Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1588395_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2015-12245
Den 14. januar 2016
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 17. december 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 304 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 304 (alm. del)
Ministeren bedes kommentere materialet fra Foreningen mod kæmpevindmøller
ved St. Røttinge om vindmøllebekendtgørelsen m.m., jf. MOF alm. del - bilag 93.
Svar
Foreningen mod Kæmpevindmøller ved St. Røttinge berører i deres henvendelse
en række forskellige aspekter i forhold til planlægning for opstilling af vindmøller,
vindmøllers påvirkning af natur og mennesker samt reglerne om støj fra
vindmøller.
VVM-bekendtgørelsen
1
implementerer VVM-direktivet i dansk ret i forhold til en
række projekter, herunder vindmøller. Efter bekendtgørelsen skal der udarbejdes
en VVM-redegørelse for projekter, som er opført på bekendtgørelsens bilag 1.
Tilsvarende gælder for projekter opført på bekendtgørelsens bilag 2, såfremt det på
baggrund af en screening vurderes, at projektet kan påvirke miljøet væsentligt.
Vindmøller på over 80 meter totalhøjde eller grupper af vindmøller på mere end 3
møller er omfattet af bilag 1 og dermed automatisk VVM-pligtige, mens øvrige
vindmøller er omfattet af bilag 2.
VVM betyder Vurdering af Virkningerne på Miljøet. Formålet med VVM er at
sikre, at der gennemføres en vurdering af virkningerne på miljøet som grundlag
for beslutningen om at give eller afslå tilladelse til anlægstyper, fx vindmøller, der
kan påvirke miljøet væsentligt. Som en del af VVM-redegørelsen skal påvirkninger
på mennesker, dyr og natur bl.a. beskrives og vurderes. Myndighederne skal ved
vurdering af konkrete projekter tage stilling til, om der er behov for at stille vilkår
for at begrænse miljøpåvirkningen.
Foreningen mod Kæmpevindmøller ved St. Røttinge anfører på slide nr. 3 om
Byggetilladelse/Anmeldelse
bl.a. at:”…VVM
redegørelsen, som vindmølleopstiller
selv har lavet.”
og senere:
VVM redegørelsen ...bærer præg af … uden at det er
undersøgt tilstrækkeligt …”
1
Bekendtgørelse nr. 1832 af 16. december 2015 om vurdering af visse offentlige og private
anlægs virkning på miljøet i medfør af lov om planlægning.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om kommentar til materialet fra Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge om vindmøllebekendtgørelsen m.m., jf. MOF alm. del - bilag 93, til miljø- og fødevareministeren
Naturstyrelsen bemærker hertil, at det som udgangspunkt er kommunerne, som
laver VVM-redegørelser for vindmøller under 150 meter totalhøjde. For vindmøller
med en totalhøjde på 150 meter eller derover er Naturstyrelsen myndighed. Hvis
det er bygherre eller bygherres konsulent, som udarbejder VVM-redegørelsen, er
det stadig kommunerne eller Naturstyrelsen, som er myndighed og dermed er det
også kommunerne eller Naturstyrelsen, som skal vedtage VVM-redegørelsen og
dermed tage stilling til, om den opfylder de krav, der stilles til en sådan
redegørelse. Inddragelse af offentligheden er en vigtig del af beslutningsprocessen.
På den måde sikres, at myndigheden/kommunen har et godt grundlag for at træffe
miljømæssigt bedre beslutninger.
Den støj, man som nabo til vindmøller kan opleve i og ved sin bolig, er begrænset
gennem støjgrænserne i bekendtgørelsen om støj fra vindmøller.
Vindmøllebekendtgørelsen fastsætter bindende grænseværdier for
støjbelastningen ved vindhastigheder, der svarer til vindhastigheder omkring 6 og
8 m/s i 10 m højde, og det er ved disse vindhastigheder, at støjen skal
dokumenteres i forbindelse med anmeldelse af opstilling af vindmøller og kontrol
af støjforholdene. Det betyder dog ikke, at der ikke foreligger viden om støj fra
vindmøller ved andre vindhastigheder.
Det generelle billede for moderne vindmøller er, at støjen, herunder også den
lavfrekvente støj, øges i takt med stigende vindhastighed, indtil vindmøllen opnår
sin angivne effekt. Herefter øges støjen ikke væsentligt, selv om vindhastigheden
stiger yderligere. De største vindmøller, der i dag opstilles, er således tæt på deres
angivne effekt ved 8 m/s, og derfor er støjen ved andre vindhastigheder
erfaringsmæssigt ikke meget højere end ved 8 m/s.
Opstilling af vindmøller på land skal anmeldes til kommunen, og i den forbindelse
skal støjbelastningen i omgivelserne dokumenteres. Idet det ikke er muligt at måle
støjen fra en vindmølle, før den er opstillet, baseres dokumentationen på en
rapport over målinger af støjudsendelsen fra et eller flere eksemplarer af samme
type og højde som den anmeldte vindmølle. Der er krav om, at målingerne skal
være gennemført på vindmøller med samme typegodkendelse som de anmeldte, og
at de støjmæssigt relevante indstillinger på de målte møller skal være de samme
som på de anmeldte. Under disse forudsætninger er der normalt ikke store
forskelle på støjudsendelsen fra forskellige individer af samme mølletype. Dertil
kommer, at kommunen har mulighed for at påbyde en kontrolmåling på de
opstillede vindmøller, umiddelbart efter de er sat i drift.
På baggrund af støjmålingerne for den pågældende vindmølletype skal
støjbelastningen ved de mest belastede naboer beregnes. Det forudsættes, at der er
medvind og dermed både maksimal støjudsendelse og gunstige
lydudbredelsesforhold fra vindmøllen og i retning mod alle beregningspunkter. I
andre retninger end medvindsretningen er støjudsendelsen normalt mindre.
Hensigten med denne regulering er at sikre, at støjen hos naboer til vindmøller i
størstedelen af tiden vil være mindre end det, der svarer til, at støjgrænserne lige
præcis er overholdt.
Vindmøller udsender også infralyd, som er lyd ved særligt lave frekvenser. Den
tekniske definition på infralyd er lyd i frekvensområdet under 20 Hz (med færre
end 20 svingninger pr. sekund). De vindmøller, vi kender i dag, udsender så svag
infralyd, at lyden selv helt tæt ved vindmøllen er svagere end høretærsklen. Derfor
vurderes infralyd ikke at være et miljømæssigt problem i forbindelse med moderne
vindmøller.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om kommentar til materialet fra Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge om vindmøllebekendtgørelsen m.m., jf. MOF alm. del - bilag 93, til miljø- og fødevareministeren
1588395_0003.png
I forhold til de i henvendelsen anførte punkter 1 og 5 har Erhvervsstyrelsen oplyst
følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Erhvervsstyrelsen skal henvise til bekendtgørelsen og vejledning om planlægning
for og tilladelse til opstilling af vindmøller fra december 2014. Erhvervsstyrelsen
skal dog fremhæve følgende i forhold til foreningens forskellige forslag til
lovmæssige ændringer:
Foreslår at vindmøller altid skal have en byggetilladelse
.
I dag er det sådan, at vindmøller i landzone efter bygningsreglementet kap. 15, stk.
1, nr. 4 (BEK nr. 898 af 24/07/2014) skal anmeldes til kommunen. Har
kommunalbestyrelsen ikke reageret inden 2 uger fra den dag, anmeldelsen er
modtaget, kan byggearbejdet påbegyndes. Et supplerende krav om byggetilladelse
forudsætter ændring af byggelovgivning, dvs. uden for planlovens regi.
Foreningen opfatter, at det er spild af tid at afholde borgerhøringer om
lokalplaner og anbefaler, at kommunen inddrager naboer i stedet for som en
værdifuld samarbejdspartner forud for beslutningerne. Foreningen opfatter at
politikerne ikke respekterer det, de selv skriver i deres egen lokalplan.
I planloven kap. 6 fremgår det, hvordan kommuneplaner og lokalplaner
tilvejebringes og ophæves. Det fremgår bl.a., at et forslag til plan skal ud i offentlig
høring. Planloven fastlægger ikke nærmere formkrav til, hvordan den offentlige
høring afvikles. Det er op til kommunerne at tilrettelægge denne proces. Planloven
sikrer borgernes inddragelse, mulighed for at komme med bemærkninger til
planforslagen samt muligheden for at påklage kommunens afgørelse til Natur- og
Miljøklagenævnet. I publikationen planloven i praksis er der en beskrivelse af
dette.
https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/media/2012_planlov_dk_vejledn
ing.pdf
I vejledning til bekendtgørelsen om planlægning for og tilladelse til opstilling af
vindmøller er der en gennemgang af lovgivningens krav til planprocessen for
vindmøller, vedtagelse og klagemulighed.
https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/vejledning_06012015_web.pdf
Som inspiration til nye måder at tilrettelægge vindmølleplanlægning på udgav det
tidligere Vindmøllerejsehold i efteråret 2015 en publikation om netværksbaseret
planlægning, som giver konkrete anvisninger på, hvordan borgere og lokale
aktører kan deltage i den kommunale planlægning, når kommunen vælger at
invitere indenfor tidligt i en planlægningsproces. Publikationen kan finde på
www.vindinfo.dk”.
Vedrørende opgørelse af CO
2
-regnskaber har energi-, forsynings- og
klimaministeren oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Det anføres af Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge, at CO
2
-
reduktioner ved opførelse af vindmøller kun bør kunne trækkes fra i én kommune
og således ikke både i den kommune, der opstiller vindmøllerne, samt i den
kommune, der ejer vindmøllerne.
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om kommentar til materialet fra Foreningen mod kæmpevindmøller ved St. Røttinge om vindmøllebekendtgørelsen m.m., jf. MOF alm. del - bilag 93, til miljø- og fødevareministeren
Indledningsvis bør det understreges, at regeringen ønsker en så
omkostningseffektiv grøn omstilling som mulig. Det indebærer, at der skal findes
den rette balance mellem kommunale klimamål og tværgående indsatser nationalt
og i EU. Hvis flere kommuner opstiller klimamålsætninger, vil der være en risiko
for overlap af tiltag. Der skal derfor sikres en så effektiv indsats som mulig.
I den udstrækning der opsættes kommunale mål, er det hensigtsmæssigt, at
beregningerne er retvisende, og at der således ikke tælles dobbelt. Der kan
optræde dobbelttælling af CO
2
-gevinster ved opstilling af vindkraftanlæg, hvis
både den kommune, hvor vindmøllen etableres ("beliggenhedskommunen",
eksempelvis Næstved Kommune), og den kommune, der medfinansierer eller ejer
vindmøllen ("investorkommunen", eksempelvis Frederiksberg Kommune),
indregner CO
2
-gevinsten i deres CO
2
-regnskab. Dobbelttælling kan derfor stille
spørgsmål ved opgørelsen i kommunernes CO
2
-regnskaber.
I den nuværende kommunale CO
2
-beregner fra 2008 henstilles til, at
dobbelttælling undgås ved, at gevinsten deles gennem en aftale mellem
beliggenhedskommunen og investorkommunen, og at investorkommunen får del i
gevinsten, svarende til investereringsandelen.
Der er behov for at revidere henstillingen, der ikke har fungeret hensigtsmæssigt.
Dette er blandt andet for at undgå, at kommuner opstiller vindmøller på arealer
med dårlige vindforhold, hvilket resulterer i suboptimering af
vindkraftmulighederne.
Som led i energiaftalen fra marts 2012 blev der afsat midler til en videreudvikling
af CO
2
-beregneren. Den nye CO
2
-beregner er lige nu i sin afsluttende fase med
testkørsler i udvalgte kommuner m.v. og planlægges offentliggjort i starten af
2016. Som led i videreudviklingen ses der også på den nuværende henstilling om
at undgå dobbelttælling. Energistyrelsen har i den forbindelse modtaget
kommentarer til problemstillingen fra KL og involverede kommuner.
Eva Kjer Hansen
/
Claus Torp
4