Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1600501_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Departementet
J.nr. 2016 - 858
Den 17. februar 2016
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 20. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 400, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia
Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 400
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Marianne og Ralph Bollhorn,
Vig, om Næbbekroen, jf. MOF alm. del - bilag 221, herunder redegøre for regler
om tilhørsforhold og genopbygning af tidligere ejendom i samme stil?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Kystdirektoratet, som oplyser følgende, som jeg
kan henholde mig til:
”Der er i det konkrete tilfælde tale om en ejendom, som ligger inden for
strandbeskyttelseslinjen. Reglerne om strandbeskyttelseslinjen følger af
naturbeskyttelseslovens § 15. Det fremgår her, at der inden for linjen er forbud
mod tilstandsændringer. Det indebærer blandt andet, at genopførelse og nybyggeri
inden for strandbeskyttelseslinjen kun kan ske, hvis der meddeles dispensation
hertil
Er der tale om genopførelse af en lovligt eksisterende bygning, gives der efter
gældende praksis som udgangspunkt dispensation til genopførelse efter
nedrivning af bygningen under en række betingelser:
1. Der kræves, at den nye bygning har omtrent samme placering, størrelse og
udformning. Årsagen til genopførelsen er uden betydning. Der kan være tale om
genopførelse som alternativ til renovering og genopførelse som følge af hændelig
undergang ved hærværk, brand, oversvømmelse eller storm og lignende hændelige
begivenheder.
2. Det forudsættes, at den tidligere bebyggelse var anvendelig. Genopførelse kan
ikke ske, hvis det eksisterende hus var så forfaldent, at det ikke repræsenterer
nogen værdi af betydning, dvs. er en ruin. Ved vurderingen af, om der er tale om
en ruin, kan henses til, om de bærende konstruktioner (vægge og tag) er styrtet
sammen eller ej.
3. Det kræves, at der er tidsmæssig kontinuitet mellem nedrivning og
genopførelsen, samt at byggeriet ikke ligger stille hen over en længere periode.
Kravet om tidsmæssig kontinuitet indebærer, at der i almindelighed ikke må være
forløbet mere end ca. 3 år fra nedrivning eller hændelig undergang til
genopførelse.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 33 92 33 01• Fax 33 14 50 42• CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Marianne og Ralph Bollhorn, Vig, om Næbbekroen, jf. MOF alm. del - bilag 221, til miljø- og fødevareministeren
4. Den genopførte bygning anvendes til samme formål som den nedrevne. Der
gives således normalt ikke tilladelse til at ”konvertere” andre bygninger, f.eks.
driftsbygninger til boliger.
Ved genopførelse af helårshuse sondres mellem, om huset ligger inden for den
oprindelige – restriktive - 100 meter strandbeskyttelseslinje eller inden for den
udvidede - noget lempeligere - strandbeskyttelseslinje (fra 100 til 300 meter).
Ved genopførelse af helårshuse inden for den udvidede linje gives normalt
dispensation til, at et eksisterende hus efter nedrivning erstattes af et nyt hus på op
til ca. 250 m², hvis huset ved ikrafttræden af den udvidede strandbeskyttelseslinje
havde og stadig har status som helårshus. Det er en forudsætning, at
udformningen af det nye hus kan accepteres ud fra landskabelige hensyn.
Om genopførelse af helårshuse inden for den tidligere 100 m linje gælder
genopførelsesreglen også, men ikke op til 250 m
2
, idet den oprindelige restriktive
praksis er gældende.
Naturbeskyttelsesloven skal grundlæggende tilgodese to hovedformål, som er
bevaring (og genopretning) af naturen og offentlighedes adgang til naturen. Der er
i naturbeskyttelseslovens formålsbestemmelse og strandbeskyttelsesbestemmelse
ingen regler, der varetager hensynet til den enkeltes private interesser, herunder
tilhørsforholdet til en bestemt bolig.
I det konkrete tilfælde er der tale om etablering af tilbygning til boligen, og der har
på baggrund af dette ikke kunnet meddeles tilladelse til det ansøgte.
Naturstyrelsens afgørelse af 17. december 2015 er blevet påklaget til Natur- og
Miljøklagenævnet. ”
Regeringen er i øjeblikket i gang med de politiske forhandlinger om ændringer i
reglerne om strandbeskyttelseslinjen, og henvendelsen fra Marianne og Ralph
Bollhorn indgår i de videre overvejelser.
Eva Kjer Hansen
/
Hans Erik Cutoi-Toft
2