Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1611216_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 001-13645
Den 16. marts 2016
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 8. oktober 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 22 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål nr. 22 (alm. del)
Vil ministeren fremsende beregninger, der viser hvor mange ekstra dødsfald,
tabte arbejdsdage, yderligere omkostninger for sundhedsvæsenet, ekstra
miljøbelastning og den samlede økonomiske øgede udgifter for samfundet som
følge af ophævelsen af NOX-afgiften.
Svar
Jeg kan indledningsvis oplyse, at som en del af Finanslovsaftalen for 2016 mellem
regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
nedsættes NOx-afgiften fra 1. juli 2016 til 5,0 kr. pr. kg udledt NOx. Samtidig
ophæves bundfradraget for særligt store udledere. NOx-afgiften bringes således
tilbage på niveauet fra før 2012, hvor den tidligere regering valgte at femdoble
afgiften.
De samlede NOx-udledninger i Danmark er faldet gennem en årrække – også før
NOx-afgiften blev indført i 2010. Det vurderes, at faldet inden NOx-afgiftens
indførelse bl.a. skyldes anden regulering, primært EU-krav. Nationalt Center for
Energi og Miljø (DCE) ved Aarhus Universitet, som laver NOx-emissions-
opgørelserne for Miljøstyrelsen, har oplyst, at de ikke har mulighed for at vurdere,
i hvilket omfang faldet i NOx-emissionen er influeret af NOx-afgiften, og i hvilket
omfang det skyldes andre forhold.
For så vidt angår konsekvenserne af at nedsætte NOx-afgiften henvises til
Skatteministeriets lovforslag om ændring af lov om afgift af kvælstofoxider og
forskellige andre love, som blev vedtaget den 21. december. Det fremgår af
lovforslaget, at nedsættelsen af afgiften til 5,0 kr. pr. kg udledt NOx isoleret set
skønnes at kunne indebære, at NOx-udledningen øges med op til 10 mio. kg på
sigt. Det fremgår også, at skønneter behæftet med usikkerhed og blandt andet
afhænger af den teknologiske udvikling.
Det skønnes, at skadesomkostningerne i Danmark ved dansk udledt NOx udgør ca.
15 kr. per kg. udledt NOx, jf. Miljø- og Fødevareministeriets nøgletalskatalog, som
er tilgængeligt på Miljø- og Fødevareministeriets hjemmeside. En stigning i NOx-
udledningerne på op til ca. 10 mio. kg svarer pr. år til en skadesomkostning på op
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om udgifter for samfundet som følge af ophævelsen af NOX-afgiften, til miljø- og fødevareministeren
til ca. 150 mio. kr. og ca. 150 tabte leveår. Som nævnt er skønnet over øget NOx-
udledning som følge af afgiftsnedsættelsen dog behæftet med usikkerhed.
Erhvervslivet vil fortsat skulle overholde miljøkrav, herunder de NOx
grænseværdier, som ligger i EU’s direktiver samt generelle krav om anvendelse af
BAT. Dette vil begrænse negative skadesvirkninger ved at nedsætte NOx-afgiften.
Danmark er ifølge den reviderede Gøteborg-protokol forpligtet til at reducere
NOx-udledningerne med 56 procent i 2020 i forhold til 2005. Denne målsætning
er uændret.
Regeringen vil stadig leve op til de internationale forpligtelser, jf. den reviderede
Gøteborg protokol. NOx-udledningen vil derfor løbende blive overvåget, og der vil
om nødvendigt blive iværksat alternative indsatser til reduktion af NOx-
udledningen for at overholde vores internationale reduktionsforpligtelser. Viser
der sig behov for yderligere tiltag til at reducere NOx-udledningen, vil der være
økonomiske udgifter forbundet hermed.
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
2