Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1580131_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 001-13979
Den 14. december 2015
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 16. november 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 207 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 207 (alm. del)
Spørgsmål 207
”De tyske grænsehandelsbutikker i Slesvig-Holsten og Mecklenburg-Vorpommern
har siden tysk indførsel af pant på dåser indeholdende øl og sodavand m.v. været
omfattet af en undtagelse, så borgere bosiddende i et skandinavisk land har kunne
udfylde en såkaldt tysk eksporterklæring. Som kunde bekræfter man med sin
underskrift, at varerne udføres af Tyskland samme dag, at de kun anvendes i privat
sammenhæng, at man ikke konsumerer drikkevarerne på tysk grund og at de
tomme emballager ikke returneres til Tyskland. Vil ministeren redegøre for,
hvilken bestemmelse i den tyske lovgivning og/eller i EU-lovgivningen, der
muliggør dette ”eksport”-salg uden tysk pant, idet borgere – uanset nationalitet –
betaler tysk pant, hvis de foretager indkøb af øl og sodavand m.v. ved de øvrige
tyske landegrænser? Ministeren bedes desuden oplyse, om bestemmelsen har
været prøvet ved en domstol i Tyskland og/eller ved EU-Domstolen og i
bekræftende fald oversende dommen til udvalgets og spørgers orientering. Hvis
det tyske pantfri salg sker med henvisning til EU-retten, vil ministeren i så fald
kunne tillade danske detailhandlende pantfrit salg af drikkevarer omfattet af de
danske pantregler til andre skandinaviske borgere fra danske grænsebyer som
f.eks. Helsingør, Frederikshavn og Grenå?”
Svar
Jeg kan ikke udtale mig om fortolkningen af andre landes lovgivning, og jeg
forholder mig derfor ikke til den del af spørgsmålet, som handler om tysk ret.
Jeg kan dog oplyse, at ved ændring af ”Verpackungsverordnung” (den tyske
emballagelov) i 2004 blev de tyske regler i henhold til emballagedirektivet
1
notificeret til EU-kommissionen. I forbindelse med denne notifikationsprocedure
afgav Danmark en udtalelse til Kommissionen (se bilag 1, der er vedhæftet).
Tyskland har fremført svar på udtalelser til loven herunder svar til den danske
udtalelse (se bilag 2, svar til Danmark side 6).
./.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald
senest ændret ved
Direktiv 2013/2/EU
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om, hvilken bestemmelse i den tyske lovgivning og/eller i EU-lovgivningen, der muliggør eksport-salg uden tysk pant, til miljø- og fødevareministeren
1580131_0002.png
Miljø- og Fødevareministeriet er desuden i besiddelse af et responsum udarbejdet
marts 2005 på foranledning af delstaten Slesvig-Holsten (se bilag 3) og et andet
responsum udarbejdet på foranledning af den tyske forbundsregering fra
november 2005 (se bilag 4), som behandler lovligheden af eksporterklæringerne i
forhold til tysk ret. Det ene responsum konkluderer, at anvendelsen af
eksporterklæringer er lovlig i henhold til tysk ret, mens det andet konkluderer
modsat.
Jeg kan oplyse, at Miljøstyrelsen ikke vurderer, at der findes EU-regulering, der
forholder sig specifikt til anvendelsen af eksporterklæringer til brug for pantfrit
salg.
Jeg kan endvidere oplyse, at Miljøstyrelsen har bedt Kammeradvokaten om at
vurdere, hvorvidt de tyske grænsehandelsbutikkers anvendelse af de såkaldte
2
eksporterklæringer er i strid med EU’ emballagedirektiv . Der forventes et svar fra
Kammeradvokaten i starten af det nye år.
Endelig kan jeg oplyse, at jeg ikke har planer om at ændre gældende regulering i
pantbekendtgørelsen med henblik på at tillade pantfrit salg i forbindelse med
udenlandske forbrugeres indkøb af drikkevarer i Danmark.
Eva Kjer Hansen
/
Claus Torp
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald
senest ændret ved
Direktiv 2013/2/EU
2