Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1599801_0001.png
NOTAT
UDKAST
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
23. maj 2008
361-2
Bro- og Havnekontoret
Søren Clausen
Telefon 33 92 43 87
[email protected]
Referat - § 8 møde den 22. maj 2008 i Transportministeriet vedrø-
rende forsøg med SIC-systemet
Deltagere:
Direktør Poul Jakobsen, Skagens Innovations Center (PJ)
Ingeniør
Claus Brøgger, Skagens Innovations Center (CB)
Direktør Jesper Holt Jensen, Kystdirektoratet (JHJ)
Afdelingschef Claus F. Baunkjær, Transportministeriet (CFB)
Fuldmægtig Søren Clausen, Transportministeriet (SC)
CFB
bød velkommen til mødedeltagerne. CFB anførte, at anledningen til mø-
det var Skagens Innovations Centers (SIC) brev til Transportministeriet af den
2. maj 2008 (vedlagt referatet) indeholdende 12 klagepunkter til afviklingen af
forsøget. Mødet var en god anledning til at få talt om problemerne.
PJ
takkede for mødet og bekræftede formålet med mødet. PJ udleverede sup-
plerende materiale (vedlagt referatet) til brug ved mødet.
PJ præsenterede herefter klagepunkterne 2, 3 og 4 vedrørende henholdsvis da-
ta genopretning, nye beregninger og profiludtegninger.
PJ gav udtryk for den opfattelse, at Kystdirektoratet
i samarbejde med
Burcharth
egenhændigt har foranstaltet, at ingeniørfirmaet Carl Bro i deres da-
taberegninger har flyttet referencelinien for forsøget. PJ tilkendegav, at Jens
Kring fra Carl Bro har oplyst til SIC, at Carl Bro har fået ”ordre” fra Kystdirek-
toratet til at flytte referencelinien.
Flytningen af referencelinien, forårsager ifølge PJ
og CB,
at de data, der viser
erosionen i forkanten af klitten i ref
1 b og ref. 2
på forsøgsstrækningen, er
forkerte,
idet havet har gravet dybt inde i klitterne i de to referenceområder
.
PJ
anførte, at SIC på den baggrund havde identificeret 1.443 fejl i de data, som har
ligget til grund for professorernes seneste evaluering.( slettes)
PJ fremførte med reference til dagsordenens punkt 7 – 10 vedrørende SICs do-
kumentation af SICs systemets effekt, at samtlige rapporter fra professorerne
skal skrives om. PJ anførte desuden, at den faktiske udvikling på strækningen
er dokumenteret både i tidsskriftet ”Geologisk Nyt” og i
2
papers, som SIC op-
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om oversendelse af det endelige referat af § 8 mødet den 22. maj 2008 i Transportministeriet, samt kort forklare, hvad et § 8 møde dækker over, til miljø- og fødevareministeren
1599801_0002.png
UDKAST
lyste har været optaget på
conferencen ICS 2007 på Griffith University på Gold
Coast
i Australien i 2007.
PJ oplyste endvidere, at SIC har 2 papers accepteret på ICCE 2008 i Hamburg
og det var derfor et ultimativt krav, at referencelinien i klitterne blev flyttet til-
bage til den oprindelige placering i punkt 2 i klitterne, så man ikke står på 2 in-
ternationale conferencer med forskellige data.
ICCE 2008 løber fra d. 31 august til d. 5 september.
Det var derfor et krav fra SIC, at de fejlbehæftede rapporter fra professorerne
blev fjernet fra KDI’s hjemmeside øjeblikkeligt.
Side 2/10
PJ oplyste desuden, at Kystdirektoratet har nægtet at udarbejde profiltegninger
fra forsøgsstrækningen.
Derfor har SIC selv afholdt udgifter hertil. SIC har i
den forbindelse i flere omgange fremsendt fakturaer til Kystdirektoratet for
dette arbejde. Kystdirektoratet har afvist at betale disse. (slettes)
JHJ
oplyste, at KDI ikke har krævet referencelinien flyttet.
PJ og CB imødegik JHJ’s påstand og fremlagde dokumentation for at referen-
celinien var flyttet i klitten.
PJ og CB oplyste at de havde haft møde med ingeniørfirmaet Carl Bro A/S i
Aalborg to gange i denne anledning og Carl Bro havde fastholdt at referenceli-
nien i klitten var flyttet efter odre fra KDI.
Det blev aftalt, at
TRM
vil tage kontakt til Jens Kring, Carl Bro med henblik på
at få en udtalelse om den af SIC rejse anklage.
JHJ redegjorde desuden for, at Carl Bro har lavet beregningerne på basis af pa-
rameterdefinitioner fra projektgruppen. De nuværende parametre er defineret
af SIC og professor Hans F. Burcharth. KDI har kun været praktisk mellem-
mand ved at videresende SICs og Burcharths ønsker til Carl Bro.
PJ og CB gjorde gældende, at fejlen er lavet af Burcharth og KDI, som havde gi-
vet Carl Bro besked på at det var dem som var ordregiver og dermed suverænt
bestemte beregningsformen.
JHJ redegjorde for, at Carl Bro har udarbejdet et notat som blandt andet rede-
gør for spørgsmålet. Notatet er af KDI fremsendt til projektgruppen med an-
modning om at gennemgå det på et projektgruppemøde.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om oversendelse af det endelige referat af § 8 mødet den 22. maj 2008 i Transportministeriet, samt kort forklare, hvad et § 8 møde dækker over, til miljø- og fødevareministeren
1599801_0003.png
UDKAST
PJ og CB oplyste at SIC ville have spørgsmålet behandlet på projektmødet d. 18
februar i Nymindegab og senest på projektmødet i Aalborg d. 14 april i Aalborg
hvor professorerne udeblev fra projektmødet.
Per Sørensen ønskede ikke dette spørgsmål behandlet og afviste et møde hos
Carl Bro A/S om fejlretning og nye beregninger samt profiludtegninger.
PJ og CB oplyste at Advokat Morten Jensen gav udtryk for at når der ikke kun-
ne skabes enighed, måtte SIC indbringe spørgsmålet som en § 8 sag og det
havde han det fint med, at der var denne mulighed.
PJ og CB gjorde derfor gældende at dette var en af grundene til dette § 8 møde,
idet SIC ikke kan stå på videnskabelige conferencer med forskellige og forkerte
data fra et videnskabeligt projekt.
For så vidt angår profiludtegninger anførte JHJ, at professorerne ikke har ef-
terspurgt disse. Eftersom professorerne er ansvarlige for forsøget, og set i lyset
af udarbejdelsen af profiludtegningerne er ganske bekostelig, har KDI ikke ud-
skrevet disse. Af samme årsag kan KDI ikke honorere SICs for deres arbejde
hermed.
SIC gjorde gældende at de kvartalsvise manglende profiltegninger havde med-
ført at SIC havde været nødsaget til at foretage deres egne opmålinger på
strandene, så SIC kunne vedligeholde anlægget og optimere anlæggets drift.
PJ og CB gjorde opmærksom på at det var SIC, som havde bedt om at der ikke
skulle printes store profiludtegninger, men at Carl Bro A/S kunne levere teg-
ningerne i PDF, så SIC selv kunne udskrive tegningerne i A 4 format.
CFB
spurgte til, om SICs synspunkter for så vidt angår klagepunkterne 2 – 4,
vedrørende fejl og mangler i data og beregninger, og klagepunkterne 7 – 10,
vedrørende den af SIC udarbejde dokumentation for SIC-systemets effekt, er
tilgået professorerne.
PJ
bekræftede dette.
PJ gik herefter til klagepunkterne 5 og 6 vedrørende Kystdirektoratets revlefod-
ring ved forsøgsområdet.
PJ forklarede,
Det blev på mødet d.14. april aftalt med KDI, at der nu laves beregninger for
revlefodringsområdet efter samme specifikationer, som projektområdet.
Klitfoden fastlåses således til januar 05 opmålingen. Stranden fastlåses til 100
meters bredde.
Side 3/10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om oversendelse af det endelige referat af § 8 mødet den 22. maj 2008 i Transportministeriet, samt kort forklare, hvad et § 8 møde dækker over, til miljø- og fødevareministeren
1599801_0004.png
UDKAST
Beregningerne foretages for off shore 1 og off shore 2. for det samlede revlefod-
ringsområde, som går 700 meter ned i referenceområde 1.
Detaljerne fastlægges når SIC modtager profiltegningerne for området.
Det er stærkt kritisabelt, at eksperterne har modsat sig, at der foretages bereg-
ninger for revle-fodringsområdet.
Det er således igen dokumenteret, at eksperterne ikke er objektive og uvildige,
når de accepterer at der sandfodres med 1,1 mio. kubikmeter sand 700 meter
ind i et referenceområde og 3000 meter mod nord for referenceområde 1 i pro-
jektperioden.
PJ henviste til sagens bilag, og oplyste endvidere at prisen på sandfodring med
2,4 mio. kubikmeter sand i 2004 faldt til 31,6 mio. kr. da SIC gik ind og bød på
kystbeskyttelse af 100 km (Fællesstrækningen) på den jyske vestkyst.
SIC’s pris var 25,0 mio. kr.
PJ kritiserede KDI meget stærkt for at holde SIC ude af Vestkysten på et usag-
ligt grundlag og misbruge en dominerende stilling i markedet.
PJ oplyste at det ser ud til at der er kartellignende forhold i markedet, idet
firmaet Rohde Nielsen generelt er lavestbydende, hvorefter arbejdet udføres af
Hollandske firmaer, som vi så ved Søndervig i 2005.
PJ dokumenterede endvidere at KDI i 2008 kun havde udbudt 1,9 mio m
3
sand
på den jyske vestkyst i 2008, men at tilbudet fra Rohde Nielsen passede med
KDI’s budget, når man tillagde kystdirektoratets pris på 8,1 mio. kr. til under-
søgelser og projektering.
PJ gav udtryk for at han fandt det meget mærkeligt at KDI reducerede sand-
mængden til 1,9 mio. m
3
, men at prisen passede med budgettet i KDI.
På dette grundlag gav PJ udtryk for at det kostede skatteyderne mange penge at
KDI holdt SIC ude af markedet på den jyske vestkyst.
Hærværk
PJ oplyste at han mente at det dokumenteret at Kystdirektoratet begår bevidst
hærværk imod projektet, idet revlefodringer ikke var planlagt i projektperio-
den, hvilket kan dokumenteres med Kystdirektoratets fodringsplan af 31. marts
2004, som er grundlaget for Vestkystaftalen 2004 – 2008.
Eksperterne har ikke protesteret imod revlefodringen i projektperioden
Side 4/10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om oversendelse af det endelige referat af § 8 mødet den 22. maj 2008 i Transportministeriet, samt kort forklare, hvad et § 8 møde dækker over, til miljø- og fødevareministeren
1599801_0005.png
UDKAST
Dette beviser efter vor mening, at der har været en sammensværgelse imod SIC
i projektgruppen, når 2 såkaldte uvildige eksperter accepterer, at KDI sandfod-
rer i et referenceområde i ref. 1 i projektperioden.
CFB gav udtryk for, at såfremt SIC ikke indgav en politianmeldelse mod KDI
ville Transportministeriet gøre det på det foreliggende grundlag, idet der var
tale om så alvorlige anklager konkurrencemæssigt samt antydning af hærværk.
SIC har efterfølgende udarbejdet en politianmeldelse og sendt den til Trans-
portministeriet til videre foranstaltning.( Bemærkning uden for referatet)
PJ oplyste at SIC vil indklage de 2 professorer for Rådet for videnskabelig ure-
delighed.
PJ henviste samtidig til punkt 1
SIC indstiller at de udpegede eksperter fratræder øjeblikkelig, idet eksperterne
ikke længere er objektive og uvildige efter at det er dokumenteret at det er
Kystdirektoratet, som konstruerer eksperternes forkerte grafer og tabeller.
KDI og eksperterne forsøger således at skjule, at referencelinien i klitten er flyt-
tet, så volumen-beregninger i erosionsområderne ikke bliver retvisende i 2 års
og 3 års rapporten.
Dette medfører store fejl i referenceområde 2, hvor der er stor erosion i forkan-
ten af klitterne.
Hertil kommer at Jørgen Fredsøe har meddelt, at han vil skrive sin egen rap-
port, idet han ikke vil samarbejde med Burcharth.
Jørgen Fredsøe kan ikke bare skrive sin egen rapport. Det er i modstrid med
rammeaftalen.
SIC har udpeget Henrik Kjær Nielsen fra DGI i vejen som ny uvildig ekspert,
idet ingeniørfirmaet er i stand til at foretage de nødvendige beregninger og ana-
lyser.
at de potentielle leverandører af sandfodring har indgået ulovlige aftaler om
priserne på sandfodring for bl.a. at holde andre aktører ude af markedet. Der-
med er det umuligt for SIC, at komme ind på markedet. (slettes)
PJ anførte desuden, at KDIs sandfodring i forsøgsområdet har spoleret forsø-
get. PJ konkluderede i den henseende, at professorerne har gjort sig skyldig i
videnskabelig uredelighed, fordi de har accepteret dette forhold.
CFB
forklarede at det er vigtigt, at forsøget nu afsluttes som aftalt i sin tid. Sta-
ten bruger ganske mange penge på forsøget. Transportministeren har tilkende-
givet, at der ikke bliver indgået en ny aftale om kystbeskyttelse på den jyske
vestkyst før forsøget er afsluttet og forelagt for det politiske niveau.
Side 5/10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om oversendelse af det endelige referat af § 8 mødet den 22. maj 2008 i Transportministeriet, samt kort forklare, hvad et § 8 møde dækker over, til miljø- og fødevareministeren
1599801_0006.png
UDKAST
CFB spurgte til, om det var korrekt forstået, at KDI - efter SICs opfattelse – har
begået ’bevidst hærværk’ mod forsøget, sådan som det er beskrevet i SICs brev
til ministeriet af den 2. maj 2008.
PJ
bekræftede dette.
CFB
anførte, at dette er en ganske alvorlig anklage, som potentielt vedrører en
statslig myndigheds overtrædelse af straffeloven. Transportministeriet har in-
gen myndighed til at afgøre sådanne sager, der i givet fald må politianmeldes af
SIC, hvis SIC vælger at fastholde anklagen.
PJ
bekræftede, at SIC har overvejet og forberedt en politianmeldelse for hær-
værk på forsøgsstrækningen. PJ bekræftede endvidere, at politianmeldelsen ef-
ter mødet vil blive indgivet til politimesteren i Holstebro.
CFB
forklarede, at Transportministeriet ligeledes ingen myndighed har til at
afgøre PJs klager vedrørende ulovlige prisaftaler i branchen og videnskabelig
uredelighed. Disse spørgsmål sorterer under henholdsvis konkurrencemyndig-
hederne og rådet for videnskabelig uredelighed.
PJ gjorde gældende at Transportministeriet havde pligt til at sikre, at konkur-
renceloven bliver overholdt til gavn for samfundet, og at SIC ville overveje at
indbringe sagen for Rigsrevisionen, hvis ministeriet ikke foretog en nærmere
undersøgelse af de faktiske forhold vedr. mulige prisaftaler mellem KDI og de
involverede parter.
PJ
oplyste, at han vil indbringe sagen om ulige konkurrence for Konkurrence-
styrelsen. PJ anførte, at det ikke vil føre til noget at indbringe klage over pro-
fessorerne til rådet for videnskabelige uredelighed. I stedet har SIC indgivet en
skriftlig klage til Aalborg Universitet over en professor.
PJ gik derefter til klagepunkterne 11 og 12 vedrørende henholdsvis ubetalte
regninger og fortsat drift af SIC-systemet ved Skodbjerge.
PJ gav udtryk for, at KDI skulle betale de fakturaer for merarbejde, som SIC
tidligere har fremsendt. Ellers kan SIC i sidste ende se sig nødsaget til at ind-
bringe sagen
for Rigsrevisionen.
JHJ
bemærkede, at der ikke foreligger aftaler om arbejdet. Derfor kan KDI ik-
ke honorere dem.
CFB
anførte, at Transportministeriet tidligere havde honoreret SIC 135.000 kr.
for merarbejde efter en grundig gennemgang af SICs økonomiske krav.
PJ
gav udtryk for, at beløbet ikke dækker hele SICs merarbejde
Side 6/10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om oversendelse af det endelige referat af § 8 mødet den 22. maj 2008 i Transportministeriet, samt kort forklare, hvad et § 8 møde dækker over, til miljø- og fødevareministeren
1599801_0007.png
UDKAST
SC
henviste til, at Transportministeriet i et brev til SIC af 13. december 2007
har angivet, at Transportministeriet efter udbetalingen af beløbet betragtersa-
gen som afsluttet, og at SICs udgifter i øvrigt er dækket af kontraktens § 6.
SIC henviste til korrespondancen med
SC
i december og at der fortsat var et
udestående på 295.999,50 kr.
Det blev aftalt at PJ og SC gennemgår sagen
igen snarest muligt
PJ
spurgte efterfølgende til den faktura pålydende 855.937,50 kr. for drift af
SIC-systemet efter forsøgets afslutning.
CFB
pointerede, at der ikke er indgået aftale mellem SIC og Transportministe-
riet herom, og at han derfor ikke umiddelbart har hjemmel til at udbetale nye
beløb vedrørende SIC-systemet efter forsøgets afslutning. Såfremt SIC ønsker
at sende fakturaer for et sådant arbejde, kan Transportministeriet i teorien se
sig nødsaget til at kræve, at SIC-systemet fjernes fra strækningen, og det ønsker
ministeriet ikke.
PJ
tilkendegav herefter, at man ville trække fakturaen tilbage den efterfølgende
dag og i stedet anmode om at komme på finansloven.
PJ
anmodede afslutningsvist om at deltage på det møde, der er planlagt mel-
lem Transportministeren og Trafikudvalget, hvor professorerne skal fremlægge
deres evalueringer.
CFB
tilkendegav, at han vil viderebringe PJs ønske i den konstruktive ånd, som
dagens møde havde fundet sted i. CFB forklarede endvidere, at det er hans ind-
tryk, at Trafikudvalget er ganske godt bekendt med PJs synspunkter. Derimod
har de to professorer endnu ikke haft lejlighed til at forklare sig for Trafikud-
valget.
PJ og CB afsluttede mødet med at kræve at alle rapporter straks skulle fjernes
fra KDI’s hjemmeside, idet Kystdirektoratet ikke var i god tro.
Der foreligger således fortsat ikke engang en korrekt halvårs rapport, selvom
TRM har bevilget penge til omskrivning af rapporterne.
SCL
/ PJ
Side 7/10
Se nyt bilag
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om oversendelse af det endelige referat af § 8 mødet den 22. maj 2008 i Transportministeriet, samt kort forklare, hvad et § 8 møde dækker over, til miljø- og fødevareministeren
1599801_0008.png
UDKAST
Side 8/10
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om oversendelse af det endelige referat af § 8 mødet den 22. maj 2008 i Transportministeriet, samt kort forklare, hvad et § 8 møde dækker over, til miljø- og fødevareministeren
1599801_0009.png
UDKAST
Side 9/10
Dato:
Tue, 13 May 2008 14:30:13 +0200
Fra:
"Carl-Christian Munk-Nielsen (ccmn)" <carl-
[email protected]>
Til:
<[email protected]>
Emne:
Licitation 2008
Hej Poul
alle linier
Alle vedhæng
Den samlede kontraktmæssige fodringsmængde er for 2008 på
1.900.000 m3.
Fodringsmængden er fordelt med 1.570.000 m3 til strandfodring (E1) og
330.000 m3 til strandnær fodring (E2), dvs. 1,9 mio m3.
Der revlefodres ikke i 2008.
Med venlig hilsen
Carl-Christian
Kystdirektoratet/The Danish Coast Authority
Højbovej 1
Postboks 100
DK-7620 Lemvig
Telefon +45 99 63 63 63 - Fax +45 99 63 63 99
www.kyst.dk
[email protected]
Strandnær fodring
Strandfodring
16,36194
23,41942
2005
2005
25,93939
36,98535
2008
2008
Priserne er steget med over 50 % på 2 år.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om oversendelse af det endelige referat af § 8 mødet den 22. maj 2008 i Transportministeriet, samt kort forklare, hvad et § 8 møde dækker over, til miljø- og fødevareministeren
1599801_0010.png
UDKAST
Side 10/10