Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1583652_0001.png
EU og Internationalt/JWP/TPE
Den 9. december 2015
Samråd i Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg,
onsdag den 9. december 2015
(Det talte ord gælder)
Spørgsmål Z:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri)
samt miljø den 14.-16. december 2015 samt eventuelle
sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.”.
Svar:
-
Først vil jeg gennemgå rådsmødet (landbrug og
fiskeri) den 14.-15. december 2015. Punkt 1 om
fiskerimulighederne for 2016 er til forhandlingsoplæg.
De andre punkter er til orientering.
Det første punkt er
forslaget om fiskerimuligheder
for 2016.
Forslaget er på rådsmødet med henblik på
politisk enighed.
-
Der blev i fredags indgået en aftale med Norge for
2016. Det er meget vigtigt for de danske fiskere, at
de i år kan fiske i norsk farvand fra 1. januar.
Balancen mellem, hvad vi får fra Norge, og hvad vi
giver til Norge er fornuftig.
-
Derimod bliver der ikke kyststatsaftaler om makrel,
blåhvilling og atlanto-skandinavisk sild for 2016. Der
1.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 9/12-15 om indstillingen til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) samt miljø den 14.-16. december 2015, til miljø- og fødevareministeren
1583652_0002.png
vil så vidt muligt blive fundet ad hoc løsninger mellem
visse af kyststaterne.
-
Kommissionen har fremsat sit forslag til niveauet for
TAC’erne
1
for EU’s egne bestande på grundlag af den
videnskabelige rådgivning. Grundlæggende baseres
forslaget på målsætningen om det maksimalt
bæredygtige udbytte (MSY) i henhold til den fælles
fiskeripolitik og på forvaltningsplaner.
-
Jeg vil fremhæve de væsentligste udestående emner
for Danmark.
-
Kvotetilskrivning som følge af gennemførelse af
fiskerireformens landingsforpligtelse er helt
grundlæggende. Kvoterne skal opjusteres svarende til
udsmidet fra den del af fiskerierne, som bliver
omfattet af landingsforpligtelsen i 2016. Det er der
også taget højde for i aftalen med Norge.
-
Ifølge aftalen med Norge stiger TAC for torsk i
Nordsøen og Skagerrak med 15 %. Det er et godt
resultat.
-
Derimod indgår det ikke i aftalen med Norge, at der
bliver mulighed for at afsætte en supplerende
kvotepræmie til projekter med fangstkvoter og fuld
dokumentation i 2016 på det nuværende niveau. Det
1
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
2/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 9/12-15 om indstillingen til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) samt miljø den 14.-16. december 2015, til miljø- og fødevareministeren
1583652_0003.png
vil sige 12 % for torsk i Nordsøen og Skagerrak, indtil
torsk i disse områder omfattes af landingsforplig-
tigelsen, hvilket tidligst sker fra 2017. Det skal vi
arbejde hårdt for i forhandlingerne, men det bliver
svært.
-
Fiskeriindsatsen i Nordsøen og Skagerrak bør som
minimum fastsættes uændret i forhold til 2015.
-
Rødspætte i Nordsøen og Skagerrak vurderes i den
biologiske rådgivning som noget nyt som én bestand.
TAC’en og fordelingen er uændret i aftalen med
Norge, men der sker en kvotetilskrivning på 2,6 % i
Nordsøen og en kvotetilskrivning på 17,6 % i
Skagerrak.
TAC’en for torsk i Kattegat foreslås øget med 20 % i
2016 og fortsat som en bifangstkvote. Den biologiske
rådgivning viser, at bestanden er i fremgang, og det
bør der tages hensyn til i kvotefastsættelsen.
-
Bifangstmulighederne for sild i fiskeriet efter tobis,
sperling og brisling er fastsat i aftalen med Norge,
hvor de reduceres med 15 % i Nordsøen og er
uændrede i Skagerrak. Det er et fornuftigt resultat.
-
Ved fastsættelsen af TAC for jomfruhummer i
Skagerrak/Kattegat skal der tages højde for det
ændrede mindstemål.
3/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 9/12-15 om indstillingen til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) samt miljø den 14.-16. december 2015, til miljø- og fødevareministeren
1583652_0004.png
-
I implementering af landingsforpligtelsen for 2016-
2019 arbejder vi i 2016 frem mod 2017 videre for, at
der gives mulighed for en tilvalgsordning, så de
enkelte medlemslande kan være mere ambitiøse og
fremrykke indfasningen af udsmidsforbuddet (i det
demersale fiskeri).
-
Endelig vil vi også forsøge at ændre forordningen om
fiskerimuligheder for 2016 i Østersøen. Den
forlængede lukkeperiode i den vestlige Østersø er et
stort problem for kystfiskeriet. Vi bør kunne undtage
fiskeri på dybder mindre end 20 meter, da torsken
ikke gyder på så lave dybder. Det vil vi prøve at få
ændret.
-
Som I kan høre er der mange løse ender, men det
hjælper meget, at der nu er en aftale med Norge på
plads for 2016.
-
Nu vil jeg så tage punkterne til orientering.
-
Punkt 2 er fiskerimulighederne i
Sortehavet for
2016,
der vedrører Rumænien og Bulgarien. Her vil
jeg henvise til samlenotatet.
3.
-
Punkt 3 handler om
landbrugsforskning,
hvor
formandskabet gerne vil have en drøftelse om den
fremtidige fokus i forhold til fødevarer, landbrug,
4/11
2.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 9/12-15 om indstillingen til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) samt miljø den 14.-16. december 2015, til miljø- og fødevareministeren
1583652_0005.png
fiskeri og skovbrug under det europæiske
forskningsprogram horizon 2020. Her gælder det om
at have fokus på de fremtidige udfordringer i forhold
til bioøkonomi, klima og miljø.
4.
-
Punkt 4 om
forslaget om en ny
plantesundhedsforordning
har formandskabet
taget af dagsordenen igen.
5.-6.
-
Jeg vil også lige nævne, at jeg forelægger punkt 5 og
6 for Europaudvalget på vegne af Sundheds- og
Ældreministeren. Der er tale om to
fremskridtsrapporter for
forslagene om
veterinærmedicin og foderlægemidler.
---o0o---
-
Nu vil jeg så gå videre med rådsmødet (miljø) den 16.
december 2015. Der er to punkter til orientering.
1.
-
Det første punkt er
NEC-forslaget,
hvor
formandskabet med kort varsel har meddelt, at de vil
sætte NEC-forslaget på dagsordenen med henblik på
vedtagelse af en generel indstilling.
-
Sagen blev behandlet på Coreper den 2. december og
igen i dag. Og jeg tog et forhandlingsoplæg den 27.
november i Europaudvalget.
5/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 9/12-15 om indstillingen til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) samt miljø den 14.-16. december 2015, til miljø- og fødevareministeren
-
Kommissionens forslag til NEC-direktivet regulerer
luftforureningen i EU. Forslaget indeholder 2
hovedelementer.
-
For det første fastlægger det individuelle nationale
reduktionsmål i 2020 – for 5 stoffer, herunder
ammoniak. 2020 målene stammer fra FN’s
Gøteborgprotokol som blev forhandlet i 2012. Det er
hér vi finder det berømte, danske ammoniakmål på
24 %.
-
Det andet hovedelement i forslaget er et tilsvarende
sæt reduktionsmål for 2030, for de samme 5 stoffer
plus metan. Kommissionens forslag til 2030 mål
skærper kravene til medlemslandene i forhold til 2020
målene.
-
Regeringen er overordnet enig i formålet med NEC
forslaget – nemlig at nedbringe luftforureningen i EU.
Men samtidig ser vi en række konkrete problemer i
forslaget.
-
For det første - 2020 målet for ammoniak på 24 %.
Det er temmelig usikkert, om Danmark overhovedet
kan opfylde ammoniakmålet. Fremskrivningerne fra
2014 viser, at vi i 2020 maksimalt kan nå en
reduktion på 21-23 %. Altså ikke 24 %. Og det skøn
er til og med behæftet med en væsentlig usikkerhed.
6/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 9/12-15 om indstillingen til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) samt miljø den 14.-16. december 2015, til miljø- og fødevareministeren
En usikkerhed som jeg tillægger stor vægt, da den vil
kunne få store negative konsekvenser for landbruget.
-
Danmark har i mange år stillet højere krav til
reduktion af ammoniak end mange andre EU
medlemsstater, og derfor leverer dansk landbrug også
højere reduktioner end mange andre lande gør. Men
det afspejles desværre ikke i det danske
reduktionsmål på 24 % i 2020. Tværtimod. Med de
24 % i 2020 pålægges Danmark ubetinget det højeste
reduktionsmål for ammoniak i hele EU. Det
gennemsnitlige EU mål ligger på 6 % i 2020.
-
Da luftforurening er grænseoverskridende giver det
simpelthen ikke mening, hvis Danmark skal reducere
uforholdsmæssigt mere end vores nabolande. Det er
derfor vigtigt for mig, at reguleringen sker med
udgangspunkt i en fair byrdefordeling i EU. Og det er
helt afgørende, at dansk landbrugs konkurrencevilkår
ikke forringes som følge af ammoniakmålet for 2020.
-
Regeringen kan derfor - i modsætning til den forrige
regering - ikke acceptere det danske 2020 mål for
ammoniak på 24 %, og vi lægger afgørende vægt på,
at målet bringes ned.
-
I forhold til forslaget til 2030 reduktionsmålene er
regeringen enig i, at det giver god mening, at
fastlægge langsigtede mål for 2030. Men -
7/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 9/12-15 om indstillingen til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) samt miljø den 14.-16. december 2015, til miljø- og fødevareministeren
konsekvensberegningerne viser, at det vil koste det
danske samfund op til 5,8 milliarder kroner pr. år at
efterleve Kommissionens forslag til 2030 mål. Det
overstiger langt de estimerede gevinster på ca. 800
mio. kr.
-
Så på grund af de væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser lægger regeringen derfor afgørende
vægt på, at yderligere omkostninger til reduktion af
stofferne i 2030 minimeres mest muligt. Det vil sige,
at vi ikke kan acceptere Kommissionens forslag, men
vi ønsker, at de danske 2030-forpligtelser i stedet
kommer til at svare til det reduktionsniveau vi
forventer at kunne nå i 2030 med vores eksisterende
regulering herhjemme.
-
Vi lægger også vægt på, at 2030 målene afspejler en
fair byrdefordeling i EU. Af hensyn til de
erhvervsøkonomiske omkostninger og dansk
erhvervslivs konkurrencevilkår. Så de danske 2030-
mål bør som udgangspunkt ikke ligge over de andre
medlemsstaters mål. Dette gælder i særdeleshed
ammoniak, hvor Danmark heller ikke bør ligge højere
end det endelige EU gennemsnit.
-
For så vidt angår 2030 målet på metan, så er det i
særklasse det mest omkostningstunge af 2030
målene. Vi mener, at det helt skal udgå af direktivet.
8/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 9/12-15 om indstillingen til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) samt miljø den 14.-16. december 2015, til miljø- og fødevareministeren
-
Og lad mig så lige give et kort overblik over
forhandlingssituationen. I forhold til de 24 % på
ammoniak har vi siden juli været i tæt kontakt med
Kommissionen, de andre medlemslande og Europa
Parlamentet for at finde en løsning. Indtil nu har det
vist sig meget vanskeligt at samle opbakning til vores
synspunkter.
-
I forhold til 2030 målene er substansforhandlingerne
først startet de seneste par uger. Formandskabet
havde udarbejdet et kompromisforslag til Coreper den
2. december, som et stort antal medlemslande
afviste. Nu har de så udarbejdet et nyt
kompromisforslag. Det bliver behandlet på Coreper i
dag.
-
Forslaget går i den rigtige retning for os på 2030 –
men ikke nok til at vi kan acceptere det. Vores 2020
ammoniakmål er fortsat uændret på 24%, og vores
2030 ammoniakmål er stadigt for højt i forhold til de
andre medlemslandes mål. Så vi kan ikke støtte, at
der vedtages en generel indstilling til sagen på det
nuværende grundlag. Og vi kæmper videre frem til
Rådsmødet den 16. december.
2.
-
Det andet punkt på dagsordenen for Miljørådsmødet
den 16. december er vedtagelse af et sæt
rådskonklusioner om midtvejsevalueringen af EU’s
9/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 9/12-15 om indstillingen til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) samt miljø den 14.-16. december 2015, til miljø- og fødevareministeren
biodiversitetsstrategi. Sagen er til orientering, og jeg
skal henvise til det udsendte samlenotat.
-
Punktet indebærer vedtagelsen af rådskonklusioner,
og formandskabet forventer, at vi kan blive enige om
den nuværende tekst uden større ændringer eller
drøftelser på mødet.
-
EU’s biodiversitetsstrategi har det overordnede formål
at stoppe tilbagegangen af biodiversiteten i EU inden
2020. Konklusionerne bygger på den
midtvejsevaluering af EU biodiversitetsstrategi, som
Kommissionen fremlagde i oktober måned.
-
Med konklusionerne understreger Rådet vigtigheden
af at bruge strategien som instrument til at nå 2020-
målet om at standse tilbagegangen i biodiversiteten.
-
Rådet fremhæver på baggrund af
midtvejsevalueringen, at målrettede handlinger for at
implementere strategien har været nyttige, men at
der samtidig er behov for, at Kommissionen og
medlemsstaterne fortsætter og styrker deres
indsatser for at opfylde det overordnede 2020-mål.
-
Vi er meget tilfredse med rådskonklusionerne. Vi har
blandt andet lagt vægt på, at konklusionerne
understøtter en ensartet implementering af
medlemsstaternes direktivforpligtelser, og vi har også
10/11
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 9/12-15 om indstillingen til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) samt miljø den 14.-16. december 2015, til miljø- og fødevareministeren
1583652_0011.png
arbejdet på, at konklusionerne understøtter
implementeringen af de globale bæredygtighedsmål.
-
Under
siden sidst
vil jeg fremhæve et par af
”eventuelt” punkterne på rådsmødet (miljø). For det
første vil der være en orientering om de seneste
initiativer i det dansk initierede REACH-Up initiativ.
Hvor vi jo sammen med 7 andre medlemslande har
sat politisk fokus på EU’s kemipolitik. Blandt andet
prøver vi at presse Kommissionen i forhold til
reguleringen af skadelige kemikalier. Det arbejde er
rigtig fint, som det er, men jeg kunne kun ønske mig,
at vi ville få flere medlemslande med.
-
Desuden vil Kommissionen under eventuelt orientere
om cirkulær økonomi pakken, som blev fremlagt den
2. december. Det er jo en sag, som vi kommer til at
drøfte indgående her i udvalget til næste år.
11/11