til at sikre et
ansvarligt antibiotikaforbrug baseret på den
nyeste viden.
Gult kort og grænseværdier
I 2010 blev der indført grænseværdier for
antibiotikaforbruget til svin og kvæg. Samtidig
8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Rigsrevisionen kritik af Fødevareministeriets håndtering og indsats mod husdyr-MRSA den 13/1-16, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
blev ”Gult kort-ordningen” i
svineproduktionen etableret.
I 2010 blev man i en tillægsaftale til
veterinærforlig I enig om, at
antibiotikaforbruget i besætningerne skulle
være faldet med 10 % inden 2013 i forhold til
niveauet i 2009.
I perioden 2009 – 2014 er antibiotikaforbruget
til svin reduceret med ca. 17 procent. Med
MRSA-handlingsplanen er det målsætningen,
at der skal ske en yderligere reduktion på 15
procent inden udgangen af 2018.
Veterinærforlig II (2013-2016)
I forbindelse med indgåelsen af veterinærforlig
II blev man enige om at fastholde fokus på en
ansvarlig anvendelse af antibiotika og et lavt
niveau for antibiotikaresistens.
Blandt andet blev Gult kort ordningen
videreført, der bliver løbende fastsat ambitiøse
9
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Rigsrevisionen kritik af Fødevareministeriets håndtering og indsats mod husdyr-MRSA den 13/1-16, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
grænseværdier og området er styrket med en
god forskningsindsats.
Fempunktsplan fra 2014
I 2014 blev der vedtaget en fempunktsplan, der
havde fokus på at reducere smittefaren fra
besætningerne via hygiejnetiltag samt indføre
krav om en smittebeskyttelsesplan i
forbindelse med dyrlægernes
sundhedsrådgivning på besætningerne.
Desuden havde planen fokus på at sikre et lavt
forbrug af antibiotika ved at hindre
rutinemæssig flokmedicinering i
svinebesætninger samt undersøge om
afgiftsstrukturen på antibiotika kunne skrues
mere hensigtsmæssigt sammen. Endelig
indeholdt fempunktsplanen etablering af en
rådgivningstjeneste for landmænd og ansatte i
MRSA-smittede besætninger.
Status på fempunktsplanen er, at alle 5
punkter i planen er gennemført.
Hygiejnetiltagene med krav om tøjskift og
10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Rigsrevisionen kritik af Fødevareministeriets håndtering og indsats mod husdyr-MRSA den 13/1-16, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
håndvask er indført fra og med september
2014. Desuden er der iværksat et
forskningsprojekt, der skal vurdere effekten af
disse hygiejnetiltag i 2016. Kravet om en
smittebeskyttelsesplan er gjort obligatorisk for
alle landmænd med
sundhedsrådgivningsaftaler fra og med
september 2014.
Kravene vedrørende flokmedicinering trådte i
kraft fra 1. juli 2014, og der pågår i øjeblikket i
Fødevarestyrelsen en evaluering af effekterne
af det.
Fødevarestyrelsen har netop afsluttet en
undersøgelse af afgiftsstrukturen på
antibiotika, som jeg venter at få forelagt
snarest og herefter kan drøfte med
sundhedsministeren.
Rådgivningstjenesten har, siden den blev sat i
værk i juli 2014, med stor succes gennemført
målrettet rådgivning i både landbrugs- og
sundhedssektoren.
11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Rigsrevisionen kritik af Fødevareministeriets håndtering og indsats mod husdyr-MRSA den 13/1-16, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
MRSA-handlingsplan
Rigsrevisionen anerkender ministeriets
handlingsplan mod husdyr-MRSA- fra april
2015.
Handlingsplanen bygger på anbefalinger fra en
ekspertgruppe bestående af repræsentanter fra
den humane sundhedsside og veterinærsiden.
MRSA-handlingsplanen er Miljø- og
Fødevareministeriets målrettede strategi for at
reducere husdyr-MRSA frem mod 2018.
Planen består af 6 punkter med i alt 22
underpunkter. Og lad mig bare fremhæve
nogle af dem:
I MRSA-handlingsplanen er begrænsningen af
antibiotikaforbruget et af de væsentligste
punkter, og man er med aftalen blevet enige
om en 15 procents reduktion i perioden 2015-
2018. Med den nye målsætning blev
grænseværdierne for antibiotikaforbruget
strammet, og effekten ser ud til at vise sig:
Baseret på forbruget til og med oktober 2015
12
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Rigsrevisionen kritik af Fødevareministeriets håndtering og indsats mod husdyr-MRSA den 13/1-16, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
tegner det til et fald på ca. 5 pct. i 2015
sammenlignet med 2014.
Som en del af handlingsplanen er der iværksat
en række forskningsprojekter. Disse skal
belyse forhold vedrørende smitte med husdyr-
MRSA, og, hvor det i fremtiden vil være mest
effektivt at sætte ind for at reducere spredning
af husdyr-MRSA. En væsentlig del af disse
forskningsprojekter udføres af Danmarks
Tekniske Universitet med inddragelse af
Statens Serum Institut.
I MRSA-handlingsplanen indgår også
udvikling og implementering af et
differentieret Gult kort. Det indebærer, at
grænseværdierne differentieres efter, hvor stor
risiko det enkelte antibiotikum har for at
udvikle resistens. Her forventer jeg, at kredsen
bag veterinærforliget får lejlighed til at drøfte
indstillinger fra Fødevarestyrelsen i løbet af
foråret 2016.
13
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Rigsrevisionen kritik af Fødevareministeriets håndtering og indsats mod husdyr-MRSA den 13/1-16, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
1591631_0014.png
Endelig vil jeg fremhæve, at MRSA-
handlingsplanen indeholder tiltag i forhold til
overvågningen af udviklingen i husdyr-MRSA.
Bl.a. i efteråret 2015 blev der gennemført en
screening i en række dyrearter, herunder
heste, økologiske svin, slagtekalve, mink,
slagtefjerkræ og hunde. De endelige resultater
af dette vil foreligge i år.
Afslutning
Lad mig slutte af med et par mere generelle
betragtninger om antibiotikaresistens,
herunder husdyr-MRSA.
Med MRSA-handlingsplanen er der som
centralt formål at fortsætte den danske indsats
for et lavt antibiotikaforbrug med det formål at
mindske resistensudviklingen. Initiativerne i
handlingsplanen forventes at medføre en
opbremsning i udbredelsen af husdyr-MRSA i
svinebesætninger samt en reduktion i
forekomsten ved periodens udløb ved
udgangen af 2018.
14
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om Rigsrevisionen kritik af Fødevareministeriets håndtering og indsats mod husdyr-MRSA den 13/1-16, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
Handlingsplanen er en flerårig plan, som
understøtter, at der netop er behov for en
vedvarende indsats, der strækker sig over en
længere periode. Erfaringerne med salmonella
og andre sygdomme hos svin har vist, at en
effektiv reduktion af sygdomme i besætninger,
det tager en årrække.
Sideløbende med de nationale tiltag mod
antibiotikaresistens, herunder husdyr-MRSA
er det helt nødvendigt med en international
indsats, da handel med dyr og fødevarer samt
menneskers rejseaktiviteter indebærer, at
resistensproblemstillingen i høj grad er
grænseoverskridende.
Fra dansk side arbejdes der derfor fortsat med
at lægge pres på EU-Kommissionen for at
fremme en fælles EU-strategi for at begrænse
antibiotikaresistens, herunder husdyr-MRSA.
15