Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1585974_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-401-01746
6. januar 2016
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 9. december 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 283 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
af udvalget.
Spørgsmål nr. 283 (alm. del)
Ministeren bedes kommentere artiklen ”SEGES: Markager viser bekymrende
mangel på viden” af Flemming Gertz fra Altinget den 9. december 2015 og
oplyse, om ministeren er enig i de af Flemming Gertz fremførte synspunkter.
Svar
Det er korrekt, at vandrammedirektivet er et rammedirektiv, som Flemming Gertz
angiver indledningsvist i artiklen. Direktivet overlader således til medlemslandene
at vælge de nærmere tiltag ved udfyldning af rammerne.
Fravigelser fra direktivets mål om god økologisk tilstand kan imidlertid kun ske
undtagelsesvist og kræver i de tilfælde, hvor direktivrammen tillader det, at
særlige betingelser er opfyldt, og at begrundelsen for fravigelsen angives i
vandområdeplanerne.
Undtagelsesbestemmelsen om
forlængelse
af fristen med henblik på gradvis
opfyldelse af miljømålene kan anvendes ud over 22. december 2027, hvis årsagen
til manglende målopfyldelse er naturlige forhold - fx hvis det tager lang tid for
biologien at gendanne sig, selv om alle egnede og rimelige foranstaltninger for at
sikre målopfyldelse er gennemført.
Hvis de naturlige betingelser er sådanne, at opfyldelse af målene er uopnåelige
eller forbundet med uforholdsmæssigt store omkostninger, vil der efter
omstændighederne kunne fastsættes et
mindre strengt miljømål.
I forhold til
menneskelige aktiviteter kan undtagelsesbestemmelsen om fastsættelse af et
mindre strengt miljømål dog ikke anvendes for at kunne tillade nye aktiviteter,
som vurderes at ville forhindre målopfyldelse. Fastsættes et mindre strengt
miljømål, skal grundlaget revideres mindst hvert sjette år. Det vil således afhænge
af de konkrete omstændigheder, om der "permanent" vil kunne fastsættes et
mindre strengt miljømål.
Det er korrekt, når Flemming Gerts skriver, at direktivet giver medlemslandene
mulighed for, at udpege vandområder som
kunstige eller stærkt modificerede
vandområder med den konsekvens, at miljømålet fastlægges som godt økologisk
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 283: Spm. om kommentar til artiklen SEGES: Marksager viser bekymrende mangel på viden af Flemming Gertz fra Altinget den 9. december 2015, til miljø- og fødevareministeren
potentiale (og god kemisk tilstand). Anvendelse af muligheden kræver imidlertid -
som det også er tilfældet med direktivets undtagelsesbestemmelser - at særlige
betingelser er opfyldt, og at begrundelsen angives i vandområdeplanerne. Det er
bl.a. en betingelse for udpegningen, at der vil være betydelige negative
indvirkninger på den anvendelse, som er årsag til, at vandområdet er blevet
kunstigt skabt eller stærkt modificeret, hvis vandområdet skal nå god økologisk
tilstand.
Konsekvensen af en udpegning vil derfor være, at der ikke skal gennemføres
fysiske indsatser, der vurderes at ville have betydelige negative indvirkninger på
anvendelserne. Alle andre indsatser - herunder også fysiske indsatser, der ikke har
betydelige negative indvirkninger på anvendelserne - skal gennemføres.
Miljømålet fastlægges på den baggrund som godt økologisk potentiale (i stedet for
god økologisk tilstand).
Undtagelsesbestemmelserne om bl.a.
fristforlængelse
og
mindre strenge miljømål
kan derfor efter omstændighederne også anvendes på udpegede kunstige og stærkt
modificerede vandområder. Grundlaget for udpegningerne skal revideres mindst
hvert sjette år.
Hvor der har foreligget tilstrækkelig viden til at begrunde en udpegning, er dette
sket i den danske vandplanlægning.
Reduktion af kvælstoftilførsel til vandmiljøet er fortsat nødvendigt, men jeg er enig
i synspunktet i artiklen om, at dette ikke nødvendigvis skal stå alene, hvis målene
skal opnås. Jeg er derfor positiv indstillet over for brugen af alternative
virkemidler, som fx ved fysiske tiltag igangsætter eller fremskynder de nødvendige
biologiske processer, så vandområderne bringes i en tilstand, der svarer til
vandrammedirektivets mål.
Hvad angår det af SEGES fremførte eksempel fra Odense Fjord om fastlæggelsen
af kvælstofindsatsbehovet skal jeg præcisere følgende. Den inderste del af fjorden
(Seden Strand) er i vandområdeplanen, som har været i høring, af forskerne
fastlagt som dimensionsgivende for hele fjorden. Eksperterne hos DHI og DCE,
der står bag beregningerne af kystvandenes målbelastninger og indsatsbehov, har
vurderet, at der ikke kan anvendes hverken den mekanistiske eller den statistiske
model til beregning af indsatsbehovet for den indre del af fjorden. DHI og DCE har
derfor anvendt en statistisk meta-analyse til beregningen af indsatsbehovet. Det er
derfor ikke Naturstyrelsen, der har besluttet, hvilken model der skal anvendes for
Odense Fjord, som det ellers fremføres i artiklen fra 9. december.
Eva Kjer Hansen
/
Mads Leth-Petersen
2