Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1609386_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
J.nr. 2016 – 604
Den 11. marts 2016
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 14. januar 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 379 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 379 (alm. del)
Hvor meget bliver landbrugets årlige statsstøtte i 2016, 2017, 2018, 2019, 2020
inkl. alt i ’redegørelse om erhvervsstøtte’, herunder skatteregler, forskningsmidler
fra både Miljø- og Fødevareministeriet og Ministeriet for Forskning,
landbrugspakken og EU’s støtte?
Svar
Det lægges til grund, at der med
statsstøtte
henvises til midler – nationale og fra
EU – som enten direkte eller indirekte går til landbrugs- og fødevaresektoren – fx
via klassisk landbrugsstøtte, frivillige tilskudsordninger, forskningsmidler, særlige
skatteforhold o.l.
Hvad angår ’Redegørelse om erhvervsfremme og støtte’ for 2016 bemærkes det, at
der endnu ikke er indleveret bidrag herom til Erhvervs- og Vækstministeriet, der
er ansvarlig for publikationen. Nærværende besvarelse udgøres derfor af
opgørelser fra Miljø- og Fødevareministeriet, som forventes at blive indleveret til
Erhvervs- og Vækstministeriet senere på året.
I henhold til spørgsmålets ordlyd har Miljø- og Fødevareministeriet til brug for
besvarelsen endvidere indhentet bidrag fra både Uddannelses- og
Forskningsministeriet samt Skatteministeriet.
Erhvervsstøtte til landbrugs- og fødevaresektoren under Miljø- og
Fødevareministeriets ressort
I nedenstående tabel 1 er opgjort relevante, landbrugsrelaterede tilskuds-
foranstaltninger under Miljø- og Fødevareministeriets ressort. Udgangspunktet for
tabellen er en opdatering af de landbrugsrelaterede indsatser, der fremgår af
’Redegørelse om erhvervsfremme og støtte’ for 2015 i forhold til indsatser under
både det tidligere Fødevareministerium og tidligere Miljøministerium. I henhold
til spørgsmålets ordlyd er opgørelsen afgrænset til landbrugsrelaterede indsatser,
hvorfor tilskudsforanstaltninger til fiskeri- og akvakulturområdet for eksempel er
udeladt.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 •
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om landbrugets årlige statsstøtte i 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 inkl. alt i ’redegørelse om erhvervsstøtte’ m.v., til miljø- og fødevareministeren
1609386_0002.png
Tabel
1.
Landbrugsrelaterede tilskudsforanstaltninger
Mio. kr.
Direkte betalinger (CAP)
Landdistriktsprogrammet (LDP)*
Landbrugets fonde
GUDP
MUDP**
Øvrigt***
I alt
2016
6.643,5
1.317,6
264,5
199,0
101,1
161,9
8.687,6
2017
6.270,3
1.004,4
264,5
180,0
42,3
158,8
7.920,3
2018
6.210,4
994,6
258,6
181,0
38,7
162,2
7.845,5
2019
6.153.3
1.970,1
255,0
182,0
-
132,6
8.693,0
2020
6.153,3
1.143,9
255,0
182,0
-
132,6
7.866,8
* I 2019 er der en stor udgift til økologisk arealstøtte under Landdistriktsprogrammet, som skyldes, at der skal ske
en gentegning af hovedparten af femårige tilsagn fra 2015. Dette følger almindelige regnskabsprincipper for, at
udgiften afholdes (udgiftsføres) i det år det juridisk bindende tilsagn afgives. I gennemsnit er der årligt afsat 1.278
mio. kr. under Landdistriktsprogrammet i perioden 2017-2020, jf. aftale om Fødevare- og landbrugspakken.
** MUDP (Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram / § 24.55.09) er ikke direkte målrettet fødevare-
og landbrugssektoren men kan potentielt søges af fødevarevirksomheder, såfremt de måtte have relevante
ansøgninger til udvikling af miljøteknologier.
*** Øvrigt dækker bl.a. over midler til Madkulturen, midler til aktiviteter vedr. bekæmpelsesmidler og midler til
økologiindsats til fremme af produktion og afsætning.
I forhold til tabel 1 bemærkes følgende:
Der er tale om bruttotal. Det vil sige, at både EU-midler og national
finansiering er opgjort i tabellen.
Hvad angår midler til direkte betalinger (CAP) er der i opgørelsen taget højde
for overførsel af midler til Landdistriktsprogrammet over perioden (flex-
beslutning). Ligeledes indbefatter opgørelsen over direkte betalinger såvel
grundbetaling som betaling for grønne krav.
Alle opgørelser, Landdistriktsprogrammet undtaget, i årene 2017-2020 hviler
på finanslovstal for 2016. Hvad angår Landdistriktsprogrammet i årene 2017-
2020 er der indført tal fra aftaleteksten om Fødevare- og Landbrugspakken, da
disse tal er de nyeste. Det bemærkes, at der endnu ikke er taget endelig stilling
til medfinansieringssatser og profiler på tværs af årene 2017-2020. For
Landdistriktsprogrammet i 2016 er der tale om finanslovstal.
Opgørelsen over udgifter under Landdistriktsprogrammet indeholder støtte
lokale aktionsgrupper (LAG), da LAG er en del af aftalen om
Landdistriktsprogrammet, som indgår i ’Redegørelse om erhvervsfremme og
støtte’. Det bemærkes, at LAG er støtte til udvikling af landdistrikter og ikke
landbrug. I 2016 er der afsat 90,3 mio. kr. til LAG, mens der i perioden 2017-
2020 årligt er afsat i gennemsnit 63 mio. kr. til LAG, jf. aftalen om Fødevare-
og landbrugspakken.
Opgørelserne for 2020 er en teknisk fremskrivning af 2019-tal, da der med
finansloven for 2016 kun er angivet budgetoverslagsår frem til 2019. Dette
forbehold gælder dog ikke Landdistriktsprogrammet, hvilket er forklaret
ovenfor.
Foruden de i tabel 1 opgjorte midler, afholdes der også udgifter til
forskningsbaseret myndighedsbetjening under Miljø- og Fødevareministeriets
finanslovsparagraf (§ 24). Disse midler indgår dog ikke i ’Redegørelse om
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om landbrugets årlige statsstøtte i 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 inkl. alt i ’redegørelse om erhvervsstøtte’ m.v., til miljø- og fødevareministeren
erhvervsfremme og støtte’, hvorfor de ikke er medtaget i tabellen. Miljø- og
Fødevareministeriet indgår hvert år aftaler med universiteterne om
forskningsbaseret myndighedsbetjening. Denne sektorunderstøttende forskning
udgør i størrelsesordenen 500 mio. kr. årligt i forhold til landbrugs- og
fødevaresektoren (fiskeri og akvakultur undtaget). Myndighedsbetjeningen
omfatter ud over forskning bl.a. beredskabs-, overvågnings- og udviklingsopgaver,
som er centrale for ministeriets opgavevaretagelse, herunder for
politikudviklingen, og for sikringen af fødevaresektorens rammevilkår.
For så vidt angår finansieringsgrundlaget for Fødevare- og landbrugspakken, som
der også spørges til, henvises til oversigt i svar på MOF alm. del spørgsmål nr. 378.
Hertil bemærkes, at denne oversigt dækker støtte til landbrugs- og
fødevaresektoren i bred forstand, som ikke uden videre kan lægges oveni de
opgjorte midler i tabel 1. Det skyldes, at Landdistriktsprogrammet både er en del
af opgørelsen i tabel 1 og en del af finansieringsgrundlaget for Fødevare- og
landbrugspakken og således ikke kan tælles med to gange som støtte til landbrugs-
og fødevaresektoren.
Erhvervsstøtte til landbrugs- og fødevaresektoren under Uddannelses- og
Forskningsministeriets ressort
Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst følgende til Miljø- og
Fødevareministeriet:
”Inden for Uddannelses- og Forskningsministeriets område findes der ikke
statsstøtte til landbruget. Der foregår dog forskning, der understøtter landbruget.
Gennem Danmarks Innovationsfond udmøntes forskningsbevillinger til projekter
på universiteterne og andre forskningsinstitutioner, der kan kategoriseres som
understøttende for landbruget. Dertil kommer muligvis midler fra
forskningsreserven, som forhandles årligt i forbindelse med
finanslovsforhandlingerne.
Herudover er der en række ordninger på forsknings- og innovationsområdet, der
også er sektorunderstøttende, men hvor der ikke er fastsat et specifikt beløb til
netop forskning inden for landbruget. Det drejer sig om de godkendte teknologiske
serviceinstitutter, innovationsnetværkene og Det Frie Forskningsråd.
Endvidere er der på Uddannelses- og Forskningsministeriets område afsat
basismidler til universiteterne. Det er universiteternes selvstændige beslutning,
hvordan disse bevillinger anvendes og inden for hvilke forskningsretninger.”
Erhvervsstøtte til landbrugs- og fødevaresektoren under Skatteministeriets
ressort
Skatteministeriet har oplyst følgende til Miljø- og Fødevareministeriet:
”Der er i tabel 2 vist en opgørelse af erhvervsstøtteordninger via skattesystemet
(skatteudgifter), som helt eller i overvejende grad er målrettet landbruget. Der er i
opgørelsen taget udgangspunkt i Skatteministeriets seneste offentliggjorte
opgørelse.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om landbrugets årlige statsstøtte i 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 inkl. alt i ’redegørelse om erhvervsstøtte’ m.v., til miljø- og fødevareministeren
1609386_0004.png
Der er tale om en skatteudgift, hvis skatteregler er særligt lempelige for en
afgrænset målgruppe. Det skal understreges, at de konkrete skøn er forbundet med
usikkerhed. Skatteudgifterne er i de enkelte år beregningsteknisk fremskrevet med
udvikling i nominelt BNP efter 2015.
Landbruget skønnes i 2015 at modtage erhvervsstøtte via skattesystemet på knap 1
mia. kr. I 2020 skønnes tallet øget til knap 1,2 mia. kr. (årets priser). Herudover
nyder landbruget også i et vist omfang gavn af de mere generelle støtteordninger
til fx forskning og udvikling, iværksættere mv.”
Tabel
2.
Erhvervsstøtteordninger gennem skattesystemet (skatteudgifter) for landbruget
Mio. kr. (årets priser)
Lempelse af energiafgift til div. processer
Grundværdi, produktionsjord
Andelsselskaber
Nedskrivning af husdyrbestand
Landbrug, i alt
2015
257
630
68
21
976
2016
266
653
70
22
1.011
2017
276
678
73
23
1.050
2018
289
709
77
24
1.098
2019
302
741
80
25
1.149
2020
315
772
83
26
1.195
Anmærkning: Skatteudgifterne for 2015 findes på Skatteministeriets hjemmeside og er også vist i Redegørelse om
Erhvervsfremme og Støtte, marts 2015. Der er tale om et skøn for skatteudgifterne, som er behæftet med betydelig
usikkerhed. Tallene efter 2015 er fremskrevet med udviklingen i nominelt BNP fra KP15. Der sker løbende
revisioner/opdateringer af skønnene for skatteudgifter. Skatteudgifterne er beregnet før tilbageløb og adfærd. Derved
opgøres de umiddelbare skatteindtægter, som det offentlige ville have fået, hvis skatteudgiften blev fjernet. Skatteudgiften
for ”andelsselskaber” og ”lempelse af energiafgift til diverse processer omfatter kun delvist landbruget.
Kilde: Skatteministeriet.
Esben Lunde Larsen
/
Jakob Jensen
4